Online patiëntencommunicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Advertisements

Met de actie ‘De Pluim’ wensen de Koning Boudewijnstichting en de tien regionale zenders mensen die zich inzetten voor andere mensen en de samenleving,
BUREAU VOOR i-COMMERCE
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Mijn Inburgering Hoe werkt dat?.
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Fred Beumer.
Innoveren voor gezondheid
Leads voor boekhouders, administratiekantoren en accountants
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Een kijkje in de keuken van het academisch stemtolken
“Hoe kom ik aan klanten?”
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
Prekenserie Handelingen - deel 6 (slot) ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 28,31.
DoeMeeDienst Groeigroepen 15 september 2013 Thema: Leven door de Geest.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Welkom Groep 8 Meester Michel (8a) Meester Erik (8b)
OPS Pro is het perfecte middel voor beamerpresentatie in uw samenkomsten!
Jan van Goch. Waarom loyalty? Hoe… • Loyalty moet leuk en simpel zijn • Deelnemers willen iets krijgen • Het moet iets opleveren • Gratis is belangrijk.
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
1 Enquête: Hoe 'social' ben jij online? MSN, Juni 2010.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
Thuis dokteren, een enorme verbetering! Filip van dijk Patiënt en ontwikkelaar.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Presenteren voor starters
Wat maakt het leven zinvol?
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Woord van Leven Mei 2011.
WISKUNDIGE FORMULES.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Workshop contentstrategie
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
Mijn sport: Majorette ‘ D.S.V Actief’ te Deventer
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Iedereen coach naar Jef Clement.
Vragenlijst ketencoördinatoren
De kracht van de ervaring
Lezing door Kick de Wolff
Kinderarts-nefroloog
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing (sms, mms, mobiel internet, bluetooth)
Wat willen we vandaag doen?
Het werken met portfolio
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
Met handen en voeten geloven 1
Rekenen groep 4.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
Zeggenschap voor zorgvragers
Chatten. Chatten Inleiding chatten Wat is chatten? De geschiedenis Voor- en nadelen Educatief of recreatief? Wat vinden jongeren ervan? Wat vinden.
Workshop sociale media Wat is sociale media? Docenten: Albert Gelderman Hans van Hest Koos Bronts Daphne de Bruijn.
ONTSLAGREGELEN.nu Gemakkelijk samen het ontslag regelen.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
WAT maakt ons UNIEK?. We houden van aanpakken! We leren door gewoon te doen de praktijk We houden niet van boeken We zijn schatten We willen graag nu.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
Onze ervaring met digitaal lotgenotencontact.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Transcript van de presentatie:

Online patiëntencommunicatie

Kennismaking Medical Media: Ontwikkelt internetconcepten in de gezondheidszorg Historie Medical Media: Reeds 12 jaar ervaring in patiëntencommunicatie en patiëntenvoorlichting op internet. Van ziekenhuizen tot klokhuis De 2 grootste gezondheidswebsites in Nederland in beheer: Ziekenhuis.nl, samenwerkingsverband de portal van de Nederlandse ziekenhuizen richting de patiënt. Samenwerking in verschillende fasen. Gezondheidsplein, de gezondste gids op het internet

Kennismaking Referentie-kader voor deze bijeenkomst: 10 jaar ziekenhuis.nl Van vernieuwend tot algemeen gebruik (commodity) Samenwerkingsverbanden 30-tal wetenschappelijke verenigingen Intensief en minder intensief Aanvangsinvestering, vermenigvuldigingsfactor is enorm Uitgegroeid tot specialist in het maken van gezondheidscontent We ondersteunen organisaties in de zorg met een toegankelijke presentatie op het internet

Lessen van patientvoorlichting op het internet 10 jaar worstelen & pionieren met patientvoorlichting op internet samengevat in 3 woorden: Internet moet faciliteren. Internet is een middel geen doel, het moet effectiever zijn en het moet werk besparen.

Achtergronden van de afgelopen 10 jaar Internet is hype-gevoelig Help! Wat doe ik met mobiel? Internet wordt vaak als doel gepresenteerd Je moet wel nieuwe dingen proberen, maar na 1 a 2 jaar wel kijken naar uiteindelijke waarde voor specialist & patiënt Voorbeeld: Online afspraak maken -> commodity, techniek is klaar, werkt faciliterend

Lessen van patientvoorlichting op het internet Hoofdvraag: Wat wil ik als ziekenhuis? Hoe wil ik me daarin profileren? Wat doet een specialist met internet? Wat doet een patient op internet? Wat wil ik als communicatie-voorlichter? Faciliteren? Minimum kwaliteitsgrens garanderen? Hoe is mijn samenwerking met specialisten ?

E-consult We doen het al 10 jaar: Theoretisch fantastisch: Praktijk? Database met meer dan 13.000 beantwoorde vragen. Theoretisch fantastisch: Patient stelt vraag op het moment dat het hem uitkomt, krijgt op maat informatie terug Praktijk? Schaamte-onderwerpen Arts is meer tijd kwijt dan met consult Minder informatief omdat het minder interactief is (gemarkeerd consult) Wordt steeds meer gebruikt voor second-opinion Willen patienten ervoor betalen?

