Workshop: Rentabiliteit Secundaire Scholen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
60+ Gezond en Wel in Drijber, Spier en Wijster 9 NOVEMBER 2012.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Ondersteuning door de provincie Oost-Vlaanderen
Schooljaar Tom Billiet - PVOC Antwerpen NAAR DE DERDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Aanmelden en inschrijven Schooljaar Infomoment 16 januari 2013 Maria Assumptalyceum Laken
Investeren in sociale mobiliteit en emancipatie
Een project van Samenlevingsopbouw West-Vlaanderen vzw i.s.m. de lokale besturen.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
OVSG, de gemeente maakt school
Secundair onderwijs van de toekomst
Herkomst van de deelnemers 1.Vlaanderen 2.Nederland 42% 58%
“Samen met lokale besturen werken aan een divers personeelsbeleid” Tempus Fugit, Leeftijdspiramide lokale besturen Aalter, 21 mei 2010 Pol Despeghel, Sectorconsulent.
Tevredenheidsonderzoek 2007
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
KINDERBIJSLAG- REGLEMENTERING praktische aspecten Jean-Paul Dauw en Geert Cnudde Informatiesessie over kinderbijslag RKW – 30 oktober 2012 De federale.
ICT- Bronnenonderzoek
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
1. School in zicht 1.Projectaanpak & resultaten 2.School in zicht in Segregatie is meer dan witte schoolvlucht 4.Twee dimensies van kwaliteitsvol.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Regionale Omgevingsanalyse door het Steunpunt Sociale Planning Regio Brugge
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Workshop programmaties. Procedure programmaties Omzendbrief SO 61: Programmatie, omvorming, overheveling en afbouw in het voltijds secundair onderwijs.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Brussel nader onderzocht
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Cijfers Zorg en Gezondheid
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Wat betaalt de klant aan ons?
Infoavond leerlingen 1ste jaar
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
In opdracht van NOC*NSF
Infoavond leerlingen 2de jaar maandag 12 mei Totaal aantal leerlingen.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
1 - 27/03/2015 Kinderen in Armoede de (on)macht van cijfers Lokale besturen bestrijden kinderarmoede - 9 februari 2015 Guido Bottu Dienst Welzijn en Gezondheid.
Studiekosten in het secundair onderwijs OBPWO Joost Bollens en Mayke Poesen-Vandeputte.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers.
Eval LOP 2004 Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 1 Omgevingsanalyse LOP SO Vlaamse Ardennen.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Voorstelling kansarmoedeatlas
Workshop basisonderwijs
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Betrokken ouder, tevreden ouder
Het nieuwe decreet in 10 vragen
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Geraardsbergen Basis
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Oudenaarde Basis
Transcript van de presentatie:

Workshop: Rentabiliteit Secundaire Scholen

Inhoud Rentabiliteit studierichtingen. De omgevingsanalyse als beleidsinstrument Sociale Mix school – scholengemeenschap – scholengroep Minimumpakketten Brecht Vanwynsberghe

Rentabiliteit Studierichtingen Rentabiliteit per studierichting berekenen met de bedoeling urenpakket zo optimaal mogelijk aan te wenden Levensbeschouwelijke vakken niet meegerekend (gekleurd urenpakket). Feedback naar personeel. Rekening houden met samenvoegen van klassen, zowel horizontaal als verticaal (graadklassen). Kan gebruikt worden als “staving-document” tijdens onderhandelingen. Zet aan tot bijkomende inspanningen per studierichting. Ondersteuning door Sector SO, afdeling OOP. Brecht Vanwynsberghe

