Presentatie BSI dag 27 mei 2004 vitalisering van sportverenigingen ViT-bar Wim van ‘t Westeinde (Sportbytes) Martin Booiman (NHV)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TUSSEN WERKELIJKHEID EN DROOM: OVER DE ROL VAN DE LANDELIJKE ORGANISATIE Wies Houweling, secretaris NPB: AV 20 april 2013 Bilthoven.
Advertisements

Ondernemen in de praktijk
DUTCH FIELD MARKETING ASSOCIATION Inzendingspresentatie DFMA Awards 2012.
Handbal. Een dynamische sport voor mensen met passie! Regio bijeenkomsten Verenigingen in het kader 1 NHV.
A Brave New Workforce | 19 juli ExpertPlaza “ Freelancing per minuut” ExpertPlaza.nl Tacit knowledge in (netwerk) organisaties Case: ABVAKABO.
OKRA – twee jaar na KBG….
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Van Egdom Consultancy 1 Workshop interne organisatie Groningen, 7 april 2010.
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Bestuurs- en Concerndienst COMBINATIEFUNCTIES IN UTRECHT HOE GAAN WE DÁT REALISEREN???????
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
SPONSORAVOND v.v. RK WIK 24 november 2004
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Van visie naar actie.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
COMPETENTIEONTWIKKELING
Nieuwe vrienden maken en
22 maart 2012 Meerjarenbeleid AV De Spartaan Evaluatie beleid Bepaling doelstellingen (wenselijke situatie) Alternatieven en haalbaarheid.
ELISE DENHAENE 1BaSWB VRIJWILLIGERSWERK INPASSEN IN DE STRUCTUUR VAN EEN ORGANISATIE.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
BBC – LDC.
Dag van de CultuurCommunicatie De marketingaanpak van het In Flanders Fields Museum in Ieper.
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Versterken van de S van BOS Gwendolijn Boonekamp (NOC*NSF) Chris Donkers (Basketballbolwerk Two-B) 4e ontmoetingsdag Breedtesportimpuls, 27 mei 2004.
Sportbonden en gemeenten samen aan de slag
SPORT, BEWEGEN EN VEILIGHEID
Instrument Empowerment Workshop “Marokkaanse Vrouwen in Beweging BSI dag; 27 mei 2004 Anneke Hiemstra.
4e Ontmoetingsdag Breedtesportimpuls Van impuls naar beleid: wijkgerichte aanpak in de BOS-driehoek Donderdag 27 mei 2004 Danny van Dijk, NISB Hans van.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
INFO AVOND OUDERS VAN NIEUWE LEDEN. Agenda 1.Welkom / Even voorstellen 2.Leeftijd categorieën en trainingen 3.Begeleiding 4. Wat als je lid wordt! 5.Vrijwilligers.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
OT 1 Prijs Prestatie 15 augustus 2014
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Historische Vereniging Raalte en Omstreken
HTV Ten Woude Toekomstplan September 2015.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 7 Stakeholderanalyse, wenselijkheid en haalbaarheid en vooruitblik elevatorpitch.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Een Leven Lang DZC Symposium Achterhoek in Beweging Jeroen Sanders 15 november 2012.
Najaar 2012 Hockey: het is ‘net’werken Strategie KNHB 2020.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
ClubMonitor. Algemeen Finance & admin. Lidmaatschapsvorm Sponsoring Hockeyvormen Families Communicatie Breedtesport Betaalde krachten Algemeen Andere.
LAC FRISIA 1883 Onze vereniging Een historische vereniging die staat voor: Plezier en prestatief Top amateurvoetbal Maatschappelijke en sociale betrokkenheid.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
Introductieavond voor bestuursleden Doelstellingen Scouting Nederland.
Sportvereniging en School een winnende combinatie Sport in Delft.
Brainstorm woensdag 10 september 2014 Wat verwacht de moderne WaterScout? Alexander Haccou.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Landelijke raad 11 juni 2016 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
Resultaatgericht Samenwerken
Europese aanbesteding catering-/drankvoorziening gemeente Venlo
23 februari 2017 HV de Sprint.
Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda
Marktconsultatie/-verkenning circulaire inkoop
Les 2: Van productie tot verkoop
Les 2: Van productie tot verkoop
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Verdeling middelen vrijwilligersorganisaties 2019
Transcript van de presentatie:

Presentatie BSI dag 27 mei 2004 vitalisering van sportverenigingen ViT-bar Wim van ‘t Westeinde (Sportbytes) Martin Booiman (NHV)

Presentatie BSI dag 27 mei 2004 Onderwerpen Toelichting op project NHV Toelichting VitBar Voorbeeld VitBar

Presentatie BSI dag 27 mei 2004 Huidige situatie NHV leden (was in 1990) seniorleden jeugdleden 460 verenigingen Gemiddeld 120 leden per vereniging Relatief veel kleine verenigingen

