Crisisberaad Branche Overleg Binnenvaart Wim van Sluis
Wie is Wim van Sluis? Registeraccountant te Rotterdam; Oud Havenwethouder Rotterdam; Voorzitter van het Crisisberaad Binnenvaart (in opdracht van het Brancheoverleg Binnenvaart -BOB); Voorzitter van de werkgroepen Financiering en Capaciteit.
Opdracht Haalbare en betaalbare oplossingen om negatieve gevolgen crisis te dempen; Financiering van de branche/afspraken met banken en overheid maken; Tijdelijke Capaciteitsreductie; Draagvlak vinden in sector; Tussenrapportage rond 18 juni 2009; Plannen klaar: na de zomer.
Analyse situatie Van kredietcrisis; Naar verlies van vertrouwen in de wereldwijde financiële systemen en handelsrelaties; Naar exceptioneel sterke wereldwijde vraaguitval van duurzame consumptiegoederen en investeringsmiddelen (- 25%); Naar scherpe wereldwijde daling grondstoffenmarkt & goederenvervoer.
Reactie wereldwijde partijen Overheden stellen financiële systeem zeker; Financiële instellingen moeten kapitaal versterken; Consumenten houden hand op de knip; Wereldwijde fabrikanten sluiten geheel of gedeeltelijk productiefaciliteiten; Handelsstromen drogen op, voorraden worden afgebouwd.
miljoen ton
2008 goederenoverslag januariaugustusmeidecember =
Overslag 1 e kwartaal ,3% - 1,5% - 18,2% - 16,2% Eenheid: x 1 miljoen ton
94 miljoen ton goederen (-10,8%) 1 e kwartaal 2009:
Verwachting komende maanden droge bulk en containers April droge bulk min 40% tot 60%; April containers min 18,5%; Komende maanden stabilisatie op lage niveau; Wellicht na zomermaanden voorzichtig herstel containers; Vooruitzichten droge bulk negatief; Sterke prijserosie.
Positief blijven! Crisis heeft ons allen overvallen, niemand in binnenvaart is schuldig aan de crisis; Tot augustus 2008 geen overcapaciteit; nu 30%, straks alle schepen weer nodig! Crisis is psychologie, vertrouwen terugwinnen kost tijd, er zijn kleine tekenen van herstel; Rekening houden met enkele magere jaren; Banken willen binnenvaart door crisis trekken; Na de crisis: extra expansie, extra vervoer; Extra zuinig zijn op schepen beneden 1500 ton.
Droge lading motorschepen/bakken Tot ton2.600 schepen 1,9 mln. ton Boven1.500 ton1.305 schepen 3,0 mln. ton Nieuwe capaciteit op komst; Vraaguitval 20% tot 50%; Veel aanbieders; Overcapaciteit in 2009 (30%?), lange termijn investeringen; Geen coördinatie in exceptionele situatie; Zonder ingrijpen dreigt koude sanering en scherpe waardedaling alle schepen.
Doelstelling Crisisplan Breed gedragen gesprek tussen: •binnenvaartondernemers •en hun organisaties •banken •overheid •makelaars •bevrachters •accountants gespecialiseerd in de binnenvaart Binnenvaartbedrijven met voldoende continuïteitsperspectief door de crisis heen loodsen; Nieuwe lading gaan zoeken.
Hoofdlijnen Crisisplan Voorkom faillissementen en veilen; voorkom dat de bodem onder sector uitvalt; Opschorten van aflossingsverplichtingen tot 1 juli 2011 voor alle ondernemers met voldoende continuïteitsperspectief, maximaal 2 jaar uitstel; Ondernemer houdt eigen keuze en verantwoordelijkheid bij financiering; Bank houdt eigen verantwoordelijkheid om uitstel individueel toe te staan of te weigeren; Overheid verruimt borgstellingkrediet.
Hoofdlijnen Crisisplan Op vrijwillige basis aansluiten bij schepenpools om gezamenlijk: • Omzet te generen; • Kosten te besparen; • Tijdelijke oplegging te financieren; • Oplossing voor schepen uit faillissementen in plaats van veilen. Logistiek adviseur aanstellen voor ladingacquisitie.
Perspectief op langere termijn Herstel economische groei in komende jaren en daarmee van wereldhandel; Vele investeringen in Haven (Rotterdam en elders) gaan door; Binnenvaart van essentieel belang voor het effectief en efficiënt vervoeren van goederen; Alle schepen zijn weer nodig; vooral zuinig zijn op schepen beneden 1500 ton.
Oplossingen?
verkeersvraag ombouwperiode A infrastructuur aanbod 2013
Het woord is aan de werkgroepen Werkgroep Financiering Werkgroep Capaciteitsbeheersing Paneldiscussie
Dank voor uw aandacht! Wim van Sluis