Betrouwbaarheidstypologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
Deel 2 Betrouwbaarheid.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Hoofdstuk 10 Bedrijven die ruimte beschikbaar stellen
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Vennootschapsbelasting Aj 2011
Verkoop- en debiteurenproces
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Dienstverlenende ondernemingen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Klassieke AO Leseenheid1
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
Goed onderwijs maken we samen!
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Passie - Verrijzenis Arcabas
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Betrouwbaarheidstypologie
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Afrika: Topo nakijken en leren.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Hoofdstuk 6 Het productieproces
Hoofdstuk 1 Begripsbepaling AO/BIV
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman Dr. Van Dijk 20e druk
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
Toets 1 Examen Reinder Reen.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
ZijActief Koningslust
Transcript van de presentatie:

Betrouwbaarheidstypologie Dienstverlening met doorstroming van goederen van 3en.

Belangrijkste aanknopingspunten voor betrouwbaarheid geautoriseerde tarieven betrouwbare standaardkostprijs voor bepaalde reparaties functiescheiding tussen receptie, werkplaats, magazijn en administratie betrouwbare werkplaats orderadministratie beginvoorraad + inkopen – eindvoorraad = verbruikte onderdelen op werkplaatsorders beoordeling bezettingspercentage inventarisatie kas en onderdelen

Kenmerkende betrouwbaarheidsrisico’s Volledige verantwoording reparatieopdrachten Juistheid indirecte uren Juistheid onderdelen verbruik Juistheid garantiekosten

Preventieve IC maatregelen

Begroting, normen en tarieven

1.1 Begroting, normen, tarieven verkoopbegroting begrote bezetting, begrote personeelssterkte(bezetting) en salarislast; inkoopbegroting investeringsbegroting (in reparatieapparatuur), begrote garantiekosten tarieven op basis van begrote bezetting; standaardkostprijs voor bepaalde reparaties commercieel uurtarief

Toepassingsvraag 1 Bestaat het manuurtarief voornamelijk uit personeelskosten of zijn hier ook nog andere kosten in opgenomen?

1.2 CT functiescheiding receptie (beschikkend, doet ook de planning) werkplaats (uitvoerend) magazijn (bewarend) administratie (registrerend en controlerend).

Toepassingsvraag 2 Op welke kan je het risico beheersen dat de magazijnmeester ook zelf de onderdelen mag bestellen?

1.3 Procedures, wet- en regelgeving, richtlijnen opdrachtaanvaarding uitgifte reparatieopdrachten uitgifte onderdelen toekennen garantie aan klanten claimen van garantie bij leveranciers, afrekenen inventarisatieprocedure regelgeving rond APK milieuregels

Toepassingsvraag 3 Wat is het belangrijkste element van de procedure voor uitgifte van onderdelen?

Managementinformatie

1.4 Belangrijke managementinformatie Exploitatie: Omzet Salariskosten werkplaats Kosten materiaal Afschrijving apparatuur Bruto Marge Garantiekosten Overige kosten Netto marge Overig: Bezetting van de werkplaats (productiviteit) Ouderdom debiteuren Voorraad- en kasverschillen

Gegevens in bestanden  Informatie

1.5 Essentiële bestanden Klantenbestand Werkplaatsorderbestand Tarievenbestand Voorraadbestand Personeelsbestand Debiteurenbestand

Toepassingsvraag 4 Welke gegevens zijn er in het werkplaatsorderbestand opgenomen?

Repressieve IC-maatregelen

Cijferanalyse

2.1 Cijferanalyse Werkelijke bezetting versus begroot Verhouding directe-indirecte uren Ontwikkeling garantiekosten Verhouding uren / materiaal Beoordeling van afwijkingen van standaardkostprijs (efficiëntieverschillen)

Verbandscontroles

2.2 Verbandscontroles beginvoorraad onderdelen + inkopen – eindvoorraad = verbruik shoptime (personeelsbestand) = jobtime(werkplaatsorderbestand) + indirecte uren beginstand debiteuren + afgesloten werkplaatsorders – eindstand = bankontvangsten

2.3 Detailcontroles controle op juistheid van de gehanteerde inkoopprijzen en commerciële werkplaatstarieven controle op juistheid garantiekosten met behulp van garantieregeling controle op de werkplaatsorderresultaten

Waarneming ter plaatse

2.4 Waarneming ter plaatse inventarisatie onderdelen aanwezigheid van niet door receptie geregistreerde auto’s inspectie uitgevoerde reparaties inspectie of APK-voorschriften worden nageleefd

Toepassingsvraag 5 Tamara constateert bij haar werk als accountant dat er meer onderdelen op voorraad zijn dan de voorraadadministratie aangeeft. Wat zou er allemaal aan de hand kunnen zijn?

Autofix

Autofix is een grote dealer van een bekend automerk Autofix is een grote dealer van een bekend automerk. Uiteraard worden alle voorkomende reparaties en onderhoudsbeurten uitgevoerd aan de auto’s van klanten. De organisatie bestaat voor wat betreft deze activiteiten uit de volgende afdelingen: Receptie (2) Werkplaats (14) Magazijn (2) Administratie (3) Klanten bieden hun auto bij de receptie aan. Deze noteert de aard van de klacht en/of de uit te voeren onderhoudsbeurt.

Opdrachten via receptie

Ten einde wachttijden te voorkomen (de werkplaats is meestal overvol) worden werkzaamheden uitgezonderd spoedreparaties uitsluitend op afspraak uitgevoerd. Voor veel voorkomende reparaties en onderhoudsbeurten bestaan per type auto vaste prijzen. Overige werkzaamheden worden tegen uurtarief en werkelijke materiaalkosten aan de klant doorberekend. In de werkplaats werken 10 monteurs onder leiding van een chef. Deze zijn alle in dienst. Voor de bestuurlijke informatieverzorging beschikt Autofix over een geautomatiseerd systeem. Klanten dienen contant of met pinpas bij de receptie af te rekenen uitgezonderd bedrijven die per rekening mogen betalen.

Aan het werk!

Toepassingsvraag 6 Wat vormt in het algemeen de basis voor de volledigheid van de opbrengstverantwoording bij dienstverlening met doorstroming van goederen van derden? In hoeverre wijkt Autofix hier van af?

Toepassingsvraag 7 Welke problemen zijn er in de casus te onderkennen met betrekking tot de volledigheid van de opbrengstenverantwoording?

Toepassingsvraag 8 Wat is de aard van de genoemde afdelingen gelet op het aspect functiescheiding?

Toepassingsvraag 9 Welke bestanden zijn er minimaal noodzakelijk voor de bestuurlijke informatieverzorging bij Autofix?

Toepassingsvraag 10 Hoe komt het uurtarief bij Autofix tot stand? Wat is de waarde van het bestaan van vaste prijzen voor bepaalde reparaties en onderhoudsbeurten? Hoe komt deze tot stand gelet op de ao/ic?

Toepassingsvraag 11 Bestaat er nog een beweging van eigen goederen bij Autofix? Zo ja, geef aan hoe deze eruit zien en welke maatregelen van ao/ic (preventief en repressief) noodzakelijk zijn om deze effectief te laten functioneren

Toepassingsvraag 12 Gedurende de afgelopen periode ontvangt de directie de volgende informatie: Shoptime: 1.800 uur /Jobtime 1100 uur. Tot welke vragen (en acties!) zouden deze gegevens de directie kunnen brengen?

Toepassingsvraag 13 Een belangrijk deel van de werkzaamheden bestaat uit het onder garantie verhelpen van storingen. De directie heeft als beleid dat dergelijke storingen per omgaande verholpen dienen te worden en klanten kunnen zich daarom rechtstreeks bij de chef van de werkplaats vervoegen. Welk gevaar ziet u in deze handelswijze en hoe zou u de zaken organiseren?

Toepassingsvraag 14 Welke informatie zou de directie willen ontvangen ten aanzien van het reparatie- en onderhoudsproces bij Autofix?