Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Introductie van Baolong’s TPMS voor vrachtwagens tot 22 wielen Principe en uitvoering van deze bandenspanningmonitor Waarom een bandenspanningmonitor? Het display ID technologie Inbouwen en installeren van de TPMS
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Principe of TPMS Bandenspanningmonitor (systeem), TPMS, is een betrouwbare veiligheidvoorziening welke continu banden spanning en temperatuur van elke band afzonderlijk gecontroleerd, zowel tijdens het rijden als bij stilstaan. Als de sensor een afwijkende waarde meet, zoals te hoge of te lage bandenspanning, hoge temperatuur of lekkage, geeft het display een signaal. Het systeem bestaat uit sensoren, ontvanger, ID code module doos 、 display en antennes.
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Componenten van het TPMS systeem display Bevestiging display sensormetalen slangklemID module
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler antenne signaal kabel Data transmissie kabel ID module uitbreiding (ID box)
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Systeem
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Waarom TPMS Verhoogd de passieve veiligheid Verhoogd de levensduur van de banden Verminderd CO2 emissie
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Ongeveer 75% van alle voertuigen rijden met een te lage bandenspanning bron-U.S.A National Highway Traffic Safety Administration Ook zijn 23,464 crashes en 535 fatale crashes per jaar te wijten aan klapbanden en te lage bron-The Fatality Analysis Reporting System of USA Elk jaar zijn er EU dodelijke slachtoffers en meer dan 3.5 millioen gewonden door ongelukken op de weg Alleen al in Duitsland zijn 6000 ongelukken te wijten aan bandenproblemen. Verhoogd de passieve veiligheid
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Het is vaak lastig te zien of de bandenspanning nog correct is: zelfs met 30% te lage bandenspanning lijkt de band vaak nog in orde.! bron - Office of Crash Avoidance Standards, NHTSA TPMS waarschuwt vroegtijdig bij afwijkende bandenspanning of temperatuur! 100% bandenspanning70% bandenspanning Verhoog de passieve veiligheid
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler 20% te lage bandenspanning geeft 30% minder wegkilometers. 30% te lage bandenspanning geeft 45% minder wegkilometers. 20% te hoge bandenspanning geeft slechts 10% minder wegkilometers! Decreased Tire Life with Lower Pressure (Source: Continental Tires) Vermindert de levensduur van de band
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Dit figuur toont het effect van de bandenspanning op het brandstofverbruik: een 12-wiels combinatie verbruikt bij 85 km/hr op een vlakke weg 3% meer brandstof als de bandenspanning 20% te laag is! Verhoogd het brandstofverbruik!
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Een vuistregel geeft aan dat elke 0.6Bar vermindering van de bandenspanning het verbruik 1% toeneemt. Gemiddeld is 50% van de bandenspanning van vrachtwagens 0.35 Bar te laag; 5% is zelfs 1.4 Bar te laag. Uitgaande van een te lage bandenspanning van 2.0 Bar. Dat betekend een toename van het gebruik van = 3%. Op deze manier is het uit te rekenen wat een TMPS kan besparen. Veronderstel: Jaarlijks : km Verbruik zonder TMPS: 39.2 L/ 100km Totaal verbruik per jaar : L Brandstof kosten: € (€ 1.37 /L) Brandstofbesparing per jaar: € x3%=€ Meer km/ltr brandstof!!
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Op deze international transporten zou het eigenlijk moeten!! Van 6 – 24 wielen!
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Om te zorgen dat de chauffeur de gegevens die op het display verschijnen goed af kan lezen is de display uitgevoerd met grote letters en cijfers. Eenheid waarin de druk wordt weergegeven Lekkage symbool Bandenspanning en temperatuur waarschuwingsymbool Keuzeknop bandenspanning of temperatuur Keuzeknop bandenpositie Eenheid waarin de temperatuur wordt weergegeven Het display
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Normale gegevens Door op de k euzeknop bandenspanning of temperatuur te drukken kiest u tussen temperatuur en druk van de banden. Als voorbeeld de bandenspanning. De display laat de bandenspanning van rij 1 zien (zie het volgende blad). Door op de keuzeknop bandenpositie te drukken krijgt u de waarden van de volgende rij banden te zien. U kunt op deze manier alle banden bekijken. Als de bandenspanning en temperatuur de ingestelde waarden hebben zal de de sensor op gezette tijden deze waarden controleren en in de display opslaan.
