Pedagogisch ICT-project : ELO met WebQuests

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Basisvorming.
WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
BattleBots The school battle.
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
PCVO Lerarenopleiding Welkom Inleiding
Taalportfolio in Action
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
1 WebQuest Welkom Inleiding. C. Bosmans - PHH 2 WebQuests Didactisch model en handleiding voor het ontwerpen van een digitale les op het internet –Overzicht.
Webkwesties webquest.
Workshop ICT-dag Amsterdam Arena Karel Kats
Portfolio 1 Portfolio kunstenaars trekken langs opdrachtgevers om opdrachten in de wacht te slepen ze nemen voorbeelden mee van hun beste producten verzameling.
Workshop DigiTalenKlas 21 januari 2002 Suggesties voor het gebruik van een DLO in het talenonderwijs Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren.
Al doende leren training docenten
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
Informatie- avond groep 6
WEBQUESTS Kees-Jan van Oorsouw Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Voortgangsgesprek fase 1
WebQuest Welkom Inleiding
moderniseren van het curriculum.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
Over WebQuests Een korte presentatie Met kennisnet.nl sta je er nooit alleen voor.1 Definitie WebQuest Een WebQuest is een onderzoeksactiviteit.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OCB project ICT-GEBRUIK stimuleren in de lespraktijk workshop 1 Ghislain De Bondt en Natalie Laurez
Leerkring POW Fase 4.
Lesvoorbereidingen Florette en Betul.
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Leerstrategie Oud chinees gezegde: Wat ik hoor, vergeet ik
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
DO-IT activiteit 21 april Ik hoor en ik vergeet Ik zie en ik onthoud Ik doe en ik begrijp.
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Beginnen met lesplannning
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
What is the meaning of? Student centered learning
De taaltaak
Praktijk Opleiders Cursus
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Didactiek Lesformulier.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
E health, Domotica en E-learning
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Taallab 3.0 Online geletterdheid
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Pedagogisch ICT-project : ELO met WebQuests ‘If you can dream it, you can do it.’

Algemeen doel van het project pedagogische gebruik van informatie- en communicatietechnologie kritisch stimuleren en ondersteunen (ICT als middel, niet als doel)

Waarom ICT in de taalklas? om optimaal gedifferentieerd te werken om de spreekvaardigheid te accentueren om van leren een actiever proces te maken om zelfstandig leren te bevorderen om vakoverschrijdend werken te stimuleren en te ondersteunen om het in groep werken aan te moedigen om het gok-beleid te ondersteunen

Waarom ICT-materiaal gebruiken? is actueel sluit aan bij de leefwereld van de leerlingen is interactief werkt motiverend is gemakkelijk te delen met collega’s is gemakkelijk te archiveren ...

Webquests ELO & Webquest WebQuest: Didactisch model en handleiding voor het ontwerpen van een digitale les op het internet ELO: de plaats waar je deze les publiceert overzicht en didactiek van het model [Het maken van een digitale les; het publiceren van een les op internet; tips en trucs]

ELO & Webquests Wat ? Waarom ? Hoe ? Demo ‘An extra bit for every kid’

Wat is een Webquest? een gestructureerde leeractiviteit leerlingen maken gebruik van het internet Short term webquest: 1 tot 3 lesuren Long term webquest: 1 tot 4 weken

Opbouw van een webquest Introductie Taak Uitwerking (proces) Bronnen Evaluatie Conclusie Leraarspagina: handleiding

introductie Waar gaat het over? Doel en achtergrond van de opdracht wordt uitgelegd. De opdracht moet voor de leerlingen in een context worden geplaatst en een duidelijke plaats in het leerplan hebben. Leerlingen motiveren!

taak Wat moeten we doen? Taak Haalbaar, uitdagend en motiverend Link met leerplan / eindtermen Aantrekkelijk en vakoverschrijdend Duidelijk eindresultaat voorop stellen Vragen die beantwoord moeten worden Beschrijf de rollen van de deelnemers Maken van een samenvatting Onderbouwen en verdedigen van een mening Verwerken informatie op een creatieve manier

uitwerking Beschrijft het stappenplan dat lln moeten doorlopen om de taak op te lossen Stappen zijn duidelijk afgelijnd, lln kunnen zelfstandig blijven werken Organisatie van groepswerk Planning, timing, checklist,… Eventueel presentatie

Bronnen (resources) Informatiebronnen Internetsites Boeken, kranten en tijdschriften Encyclopedieën (Encarta,…) Visuele bronnen (atlas, foto’s,…) Powerpoint presentaties Cd-roms …

evaluatie Waar moet het eindproduct aan voldoen? Evalueren van een uitwerking (proces)! Vorm, inhoud, omvang, kwaliteit,… = rubrieken worden beoordeeld Beoordeel de groep, indivueel, beide of peer assessment Procesevaluatie = kennisevaluatie

Welke beoordelingscriteria? evaluatie Een schriftelijk werkstuk: hoe evalueren? Spreekvaardigheid Presenteren Andere competenties = minder kennis, wel initiatief nemen, sociaal contact,… … Welke beoordelingscriteria?

conclusie Terugblik waarin samengevat wordt wat de lln hebben geleerd Aansporen om eigen kennis uit te breiden

Voor de leraar Wat is het doel van de WebQuest? Voor wie is het bedoeld? Hoe organiseer je het? Leerdoelen: kennis én vaardigheid Hoe evalueer / beoordeel je het eindproduct, het leerproces?

