Uitdagingen voor het lokaal sociaal beleid Studiedag ACW-kader Brussel, 15 maart 2012 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s VVSG.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De nieuwe beleids- en beheerscyclus Nieuwigheden en begrippen in een notendop.
Advertisements

Toekomst van de openbare zorgvoorzieningen Algemene Vergadering Afdeling OCMW’s Dendermonde, 17 juni 2010 Elke Vastiau, stafmedewerker ouderenzorg.
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
De omgevingsanalyse binnen het strategisch meerjarenplan
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
Onderbescherming en proactief handelen Algemene vergadering VVSG afd. OCMW’s 14 juni 2012.
Donderdag 14 mei  Seniorenrestaurant  In contact brengen van (alleenstaande) senioren met leeftijdsgenoten  Betaalbaar door samenwerking met.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
BBC en Meerjarenplanning Jan Verschueren – VVSG Internationaal.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ BETREKKEN VAN DE DERDE PARTNER Een praktijkbeeld uit.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Samenwerking tussen OCMW en Stad Antwerpen
Piet Van Schuylenbergh directeur afdeling OCMW’s VVSG
Hefbomen voor sociaal beleid en armoedebestrijding
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID EEN HAALBARE KAART?
Beleids- en Beheerscyclus
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Het lokaal integraal (en geïntegreerd veiligheids)beleid Veiligheid in de nieuwe lokale context Nadja Desmet VVSG - Stafmedewerker gemeentelijk veiligheidsbeleid.
Opportuniteiten in lokaal beleid en gemeentelijke instellingen voor vertoning van kunst en cultuur Hilde Plas.
Beleidsplanning in de nieuwe legislatuur Dirk Meulemans Peter Sels VVSG-Ronde van Vlaanderen Oktober 2011.
Integratiebeleid in de meerjarenplanning Peter Sels
Hoorzitting Vlaams Parlement - 9 mei Wijziging OCMW- decreet Piet Van Schuylenbergh directeur afdeling OCMW’s.
OCMW’s zorgen ervoor dat iedereen erbij hoort Algemene vergadering afdeling OCMW’s Brugge, 14 juni 2012 Piet Van Schuylenbergh directeur afdeling OCMW’s.
Naar een nieuw decreet voor het Vlaams cultuur-erfgoedbeleid
Sociale correctie waterfactuur Hoorzitting Commissie Leefmilieu, Vlaams Parlement, 3.7,2012 Christophe Claeys en Nathalie Debast, stafmedewerkers VVSG.
Jaarverslag 2011 Afdeling OCMW’s Algemene vergadering – Afdeling OCMW’s 14 juni 2012 – Brugge.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
BBC – LDC.
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
Gemeente en OCMW Neerpelt Traditie in samenwerking
VVOS-studiedag Antwerpen, 27 september 2011
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ WELZIJN WELZIJNSBEHOEFTEN WELZIJNSINFRASTRUCTUUR WELZIJNSBELEID.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Beleidsplan Lokaal Sociaal Beleid Lokaal Sociaal Beleid Decreet van 3 maart 2004 Doel: vergroten toegankelijkheid van de sociale dienst-
Doe je zeg! Via de ouderenraad? 21 november 2014 Veerle Baert.
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
Federaal memorandum 2010 van de OCMW’s Algemene vergadering afdeling OCMW’s Dendermonde 17 juni 2010 Piet Van Schuylenbergh directeur afdeling OCMW’s.
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
Administrateur-generaal
ISB-CONGRES – 17 MAART 2011 KINDEROPVANG EN SPORT.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Wegwijs in meerjarenplanning Werking gemeente Steenokkerzeel.
Zullen de OCMW’s verdwijnen ? Provinciale Trefdag Strategieën voor een lokaal armoedebeleid 27 juni 2016 Johan Vandenbussche Vakgroep Sociaal Werk en Sociale.
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Welzijnsregio Noord-Limburg
Piet Van Schuylenbergh
Lokaal Sociaal Beleid.
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Integratiebeleid in de meerjarenplanning Peter Sels
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
Verandering leidt tot beter sociaal werk. Of niet?
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Start to Buurtsport David Nassen - directeur ISB
Je kinderopvang privatiseren: hoe beslis je dat?
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