Rentabiliteit Studierichtingen Urenpakket volgens coëfficienten (# lln) Verhoging per schijf # leerlingen per studierichting Aanwendingspercentage = 96,57% INPUT   Urenpakket 2011-2012 (Input) Studierichting UP 2011-2012 Verhogingen UP Totaal 2011-2012 Aanwendingspercentage BSO: Bouw 70,150 8,729 78,879 76,173 BSO: Elektrische Installaties 42,400 51,129 49,375 BSO: Basismechanica & Auto 57,950 66,679 64,391 BSO: Goud & Juwelen 64,050 72,779 70,282 BSO: Schilderwerk & Decoratie 50,350 59,079 57,052 BSO: Drukken 71,250 79,979 77,235 BSO: Naamloos Leerjaar 51,450 4,479 55,929 54,010 TSO: Grafische Media 61,250 12,500 73,750 71,220 TSO: Printmedia 29,400 9,100 38,500 37,179 TSO: Multimedia 78,400 87,500 84,499 Totaal 576,650 87,550 664,200 641,418 Brecht Vanwynsberghe

Rentabiliteit Studierichtingen 2 uren per week (1 groep = 3 klassen, 2 groepen per leerjaar, 4 leerjaren) Berekening: (2/3)*4  BSO Bouw moet 2,667 UL LO genereren OUTPUT Aangewend Urenpakket 2010-2011 (Output) Netto TV/PV PAV LO Frans Engels Aardr Gesch Natuurw Ned Wisk Totaal Resultaat 47,000 6,667 2,667 0,667   57,000 19,173 46,000 56,000 -6,625 7,391 13,282 0,052 48,000 58,000 19,235 22,000 8,000 2,000 32,000 22,010 28,000 4,000 6,000 60,000 11,220 18,000 1,000 3,000 33,000 4,179 51,000 77,000 7,499 401,000 14,000 10,000 5,000 17,000 12,000 544,000 97,418 Studierichting BSO: Bouw BSO: Elektrische Installaties BSO: Basismechanica & Auto BSO: Goud & Juwelen BSO: Schilderwerk & Decoratie BSO: Drukken BSO: Naamloos Leerjaar TSO: Grafische Media TSO: Printmedia TSO: Multimedia Totaal Brecht Vanwynsberghe

Studierichtingen School Zelf Bedruipend Resultaat Brecht Vanwynsberghe

De omgevingsanalyse als beleidsinstrument De buurt, de wijk, de stad … oefenen op allerlei manieren invloed uit op het leven van de school. Motivatie: versterken van de lokale verankering; informatie voor mogelijke programmaties; versterken/verbreden van het aanbod; informatie voor rekruteringspolitiek; achtergrond voor profilering/positionering; motivatie voor aspecten van personeelsbeleid; informatie i.v.m. mogelijkheden en noden van leerlingenvervoer; mogelijke samenwerkingsverbanden; opportuniteiten voor brede school Brecht Vanwynsberghe

De omgevingsanalyse als beleidsinstrument Ligging, Politieke structuur, Demografie, Onderwijsdemografie, Sociaal-economische situatie, Welzijn, Ruimtelijke planning, Bereikbaarheid. Statistieken Vlaanderen: http://aps.vlaanderen.be/lokaal/lokale_statistieken.htm Website Gemeente (vb): http://www.antwerpen.be/eCache/ABE/80/36/867.html Website provincie (vb): http://www.oost-vlaanderen.be/public/over_provincie/feiten_cijfers/index.cfm Website De Lijn/NMBS Website VDAB: http://vdab.be/trends/; http://arvastat.vdab.be/arvastat/index.html gegevens LOP: http://www.ond.vlaanderen.be/gok/lop/ Irisnet (Brussel): http://www.brussel.irisnet.be/onderwijs-vorming Resoc/Serv (vb) West-Vlaanderen: http://www.ersv.be/nl/ Datacenter GO!: contact via sectorverantwoordelijke. Onderwijsinspectie: www.onderwijsinspectie.be Brecht Vanwynsberghe