Presentatie BSI dag 27 mei 2004 knelpunten Instroom jeugd – met name bij de jongens Verloop bij de 14 – 18 jarigen Bestuurlijk kader, vrijwilligers, Scheidsrechters Financiële situatie verenigingen Toegenomen verantwoordelijkheid bestuurders

Presentatie BSI dag 27 mei 2004 Breedtesport Impuls Structurele versterking van de handbalverenigingen Vitale handbalverenigingen die midden in de maatschappij staan Vanuit een eigen identiteit keuzes maken en zorgen voor een kwalitatief goed aanbod Op lokaal niveau verantwoordelijkheid nemen om sport als doel én middel te realiseren

Presentatie BSI dag 27 mei 2004 Wat is vitaliseren Vele definities Vitaal, voor elke vereniging is dit anders (afhankelijk van de lokale situatie) Vitale verenigingen zijn de basis voor de handbalsport Vitalisering start met het vaststellen van identiteit van de vereniging (wat voor “soort” club zijn we)

Presentatie BSI dag 27 mei 2004 Vitaal is voor het NHV Modern Sterk Krachtig Dynamisch Zelfontplooiend Midden in de samenleving Etc….. Kansrijk!!!

Presentatie BSI dag 27 mei 2004 Kunnen we vitalisering meten? Nee, wel beoordelen, We meten een stand van zaken we meten (op termijn) wellicht een mogelijke verandering bij leden en verenigingsbestuurders

Presentatie BSI dag 27 mei 2004 Typen en segmenten Prestatie Leden benadering Recreatie Klanten benadering

Presentatie BSI dag 27 mei 2004 Typen verenigingen? Buurt Marktconform Recreatiegericht Prestatiegericht Inspelen op behoefte aan recreatie van omgeving, gericht op alle vertegenwoordigde doelgroepen. Streven is om als vereniging een sociaal middelpunt in buurt te zijn Richt zich op prestatiebehoefte in de ruime omgeving. Bereiken van het hoogst haalbare een belangrijke doelstelling. Ondersteuning en samenwerking met omliggende buurtverenigingen is het streven. Geen prestatie maar recreatie staat centraal. Alle leden zijn welkom die sportief bezig willen zijn. Sportaanbod is divers. Duidelijk gericht op sportwensen van de omgeving. De leden zoveel mogelijk ontlasten, grote vorm van dienstverlening Centraal staat de wensen van de markt. Activiteiten worden marktconform aangeboden. Hoge mate van professionaliteit. Leden zijn klanten.

Presentatie BSI dag 27 mei 2004 Opdracht aan sportbytes! Geef onze missie handjes en voetjes

Presentatie BSI dag 27 mei 2004 VitBar Afstemming met het “veld” Vragenlijst via internet Direct rapport Subjectief en beoordelend Associatie Middel en geen doel!!

Presentatie BSI dag 27 mei 2004 Buurt Marktconform Recreatie Prestatie Leden benadering Klanten benadering Recreatie Discussie over segmenten

Presentatie BSI dag 27 mei Leden/klanten 2.Organisatie; bestuur, beleid en bedrijfsvoering 3.Samenwerking 4.Sportaanbod 5.Kader 6.Nevenactiviteiten 7.Communicatie 8.Accommodatie Positiebepalende kenmerken

Presentatie BSI dag 27 mei 2004 Kleur en positie bepalen

Presentatie BSI dag 27 mei 2004 Hoe meten we dit?

Presentatie BSI dag 27 mei 2004 Interactieve vragenlijst Algemene vragen Typeringsvragen Positiebepalende vragen –Regulier –Associatie Waardering van de antwoorden Genereren adviesrapport

Presentatie BSI dag 27 mei 2004 Actie vraagt om reactie!

Presentatie BSI dag 27 mei 2004 De vereniging bepaalt het zelf!

Presentatie BSI dag 27 mei 2004 Voorbeeld

Presentatie BSI dag 27 mei 2004 Aansluiten bij VO beleid Via rapport direct toegang (URL’s en dieplinks) tot producten en diensten Inzetten als actief VO instrument (PSR) Downloadpagina consulenten Benchmarken Informatie voor nieuw beleid

Presentatie BSI dag 27 mei 2004 Ja, maar dat is voor handbal Eenvoudig aan te passen voor elke sport Aan te passen voor elke invalshoek

Presentatie BSI dag 27 mei 2004 Wat kan nog meer? Andere verenigingsproducten Andersoortig onderzoek Monitoring (intern en extern) Koppeling VO-pagina

Presentatie BSI dag 27 mei 2004 Vragen? Bedankt voor uw aandacht! We wensen u veel succes bij de vitalisering van uw verenigingen….

Presentatie BSI dag 27 mei 2004 Adres gegevens Sportbytes Wim van ‘t Westeinde T: E: W: W: NHV Martin Booiman T: E: W: