Digitale dienstverlening

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Geo-informatie: bestuurlijke ‘tom-tom’ voor gemeentebestuurders
Advertisements

Exxellence Group Maarten van der Hoek.
Dwangsom bij niet tijdig beslissen
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
De volgende stap in BIM René van der Sluis, Ben Spreen, Jeroen Leeuw.
Records management en informatie-architectuur
SMQ (BAG-WOZ) Relatiedag Afstemming BAG-WOZ
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Zaakgericht Werken.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
GFO-Zaken Corné Dekker, informatie-architect e-government
01/01/2008 Burgerwaarderings- onderzoek 2009 Gorcumse meetlat Raadsbijeenkomst 10 maart 2009.
E-Team 2003 E-Government II Project GIS Projectaanpak Arjan Kloosterboer Projectleider 10 januari 2003.
met vallen en opstaan naar een mid-office
Mid- en Front Office TOEKOMST, PLANNING EN OVERLEGMODEL DIGITAAL SOCIAAL HUIS NA DECEMBER 2013 Koen Renders, team Mid- en Front Office, CIPAL dv.
Zaakgericht werken in samenhang
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Adobe formulieren : stand van zaken.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Goed geGISt is het halve werk!
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Governance van de informatievoorziening
DMS & RMA op basis van SharePoint
7 februari 2007Benchmark Publiekszaken 2007, Driebergen1 Het ABC van publieke dienstverlening : Altijd de Burger Centraal (met de BurgerServiceCode) drs.
Bibliotheken in Drenthe De G!DS “everything you always wanted to know about ….” versie: regionale en lokale culturele infrastructuur.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
: taakgericht & responsive Rein Zijlstra Wethouder, o.a. dienstverlening en ICT.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 6 september 2006 Assen.
Benchmark september 2006 Michal Kleinhans Christel Koman
E-Team 2006 Vergunningverlening & Handhaving De keten gedigitaliseerd E-government innovatie Andere Overheid V&HV&H Mark Voogd, Ton Mol, Leo de Jong 6.
E-Government Innovatie met ICT Antilianen Mark Voogd April 2006.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
Het van innovatie Gemeente Dordrecht Henk Wesseling & Mark Voogd PMO Amsterdam 2003.
E-Government Papier De Implementatie Fase AD 28 Februari Mark Voogd.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Enterprise Document Management Fase
De case Oostkamp.
19 juni 2008 E-depot: de Rotterdamse praktijk Josje Everse Projectleider E-depot.
Programma Vereenvoudiging en uniformering subsidie DBI bijeenkomst het Nieuwe Handelsregister 4 december 2012.
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
digitale werkplek voor medewerkers met Office 365
FLOWer is… Case Handling Proces management zonodig tot op het bot
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Service Blue Print Student aan het woord Dave Caljouw.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Dienstverlening 2010 – Agenda Ontwikkelingen en de opgaven voor (5 beloften aan de burger) De stand van zaken in Dordrecht.
1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.
V-ICT-OR| Vlaamse ICT Organisatie “Samen het interbestuurlijk gegevensverkeer verbeteren” Regionale kenniskring Midwest dinsdag 26 april 2016 – Staden.
Stand van zaken organisatieontwikkeling Voorbereidende raadsvergadering 7 december 2011.
Vastgoedinformatie Workflow en E-Loket®.
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Vergunningenmanagement
Transcript van de presentatie:

Digitale dienstverlening Gemeente Assen Jan van der Ploeg, Informatieanalist SGBO Benchmark bijeenkomst | woensdag 6 september 2006

Agenda Aanleiding: Verbetering dienstverlening Beter gebruik van Internet Één klantcontactpunt, de Publieksbalie Onze ICT Architectuur Aanpak, realisatie, aandachtspunten etc. Vragen

Verbetering dienstverlening Organisatie veranderingstraject (K2) Betere informatievoorziening Meerdere kanalen (o.a. digitaal loket) Één klantcontactpunt (de Publieksbalie) Processturing (transparant) ICT Vernieuwen website Persoonlijke webportaal voor Assenaren Beter gemeentelijke gegevensbeheer Één Workflow Management systeem Centralisatie van ICT verantwoordelijkheid

Beter gebruik van het Internet Internet voor een brede doelgroep Assen.nl Internet voor speciale doelgroepen Wazzup.nl (Jongeren) Bredeschool-Assen.nl (Wijkbewoners) ISD-Assen.nl (Werkzoekenden) Internet voor de individuele klant Asserloket.nl

