Industriële Chemie VWO 6 E-klas en PAL-student NIEUWE SCHEIKUNDE E-KLAS Industriële Chemie VWO 6
Voorstellen Ria Kraakman vd Zwet Herbert vd Voort Cartesius Lyceum, Amsterdam Herbert vd Voort Vechtstedecollege, Weesp Hyperion Lyceum, Amsterdam
Algemene informatie Achtergrond Oplossingen docententekort? E-learning en PAL Blended learning 50% winst docenturen Ervaringen Bètapartners: VO + HO E-learning NLT en WiD PALs
Algemene informatie deelnemende scholen havo/vwo-scholen die e-learning willen inzetten om hun onderwijs anders in te richten Bovenbouw havo/vwo NLT en/of WiD in pakket Nieuwe e-klassen ontwikkelen voor biologie, natuurkunde, scheikunde
Algemene informatie Fasering Fase 1: tot oktober 2010 Projectplannen per school maken Fase 2: januari 2011 – augustus 2011 E-klassen gebruiken (NLT en WiD) Inrichten onderwijsorganisatie / onderzoek Fase 3: september 2011 – augustus 2012 E-klassen ontwikkelen voor BiNaSk-vakken Fase 4: september 2012 – januari 2014 E-klassen gebruiken en testen Fase 5: september 2013- januari 2014 Revisie Fase 6: januari 2014- januari 2015 Verlenging – gereviseerde E-klassen gebruiken
Algemene informatie Fase 3: e-klassen ontwikkelen Auteursteams BiNaSk-vakken (40 slu / e-klas) 1 docent: 29 dgn per school (+training) (2) docenten + HO-expertise ICT-ondersteuning Scholing Modules Bi 4 Na 4 Sk 6
Algemene informatie Fase 4: e-klassen gebruiken Inrichting onderwijs: E-klassen (nieuwe!) / scholing E-PALs Klassikale lessen Onderzoek op school: Twee modulen als e-klas uitvoeren Twee modulen klassiek (controle)
Algemene informatie Fase 5: revisie en afronding Revisie e-klassen: Revisie en eindredactie centraal 2 dgn docentinzet per school Afronding: Procesevaluatie Slotconferentie
Vragen?
Vraag Uitdagingen Kansen
De Virtuele Fabriek Industriële chemie Professor Vitriool Ingenieur Houtgeest Halber Fritz
Context Leerling loopt stage in chemische fabriek en krijgt verschillende klussen PALstudent en docent helpen/sturen vanuit school
Domeinen (nieuwe) scheikunde C Chemische processen en behoudswetten E Innovatie en chemisch onderzoek E Kenmerken van reacties F Industriële (chemische) processen F Chemische Techniek G Maatschappij, chemie en technologie H Redox
Inhoud en concepten Blokschema Continu en batch proces Energie-, massa- en elementen-balans Scheidings- en analyse-technieken Rendement en duurzaamheid Herhaling
Opbouw Diverse (productie-)ruimtes Drie verdiepingen Inleidende animatie Opdrachten uitvoeren Verzamelen ingrediënten Drie verdiepingen Verschillende routes Toegang lift
Werkvormen Animaties en applets Video-uitleg en instructies Labjournaal en E-devices Diagnostische toetsen
Toetsing en borging E-devices Labjournaal Reflectieve opdrachten Diagnostische toetsen Afsluitende toets
Onze ervaringen Labjournaal PAL-inzet www.e-klassen.nl
Vragen?
Vraag Uitdagingen Kansen
Inloggen www.e-klassen.nl