Workshop Veranderkundig Kleurendenken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatieverandering
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
“Hoe kom ik aan klanten?”
De hoeden van Edward de Bono
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
….een korte presentatie
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
De kracht van het onderwijs is de leerkracht De directeur maakt het verschil, positief of negatief Koos van den IJssel Richard Berenschot.
Macht en invloed geel De top zet druk Coalitie en onderhandeling Reputatie Haalbaarheid Bestuurlijk niveau Gekonkel, wantrouwen.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Hogescholen in Dialoog
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Marc de Roos Amersfoort 29 november 2007 ID-game een ervaring in samenspel.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Gedrag in organisaties, 9e editie
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Kansen voor Samenwerken
Missie, visie, strategie & jaarplan
Welkom op onze thema-avond
Bouwstenen voor Gemeenterelaties 2
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Wat willen we vandaag doen?
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Interpreteren van data
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Een theoretische verkenning
Met handen en voeten geloven 1
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Verandermanagement Project- en Verandermanagement
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
CanDo Coaching.
Mindfulness.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Les 3: Verkeer TOETS.
Leren veranderen Leon de Caluwe.
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
Groep Colruyt en ‘participatie’
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
45 levenslessen Klikken voor vervolg Muziek: snowdream.
22 maart 2015 Zoetermeer 1. terugblik...  de relatie van Christus & de ekklesia wordt ten voorbeeld gesteld aan man & vrouw;  Hoofdschap = voorop gaan,
ONTSPAN , LUISTER EN LEES
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Denken over veranderen in vijf kleuren Dr. Léon de Caluwé
Welkom ik maak me sterk.
Verschillende rollen en stijlen
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Het loopbaangesprek.
SHEQ SHQ.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Workshop Veranderkundig Kleurendenken denken in kleuren voor het kennisnetwerk van de kennispartners van het INK

Invullen van de veranderopgave met het INK managementmodel Streven naar excellentie door: leiderschap met lef resultaatgerichtheid continu verbeteren transparantie samenwerking

Veranderkundige inzichten en emotie en intuïtie, vervat in plan-do-check-act

80% van de veranderingen is niet gepland, maar gebeuren gewoon spontaan

Een spontane verandering kan soms ongewenst zijn; willen sturen van veranderingen is dus ook niet nieuw

Gepland willen veranderen is al heel oud

Moet het dan altijd, mee met ontwikkeling en verandering? Laten zoals het is, betekent niet meer mee kunnen komen met bestuurlijke en maatschappelijke ontwikkelingen en daardoor niet meer de eigen taak goed kunnen vervullen. Een geplande verandering dus……..

Slechts een op de vijf geplande veranderingen slaagt….. 4% gepland en geslaagd 16% gepland, niet geslaagd 80% ongepland Zorgvuldig investeren in de verandering loont

Veranderingen gaan dus nogal eens mis Doelstellingen niet helder, of niet duidelijk hoe aan te werken Wel opvattingen, maar geen consequenties voor gedrag Geen besluiten door vragen en problemen te stapelen Bureaucratische managers en autonome medewerkers Management denkt dat medewerkers doen wat zij wil, maar medewerkers blijven gewoon hun eigen ding doen Niet alles is af te dwingen Sommige problemen zitten tussen de oren Soms worden interactiespelletjes gespeeld

Organisational iceberg French & Bell Formal (Overt) Aspects: Goals Technology Structure Policies and procedures Products Financial resources Informal (Covert) Aspects: Beliefs and assumptions Perceptions Attitudes Feelings (anger, fear, liking, despair, etc) Informal interactions Group norms About the formal and informal systems Bron: French & Bell

Onder tafel ziet het er vaak heel anders uit

Ieder mens heeft een eigen verandercyclus Boos worden Conflict, staking Sabotage Geruchtenmachine Ziek melden Ongeloof Ontkennen Cynisme Nieuwe situatie aanvaarden Nieuwe moed Nieuw elan Weer creatief Actief Aangekondigde verandering Stil worden Verdriet, huilen Weinig energie Dichtslaan Verdringen Afhaken Ziek worden Passief Informeren Realiteit tonen Erbij betrekken Luisteren Opnieuw informeren Toelaten Bespreekbaar maken Conflict aanpakken Grenzen stellen Bemiddelen Helpen Niet forceren Verwerkingstijden- komsten organiseren Perspectief geven Opleidingen, trainen Stimuleren Delegeren Wat Doen?

