De nieuwe rol voor de communicatieadviseur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Ben jij een onderzoeker 2.0?
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Stationsgebied West ‘Van droom naar werkelijkheid’ of ‘Tussen actie en interactie…..’
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
Medezeggenschap en de Benchmark
WMO Praat mee!.
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
wiki’s opzetten en implementeren
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Achterbancommunicatie2.0
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Regiobijeenkomsten ter voorbereiding op transities sociaal domein
ICT in een dynamische context
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Politiek Online Prinses Mariestraat KG Den Haag T: F: E: Grote Griffiedag.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
3 factoren die de Google Ranking bepalen 1. Pagerank 3 factoren die de Ranking bepalen: “ Goede content “ 2. Duur op website + social media knoppen 3.
Nieuwe opzet duale raadsvoorstellen Essentie Gorcumse model Raadsbijeenkomst 13 februari 2007 in vervolg op 21 september 2006.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Preconference 'Weblogs in het onderwijs' Sybilla Poortman Gerard Bierens Pierre Gorissen 15 november 2005.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Leerloopbanen en het einde van de traditionele school Inleiding door Leo Lenssen Het Nationaal Onderwijscongres 2005.
Samen werken aan een gezonde regio!
E-participatie Leren werken met de nieuwe site
Baudewijn Franssen en Michiel Verbeek
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Congres Appreciative Inquiry
Onderwerp 1 NvR / Schetsontwerp Havenkwartier 8 juli 2009 Informatieve bijeenkomst Deelnemers burgerparticipatie, raadsleden en belangstellenden 8 juli.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Workshop Fondsen werven
Ontwikkeling Bestuurlijke Toekomst Duin- en Bollenstreek onderzoekstraject aanpak en resultaten.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Nieuwe Wat? Van idee naar uitvoering – HNW in de praktijk II hoorn.nl.
Groenvisie Amersfoort
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
Online ontwikkelingssamenwerking Utrecht, December 2008.
‘netwerken zonder grenzen’ Sociaal Netwerken in Regio 0318.
Politiek Online Prinses Mariestraat KG Den Haag T: F: E: Masterclass VSO.
11 2 december 2015 Consultatiebijeenkomst Fietsplan Ede.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
Ontwikkeling Stationsgebied Haren 16 november 2009 Werksessie bewoners Ruimtelijke Kwaliteit.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Toekomst gegevensuitwisseling in de Sector Werk & Inkomen Bijeenkomst Manifestgroep 4 februari 2015.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Skaeve Huse Presentatie voor en participatie door omwonenden
360° agenda voor toekomst: 9 belangrijke vragen
Actief openbaar maken van GS-besluiten en onderliggende stukken
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Laagveengebied Groningen
Webcare en ZGW Dimpact 10 jaar! Frank Bruijninckx 17 november 2016.
Pilot online discussieplatform Argu
Leegstand en regionale samenwerking
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
voor een samenleving met veerkracht
Bewonersavond 20 maart 2019.
Transcript van de presentatie:

De nieuwe rol voor de communicatieadviseur volgens De Amstel Verandert

Inleiding Ingrid Spruit, Themagroep Gebiedscommunicatie Deel 1: De veranderende samenleving Jonneke Stans, Politiek Online De case: De Amstel Verandert Ingrid Spruit Deel 2: Wat deze gebiedscommunicatiecase anders maakt Sander Meijer, Programmamanager De Amstel Verandert

Van verzuiling naar communities Gemeenschapszin verandert: community lite & one-issue (Duyvendak/Hurenkamp (2005) in: Kiezen voor de kudde) drama-democratie & symbolische samenleving (Mark Elchardus in: ‘We lopen een culturele revolutie achter’) Interventiefuik & dubbele moraal (Mirko Noordegraaf in: ‘Management in het publieke domein’ en Willem Schinkel in: ‘gedroomde samenleving’)

