Industrie breed gedragen, onafhankelijk en gezaghebbend onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

De arbeidszorgmedewerker in Vlaanderen in beeld - enkele cijfers Globaal beeld van 'de arbeidszorgmedewerker' 2012 (algemene cijfers, profiel, context)
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
Duurzaamheid en kosten
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Confidential & Proprietary Copyright © 2007 The Nielsen Company INNOVATIE Tracking Februari 2007.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
EVEN HELDER KRIJGEN EVEN DE VRAAG HEEL HELDER KRIJGEN VOORDAT JE ZOMAAR AAN DE SLAG GAAT?
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Foto 65 – wegenis + parking + rechts G01 Foto 66 – G01.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
WAT IS PRECIES HET DOEL? ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Liaison dangereuse? Secretarissen en ontvangers over hun onderlinge verhouding en de werking van het managementteam Prof. Dr. Herwig Reynaert Dr. Kristof.
Aanleiding onderzoek Ondervoeding sinds 2010 prestatie indicator (PI) voor revalidatiecentra Advies in PI: gebruik de SNAQ om te screenen Vragen van de.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
MetrixLab © april Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 Onderwerpen 1.Opzet & doel onderzoek 2.Belang van.
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Opzet van het onderzoek Merk- en reclamebekendheid
Op reis naar een dierentuin
FHI branches Trendonderzoek & Recessie-enquête.
Uitleg scheikundige begrippen
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
In opdracht van NOC*NSF
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Opzet van het onderzoek Bekendheidsniveau’s Bron van reclamebekendheid
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Transcript van de presentatie:

Industrie breed gedragen, onafhankelijk en gezaghebbend onderzoek Doelstelling Industrie breed gedragen, onafhankelijk en gezaghebbend onderzoek naar de status van mobile advertising in Nederland Meerwaarde Mogelijkheden Bereik Andere media Nederland Spiegel

Bouwstenen Het onderzoek bestaat uit 4 delen en heeft plaatsgevonden van juli tot en met oktober 2008 Marktanalyse Analyse van bestaand onderzoek, cases en andere relevante informatie Mediafeitenboekje, OMI, PwC, onderzoek Launch Partners Consumentenonderzoek Online onderzoek onder 1000 consumenten naar hun houding ten aanzien van en mening over mobile advertising Gemiddelde Nederlander, mobiele Internetter en jongeren Expertonderzoek 60 marktdeskundigen hebben online op verschillende stellingen gereageerd om hun visie te geven Applicatie- en infrastructuur partijen, adverteerders, media-bureaus, uitgevers, operators Expertinterviews Individuele en groepsinterviews over het thema met 32 marktdeskundigen Waardeketen, mediamatrix, belevingsmatrix

Launch Partners Dit onderzoek is mede mogelijk gemaakt door partijen uit de gehele waardeketen

Mobile advertising basics

Mobile advertising Mobile advertising is gestoeld op de unieke eigenschappen van de mobiele telefoon Nabij Default aan Reactief Persoonlijk Interactief Viraal Uiting/Boodschap Adverteerder Beïnvloeden Houding, intentie, gedrag Applicatie partijen

Waardeketen Van ver naar dichtbij Het uitgangspunt is de adverteerder en de consument dichter bij elkaar te brengen Adverteerders Mediabureaus Sales houses Ad serving Applicatie partijen Infrastructuur leveranciers Operators Consumenten

Ecosysteem Faciliterende partijen zijn essentieel voor een succesvolle ontwikkeling van de markt Mediabureaus Sales houses Ad serving Applicatie partijen Infrastructuur leveranciers Operators Inkoop Adviseur Medium keuze Crossmediaal Verkoop Inventory CPM/CPA Operations Planning Delivery Interfacing Crossmobile Innovatie Oplossingen Focus Partner/ Outsourcing Integratie Platformen Hosting Poortwachter Klantenbase Klantcontact Klantkennis

Mobiel is niet een platform Advertentieplatformen Mobiel is niet een platform Mobiel Internet On portal, off portal, zoekmachine (gesponsorde koppelingen) Banners en links Spraak Wachttijd gedurende mobiele telefoon gesprek, voicemail Gesproken boodschappen Mobiele berichten SMS, MMS, Instant Messaging, E-mail Tekst gedreven, banners en links Applicaties Idle screen, spelletjes, muziek, TV, video, LBS Loading pages, exit pages, interstitials, product placements, sponsorship, pre- en post rolls. Applicatie partijen

Ieder mobiel kanaal heeft zijn eigen gebruikskenmerken Advertentiekanalen Ieder mobiel kanaal heeft zijn eigen gebruikskenmerken Mobiel is inzetbaar voor campagnes met verschillende doelstellingen + Spraak Applicatie partijen Voicemail notificatie SMS Aantal gebruikers Voicemail Gemiste oproep notificatie Prepaid beltegoed Mobile portal s Bluetooth MMS Gaming Zoekmachine TV Beeld bellen Idle Screen - - + Gemiddeld gebruik Branding & direct response kanalen

Consumenten perspectief

Mobiel gebruik – gemiddelde Nederlander De mobiele telefoon is een veelbelovend advertentiemedium Het wordt veelvuldig voor zeer uiteenlopende activiteiten gebruikt Gebruik Nederlandse bevolking

Mobiel gebruik – jongeren Mobiel wordt vaker en intensiever gebruikt door jongeren Sms is een jongeren kanaal Gebruik Nederlandse jongeren tussen 16-24 jaar

Mobiele Internetters zijn de early adopters wat betreft mobiel gebruik Mobiel gebruik – mobiele Internetters Mobiele Internetters zijn de early adopters wat betreft mobiel gebruik Profiel: mannen tussen 18-44 jaar – hoog opgeleid – bovenmodaal inkomen Gebruik mobiele Internetters

Media houding Het meest positief is men over reclame in media (print) die het langst bestaan Negatiever is men ten opzichte van advertenties in relatief nieuwe media NL MI 16-24 Negatief 32% 28% 22% Neutraal 35% 36% Positief 33% 34% 43% NL MI 16-24 Negatief 29% 26% Neutraal 41% 40% Positief 28% 33% NL MI 16-24 Negatief 14% 15% 19% Neutraal 40% 37% 41% Positief 46% 51% NL MI 16-24 Negatief 15% 12% 10% Neutraal 41% 38% 33% Positief 44% 48% 56% NL MI 16-24 Negatief 20% 27% 28% Neutraal 32% 29% 30% Positief 48% 42% NL MI 16-24 Negatief 35% 40% Neutraal 28% Positief 30% 31% 22% NL MI 16-24 Negatief 38% 34% 35% Neutraal 41% 42% Positief 20% 23% NL MI 16-24 Negatief 65% 63% 70% Neutraal 24% 21% 20% Positief 10% 13% 9% NL MI 16-24 Negatief 81% 73% 78% Neutraal 12% 17% 14% Positief 3% 8% 6% NL = Nederlandse bevolking MI = Mobiele Internetter 16-24 = Nederlandse jongeren

Verklaring kritische houding mobiel 80% onbekend met en nog nooit blootgesteld aan advertenties mobiele kanalen Uitzondering sms en mobiel Internet Platform:Spraak Onbekend * Nooit ontvangen/gezien** Kanalen NL MI 16-24 Voicemail 87% 85% 89% 80% 84% Wachttijd gesprek 88% 77% 71% Platform: Berichten Onbekend** Nooit ontvangen/gezien** Kanalen NL MI 16-24 SMS 53% 33% 30% 44% MMS 92% 84% 89% 82% 85% mobiele email 67% 80% 87% 65% 81% mobiel IM (chat) 96% 90% 95% 83% Platform: Applicaties Onbekend* Nooit ontvangen/gezien** Kanalen NL MI 16-24 Idle Screen 97% 85% 93% 90% 71% Games 95% 83% 87% 78% Videos 98% 92% 84% 89% Muziek downloads Platform:Internet Onbekend* Nooit ontvangen/gezien** Kanalen NL MI 16-24 Mobiel Internet 89% 52% 80% 84% 41% 73% Mobiele zoekmachine 95% 65% 86% 87% 56% 81% * Gebaseerd op de 55% van de Nederlanders, 79% van de jongeren en 85% van de mobiele Internetters die wel bekend zijn met een of meerdere vormen van mobiel adverteren ** Resultaten zijn niet omkeerbaar. De categorie: ik weet niet is niet opgenomen in bovenstaande gegevens NL = Nederlandse bevolking MI = Mobiele Internetter 16-24 = Nederlandse jongeren