Waarom denken in kleuren? Gemeenschappelijke taal (communicatie) om samen te praten en beslissen over veranderen Op verschillende manieren kunnen kijken naar mensen, organisaties, vraagstukken.… Keuze kunnen maken die bij de organisatie past,kansrijke ‘kleur’ voor een veranderaanpak Inzicht in eigen voorkeur(en) en de consequenties daarvan (zelfreflectie)

De vijf veranderkleuren Geel Blauw Rood Groen Wit

Bij organisatieveranderingen zijn vijf manieren van denken te onderkennen Denkwijze Er verandert iets als je:… Geeldruk De belangen van de belangrijkste spelers bij elkaar kunt brengen tot een consensus door middel van een onderhandelingsproces Blauwdruk Onderzoekt wat de beste oplossing is en die planmatig implementeert in een rationeel proces Rooddruk Mensen op de juiste manier prikkelt, zodat ze zich gewaardeerd en gezien voelen in een sociaal proces Groendruk Mensen in leersituaties brengt, ze bewuster en bekwamer maakt waardoor hun vermogens toenemen op het werk in een ontwikkelproces Witdruk Spontane evolutie een handje helpt door ruimte te geven waar energie zit en blokkades slecht in een dynamiserend proces

Geeldrukdenken Veranderen is een machtsspel Ideaal: belangen bij elkaar brengen sleutelfiguren, onderhandeling, lobbyproces Consensus (win-win) Achter gesloten deuren Macht, status, invloed Veranderen is een machtsspel Mediation, alliantievorming, krachtenveldanalyse Onbekend en verschuivend resultaat Machtsbalans Veranderaar: procesregisseur die macht inzet, weet hoe de hazen lopen, politiek fingerspitzengevoel, juiste netwerken Ideaal: Democratische samenleving Poldermodel en politieke coalities Haalbare oplossing Schaduwkanten: Achterkamertjesgedoe, de sterkste wint Lose-losestrijd, onbetrouwbaar Allergieën: Ideologen, details, gezichtsverlies

“De enige manier om je vijand uit te schakelen is om hem tot vriend te maken” “De beste manier om met veranderingen te leren omgaan, is om ze zelf te bewerkstelligen” “Mensen komen in beweging als je ze een beetje bang maakt. Angst haalt ze uit hun comfortzone”

Blauwdrukdenken Eerst denken, dan planmatig doen Planmatig en transparant Veranderen is een rationeel proces ISO, INK, BPR, ABC, PMW, SWOT Vooraf omschreven en gegarandeerd resultaat Borging via meten=wetten, monitoring Veranderaar: expert, projectleider, prestatiegericht, accuraat, inhoudelijk deskundig Idealen: Maakbare en kenbare wereld Orde, efficiency en voorspelbaar Beste concrete oplossing schaduwkanten: Mechanistisch, negeren irrationele aspecten Over mensen heen walsen Allergie: Vage toestanden, emotionaliteit, ingebakken onderzekerheid/ambiguïteit

“Meten is weten, gissen is missen en gokken is dokken”. “Elke dag een stap zetten, is een leven lang verandering”. “De enige plaats waar succes voor werk komt, is het woordenboek”.

