Succesvol informatief presenteren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Schema en synthese van een zakelijke tekst
Ontwerpen van een logo Gebruikte programma’s: Powerpoint, Word, Paint, irfanview (zonder plugins) en Publisher.
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Communicatie & Presentatie
DIA-OPMAAK (1) Dia-indeling H van Breugel A van der Coelen.
POWERP INT Basisregels voor slide-opbouw.
De psychologie van communicatie
Presenteren met PowerPoint
Training Sharepoint Wendy Ankersmit.
Vergroting.
Praktisch met PowerPoint
Present 4 Presentation Zakelijk presenteren zonder saai te worden.
Het maken van een presentatie
Presenteren is meer dan een verhaal houden Tips voor beginners en mastodonten (die dezelfde beginnersfouten maken…) NVLF 2010 Coen Winkelman
Handreikingen Voor de C-kandidaat
PowerPointslides maken
Effectief powerpointgebruik
Als u Power Point opent, krijgt u twee of drie dialoogvensters te zien
Ingenieursvaardigheden
Powerpoint in de les Welkom Inleiding Christ Bosmans.
Mondeling presenteren E. Struyf. 1 Inhoudstafel 1.Toelichting bij de mondelinge presentaties voor het IP 2.Workshop Mondeling presenteren.
Mondeling presenteren
Mondeling presenteren
Wat moet je wel en wat moet je niet doen?!?
De eerste presentatie voor Nederlands
Geen natuurlijke kleur. Het moet groen,bruin, zandkleurig etc. zijn. Maar geen blauw. Logo en plaatjes van het bedrijf.
Office 14 maart.
Office 15 maart.
Quiz Start.
Wie is er hier aan het woord?. Of…. ? Dagelijkse kost.
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Powerpoint Hoe moet het NIET?.
Titel Van de Dia’s Hier kunt u uw bericht kwijt. Het lettertype is Calibri en de letter grootte is 28. Gebruik maximaal 8 regels per dia Gebruik niet meer.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Onderzoek doen een methodische aanpak
De dag van het solliciteren Blok 1
[Subtitel presentatie]
De mythe moderne mythe versus klassieke mythe modern:
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Een goede powerpoint- presentatie
Dia1 Microsoft PowerPoint is een computerprogramma van Microsoft. Het is een pakket waarmee vooral gemakkelijk presentaties gemaakt kunnen worden die.
Je sectorwerkstuk presenteren
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Richtlijnen PowerPoint Presentatie Maastricht november 2012.
Powerpoint presentatie.
Gebruik alleen kleine letters en kies voor Opslaan als. Sla daarna bijvoorbeeld op als frans.html.
Leesvaardig Examentraining.
OPVALLEN EN JEZELF ONDERSCHEIDEN ALS PROFESSIONAL.
Een opMERKelijk cv. Waarom een cv? spring …hoe spring je er uit??
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
KRITISCH DENKEN 9 Een Betoog schrijven © Kritisch Denken.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Succesvol informatief presenteren
Verbanden en signaalwoorden
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Voorbereiding examen Stap 1: Noteer in het midden van je A3-papier jouw visie op het onderwerp. Stap 2: Vul jouw visie aan met trefwoorden/citaten uit.
Wat maakt een PPT goed?.
Een goede poster: Focussed Visueel Gestructureerd
Taalhulp voor een PowerPoint: lay-out
Mijn eigen Dyslectische bibliotheek.
Communicatie & Presentatie
WHY MOST POWERPOINT PRESENTATIONS SUCK AND HOW YOU CAN MAKE THEM BETTER Rick Altman.
De Do’s en Dont’s van een PowerPoint presentatie door: Jan Vanhecke
HET GEBRUIK VAN DEZE SJABLOON
[Voer de titel van de overtuigende toespraak hier in]
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

Succesvol informatief presenteren naar: Marc Mombaerts “Even uw aandacht! Succesvol informatief presenteren” Academia Press, Gent, 1997

Succesvol presenteren: tekst & beeld: lettertype opmaak illustraties inhoud: overdrachtanalyse communicatie memorisatiegraad

tekst & beeld: lettertype klein letteroog is slecht leesbaar (Perpetua 32) groot letteroog is beter leesbaar (Arial 32) fantasieletters kunnen helemaal niet (Creepy 32) te kleine letters lezen te moeilijk (Arial 16) te groot (Arial 110)

tekst & beeld: lettertype geschreefde letters vormen onderaan een lijn (Times New Roman 32) ongeschreefde letters lezen beter vanop afstand en komen moderner over (Futura, Futura, Arial 32) KAPITALEN LEZEN MOEILIJKER DAN KLEINE LETTERS (=ONDERKAST) vermijd teveel onderstrepen

tekst & beeld: opmaak beperk je liefst tot max. 2 lettertypes trefwoorden en opsommingen lezen makkelijker krijgen meer ruimte op de dia vermijd dus lange zinnen die door hun lengte ook meestal in een kleiner lettertype geplaatst worden, daardoor minder goed leesbaar zijn, door de complexere structuur trager gelezen worden en teveel leesenergie vergen.

tekst & beeld: opmaak links uitlijnen leest makkelijkst omwille van het rustige tekstbeeld rechts uitlijnen kan natuurlijk ook maar vraagt meer leestijd en de opsommingstekens staan niet meer mooi onder elkaar

tekst & beeld: opmaak centreren sleutelbegrippen maximum drie woorden

tekst & beeld: illustraties een goede illustratie geeft een sterke visuele boodschap visuele prikkels worden sneller verwerkt beelden helpen om abstracte begrippen te concretiseren

tekst & beeld: illustraties opvallende en ongebruikelijke beelden worden beter onthouden misverstanden worden vermeden afbeeldingen mogen de aandacht niet afleiden kies je afbeeldingen daarom met zorg en wees origineel!

tekst & beeld: eindopmaak tik- & spelfouten kunnen echt niet! werken met kleuren: kies voldoende contrasterende kleuren donkere achtergrond (b.v. blauw) bleke letterkleur (b.v. geel) wees sober, beperk de informatie per dia rustig diabeeld, consistente opmaak

inhoud: overdrachtanalyse basisvragen: welke informatie wil ik overbrengen? overdracht van kennis en/of attitude ? wat kan/moet mijn doelgroep onthouden? goede communicatie: begrijpbaar: duidelijke formulering onthoudbaar: gestructureerd aanbrengen geen negatieve gevoelens opwekken

inhoud: communicatie het publiek kan niet even terugbladeren (boek) of terugspoelen (video) stoorzenders vermijden kennis/attitude-overdracht: goed structureren met gepaste snelheid aanbrengen de boodschap herhalen en vastzetten na elk onderdeel conclusie vastzetten

inhoud: communicatie schriftelijke communicatie: kop van het artikel wordt best onthouden mondelinge communicatie: slot van presentatie wordt best onthouden na titeldia een inhoudstafel (rode draad) presentatie op papier: kopies van dia’s vooraf geven (notitieruimte) kopies van dia’s achteraf geven (aandacht)

prikkels: memorisatiegraad lezen: 9 % horen: 15 % beelden: 25 % a-v presentatie: 59 % iets zelf doen: 79 % interactief a-v programma: 89 %