Mitchel Brunings Kristian Thijssen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KISS: de sleutel tot comfortabel wonen
Advertisements

Klimaatquiz Als 500 leerlingen een jaar lang geen aluminiumfolie gebruiken om hun boterhammen te verpakken, besparen ze energie. Hoeveel? a) De energie.
Warmte Hoofdstuk 4 Nova Klas 2HV.
Warmte Hoofdstuk 4 Nova Klas 2V.
© 2006 UpTime Technology p.2Kyoto koeling voor Datacenters Perfecte Koeling  Perfecte koeling ICT apparatuur  Flexibiliteit van 1 – 20 kWatt per systeemkast.
Verwarming Zet de verwarming een graadje lager
Energiebesparing in het huishouden
CO2 vriendelijk huis Van Mark, Anne. &Nora. Ons huis is: Toekomst gericht Betaalbaar Efficiënt.
Opbouw Introductie van vraagstelling
Gemaakt door Julie, Aliza, Betso, Wout En Thomas V.
CO2 neutraal huis Door: Thomas I, Thomas R en Karlijn.
De intelligente stofzuiger
GOED OF FOUT - QUIZ.
Oefenvragen Hst. 3 paragraaf 1 t/m 3.
Centrale Verwarming Onderzoek naar warmteoverdrachtsproces in huis.
Mitchel Brunings Kristian Thijssen.  Optimale instelling verwarmingsketels Met oog op energie besparing  Hoe laat aan voor 21°C om 7:30 uur?  ‘s Nachts.
Wat zie je precies ???.
wiskunde als gereedschap voor fysica: in en rond onze atmosfeer
BiO-M Wiskundig Modelleren BiO-M Wiskundig Modelleren Lineair Programmerings-modellen Hoorcollege 2.
Energie-uitdagingen 2020 en 2050
Warmte inhoud 1. Inleiding (deze les dus) 2. Warmtecapaciteit
Gemaakt door: Diede Korteweg & Iris van der Graaf A2A
Gemaakt door: Josine Stremler & Simone ter Stege Klas: G2D
6.4 liever geen warmte transport : isoleren
Nask1 H2.4 Isoleren Jorian & Janko Klas 4T.
CO2-vriendelijkhuis Floor, Linda en Ruby. Huishoudelijk -HR- ketel -Spaarlampen en lampen met bewegings sensoren -Digitale thermostaat -Water besparende.
Van den Pol Elektrotechniek Wim van den Pol
Hoe wordt ons huis gebouwd.
Chris Hellinga Wetenschappelijk Adviseur
Welke energiebronnen op aarde zijn beperkt?
Veroudering Door: Joep en Tim
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
Energie op school Docententraining. Agenda Energie op school De projectdag, de doorloop Zelf aan de slag Checklist Vragen.
NATUURKUNDE’ Paragraaf 6.4
Warmte. Warmte Warmte verwarmen kost energie in de vorm van warmte smelten kost warmte verdampen kost warmte afkoelen levert energie in de vorm van.
Scroll naar beneden voor de vragen en antwoorden
Duurzame Energie Dinant Bauer.
Wat zie je hier? Welke kleuren zie je? Is dit realistisch? Herken je dingen ? Wat voor gevoelens roept dit bij je op? Wat vind je van dit (schilderij)?
Het schrijven van een verhaal
Township  Maken van een huis.  Arme zwarte bevolking  Huis in de township  Vooraanzicht van het huis  Plattegrond van het huis  Bewoners van het.
Het huidige model Obs ’t Hunnighouwersgat. Schooltijden groep 1 tot en met 4 Maandag, Dinsdag, Donderdag:08.25 – 11.45Pauze van tot met pauzehapje.
De ademhaling. Hoe verschilt in- en uitgeademde lucht? Experiment a: uitgeademde lucht ingeademde lucht Waarneming: Het kaarsje onder het bekerglas met.
Freinetschool de Zwierezwaai. Verhuis nieuwe locatie. Bosje op de speelplaats. Kampen bouwen. Klasraad : voorstel : Kunnen we ons eigen kamp bouwen?
4L week 9: ‘Handel drijven: kopen en verkopen – winst en verlies’ © JL.
Zelf een ruimte tekenen. Rechtsklik op een getal tussen de + en – – Pas de stap aan Of type de gewenste maat in en bevestig met enter of ga naar een.
De lengtematen mm, cm, dm, m, km. Ellens nieuwe kamer Gisteren ging ik op bezoek bij mijn nichtje Ellen. Ellen is een meisje van 10 jaar. Ellen woont.
en temperatuurverandering
Programmeren met kinderen
Het schrijven van een verhaal
Mol en beer.
In een speeltuin zijn 44 kinderen aan het spelen.
dief/mijn buren vorige nacht inbreken bellen (politie)
Les 8 meten en meetkunde in huis
Waarom van het aardgas los?
Routekaart voor klimaatneutrale zorg
Tips voor kleine besparingen
Les 8 Meten en Meetkunde in huis Les 9 Meten in de tuin
Van Verspilling naar Duurzaam
Hamelakkers WoontDuurzaam Ervaringen van buurtbewoners Violette Brand: Generaal Foulkesweg 111 Martin Keijbets: Hamelakkerlaan 31 Nora van den Broek:
ONDERWERP 4 ENERGIEVERBRUIK
Een VvE verduurzamen..... Programma – opening – inleiding
ZWO KLEINE project 2018 casa da paz “huis van de vrede”
Enquête energiebesparing
Hoofdstuk 13 klokkijken. Hoofdstuk 13 klokkijken.
Duurzaam Wonen Woensdag 15 oktober 2018, HBO Thema avond
Dikketruiendag Donderdag 12 februari 2019 Met de steun van
Hoofdstuk 4 - les 2 Elektrische energie.
Hoofdstuk 2 – les 2 Warmte en temperatuur.
13 mei 2004 Joep Chappin.
Waarom een Warmtepomp? Rob van Kordelaar -Vermindering gasverbruik
Transcript van de presentatie:

Mitchel Brunings Kristian Thijssen Modelleren B Mitchel Brunings Kristian Thijssen

De opdracht Optimale instelling verwarmingsketels Met oog op energie besparing Hoe laat aan voor 21°C om 7:30 uur? ‘s Nachts aan, of ‘s ochtends opniew verwarmen? Hoeveel bespaart een graadje minder? Hoeveel bespaart dubbel glas?

De opdracht Aanvullende informatie We mogen vrij veel versimpelen We moeten zelf een huis of gebouw bedenken Zo precies mogelijk antwoord op de vragen

𝑑𝑇 𝑑𝑡 = 𝑄 𝐶 𝑣 = 𝑄 𝑤𝑖𝑛𝑠𝑡 − 𝑄 𝑣𝑒𝑟𝑙𝑖𝑒𝑠 𝐶 𝑣 𝐸 𝑣𝑒𝑟𝑤𝑎𝑟𝑚𝑖𝑛𝑔 = 𝑄 𝑤𝑖𝑛𝑠𝑡 𝑑𝑡 ∆𝑇~∆𝐸 ∆𝑇= 𝑄 𝐶 𝑣 𝑑𝑇 𝑑𝑡 = 𝑄 𝐶 𝑣 = 𝑄 𝑤𝑖𝑛𝑠𝑡 − 𝑄 𝑣𝑒𝑟𝑙𝑖𝑒𝑠 𝐶 𝑣 𝐸 𝑣𝑒𝑟𝑤𝑎𝑟𝑚𝑖𝑛𝑔 = 𝑄 𝑤𝑖𝑛𝑠𝑡 𝑑𝑡 𝑇 is temperatuur 𝐾 𝐸 is energie 𝐽 𝑄 is warmte [𝐽] 𝐶 𝑣 is warmtecapaciteit 𝐽 [𝐾] 𝑡 is tijd [𝑡] 𝑄 is warmte per tijdseenheid 𝐽 𝑠

𝑑𝑇 𝑑𝑡 = 𝑄 𝑤𝑖𝑛𝑠𝑡 − 𝑄 𝑣𝑒𝑟𝑙𝑖𝑒𝑠 𝐶 𝑣 𝑑𝑇 𝑑𝑡 = 𝑄 𝑤𝑖𝑛𝑠𝑡 − 𝑄 𝑣𝑒𝑟𝑙𝑖𝑒𝑠 𝐶 𝑣 𝐶 𝑣 = 𝑐 𝑣 ∗𝑉∗𝜌 𝑄 𝑤𝑖𝑛𝑠𝑡 = 𝑄 𝑅𝑎𝑑 𝑐 𝑣 is soortelijke warmte 𝑘𝑔 𝐽 [𝐾] 𝑉 is volume 𝑚 3 𝜌 is dichtheid 𝑘𝑔 𝑚 3

𝑑𝑇 𝑑𝑡 = 𝑄 𝑤𝑖𝑛𝑠𝑡 − 𝑄 𝑣𝑒𝑟𝑙𝑖𝑒𝑠 𝐶 𝑣 𝑄 𝑣𝑒𝑟𝑙𝑖𝑒𝑠 =𝐴∗𝑞 𝜌 𝑐 𝑝 𝑑𝑇 𝑑𝑡 =− 𝑑𝑞 𝑑𝑥 𝑑𝑇 𝑑𝑡 = 𝑄 𝑤𝑖𝑛𝑠𝑡 − 𝑄 𝑣𝑒𝑟𝑙𝑖𝑒𝑠 𝐶 𝑣 𝑄 𝑣𝑒𝑟𝑙𝑖𝑒𝑠 =𝐴∗𝑞 𝜌 𝑐 𝑝 𝑑𝑇 𝑑𝑡 =− 𝑑𝑞 𝑑𝑥 𝑞=−𝜆 𝑑𝑇 𝑑𝑥 𝑞= ℎ 𝑁 𝑇− 𝑇 ∞ 𝐴 is oppervlak van muren 𝑚 2 𝑞 is de warmteflux door de muren 𝐽 𝑠 𝑚 2 𝜆 is de warmte geleidingscoefficient [𝐽] 𝑠 ∗[𝑚]∗[𝐾] ℎ 𝑁 is de warmte overdachtscoefficient van laag [𝐽] 𝑠 ∗ 𝑚 2 ∗[𝐾]

