PO Maatschappijleer Klas 4

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Welke bronnen zitten in Academia? •Dagelijkse upload van Journaal en actualiteitenprogramma’s •Documentaires •Programma’s publieke omroepen •Historisch.
Het doen van onderzoek in klas 4
Workshop Informatievaardigheden
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
School voor Journalistiek Dinsdag 15 februari 2011
Workshop Informatievaardigheden
Posteropdracht ANW: Nobelprijzen
ONDERZOEKSVAARDIGHEDEN
Bronnen Merle Wissink.
Sagen en legenden Leren doe je niet alleen in de klas. Het grootste deel van wat je weet, heb je wellicht zelfs elders opgestoken. Je wordt via televisie,
De conquistadores: wereldveroveraars met oogkleppen
1.Ga naar 2.Kijk rustig rond. 3.Laat een foto van je trekken. 4.Ga naar
Literatuuronderzoek Bachelor scriptie
t.b.v. studenten Engels (doc. A. van Hout)
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Medmec 1 herfst Les 4.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Naam: HUPKES Mijn hobby : GAME Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Mijn hobby: counterstrike-cource
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Profielwerkstuk1 Profielwerkstuk n MEESTERPROEF over de Tweede Fase n Wetenschappelijk onderzoek n Alle onderzoeksfasen doorlopen n Leren van.
Leesvoorkeurenonderzoek
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Sociologie  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften.
R E S E A R C H klas vragen, noteren op het bord, waarom doe je research?
Interactieve versie mbv DSB
Les 5 Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit.
Bronnenonderzoek PWS-seminar V5 13 juli 2014
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
R E S E A R C H. Doel - Je weet waarom research doen nuttig en noodzakelijk is - Je hebt (in overleg) een onderwerp gekozen voor jouw immersive space.
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Een werkstuk maken.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Workshop Informatievaardigheden 1 Nathalie van den Eerenbeemt Marjolein de Wilde Zoeken naar goede bronnen.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Leerkring POW Fase 4.
Werkstukken en rapporten
Weblog/Blog woensdag 25 september Weblog/Blog Wat is een ”Weblog of Blog”? Een soort van dagboek op internet, dat door anderen op internet kan worden.
Werkstuk Wizard ICT Netwerkproject van Pcbs De Opdracht – Ureterp
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Het maken van een Profiel werkstuk Havo
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege 2 kwartaal 2.
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Naam: 1 Vul je naam in Druk op de startknop om te beginnen Beantwoord de vragen door de juiste digitale tijd te kiezen Kijk aan het eind hoeveel je goed.
Startbijeenkomst 17 mei  Vaardigheden (vak-, onderzoeks-, samenwerkings-, plannen)  Verdieping in vak  Combinatiecijfer: maatschappijleer 1/2.
MEDIAWIJSHEID LES 5 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Deze les: Samenvatten lessen Mediawijsheid o Volgende week (16/1): SO lessen Mediawijsheid Leerstof.
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
Groep 6 Begrijpend lezen
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Bronnen en onderzoeksvragen
Eerste bijeenkomst dinsdag 16 mei 2016
* Personeelstraining Typ hier uw thema *.
Examenwerkstuk: Maatschappelijk probleem
Examenwerkstuk: Maatschappelijk probleem
4 havo Schrijflijn les 1
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
Wie zoekt, die vindt…!!! Workshop Zoekvaardigheden Profielwerkstuk MAVO Mediatheek De Nassau.
* Personeelstraining Typ hier uw thema *.
Bronnenonderzoek.
Het profielwerkstuk PWS-bijeenkomsten.
Transcript van de presentatie:

PO Maatschappijleer Klas 4

Keuze onderwerp Actuele documentatiebank Klik hier voor het openen van naslag en oefenmateriaal. kies een dossier Lees jezelf in door de artikelen uit het dossier te bekijken, internetsites en boeken te raadplegen

Plan van aanpak: Wat staat er in? Keuze onderwerp Korte omschrijving van het probleem waarom dit onderwerp Wat wordt de hoofdvraag Wie doet wat taakverdeling Tijdsplanning

Eindverslag - orientatie Orientatie op je hoofdonderwerp Beschrijving ca. 2 A4 overzicht van algemene gegevens over je onderwerp Wie , wanneer, waarom, hoe lang, hoeveel, ……. Definitieve hoofdvraag

Bronnen voor de orientatie: Encyclopedieën/woordenboeken voor definities van je onderwerp www.scp.nl sociaal cultureel planbureau “voorspellers van de samenleving” www.cbs.nl “tellers van de samenleving” www.parlement.com Informatie over politieke partijen: verkiezingsprogramma’s www.overheid.nl Wetten en regels

Eindverslag – formuleren hoofdvraag Beantwoording hoofdvraag welke deelvragen moet je daarvoor beantwoorden Voorbeeld…. Pakt de Hilversumse overheid de jeugwerkeloosheid op de juiste manier aan? Hoeveel jeugdwerkelozen zijn er waardoor wordt deze werkeloosheid veroorzaakt welke groepen jongeren zijn het meest werkeloos hoe bestrijdt de Hilversumse overheid de jeugdwerkeloosheid? Daalt de jeugdwerkeloosheid ook

Bronnen voor de orientatie: boeken, tijdschriften, internetsites op trefwoord: www.geldersecatalogus.nl www.bibliotheek.nl

Eindverslag- beantwoording hoofdvraag Verzamelen actuele informatie Bronnen: kranten: hoofdartikelen, opinieartikelen, interviews columns: de krantenbank tijdschriften: Opiniebladen Internet: google-nieuws, www.google.nl (rechtstreeks http://news.google.nl/) weblogs, forums

Bronvermelding Richtlijnen bronvermelding Noteer alles van elke bron!!!!!!