ACTIEPLAN FAVV POLLUTIEPIEKEN (voor Brussel Hoofdstedelijk Gewest)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Analyse van incidenten
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
De illusies die we ons mogen permitteren VERA 20|6|2006: “ICT- en e-governmentbeleid in de komende legislatuur” Tom Dehaene  Vlaams parlementariër  OCMW-voorzitter.
OPLEIDING IN DE TOEWIJZING VAN WEET U AL WIE UW POTENTIËLE LEIDERS ZIJN?
Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Infosessie betaald educatief verlof BEV
Pollutiepiek te Brussel
MIVB-aanbod Vervuilingspieken Valérie Panier. 1.Het wettelijk kader in het Brussels Gewest 2.De rol van de MIVB 1.Het net versterken 2.Communiceren naar.
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Jonas Pauwels 1 BaSwC.  Carpooling  Wat is Carpooling?  Hoe werkt het?  Carpooling is te regelen naar eigen wensen .Cambio-autodelen  Wat is cambio-autodelen.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
BESCHERMING VAN JONGEREN TEGEN TABAK EN ALCOHOL
VAKBEKWAAMHEID Beroepschauffeurs. VAKBEKWAAMHEID •Wettelijke basis: KB 04/05/2007 •Toepassingsgebied: Houders van een rijbewijs C1, C1+E, C, C+E, D1,
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Voorstellen wijziging Sportreglement Voorstel 4 Technische Commissie (1/2) Conferentie van de Clubs 2013 Betreft:kaartreservaties Het ABSO/BVOS Sportreglement.
TE NEMEN MAATREGELEN In functie van: 1. Locatie bedrijf : Verhuis  drastisch maar efficiënt Centrum : openbaar vervoer Rand : carpooling, bedrijfsbus,…
Training algemeen.
Proefproject Noordrand Westwijk
Paperless Douane en Accijnzen en Vereenvoudigde procedures
Pagina 1 Copyright © Alle rechten voorbehouden. Siemens Real Estate Pollutiepiek Voorstelling van de problematiek en noodplan.
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
 Opdracht van de federale overheid  Georganiseerd door het OCMW  Dit in iedere stad  Gemeubelde woning  Basisbehoeften  OCMW zorgt ook voor sociale.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Informatie presentatie Jeugd
Nieuwe aanwezigheidslijsten
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Comenius monitoring dagen oktober, Alden Biesen 6 november, Brugge.
Comenius monitoring dagen 8/10/2008, Alden Biesen 13/11/2008, Brugge.
Comenius monitoring dagen oktober, Alden Biesen 12 november, Brugge.
Vrijheid van vestiging
CASE VDAB: Als een vonkje vuurwerk wordt …
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Met de steun van Welkom. Inhoud 1.Korte voorstelling Ecolife 2.Ecodriving workshops 3.Ecodriving op evenementen 4.Stand van zaken 5.Toekomstperspectief.
Hoofdstuk 14 Party Catering Srednja šola Zagorje.
Public design – Concept 1 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Binnenhofje.
Informatieavond Barcelonareis
Wat willen we vandaag doen?
'Ondernemen met je hart' Presentatie Participatiewet, Werkgeversservicepunt.
2014 EVALUATIES N+1.
Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les
TOOLBOXMEETING WERKEN LANGS DE OPENBARE WEG
Mijn Ogen.
Toegestane uitzonderingen voor de verkoop met verlies.
Als zelfstandig wonen niet meer kan
Dordrecht Open Data Nu écht aan de slag! Dordrecht, maart 2015
Incidentele uitbetaling reistijd woning-depot postbezorger - Informatieset - V&B 16 april 2015.
Hospitalisatieverzekering Contacten Afdeling Belonen
Verkeersveilige Schoolomgeving
Wat kun je eraan doen? EUROPEAN COMMISSION Klimaatverandering.
Experiment 2: Museumbezoek in schoolverband. Vooraf Dit receptenboek is bedoeld voor musea die de resultaten van de experimenten willen toepassen in de.
De sector “zorgboerderij” GESCHIEDENIS, CIJFERS EN TOEKOMST.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Klimaatplan Grimbergen – Doe mee voor minder CO 2 ! Klimaatactieplan ontwerp Toelichting voor raden Datum: 17/09/2015.
1 De P&V Groep bestaat uit de merken P&V, VIVIUM, Actel, PNP, Euresa-Life en Arces Le Groupe P&V est composé des marques P&V, VIVIUM, Actel, PNP, Euresa-Life.
Van Arbeid en gezondheid naar duurzame inzetbaarheid? Werkgevers op de barricaden!! Resultaten uit TNO/SEO onderzoek Irene Houtman.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
1 Gemeente Rijkevorsel: K : Wegen- en rioleringswerken in Looi – Looiweg - Smeel 14/06/2016.
Thuiswerken De voor- en nadelen van thuiswerken toegelicht.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Bent u van plan een evenement te organiseren in Hoogstraten of één van zijn deelgemeenten? Dan kan u hier terugvinden waar u op moet letten en of u een.
Paraaf1 G Algemene voorwaarden en reglementering autocontrole in/uitgang van de Vlaamse Visveiling NV te Zeebrugge/Oostende.
Uitkijken voor vrachtwagens
Twenty-second Conference on Food Microbiology
Opmaak van kwaliteitseisen en voorwaarden voor deelsystemen
Duurzame mobiliteit in landelijk gebied
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
Mijn Ogen.
Transcript van de presentatie:

