Implementatie Lessons learned Jordy Vondermans april 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Onderzoek Nibud*  4 van 5 Nederlanders maakt geen overzicht van de toekomstige uitgaven.  25% van de Nederlanders houdt.
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Verleden, heden en toekomst Presentatie aan het VCN Ed van Leeuwen, Jos Angevaare informatiemanagers LCI COVS en Website.
Samen leren samen werken in de cloud
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
en CTO Digitaal onderwijs en Begeleiding.
Blackboard Forum Observatieonderzoek 06 februari 2009 Projectgroep 7.
Wat komt er zoal bij kijken?
Perception 4 HG Frank Lorijn Josef Sennekool.
Financial Systems 2014.
Informatie over project vrijwillige ouderenadviseur
Van idee tot digitaal materiaal
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
The Black Eagles Dames / Meiden Vanavond praten we over…… Visie (wat vinden ‘we’ belangrijk?) Visie (wat vinden ‘we’ belangrijk?) Doelgroep.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Portfolio Faculteit der Letteren
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
SharePoint in het Onderwijs – Montiplaza.nl
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Stand van zaken E-Learning HBO en BVE 19 april 2002 Drs. E. van Popta Citowoz bv Breda
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Sportbonden en gemeenten samen aan de slag
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Directe Toegang tot Digitale Leermiddelen gebruikersdag 21 juni 2012 Tony Heemskerk.
Opleidingen niveau 4 & SPBS gebruikersdag 21 juni 2012.
April ’17.
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
Focus op vakmanschap standaardmodellen in SPBS. Terugdringen VSV Verkorten en intensiveren van opleidingen Nieuwe kwalificatiestructuur Urennorm Focus.
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Stamgroepavond 2008 Jenaplan en portfolio.
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Kennisatelier Stage 23 april 2009
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Werkgroep onderwijs en Leerpunt Ontmoetingsdag 13 februari 2008.
Stagecoördinatie op De Rank
Succes met SPBS Effectievere begeleiding via de agenda SPBS in het VO.
Succesvolle werving van vrijwilligers in de sportvereniging
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Workshop ‘visieversneller’
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Tto: de laatste ontwikkelingen
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Studieloopbaanbegeleiding. Rollen Examinator BPV begeleider Studieloopbaanbegeleider Vakspecialist Beoordelaar Begeleider integrale opdachten.
Projectgroep deskundigheidsbevordering Meerjarenbeleid Kerndoel 5.2. Het ontwikkelen van een nieuw systeem van deskundigheidsbevordering, dat uitgaat.
Mathijs Tieleman. Ilias binnen Bouw- en Infra opleidingen (ROC’s­)
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Medezeggenschap Nu & Toekomst Landelijke Cliënten Raad 6 september 2014.
Decentraal roosteren binnen een zelfsturende organisatie Praktijknetwerk arbeidstijden en roosteren
Inleiding, stand van zaken COINS2.o
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Transcript van de presentatie:

Implementatie Lessons learned Jordy Vondermans april 2011

Jordy Vondermans • (T)E-learningadviseur NOC*NSF • Beheerder voor de sport • noc-nsf.nl • • nl.linkedin.com/in/ jvondermans

Inhoud Presentatie • De wereld van sportopleidingen • Geschiedenis • Selectietraject ELO • Implementatie • Lessons learned

De wereld van sportopleidingen 1/2 • Opleidingen op MBO/HBO niveau – Niveau 1, 2,3,4,5 • Opleidingen worden verzorgd door sportbonden

De wereld van sportopleidingen 2/2 • Opleidingen in avonduren • Af en toe bijeenkomsten (varieert van 1 x per week tot 2 x per opleiding) • Opleidingen voor vrijwilligers (vooral) • Fysieke afstanden tussen opleiders en cursisten groot

Geschiedenis • 2001 ontwikkeling Kwalificatiestructuur Sport (KSS), 2003 vastgesteld (CGO) • 2002 verkenning E-learning in de sport • 2004 opstart verkennen ELO • 2005 selectietraject • 2006 in gebruik genomen

