E P O S K. Richard Ridderinkhof BESSENSAP Nemo, 22 mei 2007 H OE V ROLIJKER H OE B ETER
E P O S OUTLINE normale veroudering = achteruitgang onder meer in allerhande leervermogens eenvoudig te compenseren hoe vrolijker hoe beter nooit te oud om te leren
E P O S Doolhof
E P O S Doolhof, makkelijker : expliciet leren linksrechts
E P O S Doolhof, moeilijker: impliciet leren links, meestal rechts, meestal
E P O S ipliciet leren, voor allerhande doolhoven
E P O S doolhoven en ouder worden
E P O S dopamine (DA) en ouder worden DA receptor opname: een 25-jarige (links) een 70-jarige (rechts) In hersengebieden die belangrijk zijn bij impliciet leren : ≈5-15% DA receptor afname per decade
E P O S dopamine (DA) en ouder worden handig als je bezig bent met (leven lang) leren: -vreemde taal -navigeren op internet -ander doolhof HYPOTHESE : Dopamine-tekorten zijn (tijdelijk) te ‘repareren’ : medicatie, caffeine, positief affect
E P O S positief affect ? - positieve herinnering- neutrale herinnering - geen effect op DA - geen effect op impliciet leren - toename van DA (30 min) - verbetering in impliciet leren
E P O S positief affect en veroudering - clip uit Disney classic- clip van verkeer in IJtunnel
E P O S conclusies nieuwe neurofysiologische inzichten : achteruitgang in leervermogens eenvoudig te compenseren positieve gemoedstoestand caffeine ? structurele effecten ? tijdelijke effecten al effectief voor leren
E P O S dank voor uw aandacht