Waarom? Leerling Zelfstandig werken, autonoom leren Groepswerk Informatie verwerven en verwerken Probleemoplossend leren Aanleren van zoekstrategieën Vakoverschrijdende aanpak ICT-vaardigheden Taal: lezen, schrijven, spreken, luisteren

Motiveert, helpt, stuurt bij, … Waarom? Leraar Begeleider / coach Andere didactische werkvorm Andere didactische evaluatiemethode Motiveert, helpt, stuurt bij, …

Waarom? Het doel Bronnen verzamelen Kennis verwerven kennis attitude vaardigheid

Enkele tips Raak vertrouwd met de beschikbare bronnen op het internet! Zet alles op een rijtje Selecteer: er is te veel informatie Herdenk je leerdoelen

Didactische onderbouw De leerpiramide Marzano: vijf dimensies van leren De grote 6 informatievaardigheden (Big 6)

Leerpiramide (Bales) Uitleg lkt (doceren) 5 % Lezen 10 % Gem. retentie Uitleg lkt (doceren) 5 % Lezen 10 % Audiovisueel materiaal 20 % Demonstratie 30 % Discussiegroep 50 % Praktijkoefening 75 % Zelf doen uitleg geven aan elkaar 80 %

Wat ik zie, onthoud ik Wat ik doe, begrijp ik leerstrategie Wat ik hoor, vergeet ik Wat ik zie, onthoud ik Wat ik doe, begrijp ik

Leren in 5 dimensies (Marzano) Motivatie Nieuwe kennis verwerven en integreren Kennis verbreden en verdiepen Onderzoek doen reflectie

Grote 6 informatievaardigheden Taakdefinitie Strategieën om informatie te zoeken beschikbare bronnen, kies de beste Locatie en toegankelijkheid waar zijn de bronnen? Info bruikbaar? Gebruik van informatie Synthese organiseer informatie en presenteer die Evaluatie beoordeel doeltreffendheid, werkwijze, …

Vakoverschrijdende eindtermen Leren leren Leren is een actief, constructief en sociaal proces Zelfstandig leren werken Kritisch verwerven van informatie Verwerken van informatie Probleem oplossend leren Werk- en tijdsplanning maken Het leerproces evalueren …

Vakoverschrijdende eindtermen Sociale vaardigheden Leiding geven en verantwoordelijkheid nemen Afspraken maken, taken verdelen Probleemoplossend samenwerken … Mogelijkheden van ICT-toepassingen Tekstverwerker, surfen, gericht zoeken, mailen,… Presentaties maken Internetbronnen evalueren

Voorbeelden van webquests Start Ga naar: http://portal.dokeos.com/user_8/ Cursus Hercules New Generation www.hercules-hurdler.be http://www.webkwestie.nl/ http://webquest.kennisnet.nl http://www.kennisnet.nl/thema/talenquest/ Voorbeelden van webquests

The Webquest Page http://webquest.sdsu.edu/          You are visitor # since February 28, 1998. This site is hosted by the Educational Technology Department at San Diego State University. Updated continuously by Bernie Dodge. Please suggest additions by writing bdodge@mail.sdsu.edu Were you redirected here from a different URL? Please change all old links from edweb.sdsu.edu/webquest/blahblah to---> webquest.sdsu.edu/blahblah Information is available about our Masters, Doctorate and Online Certificate Programs. You are visitor # since February 28, 1998. Invoegen homepage!!!

Drie fasen van het bouwproces Het idee Het maken van de les De les als webpagina op het internet publiceren Oriëntatie en controle van het proces Didactisch ontwerp bouw van de les techniek & organisatie

Het idee Wat voor type webquest? Wat wordt het onderwerp van de webquest? Welke activiteiten voeren leerlingen uit? Welke leervraag zit er achter de webquest? Hoe daag je leerlingen uit met deze webquest? Welke (internet-)bronnen kunnen de leerlingen gebruiken?

                                                                                                                                                                                     

Het maken van de les Bij het werkelijke schrijven van de lesvoorbereiding volg je het basisstappenplan van WebQuest Op het web vind je verschillende formaten en sjablonen (templates) die je kan gebruiken http://webquest.sdsu.edu/lessontemplate.html http://www.aula21.net/Wqfacil/webeng.htm (generator) http://web.bsu.edu/tlat/webq.asp (generator) http://www.webkwestie.nl/start.htm

Het publiceren van de les Via je eigen provider, de school of de Hercules Hurdler website heb je webruimte Maak je webpagina’s met een tekstverwerker (MS word, Open office, Frontpage, … Een Webquest generator Publiceer je werk

                                                                                          

En nu aan de slag… A. Webquest op één pagina 1. Introduction 2. Task Title 1. Introduction 2. Task 3. Process 4. Resources 5. Evaluation 6. Conclusion

En nu aan de slag… B. Webquest op zes pagina’s title introduction Task process resources evaluation conclusion

En nu aan de slag… C. Webquest met frames task – process – resources – evaluation - conclusion title introduction

Kwaliteit van internetinformatie Inhoud Betrouwbaarheid Accuraatheid (wees kritisch!) Volledigheid … Vorm Navigatie Gebruik Updates, links, … …

Ingredients of a webquest Broad areas of learning Intrinsic motivation Authentic materials Authentic assessment Strategic learning Multiple intelligences Technology integration Cross curricular competencies Meta cognitive motivational Student centred Constructivism based Active learning Project-based learning Critical thinking Information transformation Problem solving Cooperative-based learning

Veel succes! stephen.hargreaves@sisa-antwerpen.be