Mediawijsheid in de Leidsebuurt Deze maanden gaan we in de Leidsebuurt op 2 scholen aan de slag met mediawijsheid.
Bewoner van de Leidsebuurt Even voorstellen Cobie van de Ven ZZP-er en ADV Groep 8 Bewoner van de Leidsebuurt cobie DL motto Je hebt iets echt geleerd als je het een ander kunt uitleggenen groep 8 voeten in de modder en Leidsebuurt hetdigilab www.digi-lab.org cobievdven
Programma van deze avond Mediawijsheid School Thuis Leidsebuurt Gesprek: Vragen en Tips Het werk van de leerlingen
1.0 -> 2.0 -> 3.0 Vroeger: alleen zoeken en weinig mensen leveren content NU: Met elkaar verbonden. We zetten zelf heel makkelijk ook dingen op internet en reageren op elkaar Toekomst: extra infolaag op de werkelijkheid
Online We zijn elke dag online Wifi op school (50%) 55% heeft een smartphone (8 -18 jaar) 80% 17-jarigen heeft een smartphone
Infobesitas Hebben we nog een leven in real time
Alleen samen of samen eenzaam of paniek bij geen bereik
Hoe maken we onze kinderen mediawijs?
Mediawijsheid op school Poster op school. Hier kunnen we alle mediagebruik aan toetsen
Aspecten Mediawijsheid Ideale verhouding: Een mediawijsheidcirkel met 4 gelijke kwarten. Alle aspecten krijgen naar verhouding evenveel aandacht. Mediawijsheid zit ook verweven in andee vakken en activiteiten. Ik heb een lijn Mediawijsheid gemaakt met speciale aandacht voor het gebruik van internet op die 4 punten. Die lijn kan in het schoolwerkplan worden opgenomen In de groepen 6 7 8 heb ik 4 lessen gegeven.
Mediawijsheid - Techniek Van wat voor soort computer maak jij gebruik? Hoe heb jij je nieuwe telefoon leren gebruiken? Ken je alle functionaliteiten van je telefoon ook al? Welke technologieën zie je kinderen gebruiken waarvan jij denkt: geen idee hoe ze dat doen? Hardware
Mediawijsheid - Techniek Van welke programma’s heb jij al eens gebruik gemaakt? tekstverwerken, diapresentaties geluidsopnames tekenen spreadsheets een weblog opzetten en beheren, reacties modereren, eenvoudige games maken, foto’s bewerken, video’s monteren en publiceren, online stemmen, video’s plaatsen op YouTube, en artikelen toevoegen aan Wikipedia of Wikiwijs Programma’s
Mediawijsheid - Analyse Informatiebronnen Reclames Posters Games Filmanalyse Muziekanalyse Begrijpen van de werking en invloed van de media. Leerlingen gevoelig maken voor de complexiteit van de materie en ze leren dat ze niet klakkeloos kunnen geloven of overnemen wat ze tegenkomen. Eigen mediagebruik van de leerlingen en de docent, waarbij elementen als plezier, spanning, emoties als verdriet en angst (naar aanleiding van films, games, etc.) geïnventariseerd en benoemd worden, en waarbij de betrokkenen zich realiseren dat dat allemaal legitieme ervaringen zijn. .
Mediawijsheid - Analyse informatie Wie heeft wel eens een filmpje op YouTube bekeken om iets te leren? Welke internetbronnen, behalve Google, gebruik je om informatie op te zoeken? Wat zijn goede sites? Goede zoekwoorden? Goede zoekmachines Vergelijken Wie heeft t wanneer waarom en hoe gemaakt
Mediawijsheid - Analyse communicatie Welke informatie deel je online? Wat houd je privé
Mediawijsheid - Analyse Visuele geletterdheid. We kunnen belden heel makkelijk lezen. Welke beelden ken je nog meer waar we een bepaalde betekenis aan geven? We geven beelden betekenis. Beelden kunnen ons beïnvloeden.
Mediawijsheid - Analyse Op welke emoties speelt de reclame in?
Mediawijsheid - Analyse Speciale filmeffecten…. Echt of gemanipuleerd???
Mediawijsheid - Analyse maatschappelijke geletterdheid Wat wordt hier aangeprezen? Waardesystemen achter media
Mediawijsheid - Analyse Wat maakt games zo populair? Welke games speel jij graag? Hoe lang speel je
Mediawijsheid - Reflectie Wat doen de media met mij? Wat doe ik ermee? Hoe reageer ik erop? Hoe denk ik over morele kwesties? Wat zijn mijn grenzen? Kritisch afstand kunnen nemen van het eigen mediagebruik, het eigen voelen, denken en handelen en de eigen identiteit kunnen beschouwen en analyseren. Reflectie op het eigen mediagebruik is gericht op het bepalen van je eigen grenzen, en het ontwikkelen van een eigen standpunt.