ACTIEPLAN FAVV POLLUTIEPIEKEN (voor Brussel Hoofdstedelijk Gewest)

FAVV (organogram) 1350 personeelsleden waarvan 530 in Brussel tewerkgesteld

Opdracht FAVV en de invloed voor het uitvoeren van taken ten gevolge van pollutiepieken “Werken voor de veiligheid in de voedselketen en de kwaliteit van ons voedsel, ter bescherming van de gezondheid van mens, dier en plant.” Invloed: het FAVV voert controles uit. Stalen (Bv. meststoffen, voedingsmiddelen, diervoeders,…) worden via een dispatchingsysteem, gecoördineerd vanuit Brussel, van de PCE’s (Provinciale Controle Eenheden)naar de diverse labo’s van het FAVV verstuurd. Dagelijks vertrekken 3 koelwagens vanuit Brussel naar het binnenland! Pollutiepieken kunnen deze dispatching bemoeilijken! Vandaar het belang van een actieplan.

Uitwerking actieplan: Werkgroep: de mobiliteitscoördinator, de EMAS-coördinator en de verantwoordelijke van het wagenpark (Dienst Logistiek) hebben een actieplan ontworpen dat op 7 november 2011 via het intranet van het FAVV, aan de personeelsleden bekend gemaakt werd.

Maatregelen opgelegd door Brussels Hoofstedelijk Gewest en gevolgen voor de werking FAVV INTERVENTIENIVEAU 1: De toegelaten snelheid wordt beperkt tot : 50 km/u op de wegdelen op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest waarop de snelheid normaal tot 70 of 90 km/u is toegestaan ; 90 km/u op de wegdelen die door het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gaan en waarop de snelheid normaal tot 120 km/u is toegestaan, op voorwaarde dat dergelijke beperking ook van toepassing is in het Vlaams Gewest. Er zullen extra snelheidscontroles plaatsvinden: Ten gevolge van deze maatregelen kunnen er vertragingen optreden bij leveringen en met reistijden. Gelieve hiermee rekening te houden.

Maatregelen opgelegd door Brussels Hoofstedelijk Gewest en gevolgen voor de werking FAVV INTERVENTIENIVEAU 2: Wanneer het interventieniveau 2 wordt bereikt, worden bovenop de maatregelen voorzien bij interventieniveau 1, in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (behalve op de Ring) volgende maatregelen ingevoerd : Een systeem van nummerplaatrijden: de ene dag mogen enkel voertuigen rijden waarvan de nummerplaat eindigt op een even cijfer of een nul, terwijl de andere dag enkel voertuigen mogen rijden waarvan de nummerplaat eindigt op een oneven cijfer. Dit verbod geldt echter niet voor motoren, bromfietsen auto’s met hoge milieuprestatie en voertuigen met een “doorgangsbewijs pollutiepiek”. Een aantal van onze dienstvoertuigen zullen een dergelijk doorgangsbewijs hebben zodat onze dienst dispatching kan doorwerken tijdens een pollutiepiek alarm ; Tussen 7u en 10u ’s ochtends en tussen 17u en 20u ’s avonds is er een rijverbod voor vrachtverkeer (+3,5 ton) ; Gratis vervoer van MIVB en een versterking van het aanbod ; In gebouwen waar een tertiaire activiteit wordt uitgeoefend, wordt de verwarming op max. 20 °C ingesteld. Ten gevolge van deze maatregelen kunnen er vertragingen optreden bij leveringen en met reistijden. Gelieve hiermee rekening te houden.

