Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
17 mei 2009 Solar Days open dag. Energieverbruik huishouden.
Advertisements

Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
“Alternatieven wachten op grote technologiedoorbraken” Presentatie ir. Rein Willems President-directeur Shell Nederland B.V. Jaarcongres KIVI NIRIA Thema:
Intelligente en Schone Voertuigen: Wat, Welke...
Comment déboucher le Ring de Bruxelles Hoe congestie op de Ring rond Brussel oplossen Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) ABR - BWV R. Van.
DUWOBO – werkgroep energie Stand van zaken. Studiedag (23 maart 2010): Duurzame energienetten in Vlaanderen –Context •Maatschappelijke drijvers? –Vrijmaking.
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Elektrisch rijden: wat meldt de wetenschap ? & milieuprestaties
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
“Excellente AgriFood regio”. Introductiefilm Uitvoeringsagenda voor ambitie “In 2020 topregio in agrifood: dat is onze ambitie“. Daarom investeren we.
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
Relatie IVN - natuur Natuur is “ons ding”, vanuit liefde voor natuur
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Europees Parlement en Energie-Efficiëntie in Bouwen en Wonen Mini-conferentie Energiezuinig Bouwen en Wonen Rosmalen - 11 april 2008 Lambert van Nistelrooij.
Prestaties en de omvang van de overheid Op zoek naar de kern van het debat Prof. Dr. Wouter Van Dooren Universiteit Antwerpen Onderzoeksgroep Management.
Bouwstenen Duurzaam Bereikbaarheidsplan Doelstelling: 1.Structurele verbetering van de bereikbaarheid van de regio 2.Structurele vermindering van CO2-emissies.
Breakfast seminarie IFMA directeur-generaal De Lijn 20 september 2012.
P3.1 Het eind van een olietijdperk
Aardrijkskunde Thema 2 Werk en energie
Het vraagstuk duurzame mobiliteit in een notendop
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Presentatie herijking VVP, openRAADhuisavond 9 oktober Naar een herijking van het VVP Verkenning van dilemma’s en opgaven.
Salma, Safaa, Leonie, Manon, Ema & Marit
Infrastructuur en verkeersveiligheid
Devriendt Robin & Putman Tom.  Verschillende Vlaamse politieke partijen  Campagne rond mobiliteit.
Koolstofdioxide-uitstoot
22 juni 2011 | Maarten Hajer 1 De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte in het licht van PBL- analyses NIROV-debat.
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Achtergrond 380 kV HS-station Breukelen
Mid Term Review van het EU Witboek 2001 Standpunt van de Spoorwegen Marie-Ghislaine Henuset, NMBS Holding Hoorzitting van de Commissie voor Openbare Werken,
OVERZICHT PRESENTATIE
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Regionale regisseur nodig voor energiebesparing en verduurzaming Teus van Eck kiEMT, Early Mornin’ Toast Hoenderlo,11 maart 2009.
Duurzame mobiliteit: visie op 2050 Symposium Duurzame Mobiliteit, 27 januari 2011 Huib van Essen, manager Verkeer, CE Delft.
MKBA Fiets Kees van Ommeren 1 – Introductie 2 – Achtergronden MKBA (Fiets) 3 – Financiering fietsprojecten mbv MKBA.
Luchtkwaliteit in Vlaanderen Open milieuraad Mechelen 23 april 2009 Erik Grietens.
 Multidisciplinaire verruiming en thematische inperking  Een complexe problematiek verdraagt geen manifest  Een kwestie van kosten en baten?  Een.
Steun aan zwakke regio’s Een belangrijk doel van de EU is de ongelijkheid in Europa verminderen. Arme Regio’s hebben daarom veel steun gekregen. Dit is.
De Turbine-elektrische auto
1 | Afdeling Helmond Gemeenteraadsvergadering 4 november 2014 Bijdrage PvdA inzake besluitvorming over “De Ruit”
LNG dialoog; Kansen voor de scheepvaart ? Karin Blaauw
Netwerkanalyse Zuidvleugel
een nieuwe LEADER periode
Hoofdstuk 5 Energie in Nederland en Frankrijk.
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
Milieu & Klimaat aspecten van mobiliteit Prof Stef Proost FEB - KULeuven.
Kan een werelddeel krimpen?
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Nieuwjaarsreceptie 2015 Transport & Mobiliteit. Lange afstand – corridors Stedelijke mobiliteit Relatie tussen lange afstand en stad / regio: knooppunten.
Mobiliteit en Transport LEF-sessie 1 8 maart 2013 Slimmer en ander mobiliteitsgedrag Inleiding Bert van Wee, TUDelft/TRAIL.
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
Startnota Winkelen in Vlaanderen Vlaams parlement 27 oktober 2010 Erik Grietens.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
TTIP: Een nuchtere analyse
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
INTERNATIONALE EN EU-RECHTELIJKE ASPECTEN VAN AUTOBELASTINGEN
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Bronnen van energie Hfd 1: Energie in Nederland
wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  
Sociale maatregelen drinkwater: preventie op maat
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
Zonder kernenergie of fossiel, kan dat?
Onze regio, onze toekomst!
COHESIEBELEID BIEDT VOORDELEN VOOR BURGERS
Hoofdstuk 2 Natuur en milieu
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 3 Planet.
Discussie over een Lelylijn
Transcript van de presentatie:

Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven

Problemen en oplossingen duurzame mobiliteit EU maar ook regio Vlaanderen meer en meer belangrijk in besluitvorming Aanpak: problemen overlopen en zien wat EU dokument voorstelt Problemen –Congestie –Milieu: conventionele polluenten + broeikasgassen –Energie Oplossingen –Investeringen –Beprijzing –Regelgeving

Congestie op de weg 1 Probleem n°1 in economische termen Vooral stedelijke gebieden en in spits Lokale component dominant, maar ook transit Personen en vrachtverkeer Voorgestelde oplossingen: Intelligente prijszetting: plaats en tijdsafhankelijk Andere modale keuze: meer spoor en binnenvaart Meer infrastructuur voor internationaal vervoer

Congestie op de weg 2 Intelligente prijszetting: plaats en tijdsafhankelijk –Noodzakelijk opdat een modal switch strategie zou kunnen werken –Neem beter en goedkoper OV (bus, metro, binnenvaart etc.) Effect 1 sommige auto’s en vrachtwagens stappen over op OV Effect 1 extra trips die niet uit auto komen (bijv. fiets cfr.Leuven, ) Effect 2 nieuwe auto’s en vrachtwagens op de weg die vrijgekomen ruimte grotendeels terug invullen Netto: meer OV (overheidsbudget) maar niet echt een oplossing van de congestie EU was voorloper inzake prijsbeleid in 2001, opvolging is achter gebleven Vignetten maar dit is vooral interessant voor de staatskas van de transitlanden Voor Vlaanderen wellicht belangrijkste actiedomein in toekomst –Stedelijk verkeersprobleem –Transit in toom houden

Congestie op de weg 3 –Investering in prioritaire TEN’s Selectie vooral politiek op basis van geen of zwakke Kosten Baten Analyses (sommige zijn weggegooid geld) Goede internationale verbindingen: bilaterale samenwerking (maatschappijen) en grotere financiering door gebruikers zelf –Logistieke verbetering Betere en minder regelgeving Harmonisatie

Milieu 1 Conventionele polluenten (NOx, deeltjes, SO2, VOC, etc.) Groot succes: striktere regelgeving op auto’s zorgt voor sterke daling Tijd om naar andere modi te kijken: brandstofkwaliteit in binnenvaart en dieseltreinen 1 eenvoudige maatregel die België kan nemen: dieselwagens ontmoedigen: meer vervuilend en brengen minder belastingen op (anders gezegd: overheid subsidieert vervuiling) Broeikasgassen

Milieu 2 –Conventionele polluenten (NOx, deeltjes, SO2, VOC, etc.): Succes –Broeikasgassen Aandeel vervoer neemt toe Geen reden om dit als prioritair te beschouwen want reduceer CO2 op plaats waar het goedkoopste is Niet in wegtransportsector waar er al een CO2 taks is van meer dan 100% (de accijnsen en BTW op accijnsen) Misvatting bij EU Commissie en bij Vlaamse overheid Slecht: normen op brandstofgebruik auto’s Goed: –autoverkeer in spits ontmoedigen en dan ook brandstof besparen –Luchtvaartverkeer: kerosine taks

Energie Probleem: afhankelijkheid van olie Oplossingen? –Nog zuiniger voertuigen (al 100% taks) –Andere brandstoffen –Biobrandstoffen: niet echt zinvol in Europa (dure verplichting) –Waterstof en elektriciteit: verre toekomst en wellicht enkel indien we nucleair aanvaarden –Blijft over: »Aardgas: alternatief in geval van crisis? »Synfuels: op basis van steenkool, shale oil (voorraad zo groot als gewone olie)