Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Agenda Kennismaken met elkaar Workshop Pauze Gesprekspunten Deze powerpoint is bekeken door de buitenkring van utrecht en binnenkringen van Utrecht en.
Uitslag enquête over online pesten
Een keersom uitrekenen… tafel van 5
Bruggen bouwen tussen school en thuis
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Driemaal Taal Sessies.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Pestprotocol Naam:leerlingenraad Groep:5,6,7,8
we are young so let's set the world on fire we can burn brighter than the sun.
De Proostdijschool School vol talenten Prachtig om er kind te zijn, Prachtig om er te werken.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Les 1: Het Heden Wat weet jij van het kanaal?. Wat weten we? 3 minuten: schrijf zo veel mogelijk waar jij aan denkt bij het Apeldoorns kanaal. 4 minuten:
Dr. Albertus Risaeusschool
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Return to Sender.
Ouderbetrokkenheid vergroten in de thuissituatie.
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Ouderbetrokkenheid.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Ouderbijeenkomst.
Ouderbijeenkomst. ZOMER © Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Pesten Nee, dat doen wij niet..
(Voor)lezen is leuk!.
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Het belang van voorlezen
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Meer voorlezen, beter in taal
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Evaluatie Funkey Door: Robyn de Wit. Agenda –Evaluaties Funkey docenten –Evaluaties betrokken scholen.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Invullen van de tevredenheidspeiling door leerlingen via het Ouderportaal (uitleg aan de ouders)
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Boekstart in de kinderopvang: de monitor Naam Functie /telefoon Bibliotheek Helmond-Peel datum.
Leesplezier voor jonge kinderen (0-4 jaar). 2 Waarom is voorlezen zo belangrijk?
Programmeren met kinderen
Moleculen Mo eculen Les 5 Zoek het uit! deel 1.
Bijeenkomst startende mentoren
Inspiratiebijeenkomst
Van zenden en terugzenden naar samenwerken ten behoeve van het kind
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Ouderbijeenkomst.
Voorlezen in de kinderopvang
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Digi(bord)boek project <titel project>
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Living lab & Storytelling
Ook wij als Wijkracht!?.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Groep 2 Begrijpend luisteren
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Project gamemarket Les 1.
Transcript van de presentatie:

Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!

Lectoraat Interactie en taalbeleid Wat gaan we doen! Opening door lid management team 1.Ouderbetrokkenheid is belangrijk 2.Korte opfrisser: Tien Tips voor Ouders 3.Erover doorpraten in kleine groepen (allemaal) 4.Presentatie van de resultaten (met elkaar) 5.Afsluiting 2

Lectoraat Interactie en taalbeleid Project gesprekken voeren met jonge kinderen Samenwerking tussen de voor- en de vroegschool en ouders is belangrijk! Motto: Samen staan we sterk 3

Lectoraat Interactie en taalbeleid TIEN TIPS VOOR OUDERS Als iemand vraagt: “Wat kun je thuis doen voor de taalontwikkeling van je kind? Wat krijg je dan vaak voor een antwoord? 4

Lectoraat Interactie en taalbeleid Reacties…… 5

Lectoraat Interactie en taalbeleid Reacties…… Voorlezen! > ja Interactief voorlezen > JA maar….. Praten met kinderen is óók effectief! Sommigen zeggen: misschien wel effectiever! 6

Lectoraat Interactie en taalbeleid Aan tafel:………………..(videofragment) Wat gaan we zien: Een video-opname van een leerling, thuis, aan tafel tijdens het avondeten, Kijkvragen: 1. Wat gebeurt hier? 2. Wat is de rol van de ouder in dit gesprek? 7

Lectoraat Interactie en taalbeleid Top 4 vorige Ouderbijeenkomst: …………………. ……………………… ………………………. …………………………. 8

Lectoraat Interactie en taalbeleid Doorpraten over de Tips in groepjes ! 25 minuten Na 25 minuten: onze conclusies uitwisselen 9

Lectoraat Interactie en taalbeleid Evaluatie met de ouders Afsluiting 10