Er bestaan geen achterkamertjes meer “…in postmodern times the notion of "backstage" vanishes” (Czarniawska (2005) in: Global ideas) ”from living in ‘little boxes’ to living in networked societies” (Hampton)

Information overload & ‘waarheid’ “Voortdurende stroom van informatie” (Castells (2001) in: The network society) “burger op zoek naar ordening en duiding” (Bovens (2003), Frissen (2002) en Frissen (2007) in: De digitale Republiek (2003), De Staat (2002), User generated State (2007) “low-status versus high-status group members” (Christine Hine)

Leven in een netwerksamenleving Hampton (1999): ”from living in ‘little boxes’ to living in networked societies” 6

Het sociale web wint aan invloed Huffington Post, Barackobama.com, data.gov

Beïnvloeden politieke besluitvorming via internet 8

Poortwachtersfunctie van traditionele media verandert 9

Rol van de overheid Noordegraaf (2004): Overheid zit in interventiefuik en Schinkel (2007): dubbele moraal (in: ‘Management in het publieke domein’ en ‘gedroomde samenleving’) 10

Gevolgen voor democratische proces Machtspiramide staat op zijn kop Media dicteren niet meer wat publiek moet vinden Internet verlevendigt en verstevigt democratie 11

Beleidsstrategieën Interactie volgen (slim luisteren): monitoren van kritische geluiden door discussies op sites, blogs en vriendennetwerken intensiever te volgen; Opzoeken van de interactie (slim zenden): informatie voor het voetlicht brengen op andere plekken dan de eigen website Opzetten van eigen virtuele beleidsgemeenschap eigen ‘modus operandi’ van web 2.0 12

Netwerken rond de Amstel 13

14

De case: De Amstel Verandert Van A4-tje over draagvlak bij 10 woonbootbewoners tot multichannelaanpak met zondagmiddaggesprekken aan de Amstel en participatie via social media met online >300 deelnemers. http://www.deamstelverandert.nl/bijeenkomsten/11_oktober

identiteit van het gebied wordt bepaald door rivier en ingevuld door gebruikers duiding aan functie van rivier voor alle gebruikers

Flickr/Yolande

De Boezem van Amstelland drie sub-identiteiten

Dromen over de toekomst van de stad

Inleiding en gesprek De overtuiging De stad is van ons Gebiedsgericht en programmatisch werken Focus EN ga in gesprek Experiment Burger-Netwerk-participatie De site: deAmstelVerandert in 30 seconde Word deelnemer (7 minuten per bezoek) Gesprek! wie maakt de agenda?

De Stad is van Ons De gemeenschappelijke ruimte De rivier, de straat, het plein, het plantsoen, het park en de oever heeft openbare functies Verkeer van functie naar functie Verblijven voor ontmoeten en zijn verschijningsvormen en wordt bepaald door ‘de gevels’ en wat er ‘achter gebeurd’ bestemming Grens tussen openbaar en privé De façade van het privédomein

Gebiedsgericht en programmatisch werken Programmatisch-Masterplan een goed plan maak je met elkaar en voert zichzelf uit Gebiedsgericht en programmatisch werken

Programma Verbeteren van de balans tussen wal- en waterfuncties Beter ordenen van wonen op het water Realiseren van meer en betere recreatiefuncties en meer en beter groen Attractiever maken van de wandel- en fietsroutes van binnenstad naar buitengebied

Gebiedsgericht Logische grenzen Waar je knipt moet je plakken Identiteit Problematiek/samenhang in de opgave Praktisch organisatorisch Waar je knipt moet je plakken Grenzen vallen zelden samen Geef de prioriteit aan en accepteer de gevolgen Plak waar je plakken kan (noodverbandje)

De Stad is van Ons Elke bewoner of bezoeker heeft een eigen en uniek inzicht Even veel unieke trajecten als er mensen zijn Gedeelde paden Hetzelfde belang? Openbare ruimte is de contramal van de privéruimte Niet bij nul beginnen Wederkerige aanpassing van ruimte en samenleving Wat goed is behouden en versterken