Uitdagingen voor het lokaal sociaal beleid Studiedag ACW-kader Brussel, 15 maart 2012 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s VVSG

VVSG - O VERZICHT 1.Hoe maak je lokaal sociaal beleid ? 2.Samenwerking gemeente-OCMW 3.Inhoud van lokaal sociaal beleid : de sociale grondrechten 2 -

VVSG - 1. H OE MAAK JE LOKAAL BELEID ? Gemeentedecreet en OCMW-decreet De nieuwe beleids- en beheerscyclus (BBC) Decreet planlastvermindering Decreet lokaal sociaal beleid Het lokaal bestuur als actor en/of regisseur 3 -

VVSG - Gemeente- en OCMW-decreet / BBC Strategische meerjarenplanning beleidsdoelstellingen voor zes jaar vanaf jaar 2 van de nieuwe legislatuur middelen koppelen aan de inhoud (strategische + financiële nota) jaarlijks budget (beleidsnota + financiële nota) Participatie : inwoners bij het beleid betrekken 4 -

VVSG - Planlastvermindering De afschaffing van 14 sectorale beleidsplannen en convenanten14 sectorale Aanvraag en afrekening van subsidies gebeurt via documenten uit het BBC-systeem Vl. Beleidsprioriteiten: enkel betrekking op activiteiten, prestaties en effecten, niet op middelen of organisatiestructuur Besturen moeten aantonen dat ze participatie georganiseerd hebben

VVSG - Welke plannen worden afgeschaft? Stedenfonds (convenant) Lokale diensteneconomie Lokaal sociaal beleid (plan) Integratiebeleid (convenant) Ouderenbeleidsplan Convenants gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking (regionaal overleg en regionale samenwerking in de welzijnssector) Cultuurbeleidsplan Jeugdbeleidsplan Sportbeleidsplan Vlaams-cultureel erfgoedbeleid Milieubeleidsplan Flankerend onderwijsbeleid Opvoedingsondersteuning Via LSB: Beleidsplan kinderopvang

VVSG - Decreet lokaal sociaal beleid Lokaal bestuur (gemeente en OCMW) ontwikkelt lokaal sociaal beleid (geen apart plan meer) Focus : sociale grondrechten garanderen Samenwerkingsafspraken gemeente-OCMW Betrokkenheid lokale actoren / beleidsparticipatie Samenwerken met actoren, taakverdeling m.b.t. de uitvoering Sociaal huis : Toegankelijkheidsconcept : minimaal gemeenschappelijk loket gemeente en OCMW kan ook fysiek huis zijn info –en doorverwijsfunctie samenwerkingsconcept met sociale actoren (publieke en private) 7 -

VVSG - Gemeente en OCMW: samen plannen? Beslissing nemen vanaf start technische voorbereidingen Nadenken over wat we samen doen : Welke beleidsthema’s (in functie van integrale dienstverlening, efficiëntie) Gezamenlijke participatietrajecten, gezamenlijke analyse voor bep. thema’s Gezamenlijke integrale doelstellingen Gezamenlijke actieplanning Gezamenlijke aanpak project BBC en planning aansluitend bij gezamenlijke ervaring in het kader van Lokaal Sociaal Beleid, 1 projectverantwoordelijke of duobaan? Stappenplan vervlechten

VVSG - Lokaal bestuur als actor en/of regisseur (1) Vlaanderen bestuurt zeer sectoraal Is zelf sectoraal georganiseerd (13 beleidsdomeinen) Elke minister stuurt eigen administratie aan (1 op 1) Vlaamse visie op rol van lokale besturen : vooral uitvoeringsinstanties van Vlaams beleid Instructies/incentives per minister sectorale subsidielijn sectoraal plan sectorale adviesraad sectorale lokale ambtenaar mogelijks actor naast anderen, geen regisseur lokale actoren worden Vlaams aangestuurd / geregisseerd 9 -