Mediawijsheid - Reflectie digitale geletterdheid Welke vormen van digitaal pesten ken je? Ken je nog meer voorbeelden van mensen die bekend zijn geworden doordat ze hun kunsten via internet hebben vertoond? Gevaren en mogelijkheden van media
Mediawijsheid - Reflectie Wat laat je van je zelf zien Privacy en zelfpresentatie
Mediawijsheid - Reflectie Hoe denk je over vriendschap Hoe presenteer je jezelf Wat is je digitale imago Nettiquette Online respect Online vriendschap
Mediawijsheid - Reflectie Geweld Sex Rascisme Wat doet het met je als je dat ziet?
Mediawijsheid - Creativiteit Posters in Word Met tips voor surfen en chatten
Mediawijsheid - Creativiteit Mindmaps over mediawijsheid Belangrijk voor werkstukken en informatie ordenen en samenvatten
Mediawijsheid - Creativiteit Tips voor internet met We hebben een spel gespeeld waarbij leerlingen praatten over wel of niet oké Daar kwamen tips en meningen uit voort. Daar hebben ze bewegende powrpoints van gemaakt. Bewegende PowerPoints
Mediawijsheid - Creativiteit In groep 6 en 7 hebben we digitale stripverhalen gemaakt. Met gouden tips voor kinderen en ouders die in de pestenquete het meest werden genoemd Stripverhalen
Mediawijsheid - Creativiteit In groep 8 hebben we speelfilms gemaakt met Tips voor kinderen en ouders die in de pestenquete het meest werden genoemd Films
Mediawijsheid thuis We kunnen gebruik maken van ons gezond verstand en van de gouden tips van de kinderen
Goede gesprekken = Goede vragen stellen Mediawijsheid thuis Praten = Goede vragen stellen: Wie Wat Waar Wanneer Waarmee Waarvoor Welke Hoe Heb je of ben je wel eens Zou Denk je Je hoeft zelf niet het antwoord te weten Goede gesprekken = Goede vragen stellen
Wederzijds respect en vertrouwen Mediawijsheid thuis Belangstelling voor elkaar. Inleving in elkaars situatie Wederzijds respect Wederzijds vertrouwen Belangstelling Wederzijds respect en vertrouwen
Mediawijsheid thuis Afspraken en regels Kinderen weten dat regels en afspraken nodig zijn. Stel ze samen op En ja……Natuurlijk worden regels ook overtreden. Afspraken en regels
Mediawijsheid Internet is openbaar. Niets gaat verloren. Dus: Wat je hier niet laat zien…………
Mediawijsheid thuis Imitatiegedrag. Het goede voorbeeld geven.
Mediawijsheid thuis Vroeg beginnen met mediawijsheid, dan zijn ze gewend aan samen computeren en samen praten Jong beginnen
Mediawijsheid thuis Wat worden ze groot. Je hebt de neiging om ze meer los te laten. Juist dan Goed blijven volgen
Mediawijsheid thuis Grote veranderingen Puberbrein Meer social media Veel leerkrachten Grote school Meer huiswerk Grote veranderingen. Help ze met planning en focussen op huiswerk.
Kinderbrowsers Tot 11 jaar Windows en Mac Van KPN i.s.m. Mijn Kind Online en Ouders Online Nuttig als de kinderen nog heel jong zijn. Bespreek het als je ze laat overgaan naar een gewone browser. Tot ca. 6 jaar Windows Van Klikveilig.be
Mediawijsheid in de wijk Tips van kinderen in de wijkkrant. Mediawijsheidbureau in het Badhuis om de vrijdag van half 9 tot 10 uur Voor ouders en buurtbewoners met van half 9 tot 9 uur 2 kinderen van groep 8 als expert. Het rooster komt op de website en aan de deur van het Badhuis Til Klarenhof Steunpunt ouderen Dekamarkt MAART 1 15 29 APRIL 12 26 MEI 17 JUNI 7 14 28 Mediawijsheidbureau
Mediawijsheid - Bronnen “Soci@l kids” Marlies Slegers handleidingen profielsites MSN Twitter YouTube Gamen “Focus” Justine Pardoen goede vragen stellen, veel over oudere kinderen “Breinlink voor ouders” Gerjanne Dirksen en Hulda Möller met boekje voor kinderen met huiswerktips http://mijnkindonline.nl/ kenniscentrum jeugd en (digitale) media http://www.mediaopvoeding.nl antwoorden op vragen http://www.jmouders.nl/Acties/Nationale-Ouderavond.htm presentatie en paneldiscussie http://www.weekvandemediawijsheid.nl/mq-test/mqs mediawijsheidstest voor ouders Deze bronnen stonden al eens in de Peptalk.
Mediawijsheid Kijk ook naar het werk van de kinderen op de computers in de gang. Dank u wel voor uw aandacht