Selectietraject ELO 1/4 • Voortraject met inventariseren interesses en haalbaarheid onder alle groepen • Wat is een ELO -> eigenschappen • Wat is het doel van die ELO (2003): – Imago-verhoging – Efficiëntie verhogen – Ondersteuning competentiegericht onderwijs – Levensechter – Ontwikkeling kader/cursisten bijhouden (monitoring) – Maatwerk

Selectietraject ELO 2/4 • Eisen: – Taal: Nederlands – Standaarden: AICC, Scorm, IMS – Flexibiliteit – Communicatie en samenwerken – Gebruiksvriendelijkheid – Competenties centraal – Organisatie, beheer en registratie (complete administratie) – Technisch beheer (zo min mogelijk) – Systeemeisen cliënt – Koppeling NSD (Nederland Sportland Digitaal) – Kosten

Selectietraject ELO 3/4 • Long list, oa: – Sap Learning solution – TopClass – It´s Learning – Compacity – Blackboard – – Teletop – LOI campus* – Oracle i-learning – Bright campus* – WebCT * – Moodle (OS) – Aututor (OS) – Didactor (OS) – En nog 25 anderen….. Bold = shortlist * = bestaat niet meer

Selectietraject ELO 4/4 Keuze voor waarom: • Competentieprofielen • Communicatie • Portfolio • Content-uitgifte • Koppelingsmogelijkheden

Implementatie 1/4 Verwachtingen: • Hosting is snel geregeld • Materialen zijn al aanwezig bij de Bonden • Visies Bonden zijn helder • Iedereen snel aan het werk • Voor iedereen duidelijk wat te doen in de ELO • Spreekt allemaal voor zich

Implementatie 2/4 Praktijk: • Visies Bonden op de ELO niet helder (af en toe nog niet) • Materialen verspreid en niet digitaal • Onduidelijk wat het doel was van de ELO • Spreekt helemaal niet voor zich • Leercoach speelt cruciale rol • Doelgroep anders dan verwacht

Implementatie 3/4 Tot 2008 zaten we onder het contractaantal

Implementatie 4/4 Onderzoeken • In 2009 en 2011 tevredenheidsonderzoek uitgevoerd – respondenten, respondenten • Belangrijkste resultaten: – Snelheid van loopt achter bij webontwikkelingen – Werkt nog niet intuïtief genoeg (bij overgang V11) – Overgang naar V11 is positief geweest (uiterlijk) – Inhoudelijk geen verschil 2009 en 2011 (adviezen van 2009 rapport slechts zeer beperkt opgevolgd)

Lessons learned Om te beginnen even de open deuren (maar daarom niet minder waar):

Het doel van de ELO moet duidelijk zijn voor alle gebruikers 1/9

Heb/formuleer een visie op het gebruik van de ELO 2/9

Houd het simpel (zeker in het begin) 3/9

Lessons learned En…

Stel een implementatietijdspad op en neem dat ruim! 4/9 > Grote veranderingen hebben een impact, er is tijd nodig om hier aan te wennen

Zorg voor iedereen voor een duidelijke uitleg (beheer, begeleider, cursist) 5/9

De focus van zelfsturend is verlegd naar meer gestuurde opleidingen 6/9

Leercoaches (begeleiders) zijn cruciaal gebleken, zij zijn je verbinding naar de cursisten 7/9

Als je een opleiding hebt ingericht, verander er dan niet teveel aan. Mensen willen niet continue veranderingen 8/9

Logistiek is steeds belangrijker aan het worden, we gaan weer terug naar af (logistiek 3 ) 9/9

Toekomst • Snelle implementatie SPBS 2.0 voor logistiek • Implementeren Webshop zomer 2011 • Implementeren Feedback najaar 2011/voorjaar 2012 • Koppelingen met ledenadministratiesystemen • Inhoudelijk materiaal updaten/samenvoegen (e-learning geschikt)

?