Sociale Mix School – SGM - SGR De ouders behoren tot de trekkende bevolking. De moeder is niet in het bezit van een diploma secundair onderwijs, een studiegetuigschrift van het tweede leerjaar van de derde graad van het beroepssecundair onderwijs of van een daarmee gelijkwaardig studiebewijs. De leerling wordt tijdelijk of permanent buiten het eigen gezinsverband opgenomen door een persoon, een gezin, een voorziening of een sociale dienst in het kader van bijzondere jeugdbijstand; (deze indicator is niet van toepassing op kinderen van gescheiden gezinnen) Het gezin ontvangt één of meerdere schooltoelage. De taal die de leerling in het gezin spreekt is niet het Nederlands. Een leerling die aan minstens één van deze kenmerken voldoet, noemen we een GOK-leerling. In Brussel moet een leerling aan minstens één van de eerste vier kenmerken voldoen om een GOK-leerling te zijn. Brecht Vanwynsberghe

Sociale Mix School – SGM - SGR 92 SGR13 53 SGR25 46 SGR2 74 SGR14 115 SGR26 100 SGR3 41 SGR15 97 SGR27 45 SGR4 47 SGR16 SGR28 69 SGR5 49 SGR17 71 SGR6 66 SGR18 96 SGR7 68 SGR19 52 SGR8 157 SGR20 33 SGR9 37 SGR21 59 SGR10 51 SGR22 50 SGR11 30 SGR23 SGR12 SGR24 38 Brecht Vanwynsberghe

Sociale Mix School – SGM - SGR Brecht Vanwynsberghe

Sociale Mix School – SGM - SGR Omkadering Omkadering GOK: 1ste graad voor het volledige net: 2705 GOK-Uren OF Fulltime Personeelsequivalenten (opdrachtbreuk 22): 123 Personeelsleden OF Fulltime Personeelsequivalenten (opdrachtbreuk 21): 129 Personeelsleden OF Fulltime Personeelsequivalenten (opdrachtbreuk 29): 93 Personeelsleden OF Fulltime Personeelsequivalenten (opdrachtbreuk 20): 135 Personeelsleden Omkadering GOK: 2de gr & 3de gr voor het volledige net: 1972 GOK-Uren 94 Personeelsleden 68 Personeelsleden 99 Personeelsleden 90 Personeelsleden Totale omkadering voor het volledige net: 4677 GOK-Uren Grootst mogelijke omkadering: 234 Personeelsleden Kleinst mogelijke omkadering: 161 Personeelsleden Het GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap heeft in de 4de GOK - Cyclus een omkadering van 4677 GOK - Uren. Hiermee kunnen minimum 161 personeelsleden en maximum 234 personeelsleden worden aangesteld. Brecht Vanwynsberghe

Sociale Mix School – SGM - SGR Levensbeschouwelijke Vakken In Omkadering Totaal urenpakket zonder lbv: 171682 89,88% Totaal urenpakket alleen lbv: 14652 7,67% Totaal urenpakket: 186334 97,55% Totaal aantal GOK - Uren: 4677 2,45% Totale omkadering: 191011 100,00% Levensbeschouwelijke Vakken Niet In Omkadering 97,35% 2,65% 176359 Brecht Vanwynsberghe

Minimumpakketten Relatieve cijfers Hoe? Voor elke secundaire instelling werd het urenpakket manueel berekend Urenpakket 100% = uren-leraar waar de school recht op heeft, inclusief eventuele minimumpakketten Urenpakket (CF) = uren-leraar waar de school recht op heeft, enkel door gebruik te maken van de coëfficientenberekening Absoluut minimumpakket = minimumpakket waar de school recht op heeft Relatief minimumpakket = verschil tussen UP 100% en UP (CF) Percentage = relatief minimumpakket in vergelijking met het urenpakket aan 100% (in het voorbeeld: ((92,35/397,65)*100)) Instelling Urenpakket 100% Absoluut minimumpakket Urenpakket (CF) Procent Relatief minimumpakket Middenschool X 397,65 232 305,3 23,22% 92,35 Brecht Vanwynsberghe

Minimumpakketten Legende 0 - 5% GROEN 5 - 15% GEEL meer dan 15% ROOD Bandbreedte 3,57% Maximum 38,74% Minimum 0% Brecht Vanwynsberghe