Introductie Clearinghuis Regresschades 10 jaar efficiënt verhalen
Doelstelling en uitgangspunten Clearinghuis Regresschades Verhogen van efficiency bij het voeren van regres bij motorrijvoertuigen Versnellen van doorlooptijd Hoe te realiseren: Maak gebruik van een electronisch platform Hanteer éénvoudig standaard proces Beperk de informatie uitwisseling Hanteer éénduidige en éénvoudige businessrules
Concept van het Clearinghuis Nieuwe situatie ‘single point off communication’ electronisch berichten goed te automatiseren beperkte set aan afspraken voor gehele doelgroep management informatie beschikbaar door registratie (sturing mogelijk) snelheid: electronische berichten Oude situatie bij bijv. 8 partijen 28 wederzijdse afspraken schriftelijke en telefonische communicatie geen bewaking op werkwijzen snelheid: poststroom H A A B C D E F G H G B CR C F D E
Processen Al het electronische berichtenverkeer is beveiligd: schademelding schademelding Verzekeraar/GA-1 Verzekeraa/GAr-2 AANMELDEN Intern schadenummer Stap 1 Verzekeraar/GA-2 melding aansprakelijkstelling aansprakelijkstelling Verzekeraar/GA-1 Verzekeraar/GA-2 AANSPRAKELIJK STELLEN Stap 2 (optioneel akkoord ja/nee) akkoord ja/nee Verzekeraar/GA-1 Verzekeraar/GA-2 gematchte schades afhandelbericht Schadebedragen Verzekeraar/GA-1 Stap 3 Verzekeraar/GA-1 AFHANDELEN afhandelbericht Verzekeraa/GAr-2 Al het electronische berichtenverkeer is beveiligd: Communicatie via internet: HTTPS (secure protocol), via de browser of XML beveiliging: digitale paspoorten en digitale certificaten
Belangrijkste business rules Vertrouwen vormt de basis: Zelf garanderen dat de hoogte van de claim correct is; Garanderen dat de aansprakelijkheid naar eer en geweten is ingevuld; Met audits bewaken van de betrouwbaarheid. Geen stukken meer over en weer sturen (expertise rapporten e.d.) Elkaar zo min mogelijk belasten; Bij verzekeraars/GA’s onderling hanteer de OVS; Alle zaken die binnen de criteria vallen invoeren in CR.
Criteria Uitsluitingen Geen letsel De regresvoerende partij heeft een casco dekking Er zijn twee motorrijvoertuigen betrokken + evt een aanhanger/caravan (nog niet OVS 3b) Casco schade is niet hoger dan 50000 euro Er is geen sprake van een wam uitsluiting De betrokken voertuigen zijn voorzien van een Nederlands kenteken.
Hoe werkt het? beginscherm
Een nieuwe regresvoering opstarten, het aanmeldbericht
De verplichte gegevens + het schadenummer
Vervolgens de aansprakelijkheid opgeven
Hetgeen leidt tot dit resultaat Opvoeren van het Eigen aansprakelijk-heidspercentage
Vervolgens het overzichtsscherm bij de tegenpartij
Geef de aansprakelijkheid op Je geeft je eigen Aansprakelijkheids- Percentage op
Overeenstemming leidt tot de status ‘afrekenen’ De aansprakelijkheids-percentages moeten samen 100% zijn
Terug bij de verhalende partij
Moeten de bedragen nog worden opgevoerd Casco schade mag maximaal 50000 euro zijn
Waarmee de regresvoering gereed is voor afhandeling
De eindafhandeling gebeurt via het scherm clearing
Achteraf kunnen ook nagekomen bedragen worden opgevoerd
Management info, voorbeeld Verzekeraar In behandeling Afgehandeld UitDeTijd Gelopen NietAkkoord/ Na Max aantal Voorstellen Administratieve uitval
Management informatie, voorbeeld Verzekeraar Aantal dossiers in period melder Periode RolTegen partij Niet in EEN keer tot over- eenstemming Gemiddelde Doorlooptijd Inwerkdagen (uitval en afgehandeld) Openstaande dossiers > 6 Weken dossiers > 12 Verzekeraar Aantal dossiers in periode melder Aantal dossiers in periode tegenverzekeraar Niet in EEN keer tot overstemming Gemiddelde doorlooptijd in werkdagen (uitval en afgehandeld) Aantal openstaande dossiers > 6 Weken Aantal openstaande dossiers > 12 Weken
Besparingen en voordelen Geen poststromen met bijbehorende copieer en scan werkzaamheden en fysieke archivering; Efficiënter door beperkte hoeveelheid informatie die wordt gecommuniceerd; Niet meer overkloppen van gegevens bij integrale koppeling; Doorlooptijdverkorting per dossier door centrale procesbewaking, management info en agenda functie; Gezamenlijk blijven zoeken naar win-win situaties in een gebruikersgroep en een klankbordgroep; Besparingen tot 25 euro per regresvoering; Meer tijd voor de klant.
Clearinghuis tot nu toe Start Clearinghuis medio 2003; Onderlinge spelregels geoptimaliseerd; Systeem geoptimaliseerd; 94% van de schadeverzekeraars en gevolmachtigden zijn aangesloten. 75% van de rechtsbijstand verzekeraars is aangesloten Clearinghuis gereed gemaakt voor alle volmachten, geïntegreerde koppeling bij CCS, Unit4 en ANVA; Automatische berekening van de Buitengerechtelijke kosten Jaarlijks 125.000 regresvoeringen
Kosten Alleen variabele kosten: 1.50 euro per regresvoering 2.00 euro indien gebruik wordt gemaakt van een geïntegreerde koppeling met CCS, Anva of Unit4agresso Entreefee 13,6 cent per verzekerd kenteken voor verzekeraars of 5000 euro voor een grote rechtsbijstandverzekeraar
Geïnteresseerd? Kijk verder op www.seps.nl Stuur een e-mail naar stafbureau@seps.nl Telefoonnummer 079-3229867 Wij maken graag met u een afspraak!