Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De leerkracht als spil van het onderwijs
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Integraal onderwijs met ict
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
‘t Schrijverke Zoetermeer
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Communicatief gedrag + / -
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Didactische werkvormen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Collectief portfolio groep 3
Ludo Daems.
Elleke Verwaijen Oktober 2011
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
1. Levensbeschouwing en communicatie
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Taalbeleid.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Informatie- avond groep 6
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Betrokkenheid op de werkvloer
Competentiegericht leren vmbo
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Volksuniversiteit Zwolle
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Portfolio Presentatie
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Opdrachten en eindopdracht
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Thema Roos van Leary in de klas
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Loopbaancompetenties
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Wat is coöperatief leren?
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
What is the meaning of? Student centered learning
Module 6; didactisch handelen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Praktijk Opleiders Cursus
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Executieve functies versterken middels denkspellen.
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Activernde didactiek & passende werkvormen
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Samen bouwen aan capaciteiten om resultaten van leerlingen in de 21e eeuw te vergroten

Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol Wees bereid jou kennis, expertise en mening te delen

We leren van….. 10% van wat we LEZEN 20% van wat we HOREN 30% van wat we ZIEN 50% van wat we zowel ZIEN als HOREN 70% van wat we BEDISCUSSIËREN met anderen 80% van wat we persoonlijk ERVAREN 95% van wat we anderen LEREN/ONDERWIJZEN

Four Corners (voorkennis bepalen en activeren) Noem twee successen die je dit afgelopen jaar ervaren hebt. Benoem en kracht of talent van jezelf dat je inbrengt in je rol als docent. Wat is je grootste uitdaging ? Wat zou je het meest willen leren?

Waar zijn we nu? Gebruik je format “influences of education” om aan te geven wat er vanaf 1975 veranderd is. Doe dit samen met de mensen aan je tafel.

Wat is er veranderd in ons onderwijs sinds 1975?

Waar willen we naar toe? Succesvolle organisaties hebben duidelijke doelen. Welke kennis en vaardigheden hebben onze leerlingen nodig om succesvol te zijn in de 21e eeuw?

Video ‘Engage me’

werkvorm Vraag: Wat zou je willen dat je leerlingen of je eigen kinderen aan het eind van hun schoolloopbaan geleerd hebben? * Identificeer vaardigheden, competenties,kennis en attitude. * Schrijf deze woorden op post-its. en plak ze op het grote vel. * Organiseer de woorden in groepen. * Geef iedere groep een naam.

Gallery walk

De in de 21e eeuw lerende Lezen Schrijven Spreken Rekenen Luisteren Rekenen Problemen oplossen Kritisch denken Technologie en media gebruiken Vaardigheden gebruiken in een “Global Society” Vaardigheden en competenties ontwikkelen in de echte wereld De in de 21e eeuw lerende

sleutelvragen Waar staan we nu? Waar willen we naar toe? Hoe gaan we daar komen? Hoe weten we dat we succesvol zijn?

Gemobiliseerde capaciteit Collective Capacity is het vergroten van het vermogen van docenten om de veranderingen, die nodig zijn om het leerrendement van leerlingen te verbeteren, te bewerkstelligen. Dat betekent dat er gebouwd moet worden aan nieuwe vaardigheden en kennis.

Video ”A Vision for 21st Century Learning”

Literacy gedefinieerd Literacy kunnen we definiëren als de ontwikkeling van een continuüm van vaardigheden kennis en attitudes dat de lerende voorbereid in een veranderende wereld gemeenschap. Het begint met het aanleren van de fundamentele vaardigheden in lezen, schrijven,rekenen/wiskunde, luisteren, spreken, kijken, reageren en zichzelf presenteren. Het wordt het vermogen om te begrijpen, kritisch denken, effectief kunnen toepassen en communiceren in alle vakken en programma’s, op verschillende manieren en voor verschillende doeleinden.

Framework van Marzano Tekst verdelen en lezen In je groep jouw gedeelte aan de anderen overdragen.

Marzano framework best practices Beste werkvormen Marzano Percentage winst 1. Identificeren van overeenkomsten en verschillen 45 2. Samenvatten en er met een ander over praten 39 3. Inspanning versterken en erkenning geven 29 4. Huiswerk en oefeningen 28 5. Non-verbale representaties 27 6. Samenwerkend leren 7. Doelen stellen en feedback geven 23 8. Vragen formuleren, generaliseren en hypotheses testen 9. Voorkennis activeren met vragen, aanwijzingen, formats, helpen organiseren en kapstokken 22

Video opdracht Bekijk de video en gebruik het format om op te schrijven welke werkvormen, volgens het Framework van Marzano, je kunt identificeren.

Hoe komen we daar? Focus op “Literacy” en 21e eeuwse vaardigheden Literacy coaches Students succes teachers Aansluiten bij succes strategieën van leerlingen (o.a. leerstijlen) Schoolbreed één taal in instructies en opdrachten creëren ( framework van Marzano)

vervolgstappen Ontwikkelen van één schoolbreed gedragen didactische taal in werkvormen, gericht op het ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden bij onze leerlingen. Studiedag VMBO: Doorpakken op de vorige studiedag over pedagogisch klimaat en differentiëren in werkvormen door op praktische wijze met het framework van Marzano aan de slag te gaan.