Draagvlak voor transformatie Focus op vier punten Huis op orde brengen en houden Ideeen quick wins of Kaders voor beleid Het perspectief Kaders Visie Masterplan Draagvlak voor transformatie Betrokkenheid Samenwerken

Doorgaande dialoog over dynamiek Het Masterplan is geen blauwdruk maar een kader

Het gesprek Klassiek /zenden Belangengroepen en zaaltjes Van ‘afrondings-notitie’ naar Masterplan 2.0 Korte lijn Lage drempel Individueel Groot bereik

Experiment ‘burger-netwerk-participatie’ Gesprek in 3 rondes over Amsteloeverprogramma

Besluiten fabriek De overheid is Besluiten fabriek Besluiten in het algemeen belang Ambtenaar is facilitair: het secretariaat van de publieke samenleving In bijeenkomsten en online samen met de ‘gebruiker’ van de stad de besluiten in 3 rondes voorbereiden

3 rondes online

idee De ‘gebruiker’ van de stad heeft een ‘idee’ Hij maakt zijn idee bekent op de ‘ideeenkaart’ deelt zijn idee met anderen die KUNNEN reageren Mogelijkheid tot workshop/schetssessie/debat

uitwerking De ‘facilitator’ plaatst het resultaat van het gesprek op de ‘voorstellenkaart’: met een samenvatting van het gesprek en een ‘voorstel’ obv deskundig advies = ‘uitwerking’ Deelnemers reageren op uitwerking Mogelijkheid tot workshop/schetssessie/debat

besluit Facilitator maakt concept voorstel voor bestuur [wiki mogelijkheid: deelnemers schrijven voorstel] Agenderen staf->db Bestuur besluit tot maatregel en geeft planning aan of besluit tot ‘niets doen’ Genomen besluit komt online (tkn of behandeling naar de raad) Raad kan bestuur verzoeken tot heroverweging

Elementen in de site ‘Facebook’: dus niet anoniem ‘Glazen ideëenbus’ dus open en transparant Forum = gesprek ‘faciliteren’, gemeenschapszin versterken en kennis delen krant/infoloket = actuele info, kennis eenvoudig te vinden + wikipedia: Nieuw, betrokkenen kunnen ‘zelf’ het beslisdocument schrijven Sander Meijer_Maart 2010

Structuur van de site Home: welkom: wat is het, waar gaat het over, wat kan je doen, waar staan we nu? Actueel: zendpagina De inhoud: documenten/kennis Gesprek: Idee -> voorstel -> besluit -> uitvoering of nieuw gesprek Deelnemers: het netwerk Bijeenkomsten: workshops, themagroepen Over ons: officiële informatie Aanmelden Nieuwsbrief Contact Sander Meijer_Maart 2010

De 3 rondes online bij de Amstel verandert

Geef reactie Sander Meijer_Maart 2010

Resultaten 2de ronde Net als in 1ste ronde wordt een pagina met resultaten van gesprek bijgehouden Sander Meijer_Maart 2010

Verslag 2de ronde Conclusies en aanbevelingen Voorleggen aan bestuur Verder uitwerken Onderzoek Quick wins Planning: Wat, wanneer en onder welke voorwaarden? Voorleggen aan bestuur Sander Meijer_Maart 2010

Crowdsourcing Multichannel Klassiek GESPREK CROWD MANAGEMENT DRAAGVLAK COMMUNICATIE CROWD MANAGEMENT

Wat levert de case op De kantelende pyramide dwingt communicatieadviseurs in verantwoordelijke rol De bewijskracht van online besluitvoering neemt toe (E-participatie award)

Afronding ICT heeft eigen dynamiek – binnenkort 6 weken online discussie over Site heeft ervoor gezorgd dat de angel eruit is – belang van eigen voordeur is overstegen Werkelijk met elkaar in gesprek Uitwerkingsdiscussie moet nog beginnen, anticipeer op succes