Zelfhulpmodules Kunnen werken, maar hebben niet veel techniek nodig: voorbeeld copd Zijn er allemaal geweest, voor alle chronische patiëntgroepen Theorie: Met lage kosten zorg verbeteren Praktijk: Vaak discipline patiënten te weinig Een select aantal patiënten vraagt weer oneindig veel aandacht Wat vaak als kern overblijft is email-contact Is een arts meer of minder tijd kwijt met een email of met een consult? Voorbeeld: pil-sms Vervanging simpele dagboeken, maar ingewikkelder wordt het vaak niet

Zelfhulpmodules Voorbeeld (niet-somatisch): Jellinek Gedurende de periode september 2003 tot en met juli 2005 werden ruim 3.300 inlognamen aangemaakt. Dat is gemiddeld 150 per maand. Uiteindelijk maakte slechts een kleine groep, 142 bezoekers ofwel 5 procent, de module af. Dit betekent dat zij er gedurende vier weken actief aan hebben deelgenomen.

Gepersonaliseerde Informatie Theorie: Fantastisch! Maar… waar zijn patienten naar op zoek op welk moment? Welke informatie wilt u graag over uw aandoening lezen op de site van uw ziekenhuis? aanvullende info na het gesprek met uw arts (73 stemmen, 15,73%) een bevestiging van de informatie van uw arts (26 stemmen, 5,60%) info als voorbereiding op het bezoek aan uw arts (75 stemmen, 16,16%) nieuwe ontwikkelingen (66 stemmen, 14,22%) alles, als het maar over de aandoening gaat (224 stemmen, 48,28%) Totaal aantal stemmen: 464 Hebben patienten zelf helder waar ze naar op zoek zijn? Hoe kunnen we het dan voor ze invullen? Waar zoeken ze?

Gepersonaliseerde Informatie Voorbeeld uit de parktijk: voorlichtingsconsult, dokter geeft code mee. Na 2 jaar analyse: Teveel werk voor dokter Patient gaat toch ook ergens anders kijken Ingangshoeken (ankeilers) voor informatie

Zelftesten Theorie: Praktijk: Zelfdiagnose? Ontzettend populair! Heeft weinig tot geen wetenschappelijke waarde Probleem-georienteerd leren Is een andere ingangshoek om informatie te benaderen Net zoals patient-verhalen.

Wat doet we nu vanuit ziekenhuis.nl? Ziekenhuis.nl streeft ernaar de database van patienteninformatie voor de ziekenhuizen te worden. Voor een deel zijn we dit al, veel ziekenhuizen verwijzen naar onze site.

Wat doet de patient op de site van een ziekenhuis? Wat doet u als patient op de website van een bepaald ziekenhuis? De antwoorden: bezoektijden opzoeken (144 stemmen, 20,60%) adresgegevens opzoeken (76 stemmen, 10,87%) meer info over mijn aandoening/behandeling zoeken (241 stemmen, 34,48%) specialisatie van mijn ziekenhuis opzoeken (90 stemmen, 12,88%) iets anders (148 stemmen, 21,17%) Totaal aantal stemmen: 699

Wat doet we nu vanuit ziekenhuis.nl? MEDISCH ABC Geeft de mogelijkheid aan ziekenhuizen om de informatie van ziekenhuis.nl (teksten, animaties & video’s) op de site van het ziekenhuis te zetten. Geeft basisteksten & updates maar ook de mogelijkheid om de informatie zelf aan te passen. Waarom? 34% van de patienten zoekt dit op de site van het ziekenhuis. De vraag is er al, wij faciliteren. (commmunicatie-voorlichter, specialist & patient)

Wat doet we nu vanuit ziekenhuis.nl? MEDISCH ABC Geeft de mogelijkheid aan ziekenhuizen om de informatie van ziekenhuis.nl (teksten, animaties & video’s) op de site van het ziekenhuis te zetten. Geeft basisteksten & updates maar ook de mogelijkheid om de informatie zelf aan te passen. Waarom? 34% van de patienten zoekt dit op de site van het ziekenhuis. De vraag is er al, wij faciliteren. (commmunicatie-voorlichter, specialist & patient)

Medisch ABC We zoeken 15 voorlopers die samen met ons de module verder gaan ontwikkelen! Gezamenlijke ontwikkeling -> gratis (ieder eigen inspanning) Opstap naar audio-video. Dit is zo’n beetje alle content die Medical Media de afgelopen 12 jaar gemaakt heeft (met avro, wetenschappelijke verenigingen, sanoma, patientverenigingen, ziekenhuizen). Doel is deze nu gemeenschappelijk te gaan gebruiken.

Contactgegevens Jan Thij Bakker Uitgever Ziekenhuis.nl jtbakker@medicalmedia.nl 06-49149400