VVSG - Lokaal bestuur als actor en/of regisseur (2) Decreet planlastvermindering : eerste schuchtere poging tot omslag naar nieuwe visie op rol lokale besturen Lokale besturen verantwoordelijk voor eigen beleidskeuzes Democratische legitimering (t.o.v. eigen kiezers) i.p.v. administratieve (t.o.v. Vlaanderen) Integraal denken en handelen : burger in zijn omgeving Geen sectorale financiering maar globale (gemeentefonds, lokale fiscaliteit) Regisseursrol : lokale actoren lokaal aansturen en mee bij lokaal beleid betrekken Vrije keuze inzake middelen en beleidsinstrumenten (participatie van burgers, inzetten van personeel, eigen organisatie,…) Witboek interne staatshervorming bevestigt deze visie 10 -

VVSG - Lokaal bestuur als actor en/of regisseur (3) Discussie sterk in die sectoren waar lokale besturen actor zijn naast andere actoren (publieke en private) welzijn gezondheid gezinsbeleid vrije tijd (cultuur, sport, jeugdbeleid) Belang van lokaal openbaar initiatief (actor): Toegankelijkheid (bekend, bereikbaar, beschikbaar, betaalbaar, begrijpbaar, bruikbaar, betrouwbaar) Kwaliteit Prijszetting Valse discussie over privatisering privatiseren lusten / collectiviseren lasten 11 -

VVSG - Opdracht gemeente en OCMW Gemeente : algemene opdracht : bijdragen tot welzijn van de burgers en duurzame ontwikkeling alle aangelegenheden van gemeentelijk belang hoe : burgernabij, democratisch, transparant, doelmatig, betrokkenheid inwoners en open OCMW= gemeentelijke instelling met specifieke opdracht : mensen in staat stellen een menswaardig leven te leiden eigen organieke wetgeving aparte publieke rechtspersoon (eigen beleidsorganen, budget, personeelskader) wettelijk vastgelegde taken en bevoegdheden nauwe specifieke band met gemeente 12 -

VVSG - Relatie gemeente-OCMW : samenwerking Decreet lokaal sociaal beleid (cfr. supra) Gemeenschappelijke diensten Beroep doen op elkaars personeel Overleg in de schoot van het CBS (vanaf geen overlegcomité meer) OCMW-voorzitter verplicht lid van CBS vanaf

VVSG - Relatie gemeente-OCMW : toezicht CBS oefent toezicht uit (gemeentelijk belang) Burgemeester kan RMW bijwonen en dossiers doen verdagen Gemeenteraad keurt strategische beslissingen OCMW goed (MJP, oprichten diensten, toetreden tot verenigingen) Waarom : gemeente financieel mee verantwoordelijk (werkingssubsidie aan OCMW) 14 -

VVSG - Relatie gemeente-OCMW Samenwerking : gelijkwaardige partners Toezicht : ongelijkwaardige partners Potentieel conflict ! Toezicht mag geen rem zijn op samenwerking 15 -

VVSG - Respect voor elkaars opdracht Ook sociaal beleid behoort tot gemeentelijk beleid : eenheid van beleid sociaal beleid houdt rekening met huisvesting, ruimtelijke ordening, veiligheid, cultuur en vrije tijd, werkgelegenheid,… in alle beleidsdomeinen moet er aandacht zijn voor het sociale aspect Operationele vrijheid OCMW : heeft te maken met de opdracht, de doelgroepen (hulpvrager), netwerken, concurrentiepositie eenheid van uitvoering 16 -

VVSG - Evoluties op het terrein 2 lijnen : Bundeling van alle vormen van sociale dienstverlening naar de burger in één hand, nl. het OCMW Samenwerking gemeente-OCMW op het vlak van ondersteunende diensten 17 -

VVSG - Ondersteunende diensten Waarom samenwerken ? Inhoudelijke samenwerking vergt vaak ook samenwerking op het vlak van ondersteunende diensten Schaalvoordelen : het beste resultaat tegen de laagste kost 18 -

VVSG - Schaalvoordelen Vaak bij gespecialiseerde diensten Hoge kostprijs omwille van de vereiste expertise Beperkte afname Voorbeelden : ICT-verantwoordelijke medewerker overheidsopdrachten communicatieambtenaar 19 -

