N.Naessens BuSO Spermalie ASV voor Schoolverlaters
Voorstelling Secundaire School Spermalie Leerlingen met een visuele beperking OV2 Leerlingen met een auditieve beperking OV2
Waarom ASV voor Schoolverlaters Opdracht Probleemstelling: de leerlingen lopen verloren in een te veel aan informatie Duidelijkheid geven Drempel verlagen
ASV voor schoolverlaters binnen OV2-traject ASV in 1ste fase 4 u thematisch werken 2 u functioneel rekenen 1 u functionele taal 1 u keuzevak (Engels, Mavo, SoVa, Comp) ASV in 2de fase 4 u thematisch werken 3 u ASV voor schoolverlaters 1 u keuzevak
Doel van ASV voor Schoolverlaters De leerlingen voorbereiden om zo veel mogelijk zelfstandig te kunnen functioneren binnen de maatschappij Inspelen op vraag/ behoefte van leerlingen en ouders Ruim aanbod van verschillende mogelijkheden
Vertrek uit ontwikkelingsdoelen WONEN WERKEN VRIJE TIJD HULPMIDDELEN
Brainstorm over thema’s Voorstellen?
WONEN BUDGET: huur, vaste kosten, voeding en variabele kosten, verzekeringen, sparen… MOGELIJKE WOONVORMEN: zelfstandig wonen, begeleid wonen, residentiële voorzieningen… VEILIGHEID EN GEZONDHEID
WERKEN MOGELIJKE WERKVORMEN: reguliere arbeidsmarkt, beschermd werken, dagcentra… WEDDE EN UITKERINGEN: loon en loonfiche, uitkeringen en tegemoetkoming… GEPAST GEDRAG op de werkvloer VEILIGHEID EN HYGIËNE op het werk
VRIJE TIJD VERSCHILLENDE MOGELIJKHEDEN: bestaande organisaties, zelf activiteiten voorzien, creatieve invulling… KOSTPRIJS BEREKENEN GEPAST GEDRAG bij vrijetijdsactiviteiten
HULPMIDDELEN VOORWAARDEN AANVRAAGPROCEDURE
Koppelen van OD Per thema selectie van OD die aan bod kunnen komen Per thema en onderdeel opstellen van concrete doelstellingen Koppelen van de concrete doelstellingen aan de OD en controle of alle OD aan bod komen
Cursus als achtergrondinfo Vooral praktische opdrachten: naar de bank gaan, gaan winkelen, op internet zoeken, op bezoek gaan in interimkantoor, bij de VDAB, op de werkvloer… De cursus dient vooral als vastzetting en naslagwerk Ook als informatiebron voor ouders
Bijhouden logboek De leerlingen houden een logboek bij waarin: – Ze aangeven wat ze hebben bijgeleerd – Ze aangeven wat ze nog meer willen weten over dit onderwerp – Ze een antwoord moeten geven op een vraag over zichzelf of over de maatschappij
Inspiratiebronnen Heel uitgebreid aanbod Interessante bundels: – Handinfo (VAPH) – Agenda voor schoolverlaters (De Werkbank) – WWW (Prov. West-Vlaanderen) – De start van een loopbaan (VDAB) – Op eigen benen (PAV- De Boeck) – Schoolverlaterswegwijs (stad Brugge) – Bestaande bundels van collega’s
Voorbeeld van een cursus
Vragen en tips…
Bedankt voor uw aandacht