Maaike Vervoort & Ellen van den Berg Kijk op de praktijk! Praktijkkennis van mentoren als kennisbron voor aanstaande leraren VELON, 11 maart 2014 Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Context en aanleiding Lerarenopleiding primair onderwijs (pabo) Opleiden in de School Studenten vinden het lastig om vernieuwende (vakdidactische) inzichten uit het pabocurriculum toe te passen in hun lespraktijk.
Ontwerponderzoek in 4 stappen Probleemanalyse Ontwerp Uitvoering Evaluatie
Rich media-cases Videobeelden van onderwijssituaties verbonden met video, audio, tekst en ander achtergrondmateriaal
Ontwerp van VILMS Video voor Interactieve Lesvoorbereiding door Mentor & Student
Onderwijseenheid Vakdidactiek Rich media- cases Colleges pabo Dialoog student & mentor Les student Video- portfolio student Presentatie video- portfolio
Doel van VILMS Vernieuwende vakdidactiek… …toepassen in de praktijk ?
Onderzoeksopzet Meervoudige gevalsstudie (Yin, 2003) Methode Onderzoeksopzet Meervoudige gevalsstudie (Yin, 2003) 5 mentor-student-koppels Data: video-opnames dialoog, interviews, videoportfolio’s Analyse per koppel + vergelijkende analyse
Praktijkkennis gebaseerd op (reflecties op) praktijkervaring 4 april 2017 Praktijkkennis gebaseerd op (reflecties op) praktijkervaring (gedeeltelijk) persoonsgebonden vak- of zelfs onderwerpsgebonden afhankelijk van de context hoofdzakelijk ‘tacit’ (niet geëxpliciteerd) (Meijer, Verloop & Beijaard, 1999)
Praktijkkennis Leerlijn Leren van leerlingen Instructie Doelen Materiaal Vakinhoud Pedagogiek en didactiek in het algemeen
Kijken met kennis
Learn to notice (bron: Van Es & Sherin, 2002; 2008)
Leeropbrengsten voor studenten Dialoog tussen mentor en student leidt tot uitvoering van ideeën uit de cases in lespraktijk student Studenten verwijzen in de verantwoording van hun lespraktijk naar praktijkkennis van hun mentor Welke bijdrage levert praktijkkennis van mentor aan de gezamenlijke lesvoorbereiding (dialoog)en aan het leren van de student?
Bijdrage praktijkkennis mentor aan dialoog Interpreteren gebeurtenissen in casus Relateren casus aan de eigen groep Formuleren adviezen voor lesontwerp
Bijdrage dialoog aan leren student Beredeneerd didactisch handelen: uitvoeren ideeën uit de cases verantwoorden van handelen vanuit praktijkkennis mentor Leeropbrengsten voor lesontwerp en beeldvorming vakdidactiek
Theoretisch model
Lekenpraatje promotie Maaike Vervoort, 6-9-2013 Opbrengst 1 Opbrengst 2
Lekenpraatje promotie Maaike Vervoort, 6-9-2013 Aanbevelingen Geef praktijkkennis van mentoren een prominente plaats in het opleidingscurriculum Stem de rollen van mentoren en opleidingsdocenten beter op elkaar af, met name wat betreft hun specifieke kennisbijdrage aan het leren van studenten.
Rich media-cases in de lerarenopleiding Lekenpraatje promotie Maaike Vervoort, 6-9-2013 Contactgegevens Belangstelling voor het proefschrift? m.vervoort@saxion.nl Artikel Pedagogische Studiën (medio 2014) Kijk op de praktijk Rich media-cases in de lerarenopleiding