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Plaatsbepaling van de banden op de auto Genummerd van voor naar achter en alfabetisch van links naar rechts ABCCBADD
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Instelling gewenste bandenspanning U kunt zelf de waarden voor hoge en lage bandenspanning instellen. In overleg met uw bandenleverancier kunt u bepalen bij welke waarden een signaal wordt gegeven. Dit doet u met het SET knopje aan de achterkant van de display. Door bij de eerste keer in gebruik stelling kort op het SET knopje te drukken kan u de door de fabrikant ingestelde waarden zien. Als u de waarde wilt veranderen zet u de bande op de door u gewenste spanning. Door de SET knop ca. 5 seconden in te drukken tot de icons oplichten en er een geluidsignaal te horen is stelt u de nieuwe waarden in. Door kort op de SET knop te drukken kunt u de nieuw ingestelde waarden controleren. Bandenspanning set knop Herstart knop
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Lage druk waarschuwing Als de werkelijke bandenspanning 20% lager is dan de ingestelde waarde: ● het “waarschuwingsymbool” verschijnt ● De display geeft d.m.v. een knipperende waarde de positie van de band aan waar het probleem zich voordoet ● Een “Beep-Beep-Beep” geluidsignaal is hoorbaar.
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Hoge druk waarschuwing Als de werkelijke bandenspanning 30% hoger is dan de ingestelde waarde: ● het “waarschuwingsymbool” verschijnt ● De display geeft d.m.v. een knipperende waarde de positie van de band aan waar het probleem zich voordoet ● Een “Beep-Beep-Beep” geluidsignaal is hoorbaar.
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Hoge temperatuur waarschuwing Als de werkelijke bandentemperatuur hoger is dan 80 ℃ : ● het “waarschuwingsymbool” verschijnt ● De display geeft d.m.v. een knipperende waarde de positie van de band aan waar het probleem zich voordoet ● Een “Beep-Beep-Beep” geluidsignaal is hoorbaar.
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Lekkage waarschuwing Als de band binnen 16 seconden 0,33 Bar druk verliest : ● het “waarschuwingsymbool” verschijnt ● De display geeft d.m.v. een knipperende waarde de positie van de band aan waar het probleem zich voordoet ● Een “Beep-Beep-Beep” geluidsignaal is hoorbaar. ● Als er lekkage optreed tot bar in 4 seconden zal de sensor dit onmiddellijk aangeven echter zonder waarschuwingsignaal.
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Data overdracht sensor naar display Onder het rijdenGeparkeerd Frequentie van de overdrachtelke 4 seconden elke 30 seconden Normale bandenspanningelke 30 seconden elke 1 minuut Afwijkende bandenspanningonmiddellijk 30 seconden later geen vertraging
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Bandenspanning bereik De door de gerenommeerde fabrikant GE geleverde sensoren geven een meet bereik van 0-13bar(0-188psi) zodat een grote verscheidenheid van voertuigen deze TPMS kunnen gebruiken.
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Zeer laag stroomverbruik Door de hoge kwaliteit ven de accucellen en het extreem geoptimaliseerde ontwerp hebben de sensoren een gegarandeerde gebruiksduur van 3-5 jaar. Dit hangt in hoofdzaak af van de bedrijfsuren.
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Het principe van bandenidentificatie d.m.v. ID module technologie
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Waarom banden identificatie? Om de levensduur van banden te verlengen worden vaak banden verwisseld. Als een TPMS is gemonteerd kan dat een probleem geven. Immers, iedere band heeft een sensor en zijn bijbehorende ID module in de display (of in de ID code module (ID box)) met hetzelfde ID nummer, De display of de ID codemodule herkent de sensor. Als de band is verplaatst dan moet de display worden aangepast. ID module: heeft dezelfde ID als de sensor. Dit is nodig om de display te kunnen laten bepalen WAAR de sensor zich bevind.