Actueel nieuws en informatie Stads informatie. INFORMATIE diensten Actueel nieuws en informatie Stads informatie. Raadsinformatie. Nieuws Archief. Agenda Leden B&W Leden Raad Portefeuilles Info dualisme Raadsprogramma Vergunningen Calamiteiten en rampenplan. Speciaal. Kindersite. Allochtonen info. …… Geschiedenis . Dienst -verlening. Bezoeker ondersteuning. Interactie en contact. Vroeger en Nu !!! Stads informatie. Persberichten Toerisme. Evenementen. Instellingen. Bedrijven. Organisatie. Overzicht persberichten Hoe is de gemeente georganiseerd. Projectinformatie. Bijv. Kloosterveen of andere stadsontwikkelingen. Interactie. Dig. Vragen uurtje. E-mail Poll.s Contact Info. Dienstverlening. Geo. Informatie Ondersteuning. Adressen. Openingstijden. Dig. meldpunt. Aanvragen producten. Opvragen Informatie. …. Plattegronden Bestemmingsplan Bouwprojecten ….. Nieuw op de site. Help. Sitemap. Zoekmachine. F.A.Q. Meertalige info (Duits / Engels). Colofon / Disclaimer. Visueel gehandicapten versie Brochures. Product info. Middels vind catalogus.

Asserloket.nl Webportal voor inwoners van Assen Informatie inzien Producten en diensten afnemen Toekomst: Processen volgen Documenten inzien Gegevens beheren

Verbetering dienstverlening Organisatie veranderingstraject (K2) Betere informatievoorziening Meerdere kanalen (o.a. digitaal loket) Één klantcontactpunt (de Publieksbalie) Processturing (transparant) ICT Vernieuwen website Persoonlijke webportaal voor Assenaren Beter gemeentelijk gegevensbeheer Één Workflow Management systeem Centralisatie van ICT verantwoordelijkheid

Één klantcontactpunt Loket A Afdeling A Loket A Loket B Afdeling B PUBLIEKSBALIE PUBLIEKSBALIE Loket A Afdeling A Loket A Loket B Afdeling B Loket B Loket C Afdeling C Loket C Loket D Afdeling D Loket D

Één klantcontactpunt WFM PUBLIEKSBALIE Afdeling A PUBLIEKSBALIE Afdeling B Afdeling C Afdeling D

ICT-Architectuur Workflow Management Document Management Internet Workflow Management Taakspecifiek systeem Intranet Taakspecifiek systeem CRM Document Management Taakspecifiek systeem GIS Gegevensmagazijn (ODS) Taakspecifiek systeem Asserloket DigiD

ICT-Architectuur Workflow Management Document Management Internet Workflow Management Taakspecifiek systeem Intranet Taakspecifiek systeem CRM Document Management Taakspecifiek systeem GIS ODS (Gegevensmagazijn) Taakspecifiek systeem ASSERLOKET DigiD

? Proces reguliere bouwvergunning XML XML OpenCMS (java) Back-Office E-Mail XML ? OpenCMS (java) Back-Office XML DATA-VIEW ODS

ODS (Operational Data Store) Generieke gegevens overal beschikbaar Personen (GBA) Rechtspersonen (KvK gegevens) Kadastrale objecten Gebouwen Straten Specifieke gegevens overal beschikbaar Belastingen Heffingen Processen (zaken binnen WFM) …

WFM (Workflow Managent) Invoer in de publieksbalie Invoer vanuit ASSERLOKET geautomatiseerd Bij implementatie worden processen herontworpen Één gemeentebreed WFM systeem !

Organisatie en aanpak Goede architectuur Steun van Management en Bestuur Projectorganisatie Stap voor stap implementeren Goede voorlichting: Eenvoudig en helder Geen geheimen of verrassingen Duidelijke beslissingen

Realisatie Bij start geen producten op de markt Asserloket in OpenCMS Aansluiting DigiD zelf ontwikkeld EGEM advies Gemotiveerde projectgroep Visie Doelen Resultaten vieren

Resultaten Asserloket eerste versie, februari 2006 ODS basis, januari 2006 WFM eerste proces, april 2006 Organisatie aanpassing Cluster Informatievoorziening Integratie ASSERLOKET / FLOWER / DOCBASE Implementatie op grote schaal

Toekomst Asserloket uitbreiden Asserloket op WFM aansluiten Gegevensbeheer beter organiseren Architectuur voor toekomst Basisregistraties Persoonlijke internet pagina Procesmatig werken Self service

Aandachtspunten Zorg voor een visie en I-plan Zorg voor draagvlak bij bestuur en management (o.a. voor €) Zorg voor goed team met voldoende tijd Weet wat je de leverancier vraagt (PvE’s)

Bedankt voor uw aandacht. Tot zover Bedankt voor uw aandacht. Jan van der Ploeg j.ploeg@assen.nl 0592 – 36 69 62