Infoavond TOERISME & RECREATIE en LICHAMELIJKE OPVOEDING 2
Nieuw in de theoretische leerweg Toerisme & recreatie Lichamelijke opvoeding 2
Nieuw ! Hoezo ? Ontwikkelingen MBO Ontwikkelingen in de provincie / gemeente Opleidingsaanbod Reynaertcollege
Vakkenpakket 3 e klas TR Nederlands3 Frans2,5 Duits2,5 Engels3 Geschiedenis2 Aardrijkskunde2 Wiskunde3 Biologie2 Economie3 LO2 + Toerisme en recreatie5 LO 22 Totaal 32 uren
Vakkenpakketmogelijkheden in de 4 de klas 1.4 de klas Toerisme & recreatie en LO2 (TR) 2.4 de klas Theoretisch leerweg, optie LO2 (TLS) 3.4 de klas Theoretische leerweg (TL)
Vakkenpakket 4 e klas TR - voorbeeld 1 | vakkenpakket - Nederlands4 Frans4* Engels4 Wiskunde4* Economie4* LO2 MA2 CKV1 Toerisme en recreatie4* LO 22* Totaal 31 uren Opmerking: TR is 8 e examenvak !!
Vakkenpakket 4 e klas TR - voorbeeld 2 | vakkenpakket - Nederlands4 Duits4* Engels4 Biologie4* Geschiedenis4* LO2 MA2 CKV1 Toerisme en recreatie4* LO 22* Totaal 31 uren Opmerking: TR is 8 e examenvak !!
Vakkenpakket 4 e klas TLS - voorbeeld | vakkenpakket met LO2 - Nederlands4 Duits4* Engels4 Wiskunde4* Economie4* LO2 MA2 CKV1 Module1 LO 22* Totaal 28 uren
Vakkenpakket 4 e klas TL - voorbeeld 2 | normale theoretische leerweg - Nederlands4 Frans4* Engels4 Wiskunde4* Economie4* Aardrijkskunde4* LO2 MA2 CKV1 Module1 Totaal 30 uren
Het vak TOERISME & RECREATIE 1.Manier van werken binnen TR 2.Lichamelijke opvoeding 2 3.Examenprogramma
Manier van werken binnen TR Combinatie praktijk en theorie Competentiegericht onderwijs Open opdrachten Op vaardigheden gericht Theoretische ondersteuning (docent) Zelfstandig werken (alleen of in groep) Ook buiten de klas Gebruik van verschillende media Dubbele beoordeling: proces en resultaat Elke opdracht bevat een aantal examenonderdelen
Opdrachtvoorbeeld 1 Toerisme & recreatie Middagprogramma Er komt een groep van 30 Duitse leerlingen en 2 begeleiders naar Hulst. Stel een afwisselend middagprogramma (13 uur tot 17 uur) op. Zorg ervoor dat de leerlingen een aantal activiteiten in Hulst ondernemen. DOEN Onderzoek welke activiteiten je kunt ondernemen. Maak een taakverdeling. Informeer naar de kosten, tijdsduur en plaats. Maak een routeplan. Stel je programma op. Lever je route en je programmablad in.
Opdrachtvoorbeeld 2 Toerisme & recreatie Dagprogramma Er komt een groep van 30 Duitse leerlingen en 2 begeleiders naar Hulst. Stel een afwisselend dagprogramma op. Zorg ervoor dat de leerlingen een fijne dag in de buurt van Hulst (Antwerpen en Terneuzen horen hier ook bij) beleven. Jullie krijgen een budget van 1000 euro. Aan een bus hoef je niet te denken; die is geregeld. DOEN Onderzoek welke activiteiten je kunt ondernemen. Maak een taakverdeling. Bereid eventuele telefoongesprekken voor. Informeer naar de kosten, tijdsduur en plaats. Stel je programma op. Lever je route en je programmablad in.
Instructies en opdrachten Resultaat en beoordeling Uitvoeren van de opdrachten Planning en oriëntering
Lichamelijke opvoeding 2 Meer dan LO 1 Sport –en bewegingscultuur Combinatie theorie en praktijk Enkel een schoolexamen
Examenprogramma Oriëntatie op de werkvelden Professionele vaardigheden Sociale en communicatieve vaardigheden Drama Grondhouding Toeristische, recreatieve vaardigheden Informatie en communicatietechnologie
Doorstroommogelijkheden Opleiding Leisure & Hospitality Host - niveau 3 – ROC Westerschelde Opleidingen toerisme, recreatie en luchtvaartdienstverlening – niveau 3/4 – ROC Zeeland CIOS, Sport & bewegingsleider niveau 2/3/4 Andere MBO-opleidingen HAVO
Waarom TR kiezen? Ervaring in het toeristische werkveld Praktisch –en MBO gericht onderwijs Bewustere studiekeuze op MBO Goede aansluiting bij het ROC Goede aansluiting CIOS VMBO-T-diploma mét certificaat TR
Vragen & opmerkingen