Het therapeutisch milieu

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
Advertisements

Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Over consumenten, gedrag en marketing
Respectvolle bejegening
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Hst 4: De wereld indelen.
Glow Eindhoven.
De Natuurwinkel Kernwaarden Imago Doelgroep
Hogescholen in Dialoog
WONDERVOL LEVEN Muziek: Lara Fabian.
Gevaarlijke stoffen!! risico’s, vergiftiging, soorten, voorkomen, etikettering, gevarendiamant.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Kwaliteit en veiligheid Het patiëntenperspectief
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Drie verschillende tekeningen
De Zorgvraag centraal; De wijkzuster terug
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
Mindfulness.
Jezelf kort voorstellen.
Liliane de Voogd CO1K, Fontys ACI Mei  Opdracht: speel een aantal uur een serious game  Activiteit: speel de game mee en haal een level.
7.2: Geschiedenis van de verzorgingsstaat
2 vmbo-T/havo 5 draagkracht, §2 en 3
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Herstelondersteunende zorg en presentie
Ecologie.
Groepsdynamica wc 5
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Welkom ik maak me sterk.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Veehouden in de toekomst: Dierwelzijn Jantien Lijftogt Ak27.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Agogische theorieën SPH leerjaar 1, kwartaal 1. Taakgebied en beroep.  “Zorgvuldig omgaan met onzekerheden”; afstemmen*.  Hulpverlening tegen de tijd.
BB - Theorie Donderdag 27-oktober. Vandaa g A en A Terugblik vorige week: Toets cijfers Lesstof hoofdstuk Kwaliteit van leven Kwetsbaarheid in de zorg.
Mondzorg - persoonsgericht
Wondervol leven Marley Production.
Pedagogiek als beroep.
Wat is DRAMA??.
Wat is DRAMA??.
Communicatie 5e les.
Tevredenheidsonderzoek Totaal aantal deelnemers: 56
Wondervol leven Muziek: Lara Fabian.
Landschapszones en klimaat
Natuur speurtocht Genesis 2:1 Opdracht:
Huisvesting en Hygiëne
Zo maak je je huis verkoopklaar met styling Je kent het vast wel: even op Funda kijken en voor je het weet ben je een paar uur verder. Vooral de stijlvol.
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 KGT Lesweek 6
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 BB Lesweek 6
Huisvesting en Hygiëne
Groepje: Samy, Ishan, Arik en Harsimran
Duurzame inzetbaarheid
Thema 4 Integratie van mensen met een verstandelijke beperking
Burgerparticipatie BT Den Bosch Wat is nou precies burgerparticipatie.
Wondervol leven.
Gesprekstechnieken Les 1.
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Thema 4 Integratie van mensen met een verstandelijke beperking
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Communicatie 7e les.
Werken aan een buurt voor iedereen
Donkere dagen en depressiviteit
Communicatie 5e les.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3 Blz. 28 / 29.
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Kwaliteit in de zorgverlening
Transcript van de presentatie:

Het therapeutisch milieu Een serie colleges over het therapeutisch milieu. (Eerste serie)

??? Waar zijn we eigenlijk? Welke sfeer ademt deze ruimte uit? Hoe is de opstelling van ramen en deuren? Welke boodschap spreken de meubelen? In welke zin worden wij beinvloed door de huidige temperatuur, luchtvochtigheid? Welke invloed gaat er uit van het huidige licht?

Rollen verpleegkundige Een verpleegkundige is handelend, Een verpleegkundige is omgangskundig, Een verpleegkundige is sfeerbepaler.

Kwaliteit van de verpleegkundige Wordt bepaald door de kwaliteit van het handelen (binnen organisatorische context), maar vooral door de kwaliteit van het omgaan en sfeerbepalend bezig zijn…

Aspecten van een goed milieu Respect voor medemens en natuur (leefomgeving), Aandacht en belangstelling voor anderen, Luisteren naar de ander (actief en creatief), Empatisch vermogen, Als functionaris en als mens duidelijk aanwezig zijn…….

Een goed milieu Daaronder versta ik: een omgeving (materieel en humaan (=biologisch/psychologisch)) welke heilzaam werkt voor de client en voor anderen…….

Materieel milieu Veilige ruimten, Licht en frisse lucht, Passende kleuren, Geuren, Aankleding, Meubels, Indeling ruimten etc. etc. etc.

Opdracht 1: Probeer je even bewust te zijn van je eigen houding, gebaren, kleding, mimiek, geur etc. etc. Ga na welke (permanente) boodschappen jij uitzendt naar de ander. Vat dit samen in 3 á 4 begrippen/fenomenen. Deel je bevindingen met een medestudent (10 minuten).

De geschiedenis van instituten in de 20e eeuw op het gebied van de GGZ. Instituten zijn afspiegeling van de samenleving 1900-1940 1940-1945 1945-1960 1960-1990 1990-2000

Geschiedenis… 1900-1940: armoede/crisis 1940-1945: oorlogsjaren 1945-1960: professionalisering 1960-1990: democratisering 1990-2000: normalisering

Geschiedenis… Enige kanttekeningen: Het is te globaal. Oriënterend van aard. Niet-wetenschappelijk. Psychiatrie en verstandelijk gehandicapten.

Instituten Onder instituten kunnen wij verstaan: “constructen” van gebouwen, machines en mensen waar bepaalde maatschappelijke activiteiten plaatsvinden

1900-1940 Handarbeid, armoede, honger en ziekte…. Weinig professionele aandacht voor psychiatrie en verst. h. Een dak boven je hoofd en eten op je bord is al een luxe.

1940-1945 Geen aandacht voor de zwakke medemens vanuit de overheid. Kerken nemen deels de rol van de overheid over.

Opdracht 2: Een gevangenis-cel Je moet 3 maanden doorbrengen in een kale witte gevangeniscel. Je krijgt als verzachtende omstandigheid een budget van 200 gulden om de cel plezierig te maken. Wat doe je voor dit geld en waarom? Bespreek de resultaten met een medestudent. (10 minuten).