𝑑𝑇 𝑑𝑡 = 𝑄 𝑤𝑖𝑛𝑠𝑡 − 𝑄 𝑣𝑒𝑟𝑙𝑖𝑒𝑠 𝐶 𝑣 𝑄 𝑣𝑒𝑟𝑙𝑖𝑒𝑠 =𝐴∗𝑞 𝑑𝑇 𝑑𝑡 = 𝑄 𝑤𝑖𝑛𝑠𝑡 − 𝑄 𝑣𝑒𝑟𝑙𝑖𝑒𝑠 𝐶 𝑣 𝑄 𝑣𝑒𝑟𝑙𝑖𝑒𝑠 =𝐴∗𝑞 0=− 𝑑𝑞 𝑑𝑥 𝑞=−𝜆 𝑑𝑇 𝑑𝑥 𝑞= ℎ 𝑁 𝑇− 𝑇 ∞ 𝐴 is oppervlak van muren 𝑚 2 𝑞 is de warmteflux door de muren 𝐽 𝑠 𝑚 2 𝜆 is de warmte geleidingscoëfficiënt [𝐽] 𝑠 ∗[𝑚]∗[𝐾] ℎ 𝑁 is de warmte overdachtscoefficient van laag [𝐽] 𝑠 ∗ 𝑚 2 ∗[𝐾]

𝑄 𝑣𝑒𝑟𝑙𝑖𝑒𝑠 =𝐴∗ ℎ 𝑁.𝑡𝑜𝑡 ∗( 𝑇 𝑏𝑖𝑛𝑛𝑒𝑛 − 𝑇 𝑏𝑢𝑖𝑡𝑒𝑛 ) 1 ℎ 𝑁,𝑡𝑜𝑡 = 𝑖=0 𝑛+1 1 𝜂 𝑖 ℎ 𝑁,𝑖 = 𝜆 𝑖 𝑑 𝑖 voor i=1,2,3,…n

𝑑𝑇 𝑑𝑡 = 𝑄 𝑤𝑖𝑛𝑠𝑡 − 𝑄 𝑣𝑒𝑟𝑙𝑖𝑒𝑠 𝐶 𝑣 𝐶 𝑣 = 𝑐 𝑣 ∗𝑉∗𝜌 𝑄 𝑤𝑖𝑛𝑠𝑡 = 𝑄 𝑅𝑎𝑑 𝑄 𝑣𝑒𝑟𝑙𝑖𝑒𝑠 =𝐴∗ ℎ 𝑁.𝑡𝑜𝑡 ∗(𝑇− 𝑇 𝑏𝑢𝑖𝑡𝑒𝑛 ) 1 ℎ 𝑁,𝑡𝑜𝑡 = 𝑖=0 𝑛+1 1 𝜂 𝑖 ℎ 𝑁,𝑖 = 𝜆 𝑖 𝑑 𝑖 voor i=1,2,3,…n 𝐸 𝑣𝑒𝑟𝑤𝑎𝑟𝑚𝑖𝑛𝑔 = 𝑄 𝑤𝑖𝑛𝑠𝑡 𝑑𝑡 𝑇 𝑛+1 = 𝑇 𝑛 + 𝑄 𝑤𝑖𝑛𝑠𝑡 − 𝑄 𝑣𝑒𝑟𝑙𝑖𝑒𝑠 𝐶 𝑣 ∗∆𝑡 𝐶 𝑣 = 𝑐 𝑣 ∗𝑉∗𝜌 𝑄 𝑤𝑖𝑛𝑠𝑡 = 𝑄 𝑅𝑎𝑑 𝑎𝑙𝑠 𝑇 𝑛 < 𝑇 𝑔𝑒𝑤𝑒𝑛𝑠𝑡 &0, 𝑎𝑙𝑠 𝑇 𝑛 > 𝑇 𝑔𝑒𝑤𝑒𝑛𝑠𝑡 𝑄 𝑣𝑒𝑟𝑙𝑖𝑒𝑠 =𝐴∗ ℎ 𝑁.𝑡𝑜𝑡 ∗ 𝑇 𝑛 − 𝑇 𝑏𝑢𝑖𝑡𝑒𝑛 1 ℎ 𝑁,𝑡𝑜𝑡 = 𝑖=0 𝑛+1 1 𝜂 𝑖 ℎ 𝑁,𝑖 = 𝜆 𝑖 𝑑 𝑖 voor i=1,2,3,…n 𝐸 𝑣𝑒𝑟𝑤𝑎𝑟𝑚𝑖𝑛𝑔 = 𝑄 𝑤𝑖𝑛𝑠𝑡 ∗∆𝑡

De formules in het model

Simulatie van het Model

Simulatie van het Model

Toekomstige Uitbreidingen Preciezer Uitbreiding warmte winst/verlies formules Buitenkant opdelen in muur, deur, ramen, etc… in plaats van de huidige 6 muren Groter Toevoeging andere kamers

Vragen? ?