Rooddrukdenken Mensen op de juiste manier prikkelen Verleiden, “wij”-gevoel Aandacht, steun, erkenning Zorgvuldige procedures Veranderen is een sociaal proces Management by walking around Personeelsinstrumenten, sociale activiteiten Bedacht maar niet gegarandeerd HRM-systemen, goede verhoudingen, communicatie Veranderaar: mensen-mens, sociaal, betrouwbaar, geïnteresseerd, motivator Idealen Gemeenschap in harmonie, zorgzame samenleving Het beste uit mensen halen, de juiste mens op de juiste plaats schaduwkanten: Verstikkende systemen, wollen deken, onechte aandacht Negeren van macht, zachte heelmeester, conflictmijdend Allergieën: Solo- machogedrag, onzorgvuldigheid, problematiseren

“Om je mensen te houden, moet je een beetje van ze houden”. “Wie geen vertrouwen stelt in anderen, zal ook nimmer het vertrouwen van anderen winnen”. “Techniek en technologie zijn belangrijk. Maar in dit tijdperk draait het om het toevoegen van vertrouwen”.

Groendrukdenken Mensen in leersituaties brengen Idealen: Bewust onbekwaam maken Experimenteren, exploreren van nieuwe mogelijkheden Koerszoekend, collectief proces Veranderen is leren en ontwikkelen Feedback, coaching, gaming, communities of practice Leercurve, organisatie-ijsberg e.d. Geschetst, niet gegarandeerd, Boring via reflectie Veranderaar: procesbegeleider, empathisch, creatief, nieuwsgierig Idealen: Lerende organisatie, met iedereen, over alles Groeien en ontdekken Oplossingen die mensen zelf vinden Schaduwkanten: Leren los van werk, gebrek aan actie Belerend, niemand uitsluiten, navelstaren Allergie: Politieke spelletjes, mensen met een bord voor hun hoofd

“Wie altijd de wind in de rug wil hebben, komt nooit thuis” “Alleen degenen die het aandurven buitengewoon te falen, kunnen ooit buitengewoon slagen” “De mens is net een foto, als hij zich kan ontwikkelen, wordt hij positief” “Wie altijd de wind in de rug wil hebben, komt nooit thuis”

Witdrukdenken De spontane evolutie een handje helpen Wat beweegt organisaties Ruimte bieden, ondernemerschap Blokkades wegnemen, conflicten optimaliseren Veranderen gaat over energie/vitaliteit Zelfsturende teams, zoekconferenties, open spacemeetings Chaostheorie, beelden van organisaties Moeilijk voorspelbaar (niet stuurloos) Borging via zelforganisatie, dialoog Veranderaar: zelfbewust, authentiek, eigenwijs, fantasierijk, kwetsbaar Idealen: Wonderlijk universum vol parallelle werkelijkheden Zelfsturing in netwerken over organisatiegrenzen Schaduwkanten: New age-achtig, “alles is goed” Medewerkers opzadelen met zelfsturing, laissez faire Allergieën: Saaiheid, middelmaat, regels, bevoogding, groepsdwang

“Uit chaos ontstaat vaak leven, terwijl uit orde gewoonte voortkomt” “Toekomst wordt niet echt vormgegeven door mensen die niet echt in de toekomst geloven” “Uit chaos ontstaat vaak leven, terwijl uit orde gewoonte voortkomt” “Wie zijn toekomst niet zelf bepaalt, krijgt hem toegewezen”

Gele interventie: mediation

Een blauwe aanpak: Balanced ScoreCard

Een rode interventie: Het bedrijfsuitje

Succes als groene interventie: De paarse krokodil

Een authentieke witte veranderaar

Allergieën of tegenstellingen Blauw Is niet geïnteresseerd in motivatie en gevoelens van mensen Rood Alles draait om motivatie van mensen Blauw Je moet de ruimte inperken en focussen Wit Je moet ruimte maken en blokkades wegnemen Geel Samenwerken op basis van posities Wit Iedereen is gelijkwaardig tijdens samenwerken Geel Relatie is functioneel Rood Relatie is ook gericht op vriendschap (gezelligheid) Blauw Maak alles zichtbaar, doorzichtig en transparant Geel Houd je kruit droog en je kaarten voor je. Er zijn altijd verborgen agenda’s