“Tegenprestatie, beloning, aanmoediging ” Houding beïnvloedbaar Het geven van controle (aan/uit functie) en een beloning hebben het meest positieve effect “Slecht imago” “Tegenprestatie, beloning, aanmoediging ” 47% van de Nederlanders is bekend met sms reclame (67% MI en 70% 16 - 24) De kritische houding van consumenten is wellicht ook te wijten aan het slechte imago van (push) sms Het effect van het geven van een beloning trekt de houding van de Nederlander, maar vooral mobiele Internetters en jongeren sterk omhoog NL = Nederlandse bevolking MI = Mobiele Internetter 16-24 = Nederlandse jongeren

Houding mobiel met beloning Als men beloond wordt, is de houding van jongeren en mobiele Internetters zelfs vergelijkbaar met hun houding ten aanzien van buitenmedia. NL MI 16-24 Negatief 32% 28% 22% Neutraal 35% 36% Positief 33% 34% 43% NL MI 16-24 Negatief 29% 26% Neutraal 41% 40% Positief 28% 33% NL MI 16-24 Negatief 14% 15% 19% Neutraal 40% 37% 41% Positief 46% 51% NL MI 16-24 Negatief 15% 12% 10% Neutraal 41% 38% 33% Positief 44% 48% 56% NL MI 16-24 Negatief 20% 27% 28% Neutraal 32% 29% 30% Positief 48% 42% NL MI 16-24 Negatief 35% 40% Neutraal 28% Positief 30% 31% 22% NL MI 16-24 Negatief 38% 34% 35% Neutraal 41% 42% Positief 20% 23% NL MI 16-24 Negatief 65% 63% 70% Neutraal 24% 21% 20% Positief 10% 13% 9% NL MI 16-24 Negatief 43% 28% 19% Neutraal 20% 21% 26% Positief 30% 48% 53% NL = Nederlandse bevolking MI = Mobiele Internetter 16-24 = Nederlandse jongeren

Houding mobiele kanalen Jongeren liever reclame in een sms’je dan op mobiele portal Banner op idle screen populairder dan op mobiele portal Banner op idle screen Wachttijd voor een gesprek Belt…. Atva van Zanten 06 12345678 Bericht van Atva van Zanten Ontvangen vandaag om 12.21 Hi Daan, goede sessie gisteren. Spreek je snel! Gr, Atva Adv.: Morgen krat Heineken in de aanbieding bij Super de Boer . Voor meer informatie en andere aanbiedingen ga naar www.superdeboer.nl of sms KRAT naar 1234. U heeft een nieuw voicemailbericht. Bericht van Tarik Fawzi Ontvangen vandaag om 17.21 Adv.: Huis kopen? Profiteer nu van onze scherpe rentetarieven. Voor meer informatie ga naar www.abnamro.nl of sms AFSPRAAK naar 1234 Belt…. Voicemail 1233 NL MI 16-24 Negatief 59% 48% 49% Neutraal 16% 23% 22% Positief 19% 26% 27% NL MI 16-24 Negatief 51% 31% 23% Neutraal 20% 25% 27% Positief 26% 42% 46% Banner mobiel Internet Beltegoed notificatie NL MI 16-24 Negatief 54% 39% 42% Neutraal 23% 31% 35% Positief 16% 27% 18% NL MI 16-24 Negatief 52% 36% 28% Neutraal 29% 25% 24% Positief 22% 35% 45% Beluisteren voicemail Gemiste oproep notificatie NL MI 16-24 Negatief 66% 50% 47% Neutraal 17% 24% 26% Positief 12% 22% NL MI 16-24 Negatief 50% 33% 24% Neutraal 22% 26% 29% Positief 21% 38% 44% In persoonlijk sms’je NL MI 16-24 Negatief 66% 62% 60% Neutraal 15% 16% 18% Positief 12% 20% 19%

