Expressionisme H3
voorloper expressionisme Vincent van Gogh Werkt met grove toetsen en strepen verf Heftige kleuren en lijnen om gevoelens te uiten Beïnvloed door Japanse prentkunst en fotografie 1830 1850 1855 1860 1865 1870 1875 1880 1885 1890 1895 1900 1905 1910 1915
expressionisme ±1905-1940 Felle kleuren Uiting van gevoel staat centraal Vaak snel geschilderd Vervorming Zwarte, vaak zware contourlijnen Versimpelde vormen (vereenvoudigde) Inspiratie door kindertekeningen en Afrikaanse kunst
Kirchner: felle kleuren, snel geschilderd, grove versimpelde vormen naakt betekent hier: een zijn met de natuur (oer-toestand van de mens)
Kirchner vormen sterk vereenvoudigd kleuren lijken niet op werke- lijke kleuren van gezicht zwarte contourlijnen
Veel expressionisten werkten ook graag met houtsnede: een vorm van hoogdruk. Deze techniek is grof, snel en je kunt er dus direct je gevoelens in ‘vorm’ omzetten
Houtsnede: de witte lijnen zijn weggesneden in het hout Houtsnede: de witte lijnen zijn weggesneden in het hout. De overgebleven delen met inkt ingerold en afgedrukt op papier
Munch: de Schreeuw uiting van angst, vervorming, felle kleuren
Franz Marc: zoekt naar soort diepere waarheid achter de zichtbare werkelijkheid paard en natuur zijn een
Max Beckmann: geeft verschrikkingen Eerste Wereldoorlog weer = uiting gevoel zwarte contourlijnen, versimpelde vormen, vervorming, felle kleuren
Otto Muller: mens en landschap gaan in elkaar op vorm lichaam en gezichten zijn sterk vereenvoudigd: dat lijkt op hoe in Afrikaanse kunst gezichten vereenvoudigd worden weergegeven (zie rechter afb.)
Paula Modersohn-Becker: vormen sterk versimpeld onder invloed van voorbeelden uit volkskunst en kindertekeningen, contourlijnen om alle vormen
Egon Schiele: geeft zijn gevoelstoestand weer (eenzaam, somber) door overdreven hoekige vormen, uitgerekte ledematen
Emile Nolde: ‘De Dans’ tijdens dansen uit je ook je gevoel, dus dit onderwerp is heel geliefd bij expressionisten felle kleuren, grove verftoetsen, snel geschilderd, vereenvoudigde vormen, vervorming