Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven 06-11-09 Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven Culturele Geografie, Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen, RUG KNAG Onderwijsdag, 6 november 2009 Nijmegen
06-11-09 Programma workshop 13.45-13.55 inleiding en achtergrond project en onderwijsfilosofie 13.55-14.05 fragment documentaire bekijken, vragen 14.05-14.35 lesboek: structuur opdrachten, suggesties voor gebruik, didactiek, ecotoerisme en mysterie zalm 14.35-14.45 vragen en discussie
06-11-09 Inhoud presentatie Great Bear Rainforest Project, achtergrond en onderwijsfilosofie ‘A forest for the future’ a documentary about the struggle for the preservation of Great Bear Rainforest Lesmateriaal - Gebruik video in de klas - Suggesties voor gebruik Activerende didactiek Twee opdrachten uitgelicht Vragen en discussie
Figuur 1: Locatie ‘Great Bear Rainforest’ (Greenpeace, no date) 06-11-09 Figuur 1: Locatie ‘Great Bear Rainforest’ (Greenpeace, no date) Figuur 2: Canada in de Nederlandse Bosatlas, Wolters Noordhoff (2001)
Het Great Bear Rainforest project 06-11-09 Het Great Bear Rainforest project Documentaire project culturele geografie 2006-2009 Een onbekende plek aan de andere kant van de wereld: Great Bear Rainforest ‘Nietszeggende plek’ op de kaart tot leven brengen Gebruik video in de klas Voorzien in vraag naar milieueducatie
Het conflict in het Great Bear Rainforest 06-11-09 Het conflict in het Great Bear Rainforest Protesten begin jaren ’90 Grootschalige houtkap en kaalslag Naamgeving ‘Great Bear Rainforest’ Marktgerichte aanpak van de houtbedrijven Akkoord februari 2006 Nieuwe uitdaging: ecosystem based management
‘A forest for the future’ 06-11-09 ‘A forest for the future’
Lesboek: opbouw van het boek 06-11-09 Lesboek: opbouw van het boek Achtergrond conflict – artiklen in Geografie Onderwijsfilosofie 22 opdrachten (met indicatie NL/EN materiaal) Websites bij opdrachten Overzicht trefwoorden en domeinen Tbilisi doelstellingen Literatuur 2 DVD’s
06-11-09
Structuur van de opdrachten 06-11-09 Structuur van de opdrachten Leerdoel Voorbereiding Achtergrond Instructie Benodigd materiaal Tijd Resultaat Nabespreking Waar relevant leerlingenmateriaal
Suggesties voor gebruik 06-11-09 Suggesties voor gebruik Opdrachten voor tijdens en na de documentaire Opdrachten over de inhoud van de docu, thema’s uit interviews en verdieping gebied Opdrachten met vergelijking Nederland/betrekken eigen leefomgeving Focus op vaardigheden Institutionele context: projectdagen bieden mogelijkheid tot meeste diepgang
Gebruik video in de klas 06-11-09 Gebruik video in de klas Gevoel ‘zelf ergens zijn’, reizen naar het GBR Een reis in de tijd maken: vanaf de overleggen in 1997 - heden Emotionele aantrekkingskracht: mooie maar ook vernietigende beelden Stimulatie voor leerlingen met een grote visuele oriëntatie
Activerende didactiek 06-11-09 Activerende didactiek David Leat ‘Leren denken met aardrijkskunde’ Leerlingen leren kritisch nadenken en discussiëren over mondiale thema’s Eigen waarden, eigen gedrag en de eigen mening staan centraal
Twee opdrachten uitgelicht 06-11-09 Twee opdrachten uitgelicht Ecotoerisme Mysterie zalm
06-11-09 Vragen/opmerkingen? U kunt het lesboek bestellen via de bestellijst op de stand van de Faculteit der Ruimtelijke Wetenschappen op de bedrijvenmarkt. 20 euro
Bedankt voor uw aandacht 06-11-09 Bedankt voor uw aandacht