Permissie & incentives Een incentive essentieel voor consumentenacceptatie van mobiel adverteren. Het liefst ontvangt men een financiële beloning in ruil voor het geven van toestemming Toestemming geven in ruil voor incentive Top 5 incentives: Maandelijks vrij gedrag om te besteden Eenmalig een cash bedrag Maandelijkse korting op de factuur Combinatie van extra sms’jes en belminuten Gratis toegang tot mobiele applicaties NL MI 16-24 Postpaid extra sms 39% 47% 68% extra minuten 48% 56% 71% combinatie 46% 57% 73% Prepaid 54% 66% Eenmalig cash 61% 74% 86% Korting factuur 85% Maandelijks bedrag 62% 76% 87% Applicatie Informatie 21% 38% 34% entertainment 25% 33% 26% NL MI 16-24 € maand 25 33 22 € 1 keer 69 80 59 € korting 16 13 Opmerking Opt-in en dus incentives zijn geen vereiste voor het mobiele Internet platform. Publishers zien daarom minder noodzaak in het geven van een beloning voor het ontvangen van reclame. NL MI 16-24 Minuten 80 74 59 Sms’jes 55 60 54 NL = Nederlandse bevolking MI = Mobiele Internetter 16-24 = Nederlandse jongeren

Adverteerders perspectief

Adverteerders verdeeld tussen half vol en half leeg perspectief Mobiel & Mediamix Adverteerders verdeeld tussen half vol en half leeg perspectief Mediabureaus zien mobiel al als een aanvulling op de bestaande mediamix Geen strategisch onderdeel marketingmix Niet sterk inzetten op mobiel (2010) Niet bekend met profiling mogelijkheden Niet bekend met interactie mogelijkheden Niet bekend met mobiele platformen en kanalen Mobiel adverteren is aantrekkelijk Mobiele campagnes dit jaar Bekend met sms, banners & links MI en e-mail Ervaring op doen met andere platofrmen en kanalen Verdubbeling uitgaven 2009 Aanvulling bestaande media 55% mobiele campagnes voldoet aan doelstellingen Bekend met meerderheid platformen en kanalen Intern en extern positionering mobiel Verdubbeling uitgaven 2009

Belevingsmatrix Markt (experts) onderschrijft de potentie van mobiel als advertentiemedium Het platform applicaties scoort hoog op de criteria voor (reclame)beleving van de consument Belevingsmatrix Platform: Spraak Mobiele Berichten Mobiel Internet Mobiele applicaties Kanalen Wachttijd Sms Mms E-mail Sites (banners) Idle screen mSEM (search) Games Mobiele tv video Speciaal ontwikkeld Informatie 6 7 5 8 Transformatie Geraaktheid Tijdverdrijf 9 Stimulans Identificatie Sociale factor Praktische haalbaarheid TOTAAL 6,9 6,0 6,5 6,6 6,1 7,4 7,8 7,5 8,1 * Gebaseerd op Mobile Advertising Nederland expertonderzoek (n=60)

Mobiele platformen & mediamatrix Spraak scoort op de criteria die van belang zijn voor het beslissingsproces (media-, platform- en kanaalkeuze) van adverteerders, het hoogst, mobiele video het laagst Mediamatrix Platform: Spraak Mobiele Berichten Mobiel Internet Mobiele applicaties Kanalen Wachttijd Sms Mms E-mail Sites (banners) Idle screen mSEM (search) Games Mobiele tv video Speciaal ontwikkeld Kosten 4 6 5 7 8 Bereik Effectief bereik Selectiviteit Bereiksopbouw Beschikbaarheid Inzetmogelijkheden Confrontatieduur 9 Binding/Autoriteit TOTAAL 6,9 6,2 5,8 6,7 6,6 6,3 5,1 5,9 * Gebaseerd op Mobile Advertising Nederland expertonderzoek (n=60)

Mediamatrix Verschillende mobiele kanalen doen niet onder voor de meeste bestaande media

VRAGEN? Benoordenhoutseweg 21-23 2596 BA ‘s-Gravenhage www.aeneasstrategy.nl Tarik Fawzi T: 06 531 15 971 E: tarik@aeneasstrategy.nl Atva van Zanten T: 06 414 39 757 E: atva@aeneasstrategy.nl VRAGEN?