Reistijdbetrouwbaarheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Advertisements

NATIONAAL BELANG SPOORGOEDERENVERVOER
Ontwikkelingen rond regionale modellen
Themaweek Water Sectie Techniek.
Kwetsbaarheid bij ouderen frailty
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
Hst 4: De wereld indelen.
Fietswensen-analyse Diezerpoort Kinderen in beweging / Fietsersbond - workshop 1.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
GOBIKE Geïntegreerde vervoer & service verlener. TREND Blijvende groei behoefte mobiliteit Duurzame mobiliteit Effectiever gebruik vervoermiddelen.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
Deskundigen dag Arbouw
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Financiële sturing van het sociale domein in Eindhoven
Op zoek naar verbetering
Par 3.1: Van stad naar stedelijke zone
Scenario's voor de zeer lange termijn
Gegevensverwerving en verwerking
GENERATIE Distributie Modal split Toedeling
Populatiegemiddelden: recap
Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen
Mobiliteitsaspecten brede scholen Otto van Boggelen Themabijeenkomst brede scholen, 20 mei 2010.
Doel Rijksprogramma Beter Benutten
HISPARCWOUDSCHOTEN 2006NAHSA Tellen van Random gebeurtenissen Hoe nauwkeurig is een meting?
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Spelen met een bak getallen
De wildwaterbaan van de wijk: naar een trechtermodel voor monitoring
Mobiliteit in Nederland onder de loep
Hydraulische Randvoorwaarden
DAG De tijd die de aarde erover doet om één volledige beweging om zijn as te maken. Dit is 23 uur en 56 minuten óf De tijd die ligt tussen twee opeenvolgende.
Inzet Cao VVT Honderden gesprekken Bijeenkomsten| Enquête onder 2500 Abvakabo leden Kwaliteit van zorg: bewoners krijgen niet de zorg die ze verdienen.
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
Monitoring Harmsenbrug
Fietsbalans®-2 Utrecht
Gevorderde programmeer les: Betrouwbaarheid robot verbeteren
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
De impact van vieze lucht in Rotterdam Haven versus stadsverkeer Datum:6 september 2014 Auteur: Mariska van der Sluis (Erasmus Universiteit Rotterdam)
Verkeersveilige Schoolomgeving
Smart Traffic: pilot N201 Dataverrijking door combinatie met simulatie
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Methoden & Technieken van Onderzoek
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Duurzame inzetbaarheid en het Levensfasebudget CAO GGZ Een Een interactieve presentatie voor medewerkers vs oktober 2013.
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
PLATOS Colloquium 2016 William van Genugten Rens van Overdijk Het optimaliseren van fietsgedrag in verkeersmodellen.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Mondriaan Symposium 17 maart WORKSHOP MONDRIAAN SYMPOSIUM 17 MAART 2016 FRANS HEUS Ga toch fietsen! Mondriaan Symposium.
Innovaties in het LMS/NRM: een nieuw Groeimodel (GM3) Remko Smit (RWS-WVL) & Marits Pieters (Significance) Platos Colloquium 2016, Apeldoorn 9 maart 2016.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Nieuwjaarsreceptie 2015 Transport & Mobiliteit. Lange afstand – corridors Stedelijke mobiliteit Relatie tussen lange afstand en stad / regio: knooppunten.
ZELFRIJDENDE AUTO'S IN HET LMS Maaike Snelder Bart van Arem, Remko Smit, Martijn de Kievit.
Structuurvisie Ridderkerk Verkeersmodel en vervoerwaarde Robert van Leusden 10 februari 2009.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Mobiliteit en Transport LEF-sessie 1 8 maart 2013 Slimmer en ander mobiliteitsgedrag Inleiding Bert van Wee, TUDelft/TRAIL.
Crowdfunding workshop Bancaire kredietverlening aan gehele bedrijfsleven (niet-financiële bedrijven) Bron: DNB-rapportage 13 juli 2013.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen Mark Gorter, Muriel Verkaik PLATOS 2016 | 9 maart 2016.
1 Betrouwbare reistijd van deur tot deur Commissie EMG 14 mei 2004 Ludger Schrauwen Coördinator infrastructuurbeleid.
Betrokken en betrouwbaar Stelling: Integrale zorg krijgt pas vorm als we met het hele zorglandschap samen werken aan de zorg!
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen
Klankbordgroep vervoer
Rekenmodel 1: Verlader met eigen wagenpark inclusief vast uitbesteed vervoer
Rekenmodel 2: Vervoerder inclusief vaste charters
Thuiszorg: ruil de auto in voor de e-bike Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg 12 april 2018.
Trein als substituut voor vliegtuig
Omgevingsvisie gemeente Heerenveen - thematafel wonen
Transcript van de presentatie:

Reistijdbetrouwbaarheid Benadering en gebruik voor prognoses Wim van der Hoeven PLATOS, 5 maart 2014

Waarom reistijdbetrouwbaarheid? Toenemend belang in het beleid (en in de praktijk) Toenemende relatieve belasting van alle netwerken Toenemende verschuivingen in de mobiliteit Toenemende mogelijkheden van de verkeersmodellen Toenemende beschikbaarheid van gegevens  Onderwerp promotieonderzoek