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler ID module identificatie technologie —een patent van Baolong! De ID modules op de display hebben hetzelfde ID nummer als de sensoren in de wielen. Als u band 1A verwisselt met 1B dient u ook de ID module te verwisselen. ID nummers zijn uniek en er zijn zo’n 4.3 miljard verschillende ID nummers. ID module 1AID module 1B
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Het wisselen van trailer wordt mogelijk door de ID module uitbreiding (ID box) Een trailer wordt bij veel bedrijven niet altijd aan dezelfde truck gekoppeld. Daarom dienen de ID modules van een trailer bij die trailer te blijven en niet in een truck worden geplaatst. Baolong heeft een waterdichte ID module uitbreiding die d.m.v pluggen met de truck kan worden verbonden. Er wordt reeds aan een ID box gewerkt die draadloos aan de truck kan worden gekoppeld. Deze kan later tegen een geringe meerprijs worden overgezet!
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler ID Code Het is mogelijk de ID code van de ID modules uit te lezen om te controleren of ze goed werken. Door de de bandenspanning set knop 8 seconden in te drukken verschijnen de gegevens op de display. Teglijk zal het ‘Beep-Beep’ alarm blijven gaan. Er zijn 6 ID codes voor elke ID code module. De display laat de eerste 2 cijfers van de codes zien. Door kort op de de bandenspanning set knop te drukken verschijnen de tweede 2 codes en door nog een keer te drukken verschijnen de derde serie van 2. Als de codes overeenkomen werken de ID modules normaal. De linker ID module heeft dus als nummer
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Herstarten van de TPMS. De TPMS dient te worden gereset (herstart) als: 1) Vernieuwen van een ID module; 2) Als de display een foutmelding geeft, bijv. “---” of als de gegevens niet worden ververst. Om de TPMS opnieuw te starten dient eerst de spanning er af te worden genomen. Bandenspanning set knop Herstart knop
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Het voordeel van ID module identificatie technologie Het systeem hoeft na het verplaatsen van een sensor naar een andere velg niet opnieuw te worden geijkt of ingesteld.
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Installeren Installeren van de ontvanger/display Installeren van de antennes Installeren van de sensoren
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Normale opstelling
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Installatie van de ontvanger/display Breng aan op de meest geschikte plaats in overleg met de chauffeur!! De methode van plaatsen d.m.v. zuignappen
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Het positioneren van de banden t.o.v de positie van de ID module Achterzijde van de displayID box
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler ID module Fig 2 Sensor achterzijde Display Neem een ID module en een sensor met hetzelfde ID nummer, zet de ID module op de plaats 2D (fig. 1) en doe de sensor op de velg 2D (fig. 2) ID nummer Installeer de ID module van de truck aan de achterzijde van de display Fig 1
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Sensor ID Box ID nummer Installeer de ID module van de trailer in de ID box Neem een ID module en een sensor met hetzelfde ID nummer, zet de ID module op de plaats 3B (fig. 1) en doe de sensor op de velg 3B (fig. 2) Fig 1 Fig 2 Sensor ID Module
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Installatie van de antenne
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Structure drawing of the capula to fix signal line Opbouw van de antenne Enorm sterke magneet Signaal kabel Rubber afdichting SMA connector Metalen bevestigingsplaat waar de kabel tussen geïnstalleerd wordt De constructie van de antenne
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Bevestig de antenne met de magneet op het chassis. Let op: 1. De antenne moet verticaal naar beneden hangen; 2. Zorg er voor dat er zo weinig mogelijk metaal tussen de antenne en de sensor is om storing te voorkomen.
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Installatie van de sensor/transmittor Hoe is de sensor installatie opgebouwd Installatie in detail
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Sensor De sensor is op de velg gemonteerd en gefixeerd met een roestvrij stalen band. De elektronische componenten zijn volledig waterdicht in plastic gegoten.
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Installatie van de sensor Daar er verschillende ventielstandaards worden gehanteerd heeft Baolong gekozen voor het plaatsen van de sensor op de velg. De sensor dient bij het ventiel te worden geplaatst zodat bij het verwisselen van banden geen discussie over de plaats van de sensor is!! De installatie wordt d.m.v. foto’s getoond: Velg uitvoering 1Velg uitvoering 2De montage
Official Supplier of Tire Service Products for Ford, GM and Chrysler Dank voor uw aandacht!