G LOBAL L EARNING AND O BSERVATIONS TO B ENEFIT THE E NVIRONMENT GLOBE dag – 29 november 2012 (Wageningen Universiteit) Algemene inleiding GLOBE – Matthijs Begheyn
scholen 112 landen 94 miljoen metingen waarvan 1,5 miljoen deze maand Wat is GLOBE?
GLOBE Netherlands Matthijs Begheyn GLOBE schools in the Netherlands Deelnemer GLOBE sinds: 1995 Deelnemende scholenDeelnemende scholen: 205 in database 80 actief Financiering: Ministerie I&M en EL&I, Platform Bèta Techniek, sponsors, scholen bijdrage
GLOBE Introductiefilm
Modules onderbouw • Duurzaamheid • Weer en klimaat (KNMI) • Natuurkalender (WUR) • Water • CoastWatch (Stichting De Noordzee) Modules bovenbouw • Aerosolen (KNMI) • Bodem (WUR, Alterra, RIVM)
1. Bij het vak NLT U kunt gebruik maken van de NLT modules “Aerosolen en vuile lucht” of “De Bodem Leeft” (in combinatie met GLOBE lidmaatschap) 2. Profielwerkstuk (N&G of N&T) Leerlingen kunnen de opdrachten en metingen gebruiken als onderwerp voor hun profielwerkstukken. 3. Praktische Opdracht GLOBE kunt u gebruiken als onderwerp voor een PO bij Aardrijkskunde, Natuurkunde, Scheikunde of Biologie. 4. Eigen invulling Project: kortdurend of lang durend; voor één vak of vakoverstijgend; alleen voor de eigen leerlingen, of met (inter-) nationale uitwisseling. 5. Maatschappelijke stage Bodemonderzoek bij de boer. GLOBE in het curriculum
GLOBE en groepssamenstelling Individueel • PO of Profielwerkstuk Tweetallen • Werken aan een GLOBE opdracht • Individueel metingen doen en verslag maken Klassikaal • Voor vaste veldwerkdagen, projectweek, internationale uitwisseling • In groepsverband of tweetallen Roulatiesysteem • Voor frequente metingen (elke dag of week) • Per dag, week of maand wisselt een groepje • Zeer geschikt bij de module Weer en klimaat en Aerosolen Doorstroom • Voor frequente metingen of projectweek of internationale uitwisseling • Team van klas 1 t/m 6 (1 e klas ll. komen erbij, 6 e klas ll. vallen af)
Tips voor een goede coördinatie • Stel een coördinator aan die de andere docenten motiveert en het project trekt. • Reserveer tijd in de sectievergadering voor het project. • Bespreek met de directie evt. extra budget per jaar; bijvoorbeeld ca. • € 800,- (voor extra veldwerkmaterialen, tentoonstelling, gastsprekers, excursie etc.) • Bespreek eens met andere secties of er samenwerkingsmogelijkheden zijn in het project. GLOBE inpassing binnen de school
Tips voor uitstraling binnen en buiten de school • Stel en houdt de andere docenten op school op de hoogte van de inhoud en voortgang van het project. • Plaats een artikeltje in de lokale krant • Nodig de lokale TV of radio uit een kijkje te nemen tijdens het project en de veldwerkactiviteiten van de leerlingen. • Besteed aandacht aan het project op een open dag. • Nodige een (lokale) deskundige/ wetenschapper uit om een praatje te houden op school • Hang leerlingenwerk (ingelijst) op in de gangen. GLOBE inpassing binnen de school
GLOBE en uitwisseling Comenius Noorwegen GLOBE Learning Expedition Zuid Afrika
Hoe starten met GLOBE? Stap 1 training op wetenschappelijk instituut Stap 2 aanmelden als nieuwe school via gebruikersnaam Stap 3Lesmateriaal gratis downloaden op of bestellen bij Stap 4meetinstrumenten bestellen via (zonfotometer te leen bij KNMI of respiratiemeter bij RIVM, voor volleden) Stap 5voorbereiding lessen (lesmap bestuderen, meetlocaties zoeken, afstemming in organisatie) Aan de slag!
Hoe starten met GLOBE? Basislid (gratis) •Account Nederlandse website •Lesmateriaal gratis downloaden Vollid (jaarprijs: € 242 voor VO, € 91,50 voor BO en NME centra gratis) •Account internationale website •Helpdesk •Speciale dagen (meetcampagnes, leerlingenconferentie) •Meetinstrumenten 10% korting bij •Lesmappen €47,50 i.p.v. €69,50 bij •Zonfotometer/bodemrespiratie meter lenen •Deelname internationale bijeenkomsten (indien van toepassing)
200 projecten 55 landen 20 april nationaal (NEMO) 2-7 juni internationaal (Middelburg) Aanmelden:
Bedankt voor de aandacht!