Voor de plannex publicatieprijs. Door Jasper v/d Broek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Advertisements

Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
De tijdsband Door de eeuwen heen….
Samenleving en cultuur
Romeinse tijd De Romeinen.
Beelden storm.
Woorden en tijd.....
Multiculturaliteit In het Romeinse Rijk.
Deze presentatie gaat over:A.D.H.D
en toen werd ik weer wakker en toen hoorde ik ook gegrom, nou het was wel hmm, ik dacht hmm.
DE WATERSNOOD.
Karel en grote problemen
Richt je pijlen op iets anders…
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
De oude Grieken Auteurs: Arzo en Nils.
Geluk heb je zelf in de hand!
het licht van Pasen schijnt. Het is aan ons te zorgen dat, Wanneer vele paaskaarsjes branden Is dat een prachtig gezicht. Want dan zie je iedereen.
De renaissance 1.2.
De eerste mensen Door Oscar Zuethoff Spreekbeurt, 18 mei 2009
Onderwijs en kinderarbeid
Dag 3. Dag 3 Hallo jongens en meisjes, Dag 3 van het dagboek Hallo jongens en meisjes, Daar ben ik weer. En hoe is het bij jullie? Zijn jullie al bezig.
!!QUIZZZZZZZZZZZ!! DOOR: Dewi.
Het West Romeinse rijk valt uiteen
De middeleeuwen 1 De Germanen.
Historisch overzicht Hoofdstuk 4
Middeleeuwen: Monniken en Ridders
Romeinen, Germanen en Kelten
Een geluksmopje….. Alleen het lezen van deze mop brengt geluk.
Romeinen in Noord-West Europa
tot Romeinen jaar voor Christus
…..overrompeld door verdriet
Paragraaf 5.1: van vriend naar vijand.
Hoofdstuk 2.
Europa wordt christelijk
Griekenland.
Julie en Ira PowerPoint plannex
Koning Midas.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
dus dat zag je inderdaad zo af en toe gebeuren. dus we gingen 's-morgens om zes uur in de bus en toen waren we daar dan om 'n uur of half tien bij die.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
De Germanen.
Dagboek van een vrouw.
DE GALLISCHE OORLOG Hoe ontstaan? Peri. p. 18.
Mijn verjaardag..
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
Lodewijk Napoleon Bonaparte
Paragraaf 5.5 Historisch overzicht
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
Kerst © wilma. Kerst © wilma Heel lang geleden in een land dat we nu Israël noemen Maar dat vroeger Palestina genoemd werd, waar Koning Herodes, koning.
H3 geschiedenis een zee van tijd Vroeg moderne tijd
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
500 v. Chr. Rome komt in handen van de Senaat. Begin expansie: -264 v
Een kaart voor topondernemers
Herinneringskamp Westerbork
Tekst verwerken.
Romeinen, Germanen en Kelten
Een geluksmopje….. Alleen het lezen van deze mop brengt geluk.
Een nieuw geloof: het christendom
Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort.
Vragen.
Les 3 De keizer en andere goden Gemaakt door: Nikki, Chanell, Cas, Tim en Roan.
Wandelen (bewegen) in Gods genade.. Genade Identiteit Gevoel LIEFDE Verstand Heiliging Schuld.
De Romeinse tijd Ave Caesar Ave Legionair.
God zei tegen Jona: “Ga naar Ninevé, de mensen daar doen allemaal gemeen.” Maar Jona dacht: ”Ik ga er met de boot vandoor, want Ninevé, daar ga ik mooi.
Paragraaf 4.4 Het ontstaan van machtige staten
OPKOMST VAN HET CHRISTENDOM
Onze geschiedenis.
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 KGT Lesweek 1
Door Veerle Melanie van Deelen
§2.1 Van stad tot wereldrijk
Transcript van de presentatie:

Voor de plannex publicatieprijs. Door Jasper v/d Broek

 Het onderwerp  De tijd  Waarom is het belangerijk  Nieuws over de romeinen  De onderzoeksvragen  Mijn eigen vraag aan mezelf  Video

 Dat is Romeinen.

 De romeinen leefde 2000 jaar terug voor het begin van de jaartelling.

 De romeinen zijn belangerijk omdat:  Ze hebben ons Wegen, Lampen, Huizen van steen gebracht.  Aan de romeinen hebben we onze taal te danken

 Hongerige toeristen die nietsvermoedend een reep wegwerken, terwijl ze een van Romes historische monumenten bewonderen, kunnen vanaf dinsdag een boete krijgen van maximaal 500 euro. Dat meldden Italiaanse media.  'Het is verboden te kamperen, een tijdelijke schuilplaats op te richten of te stoppen om te eten en drinken in zones die een zekere historische of architectonische waarde hebben', staat in een verordening die het Romeinse stadsbestuur onlangs aannam. Het verbod geldt tot het einde van dit jaar en er staan boetes op van 25 tot 500 euro. In andere Italiaanse steden, zoals Florence en Venetië, gelden soortgelijke sancties op snacken in de buurt van historisch erfgoed.  Bron ANP/ Ad.nl Tsk dat is toch wel een beetje raar!!! (mening)

 1)Waarom hebben de romeinen het schrijven uitgevonden  2) Waarom gebruiketen ze pilaren  3) Waarom sloten ze geen vrede maar voerden ze oorlog  4) Waarom verzwakte de romeinen  5) Waarom wilden ze zoveel land veroveren  Van de juf: Wat hadden wij niet gehad als de romeinen er niet geweest waren en wat had dat betekend.

 Vraag 1 waarom hebben de romeinen het schrijven uitgevonden  Antwoord:  Het schrift is begonnen als Grieks en het woord alfabet komt van de eerste tekens uit het Griekse alfabet en die tekens zijn Alpha en Beta. De romeienen hebben het als latijn verspreid en gebruikten het om beter te comminuceren

 Vraag 2 Waarom gebruikten ze pilaren  Antwoord:  De zuilen zijn ronde pilaren en worden meestal in natuursteen uitgevoerd. En werden gebruikt als een stabiliteitsvoorwerp en versiering.

 Vraag 3 Waarom sloten ze geen vrede maar voerden ze oorlog  Antwoord:  De romeinen voerden het als verdediging en voor macht verder ging het ook wel eens mis zoals in gallie (Asterix en Obelix ;-) )

 Vraag 4 Waarom verzwakte de romeinen  Antwoord :  De romeinen verzwakten omdat de keizer alleen maar aan zichzelf dachten en de grens vergaten. En de keizers vochten slap terug tegen de Germanen.

 Vraag 5 Waarom wilden ze zoveel land veroveren  Antwoord:  De romeinen wilden zoveel land omdat het ze een gevoel van macht gaf.  Verder is het wel goed gelukt maar ook mislukt.

 Vraag van de juf:  Antwoord:  Dan Hadden we geen taal en geen verwarming, Stenen huizen, Woonden we nog steeds in hutjes. En nog veel meer  Dus het lijkt me niet zo prettig  Uiteindelijk hadden we het met de Spaanse bezetting misschien wel gehad.

 Hoeveel macht hadden de romeinse keizers.  Het lag eraan over welke keizer we praten.  Julius Ceasar had bijvoorbeeld veel macht.  Maar de minder machtige keizers weet ik niet.

 /de-romeinen / /de-romeinen /