VVSG - Schaalvoordelen : nuanceren ! Er bestaat geen unieke optimale schaal Schaaldifferentiatie naargelang het thema Samenwerken met OCMW’s in de regio (b.v. schuldbemiddeling) Samenwerken met de gemeente Samenwerken met andere partners (CAW, SHM, PWA, Werkwinkel,…) Alleen doen 20 -

VVSG - Schaalnadelen Samenwerking vergt sowieso extra mankracht (overleg, afstemming, uitvoering) Behoeften van gemeente en OCMW aan ondersteuning moeten vergelijkbaar zijn Als de behoeften van de ene zeer specifiek zijn, moet de andere teveel aanpassen 21 -

VVSG - Randvoorwaarden Heldere doelstellingen, vertrekkend van de kerntaken van beide besturen : verbeteren van de dienstverlening van beide besturen aan hun cliënten Politiek en ambtelijk draagvlak 22 -

VVSG - Heldere doelstellingen (1) Samenwerking is geen opslorping Samenwerking mag eigenheid en realisatie kerntaken OCMW niet op het spel zetten : Sociaal beleid als belangrijke pijler van het globale gemeentelijke beleid Professionaliteit van de individuele hulpverlening Management van de organisatie en diensten 23 -

VVSG - Heldere doelstellingen (2) Randvoorwaarden voor verhouding tussen moederbestuur (gemeente) en dochterbestuur (OCMW) : operationele autonomie van OCMW vergt : aparte rechtspersoon eigen beheersorgaan eigen budget eigen ambtelijke leiding Cfr. VDAB, Kind & Gezin, De Lijn, … 24 -

VVSG - Politiek en ambtelijk draagvlak Politiek betrekken in proces Niet enkel de meerderheid, mikken op lange termijn Secretarissen + OCMW-voorzitter + burgemeester zijn de dragers Personeel betrekken 25 -

VVSG - 3. I NHOUD VAN LOKAAL SOCIAAL BELEID 26 -

VVSG - Art. 23 Grondwet : sociale grondrechten Recht om een menswaardig leven te leiden : het recht op arbeid en op de vrije keuze van beroepsarbeid in het raam van een algemeen werkgelegenheidsbeleid dat onder meer gericht is op het waarborgen van een zo hoog en stabiel mogelijk werkgelegenheidspeil, het recht op billijke arbeidsvoorwaarden en een billijke beloning, het recht op informatie, overleg en collectief onderhandelen het recht op sociale zekerheid, bescherming van de gezondheid en sociale, geneeskundige en juridische bijstand het recht op een behoorlijke huisvesting het recht op de bescherming van een gezond leefmilieu het recht op culturele en maatschappelijke ontplooiing Taak voor alle overheden om deze grondrechten te garanderen 27 -

VVSG - Art. 1 OCMW-wet Iedereen heeft recht op maatschappelijke dienstverlening die hem/haar in staat moet stellen een menswaardig leven te leiden OCMW’s hebben als opdracht deze maatschappelijke dienstverlening te verzekeren 28 -

VVSG - Art. 2 Gemeentedecreet De gemeenten beogen om op het lokale niveau bij te dragen tot het welzijn van de burgers en tot de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied De gemeenten zijn bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang 29 -

VVSG - Art. 2 OCMW-decreet De OCMW’s beogen om op het lokale niveau duurzaam bij te dragen tot het welzijn van de burgers Verwijzing naar opdrachten OCMW-wet 30 -

VVSG - OCMW : wettelijke opdrachten (1) Maatschappelijke integratie (RMI) Financiële hulpverlening Materiële steun Tewerkstelling Informatie en begeleiding Dienstverlening aan vreemdelingen / asielzoekers Budget- en schuldhulpverlening Rechtshulp Dienstverlening m.b.t. wonen en energie Dak- en thuislozen Sociale, culturele en sportieve participatie Voogdij en materiële bewaring 31 -

VVSG - OCMW : wettelijke opdrachten (2) Sterke rol van de sociale dienst van het OCMW Maatschappelijke integratie is de insteek Integrale benadering van de cliënt Vaak multi-problem gezinnen OCMW is meer dan de mister cash van de samenleving 32 -

VVSG - OCMW : inrichter van voorzieningen en diensten Welke ? Ouderenzorg Thuiszorg Kinderopvang Hoe ? Vlaams / federaal gereglementeerd OCMW is speler naast andere initiatiefnemers Ook puur lokale initiatieven 33 -