Maatregelen opgelegd door Brussels Hoofstedelijk Gewest en gevolgen voor de werking FAVV INTERVENTIENIVEAU 3: Wanneer het interventieniveau 3 wordt bereikt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (behalve op de Ring) worden volgende maatregelen ingevoerd : Volledig rijverbod. Dit verbod geldt echter niet voor auto’s met hoge milieuprestatie en voertuigen met een “doorgangsbewijs pollutiepiek”. Een aantal van onze dienstvoertuigen zullen een dergelijk doorgangsbewijs hebben zodat onze dienst dispatching kan blijven doorwerken tijdens een pollutiepiek alarm ; Gratis vervoer van MIVB en een versterking van het aanbod ; In gebouwen waar een tertiaire activiteit wordt uitgeoefend, wordt de verwarming op max. 20 °C ingesteld.

Mobiliteitsplan van het FAVV bij pollutiepieken Tijdens een pollutiepiek alarm zal het FAVV, afhankelijk van het interventieniveau, bijkomende maatregelen afkondigen via het intranet om de pollutiepiek tot een minimum te beperken. De coördinatoren van dit project zijn Bert Mandonx, Guido Wallez en Jan Versnick. Indien u vragen heeft kan u steeds terecht bij één van deze drie personen. Volgende maatregelen worden voorgesteld, afhankelijk van het interventieniveau : Gebruik maken van het openbaar vervoer. Werknemers die niet over een NMBS of MIVB abonnement beschikken kunnen de kosten van hun ticket terugvorderen via een onkostennota. Het Food Safety Center is gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Voor info omtrent de mogelijkheden verwijzen wij naar het toegangsplan op de website van het FAVV ; Men kan opteren om de wagen buiten de Ring R0 te parkeren en van daaruit het openbaar vervoer te nemen naar de binnenstad ; Zoveel mogelijk carpoolen. Naar analogie met het carpoolsysteem dat in werking treedt bij NMBS- stakingen, kan ook een dergelijk systeem op poten gezet worden in geval van pollutiepiek ; Telewerk (voor wie het functieprofiel zich hiertoe leent) ; Met de fiets, bromfiets of te voet naar het werk komen. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, worden voetgangers en fietsers aan lagere concentraties blootgesteld dan automobilisten (omdat de schadelijke stoffen eenmaal in de cabine van een auto moeilijker uit de gesloten ruimte kunnen ontsnappen) ; Aangezien de verwarming op 20°C zal ingesteld worden is het ook aangeraden een dikke trui mee te nemen naar het werk ; Deeltijdse werknemers kunnen mits akkoord van hun diensthoofd via contactP-O vragen om hun “off” dag te verplaatsen naar een dag met pollutiepiek alarm ; De eco-driving tips (PDF) die u onder de intranet rubriek "Duurzaamheid in het FAVV" vindt, toepassen indien u toch met de wagen zou komen.

Algemene preventieve maatregelen LET WEL : De dringende maatregelen zijn alleen bedoeld om een tijdelijke toestand aan te pakken. Ze kunnen de luchtkwaliteit niet structureel verbeteren. De beste manier om de verontreinigingspieken te bestrijden, is door een aanpassing van ons gedrag het hele jaar door : Zo vaak mogelijk kiezen voor zachte mobiliteit (openbaar vervoer, fiets, wandelen, carpoolen, enz.) ; De auto niet gebruiken voor korte trajecten ; Kiezen voor een soepel rijgedrag ; De woning of werkplaats beter isoleren en minder verwarmen. Kleine gebaren, die iedereen ten goede komen en die ons individueel comfort op geen enkele manier schaden.

