Welkom bij “Triple P in het basisonderwijs”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Opvoedingswinkel Mechelen september 2012
Workshop Handelingsgericht werken
Centrale werkwinkel D:
Maroesjka van Nieuwenhuijzen
1 Triple P: Positief opvoeden Thuisbegeleidingsdienst De Klink 20 jaar Thuisbegeleiding.
wat zegt het decreet opvoedingsondersteuning?
Zelf aan de slag Ervaringen met telefonische coaching van ouders met drukke, opstandige of angstige kinderen.
Ouders en Kinderen Centraal
Centrum voor Jeugd en Gezin CJG-Ameland
Triple P – Belgium CKG ‘t Kinderkasteeltje Gesubsidieerd door K&G 1.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Karin van Gorp (ZonMw) Yvonne Benard (ZonMw)
Triple P Divers Ervaringen met een opvoedprogramma in
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Informatiebijeenkomst Triple P Alice van Beers en Nicole Smits 13 november 2013.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
Netwerktafel Achtergrond en Doel
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Campagne maakt stellen van opvoedvragen normaal Ferry X. Goossens, en Ireen de Graaf.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Pedagogische interventie PEP-poli
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
De kracht van positief opvoeden
Jeugdgezondheidszorg Wat doet de JGZ als ruggengraat van het Centrum voor Jeugd en Gezin? , Gabrielle Geerdink.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
1 30/05/ Transformatie Zorg voor Jeugd Bijeenkomst “Veiligheid en transitie van de jeugdzorg” 24 juni 2014 Gemeente Utrecht Paul van Dijk.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Niet praten, maar doen De implementatie van een integrale aanpak Matty Crone.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
Resultaatgericht Samenwerken
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Triple P: Positief opvoeden Thuisbegeleidingsdienst De Klink
CKG de kleine parachute
Naam school Datum Logo van de school
Gezondheidseffecten van armoede op jeugd; wat weten we ervan en wat zijn aangrijpingspunten?
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
Onderzoek zelforganisatie: Tussenresultaten
Een stap verder, vroeger, lichter en eerder
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Welkom bij “Triple P in het basisonderwijs”

Opvoeden is van alle tijden 2

Inhoud van de workshop • Wat is Triple P? • Zelfregie en competenties Presentatie • Wat is Triple P? • Zelfregie en competenties • Waarom Triple P? • Effecten van Triple P • Context • Implementatie in de dagelijkse praktijk Workshop • Workshop : aan de slag met kernvragen • Plenaire nabespreking 3

“Opvoedingsondersteuning is een van de meest krachtige en kostenbesparende interventies die beschikbaar is om de gezondheid en het welbevinden van kinderen te bevorderen.” Prof. M. Sanders, Triple P Universiteit van Queensland

Positief pedagogisch programma Wat is Triple P Positief pedagogisch programma • Methodiek : hulp aan ouders bij opvoedvragen / - problemen / gedragsproblemen van hun kinderen • Getrapt model aan interventies, van algemene voorlichting tot intensieve zorg • Evidence based programma • Hulp op maat • Zelfregie van ouders is leidend

Een competente opvoeder Zelfregulatie van ouders 1. Zelfred- zaamheid 2. Persoonlijke effectiviteit 3. Zelf- Manage- ment 4. Zelf- sturing 5. Problemen oplossen 6

Basisvaardigheden van kinderen 1. Communicatieve vaardigheden 2. Reguleren van emoties Basisvaardigheden 4. Autonomie en zelfredzaamheid 3. Probleemoplossende vaardigheden 7

Principes van Positief Opvoeden, Triple P Basisprincipes Een veilige en stimulerende omgeving 2. Leren door positieve ondersteuning 3. Aansprekende discipline 4. Realistische verwachtingen hebben 5. Zorgen voor jezelf als ouder

Toolkit: opvoedingsvaardigheden Nieuwe vaardigheden en gedrag leren • Voorbeeld gedrag • Spontane leermomenten • Vragen, vertellen en voordoen • Gedragskaarten Positief contact bevorderen • Tijd, aandacht geven • Praten met je kind • Genegenheid tonen 17 vaardig- heden Ongewenst gedrag hanteren • Basisregels opstellen • Direct aanspreken • Gepast negeren • Heldere, duidelijke instructies • Logische consequenties • Stilzitten • Time-out Gewenst gedrag bevorderen • Prijzen, complimentjes geven • Positieve aandacht • Boeiende activiteiten 9

Triple P interventie-materialen • Tipsheets voor ouders • Werkboeken voor ouders • Handleiding uitvoerders • Trainingshandleiding • Hulpmiddelen uitvoerders (sheets, tafel flip-over, powerpoint) • Video, DVD 10

Waarom Triple P? • Toegenomen aandacht voor preventie psychosociale problematiek • Versterking lokale functies opvoed- en gezinsondersteuning • Nadruk op evidence-based werken • Inventarisatie: Triple P veelbelovend • Proefimplementatie op 2 locaties (Zon MW) • Landelijke implementatie

Effecten van Triple P interventies • Vermindering gedragsproblemen kinderen • Toename prosociaal gedrag • Afname dysfunctionele opvoedingspatronen • Toename opvoedingscompetentie • Vermindering stress, angst en depressie • Toename opvoedingstevredenheid • Effecten zijn consistent 12