VVSG - Ouderenzorg Woonzorgcentra (rusthuizen) : 40 % van de woongelegenheden Centra kortverblijf Dagverzorgingscentra Assistentiewoningen (serviceflats) : 50 % van de flats Lokale dienstencentra : 82 % van de LDC’s 34 -

VVSG - Thuiszorg Bijna alle OCMW’s hebben een of meerdere thuiszorgvoorzieningen Gezinszorg en aanvullende thuiszorg Thuisverpleging Klusjesdienst Maaltijdenbedeling Personenalarmsysteem Sociaal restaurant Boodschappendienst Karweiendienst Telefooncirkels Vrijwilligersnetwerk 35 -

VVSG - Kinderopvang Kinderdagverblijven Onthaalouders Buitenschoolse kinderopvang 36 -

VVSG - Wat kunnen lokale besturen doen om de sociale grondrechten te garanderen ? 37 -

VVSG - Arbeid Lokale diensteneconomie Samenwerken met VDAB, RVA, sociale partners o.a. in de Werkwinkel, o.a. werkgelegenheidsforum Sociale werkgelegenheid (art. 60 OCMW-wet, allerlei activeringsmaatregelen) binnen eigen bestuur of via samenwerking (sociale economie) PWA’s Inspelen op opleidingsbehoeften Sociale clausules in overheidsopdrachten Ondernemingsvriendelijk klimaat creëren Kracht van toerisme als economische motor Winkelbeleid 38 -

VVSG - Sociale bijstand en sociale zekerheid Bij uitstek taak van de federale overheid ! Minimale uitkeringen en laagste lonen liggen veelal onder de armoedegrens werken aan toegankelijkheid, o.a. betere bekendmaking rechten Sociaal huis Aanvullende OCMW-steun Meer proactief en preventief optreden Meer aandacht voor begeleiding, huisbezoeken Goed sociaal onderzoek, gebruik maken van alle mogelijkheden (o.a. KSZ) 39 -

VVSG - Gezondheid Toegankelijkheid van zorg Ongelijkheid in gezondheid aanpakken : mensen uit laagste inkomensgroepen leven 20 jaar minder lang gezond !!! Overleg en samenwerking tussen zorgverstrekkers (huisartsen !), voorzieningen en ziekenfondsen Preventieve acties, gericht op gezonder leven Kansarmen worden niet bereikt door grootschalige campagnes, persoonlijk contact Wijkgezondheidscentra Aandacht voor ongezonde woningen, leefbaarheid van wijken 40 -

VVSG - Juridische bijstand Rechtshulp OCMW’s met eigen personeel of in samenwerking met advocatuur Samenwerking met justitiehuizen Model schuldhulpverlening : tandem maatschappelijk werker - jurist 41 -

VVSG - Behoorlijke huisvesting (1) Goede en betaalbare woningen Sociale huisvesting : inzetten om meer sociale woningen Sociale huisvestingsmaatschappijen Private woningmarkt : SVK’s Huurtoelagen en huurwaarborgen Noodwoningen en doorgangswoningen Begeleiding van mensen met huurproblemen, kansarme huurders Problematiek uithuiszettingen Grond- en pandenbeleid, aansnijden van woongebieden en woonuitbreidingsgebieden Woonwinkels 42 -

VVSG - Behoorlijke huisvesting (2) Inzetten op drukken energiekosten (isolatie, energiebesparende maatregelen) Energiearmoede (LAC’s, budgetmeters, stookoliefonds, minimale levering aardgas, begeleiding en voorkomen van energieschulden) 43 -

VVSG - Culturele en maatschappelijke ontplooiing Aandacht voor kansarmen in brede vrijetijdsaanbod Financiële drempels wegwerken Werken aan dialoog en participatie Communicatie : niet enkel websites, belang van intermediairen Samenwerking verenigingsleven (jeugdbewegingen, etc.) en OCMW Samenwerken met armenverenigingen KB socio-culturele en sportieve participatie en participatiedecreet Bondgenootschap OCMW en jeugd-/sport-/cultuurdienst 44 -