Nota Mobiliteit “Naar een betrouwbare en voorspelbare bereikbaarheid” “Waar is het rendement van investeringen het grootst?” “Zoveel mogelijk mobiliteit per euro.” “Tussen nu (2004) en 2020 groeit het personenvervoer met 20% en het goederenvervoer zelfs met 40 tot 80%” “95% van alle verplaatsingen in de spits op tijd, d.w.z. langere afstanden (boven de 50 kilometer) maximaal 20% vroeger of later dan de verwachte reistijd op kortere afstanden maximaal 10 minuten korter of langer” Snelwegen: maximaal 1,5 keer de reistijd buiten de spits Stedelijke (ring)wegen en niet-autosnelwegen: maximaal 2 keer

Steeds meer variabiliteit in reistijden Groei gebruik van wegen vrijwel altijd groter dan groei capaciteit De meeste dagen wijken af van de gemiddelde dag Grote spreiding over de werkweek Grote spreiding over het jaar, ook voor eenzelfde weekdag Invloed van het weer is groot Steeds meer wegen hebben steeds vaker een I/C dichtbij 1 Toenemende spreidingen in reistijd, gevoeliger voor verstoringen Sterke interacties tussen knelpunten en tussen HWN en OWN Steeds meer fluctuaties in reistijden, steeds minder voorspelbaar Uitdaging voor reiziger en modelleur

Verschuivingen in de mobiliteit Naar meer reistijdbetrouwbaarheid Van onzekere naar zekere reismomenten en vervoerwijzen Van onzekere naar zekere reisbestemmingen en routes Nodig: meer continue monitoring mobiliteit, bijvoorbeeld door BlueTooth detecties en andere vormen van big data Naar minder automatisch autobezit Van onnuttige naar nuttige reistijd Status auto vs openbaar vervoer verandert Beperking ruimte voor de auto in de stad

Ook spreiding verklaart mobiliteit? Lange termijnvoorspellingen mobiliteit op meer baseren dan alleen gemiddelden? In welke mate worden reizigers beïnvloed door variaties? Hoe groot is de rol van de spreiding bij elke gedragskeuze? Hoe betrouwbaar zijn spreidingen te meten? In welke mate weet een reiziger voldoende om goed te kiezen? Hoe weegt de reiziger gemiddelde en variatie? Kennis Instituut Mobiliteitsbeleid (mei 2013) “De maatschappelijke waarde van kortere en betrouwbaardere reistijden”

Value-of-Reliability auto en trein

Value-of-Reliability BTM en vliegtuig

Value-of-Reliability vrachtvervoer

Verandering spreiding in relatie tot reistijd Studie Prins Clausplein (Dynasmart, meso)

BT-programma’s HbR en VID BlueTooth Rotterdam

BlueTooth detectorinformatie Uniek ID cat. datum tijd detector Bron voor: Herkomsten Bestemmingen Vertrektijd Reistijd Route

Vertaling naar HB-patronen Structuur Havenverkeersmodel

Rijkdom gegevensbron BlueTooth Dag in dag uit alle bewegingen Verschuivingen in de tijd van de dag en in routes Vaste patronen over de week en voorspelbare afwijkingen Wel of niet maken van een vaste verplaatsing Relaties met momentane variatie Relaties met historische variatie Relatie met incidenten Gedeeltelijke ritten of andere tijden: andere vervoerwijze? Betrouwbaarheid BT: missen passages Niet (meer) waarnemen: vervangen apparaat, ziekte, vakantie etc

Havenverkeersmodel en BT-detectoren

BT-detecties: invloed spreiding op ritgeneratie Patronen per BT-apparaat op werkdagen Vast aantal dagen per werkweek Vast moment van binnenkomst netwerk Afwijkingen niet hoger dan verwacht (vakantie, ziekte) Onderscheid tussen rustige en drukke momenten Invloed van voorspelbare reistijdvariaties Invloed van bijzondere reistijdvariaties Invloed van het weer en/of seizoen Definitief verdwijnen in relatie tot reistijdvariaties Verschuivingen in de tijd of naar andere poort

BT-detecties: invloed spreiding op routekeuze Patronen per BT-apparaat op werkdagen Vaststellen voorkeursroutes op rustige dagen Vaststellen alternatieve routes Vaststellen “en route” aanpassingen Invloed van voorspelbare reistijdvariaties Invloed van bijzondere reistijdvariaties Samenhang met vertrekmoment Samenhang met weer en/of seizoen

BT-detecties: invloed op distributie/modal split? Blijvende verandering van vaste patronen van begin- en eindpunt Regelmatige verandering die kan wijzen op modal shift: andere route, snelheidsverschil, grote parallelliteit BT-detecties Samenhang met reistijdvariaties autoverkeer Samenhang met weer en/of seizoen

Doel: betere prognoses met ook variaties? Nodig Relaties tussen reistijdbetrouwbaarheid en gedragsmodellen Goede schatting van de reistijdbetrouwbaarheid (standaarddeviatie of toch iets anders?) Goede voorspelling van de reistijdbetrouwbaarheid Complicaties Onvoldoende dekking mobiliteit van de hele populatie Meerdere modellen nodig: gemiddelde intensiteit, gemiddelde snelheid en gemiddelde dichtheid treden nooit samen op, dus naar meer homogene modellen (per werkdag, per seizoen)

Dank voor de aandacht! Vragen Opmerkingen Kritiek Suggesties Etc.