Opmerking (1): Formulier aanvraag afwijking pollutiepieken In sommige gevallen worden afwijkingen van het rijverbod toegekend bij de interventiedrempels 2 en 3 van de pollutiepieken. Aanvragen kunnen gebeuren van 1 november tot 31 maart. Opgelet: de aanvraag moet gebeuren ten laatste 48u voor de aangekondigde piek. De aanvraag voor bedrijven gebeurt gegroepeerd door de werkgever bij de gemeente waar de hoofdzetel van het bedrijf zich bevindt

Opmerking (1): Voorbeeld aanvraag afwijking pollutiepieken

Opmerking (1): Formulier (bijlage) aanvraag afwijking pollutiepieken

Opmerking (2): auto’s met een hoge milieuprestatie Bepaalde voertuigen die zeer goede milieuprestaties leveren, mogen blijven rijden in weerwil van de drempels 2 en 3. Het gaat om een beperkt aantal modellen die als weinig vervuilend worden beschouwd op basis van een schaal die de « ecoscore voor luchtkwaliteit » wordt genoemd. De modellen in kwestie hebben een « ecoscore voor luchtkwaliteit » die hoger ligt dan 74.

Opmerking (3): Thuiswerk via Dienstnota nr.- n° PO/2008/245310 Er is mogelijkheid om thuis te werken, als de taken zich daartoe lenen en nadat zij dit telefonisch met hun hiërarchische chef zijn overeengekomen en voor zover zij over de middelen beschikken om dat te doen (laptop, ...)

Opmerking (4): Carpooling en dienstwagens FAVV Deze carpooling gebeurt op vrijwillige basis door personeelsleden die over een voertuig beschikken en op de dag van de staking collega’s willen meenemen. De praktische organisatie van de carpooling wordt geregeld door het Facilities center van de dienst P&O van het FAVV ; zowel zij die als chauffeur aan het systeem willen meewerken als zij die er als passagier gebruik willen van maken nemen met dit center contact op, ten laatste om 14u00 de dag voor de pollutiepieken (interventiedrempel 1 of 2), om zich aan te melden. Vervoer met dienstwagen Er kunnen uitzonderlijk dienstwagens worden ingezet om personeelsleden te vervoeren die absoluut op het werk aanwezig moeten zijn (personeel dat technische of manuele taken moet uitvoeren). De praktische organisatie van dat vervoer wordt geregeld door het Facilities center van de dienst P&O van het FAVV dat daarbij nauw samenwerkt met de dienst Logistiek

Opmerking (5): Eco-driving tips

0pmerking (5): Voorbeeld van een “eco-driving tip”:

Opmerking (6): vorming chauffeurs “Ecodriving”: Vorming via “eco-driving”: de chauffeurs van de Dienst Logistiek hebben deze opleiding succes vol gevolgd. -> doel : het brandstofverbruik verminderen Opmerking (7): Energiezuinige Dienstwagens: Er wordt gestreefd naar aankoop en gebruik van schonere voertuigen om de CO2-uitstoot te verminderen. Deze zuinige auto’s zullen de milieu-impact verminderen Recent werden 2 hybridewagens (Toyota Yaris) en 2 kleinere benzinewagens (Renault Modus) aangekocht

Opmerking (8): Waarschuwingssysteem Tijdens de opleiding “Een smogalarm? Mijn bedrijf pakt het aan” georganiseerd op 20/10/2011 werd door de deelnemers gevraagd om het waarschuwingssysteem te testen. De organisatoren beloofden om zo snel mogelijk een testbericht te versturen. Tot heden ontvingen we geen boodschap! Ofwel werkt het waarschuwingssysteem niet, ofwel heeft de test nog niet plaats gevonden!

Tot slot! Een pollutiepiek kan gevolgen hebben op onze gezondheid en op ons milieu. Ze leren vermijden hangt ook van ons af! Openbaar vervoer, autodelen, zuinig rijden, thuiswerken, ... wij kunnen onze gewoontes veranderen, ook via het werk!

Dank voor uw aandacht! Bert Mandonx