Triple P in meerdere landen • Australië • Nieuw-Zeeland • Schotland • Engeland • USA • Canada • Duitsland • Ierland • Luxemburg • Zweden • Oostenrijk • Chili • Frankrijk • Panama • Zwitserland • Nederland BES- eilanden • Hong Kong • Singapore • Curaçao • Japan • Belgïe • Iran • Wales • Roemenië • Turkije • Portugal • Estland

Programma’s voor specifieke doelgroepen Workplace Triple P Indigenous Triple P Lifestyle Triple P Family transitions * Pre(natal) parenting * Kernprogramma Triple P (0-12 jaar) Stepping Stones Triple P Teen Triple P Pathways Triple P 14

Niveau – intensiteit – keten van interventies Niveau 1 - Populatiegerichte strategie - mediacampagne Niveau 2 – Voorlichting, – opvoedingsvragen / -problemen Niveau 3 - Individueel advies – voorlichting, opvoed- / gedragsproblemen Niveau 4 – Oudertrainingen - intensieve gezinsinterventie Niveau 5 – Gezinsinterventie - meervoudige complexe problematiek 15

website: www.positiefopvoeden.nl Niveau 1 - Populatiegerichte strategie website: www.positiefopvoeden.nl • Online advies • Tips op niveau 1 • Lezingen en cursussen • Doorverwijzingen • Zelftesten • Beroepskrachtensite • Lokaal ingericht

Lichte tips en toeleiding Doelgroep: Alle ouders en opvoeders Niveau 1 - Populatiegerichte strategie Interventie: Lichte tips en toeleiding Doelgroep: Alle ouders en opvoeders Aanbieders: • Provincie, gemeente • Alle instellingen die met Positief Opvoeden, Triple P werken

Welk aanbod vanuit Triple P: • Individuele voorlichtingsgesprekken Niveau 2 - Voorlichtingsactiviteiten Welk aanbod vanuit Triple P: • Individuele voorlichtingsgesprekken (2 x 10 minuten) + tipsheets probleem verhelderen informatie op maat uitnodiging om erop terug te komen • Lezingencyclus Positief Opvoeden, Triple P

Niveau 2 - Voorlichtingsactiviteiten Interventie: Korte informatieve opvoedingsvoorlichting Doelgroep: Voor ouders met vragen over gedrag van kinderen Aanbieders: • contactmomenten jeugdgezondheidszorg • peuterspeelzaal / kinderopvang/ BSO • scholen • jeugdwelzijnswerk • POH-GGZ

Niveau 3 - Individueel advies Welk aanbod vanuit Triple P: • Praktisch advies/consultatie bij concrete gedrag- of ontwikkelingssproblemen • Versterking opvoedingsvaardigheden • Vier contacten van 30 minuten - aard en ontstaan probleem/monitoring - opvoedingsstrategiën/aanpak/belemmeringen - voortgang bespreken/oefenen/aanpak bijstellen - terugblik/ problemen oplossen/afronden • Indien nodig: verwijzing naar intensiever ondersteuningsaanbod 20

Gericht individueel advies Doelgroep: Voor ouders met kinderen Niveau 3 - Individueel advies Interventie: Gericht individueel advies Doelgroep: Voor ouders met kinderen met beginnende gedragsproblemen Aanbieders: • Jeugdgezondheidszorg • (School) maatschappelijk werk • Opvoedsteunpunten, CJG’s • Verslavingszorg

Niveau 4 - Oudertrainingen - Standaard Welk aanbod vanuit Triple P: Individueel trainingsprogramma • Training in opvoedingsvaardigheden • Actief oefenen • Uitbreiden en generaliseren vaardigheden • 10 sessies: • inventarisatie en doel bepalen • veel voorkomende oorzaken gedragsproblemen • positieve opvoedingsstrategiëen/aanpak kiezen • praktisch oefenen + feedback • plan voor risicovolle situaties • vasthouden van verbetering 22

Specifieke trainingen voor individu en groep Doelgroep: Niveau 4 - Oudertrainingen Interventie: Specifieke trainingen voor individu en groep Doelgroep: Voor ouders met kinderen met ernstige gedragsproblemen Aanbieders: • Jeugdzorginstellingen • Jeugd GGZ • KPG

Niveau 4 - Oudertrainingen - Groepscursus Doelgroep: Groep van 10-12 ouders • Actief oefenen van vaardigheden • Sociale steun • Normaliseren opvoedingservaringen Welk aanbod vanuit Triple P: Programma van 8 sessies: • 4 x 2 uur groepsbijeenkomst • 3 x 15 / 30 minuten telefonische sessies • Slotbijeenkomst 24

Welk aanbod vanuit Triple P: Niveau 5 - Gezinsinterventie Welk aanbod vanuit Triple P: Extra modules na afronding niveau 4 1. Oefenen in thuissituatie 2. Partnersteun 3. Stress leren hanteren 4. Vasthouden van verandering

Wat is er nodig om Triple P N2 te kunnen uitvoeren? Informatie Imple-mentatie 1 dag scholing Schrifte-lijke accredi-tatie Uitvoe-ring Compe-tenties verster-ken Zoals vandaag Integratie in beleid Heel leuk! toets Leren door doen Verdie-ping en intervisie 26

Dank voor uw aandacht... En zijn er nog vragen?

Triple P in het basisonderwijs : wat voegt het toe? Opdracht aan de hand van 3 kernvragen • Wat zijn jullie ervaringen met Triple P? • Welke meerwaarde heeft Triple P voor het basisonderwijs? • Wat is er nodig om Triple P in het basisonderwijs te implementeren?