Voorbeelden van gekleurde diagnosevragen Dominante kleur Individu Groep Organisatie Omgeving Geel Weet hij hoe de hazen lopen? Wat is zijn echte agenda? Zijn er dubbele petten? Wie staat het sterkst? Wie zijn de (infor-mele) leiders? Wat wil het hoofdkantoor? Hoe is de corporate governance georganiseerd? Blauw Wat zijn haar taken en verant-woordelijkheden? Wat is de span of control? In welke fase zitten we? Maken we nog winst en zitten we nog op koers? Kan gewerkt worden volgens een franchiseformule? Rood Waar loopt hij warm voor? Wordt er samen-gewerkt? Voor welke ambities gaan we met elkaar? Wat is het imago van deze tent in de buitenwereld? Groen Verlegt hij zijn grenzen? Houden ze elkaar een spiegel voor? Is er sprake van opleiding in en op het werk? Luisteren ze naar klanten? Wit Kan hij met tegenstellingen omgaan? Is het geen toe-val dat dit groepje is ontstaan? Wat houdt hier mensen tegen? Lopen ze met een boodschap in de buitenwereld rond?

Typische, opeenvolgende fasen Voorbeeld van opeenvolgende fasen bij een grote reorganisatie: Geeldruk Actoren en groepen onderhandelen met elkaar teneinde de veranderdoelen en de aanpak voor de verandering vast te stellen Blauwdruk De werkprocessen en de organisatie worden (meer of minder) participatief ontworpen Rooddruk De bemensing van werkprocessen en functies vindt plaats Groendruk Men laat de organisatie werken conform de bedoeling door middel van leer- en trainingsprogramma’s Witdruk De verandering wordt verinnerlijkt en mensen geven (eigen) betekenis aan de verandering

Voorbeeld interventies Dominante kleur Niveau in de organisatie Individu Groep Organisatie Geel Personal commitment statement Outplacement Confrontatievergade-ringen Topstructurering Verbeteren kwaliteit van arbeid Strategische allianties Blauw Management by objectives Hygiënisch werken Werken in projecten Besluitvorming Strategisch management BPR Rood Loopbaanontwikkeling Werving & selectie Sociale activiteiten Teamrollen (Belbin) Belonen in organisaties Mobiliteit & diversiteit Groen Coaching Feedback gesprekken Teambuilding Gaming Open systems planning Kwaliteitscirkels Wit T-group Persoonlijke groei/ opstellingen Zelfsturende teams Open space bijeenkomsten Zoekconferenties Rituelen & mystiek

Inzetten van een workshop per kleur Een workshop opzetten teneinde... Geeldruk Het eens te worden met elkaar over doelstellingen of beleid Blauwdruk Een duidelijk resultaat te hebben aan het einde van de workshop Rooddruk Meer betrokkenheid te creëren Een goed gevoel met elkaar te hebben Groendruk Iets van elkaar te leren Kennis en ervaring uit te wisselen Witdruk Bewustzijn te vergroten Energie op te wekken Creatieve gedachten los te maken

Gekleurde effectiviteits- en succescriteria Wat voor (proces-)resultaten streef je na? Geeldruk Draagvlak is aanwezig De sleutelfiguren staan erachter Harde afspraken, een goede ´deal´ Blauwdruk De output is gehaald Het plan is gevolgd Het is duidelijk Rooddruk Mensen voelen zich serieus genomen en gewaardeerd Wij kunnen mensen perspectief bieden Goede samenwerking Groendruk Mensen vragen om feedback De deuren en ramen staan open Mensen willen leren en reflecteren Witdruk Mensen organiseren zichzelf dwars over afdelingsmuurtjes heen Er zit energie/ leven in Dingen hebben een heel andere betekenis dan voorheen

Marijke van der Geest - Ahuis www.twynstragudde.nl Alle intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot deze presentatie berusten bij Twynstra Gudde. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder schriftelijke toestemming van Twynstra Gudde.