Implementatie Lessons learned Jordy Vondermans april 2011
Jordy Vondermans • (T)E-learningadviseur NOC*NSF • Beheerder voor de sport • noc-nsf.nl • • nl.linkedin.com/in/ jvondermans
Inhoud Presentatie • De wereld van sportopleidingen • Geschiedenis • Selectietraject ELO • Implementatie • Lessons learned
De wereld van sportopleidingen 1/2 • Opleidingen op MBO/HBO niveau – Niveau 1, 2,3,4,5 • Opleidingen worden verzorgd door sportbonden
De wereld van sportopleidingen 2/2 • Opleidingen in avonduren • Af en toe bijeenkomsten (varieert van 1 x per week tot 2 x per opleiding) • Opleidingen voor vrijwilligers (vooral) • Fysieke afstanden tussen opleiders en cursisten groot
Geschiedenis • 2001 ontwikkeling Kwalificatiestructuur Sport (KSS), 2003 vastgesteld (CGO) • 2002 verkenning E-learning in de sport • 2004 opstart verkennen ELO • 2005 selectietraject • 2006 in gebruik genomen
Selectietraject ELO 1/4 • Voortraject met inventariseren interesses en haalbaarheid onder alle groepen • Wat is een ELO -> eigenschappen • Wat is het doel van die ELO (2003): – Imago-verhoging – Efficiëntie verhogen – Ondersteuning competentiegericht onderwijs – Levensechter – Ontwikkeling kader/cursisten bijhouden (monitoring) – Maatwerk
Selectietraject ELO 2/4 • Eisen: – Taal: Nederlands – Standaarden: AICC, Scorm, IMS – Flexibiliteit – Communicatie en samenwerken – Gebruiksvriendelijkheid – Competenties centraal – Organisatie, beheer en registratie (complete administratie) – Technisch beheer (zo min mogelijk) – Systeemeisen cliënt – Koppeling NSD (Nederland Sportland Digitaal) – Kosten
Selectietraject ELO 3/4 • Long list, oa: – Sap Learning solution – TopClass – It´s Learning – Compacity – Blackboard – – Teletop – LOI campus* – Oracle i-learning – Bright campus* – WebCT * – Moodle (OS) – Aututor (OS) – Didactor (OS) – En nog 25 anderen….. Bold = shortlist * = bestaat niet meer
Selectietraject ELO 4/4 Keuze voor waarom: • Competentieprofielen • Communicatie • Portfolio • Content-uitgifte • Koppelingsmogelijkheden
Implementatie 1/4 Verwachtingen: • Hosting is snel geregeld • Materialen zijn al aanwezig bij de Bonden • Visies Bonden zijn helder • Iedereen snel aan het werk • Voor iedereen duidelijk wat te doen in de ELO • Spreekt allemaal voor zich
Implementatie 2/4 Praktijk: • Visies Bonden op de ELO niet helder (af en toe nog niet) • Materialen verspreid en niet digitaal • Onduidelijk wat het doel was van de ELO • Spreekt helemaal niet voor zich • Leercoach speelt cruciale rol • Doelgroep anders dan verwacht
Implementatie 3/4 Tot 2008 zaten we onder het contractaantal
Implementatie 4/4 Onderzoeken • In 2009 en 2011 tevredenheidsonderzoek uitgevoerd – respondenten, respondenten • Belangrijkste resultaten: – Snelheid van loopt achter bij webontwikkelingen – Werkt nog niet intuïtief genoeg (bij overgang V11) – Overgang naar V11 is positief geweest (uiterlijk) – Inhoudelijk geen verschil 2009 en 2011 (adviezen van 2009 rapport slechts zeer beperkt opgevolgd)
Lessons learned Om te beginnen even de open deuren (maar daarom niet minder waar):
Het doel van de ELO moet duidelijk zijn voor alle gebruikers 1/9
Heb/formuleer een visie op het gebruik van de ELO 2/9
Houd het simpel (zeker in het begin) 3/9
Lessons learned En…
Stel een implementatietijdspad op en neem dat ruim! 4/9 > Grote veranderingen hebben een impact, er is tijd nodig om hier aan te wennen
Zorg voor iedereen voor een duidelijke uitleg (beheer, begeleider, cursist) 5/9
De focus van zelfsturend is verlegd naar meer gestuurde opleidingen 6/9
Leercoaches (begeleiders) zijn cruciaal gebleken, zij zijn je verbinding naar de cursisten 7/9
Als je een opleiding hebt ingericht, verander er dan niet teveel aan. Mensen willen niet continue veranderingen 8/9
Logistiek is steeds belangrijker aan het worden, we gaan weer terug naar af (logistiek 3 ) 9/9
Toekomst • Snelle implementatie SPBS 2.0 voor logistiek • Implementeren Webshop zomer 2011 • Implementeren Feedback najaar 2011/voorjaar 2012 • Koppelingen met ledenadministratiesystemen • Inhoudelijk materiaal updaten/samenvoegen (e-learning geschikt)
?