Digitale dienstverlening Gemeente Assen Jan van der Ploeg, Informatieanalist SGBO Benchmark bijeenkomst | woensdag 6 september 2006
Agenda Aanleiding: Verbetering dienstverlening Beter gebruik van Internet Één klantcontactpunt, de Publieksbalie Onze ICT Architectuur Aanpak, realisatie, aandachtspunten etc. Vragen
Verbetering dienstverlening Organisatie veranderingstraject (K2) Betere informatievoorziening Meerdere kanalen (o.a. digitaal loket) Één klantcontactpunt (de Publieksbalie) Processturing (transparant) ICT Vernieuwen website Persoonlijke webportaal voor Assenaren Beter gemeentelijke gegevensbeheer Één Workflow Management systeem Centralisatie van ICT verantwoordelijkheid
Beter gebruik van het Internet Internet voor een brede doelgroep Assen.nl Internet voor speciale doelgroepen Wazzup.nl (Jongeren) Bredeschool-Assen.nl (Wijkbewoners) ISD-Assen.nl (Werkzoekenden) Internet voor de individuele klant Asserloket.nl
Actueel nieuws en informatie Stads informatie. INFORMATIE diensten Actueel nieuws en informatie Stads informatie. Raadsinformatie. Nieuws Archief. Agenda Leden B&W Leden Raad Portefeuilles Info dualisme Raadsprogramma Vergunningen Calamiteiten en rampenplan. Speciaal. Kindersite. Allochtonen info. …… Geschiedenis . Dienst -verlening. Bezoeker ondersteuning. Interactie en contact. Vroeger en Nu !!! Stads informatie. Persberichten Toerisme. Evenementen. Instellingen. Bedrijven. Organisatie. Overzicht persberichten Hoe is de gemeente georganiseerd. Projectinformatie. Bijv. Kloosterveen of andere stadsontwikkelingen. Interactie. Dig. Vragen uurtje. E-mail Poll.s Contact Info. Dienstverlening. Geo. Informatie Ondersteuning. Adressen. Openingstijden. Dig. meldpunt. Aanvragen producten. Opvragen Informatie. …. Plattegronden Bestemmingsplan Bouwprojecten ….. Nieuw op de site. Help. Sitemap. Zoekmachine. F.A.Q. Meertalige info (Duits / Engels). Colofon / Disclaimer. Visueel gehandicapten versie Brochures. Product info. Middels vind catalogus.
Asserloket.nl Webportal voor inwoners van Assen Informatie inzien Producten en diensten afnemen Toekomst: Processen volgen Documenten inzien Gegevens beheren
Verbetering dienstverlening Organisatie veranderingstraject (K2) Betere informatievoorziening Meerdere kanalen (o.a. digitaal loket) Één klantcontactpunt (de Publieksbalie) Processturing (transparant) ICT Vernieuwen website Persoonlijke webportaal voor Assenaren Beter gemeentelijk gegevensbeheer Één Workflow Management systeem Centralisatie van ICT verantwoordelijkheid
Één klantcontactpunt Loket A Afdeling A Loket A Loket B Afdeling B PUBLIEKSBALIE PUBLIEKSBALIE Loket A Afdeling A Loket A Loket B Afdeling B Loket B Loket C Afdeling C Loket C Loket D Afdeling D Loket D
Één klantcontactpunt WFM PUBLIEKSBALIE Afdeling A PUBLIEKSBALIE Afdeling B Afdeling C Afdeling D
ICT-Architectuur Workflow Management Document Management Internet Workflow Management Taakspecifiek systeem Intranet Taakspecifiek systeem CRM Document Management Taakspecifiek systeem GIS Gegevensmagazijn (ODS) Taakspecifiek systeem Asserloket DigiD
ICT-Architectuur Workflow Management Document Management Internet Workflow Management Taakspecifiek systeem Intranet Taakspecifiek systeem CRM Document Management Taakspecifiek systeem GIS ODS (Gegevensmagazijn) Taakspecifiek systeem ASSERLOKET DigiD
? Proces reguliere bouwvergunning XML XML OpenCMS (java) Back-Office E-Mail XML ? OpenCMS (java) Back-Office XML DATA-VIEW ODS
ODS (Operational Data Store) Generieke gegevens overal beschikbaar Personen (GBA) Rechtspersonen (KvK gegevens) Kadastrale objecten Gebouwen Straten Specifieke gegevens overal beschikbaar Belastingen Heffingen Processen (zaken binnen WFM) …
WFM (Workflow Managent) Invoer in de publieksbalie Invoer vanuit ASSERLOKET geautomatiseerd Bij implementatie worden processen herontworpen Één gemeentebreed WFM systeem !
Organisatie en aanpak Goede architectuur Steun van Management en Bestuur Projectorganisatie Stap voor stap implementeren Goede voorlichting: Eenvoudig en helder Geen geheimen of verrassingen Duidelijke beslissingen
Realisatie Bij start geen producten op de markt Asserloket in OpenCMS Aansluiting DigiD zelf ontwikkeld EGEM advies Gemotiveerde projectgroep Visie Doelen Resultaten vieren
Resultaten Asserloket eerste versie, februari 2006 ODS basis, januari 2006 WFM eerste proces, april 2006 Organisatie aanpassing Cluster Informatievoorziening Integratie ASSERLOKET / FLOWER / DOCBASE Implementatie op grote schaal
Toekomst Asserloket uitbreiden Asserloket op WFM aansluiten Gegevensbeheer beter organiseren Architectuur voor toekomst Basisregistraties Persoonlijke internet pagina Procesmatig werken Self service
Aandachtspunten Zorg voor een visie en I-plan Zorg voor draagvlak bij bestuur en management (o.a. voor €) Zorg voor goed team met voldoende tijd Weet wat je de leverancier vraagt (PvE’s)
Bedankt voor uw aandacht. Tot zover Bedankt voor uw aandacht. Jan van der Ploeg j.ploeg@assen.nl 0592 – 36 69 62