Maaike Vervoort & Ellen van den Berg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
een didactiek voor opleiden op school
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Reflectie-portfolio beoordelen
De rol van evaluatie bij het ontwerpen van digitale leeromgevingen Inleiding VOR divisie ICT ‘ICT en competentie gericht onderwijs’ Ellen van den Berg.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Onderzoekend kijken naar opleidings-gedrag
De natuurwetenschappelijke methode
Probleem Studenten op een opleidingsschool maken niet altijd even optimaal gebruik van elkaars expertise(praktijkkennis) en van de expertise van de mentoren,
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Didiclass - beginnen met
Fasetoets 1 Introductiecollege.
Onderwijskundig ontwerpen
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
Casusbank Didiclass.
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Wat je zelf vindt, weet je beter
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
Theoriegebruik bij reflecties op de lespraktijk Johan de Jong 31 januari 2012.
moderniseren van het curriculum.
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
De lerarenopleider gepositioneerd
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Kijkje in the Classroom
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
VELOV, Hasselt, 26 februari 2015 “Een krachtige leeromgeving voor wetenschap en techniek via multimediacases over onderzoekend leren” Dit project kwam.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Bijeenkomst September 2015
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leren begeleiden van studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen door schoolopleiders en directeuren Loes van Wessum Marc Vrakking Annemarie van.
CLIL-didactiek voor Duits
Begeleiding bij Werkplekleren
Samen Opleiden met het ICLON en SEC
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
inductie* Module pedagogische tact
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Universitaire Pabo van Amsterdam
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Maaike Vervoort & Ellen van den Berg Kijk op de praktijk! Praktijkkennis van mentoren als kennisbron voor aanstaande leraren VELON, 11 maart 2014 Maaike Vervoort & Ellen van den Berg

Context en aanleiding Lerarenopleiding primair onderwijs (pabo) Opleiden in de School Studenten vinden het lastig om vernieuwende (vakdidactische) inzichten uit het pabocurriculum toe te passen in hun lespraktijk.

Ontwerponderzoek in 4 stappen Probleemanalyse Ontwerp Uitvoering Evaluatie

Rich media-cases Videobeelden van onderwijssituaties verbonden met video, audio, tekst en ander achtergrondmateriaal

Ontwerp van VILMS Video voor Interactieve Lesvoorbereiding door Mentor & Student

Onderwijseenheid Vakdidactiek Rich media- cases Colleges pabo Dialoog student & mentor Les student Video- portfolio student Presentatie video- portfolio

Doel van VILMS Vernieuwende vakdidactiek… …toepassen in de praktijk ?

Onderzoeksopzet Meervoudige gevalsstudie (Yin, 2003) Methode Onderzoeksopzet Meervoudige gevalsstudie (Yin, 2003) 5 mentor-student-koppels Data: video-opnames dialoog, interviews, videoportfolio’s Analyse per koppel + vergelijkende analyse

Praktijkkennis gebaseerd op (reflecties op) praktijkervaring 4 april 2017 Praktijkkennis gebaseerd op (reflecties op) praktijkervaring (gedeeltelijk) persoonsgebonden vak- of zelfs onderwerpsgebonden afhankelijk van de context hoofdzakelijk ‘tacit’ (niet geëxpliciteerd) (Meijer, Verloop & Beijaard, 1999)

Praktijkkennis Leerlijn Leren van leerlingen Instructie Doelen Materiaal Vakinhoud Pedagogiek en didactiek in het algemeen

Kijken met kennis

Learn to notice (bron: Van Es & Sherin, 2002; 2008)

Leeropbrengsten voor studenten Dialoog tussen mentor en student leidt tot uitvoering van ideeën uit de cases in lespraktijk student Studenten verwijzen in de verantwoording van hun lespraktijk naar praktijkkennis van hun mentor Welke bijdrage levert praktijkkennis van mentor aan de gezamenlijke lesvoorbereiding (dialoog)en aan het leren van de student?

Bijdrage praktijkkennis mentor aan dialoog Interpreteren gebeurtenissen in casus Relateren casus aan de eigen groep Formuleren adviezen voor lesontwerp

Bijdrage dialoog aan leren student Beredeneerd didactisch handelen: uitvoeren ideeën uit de cases verantwoorden van handelen vanuit praktijkkennis mentor Leeropbrengsten voor lesontwerp en beeldvorming vakdidactiek

Theoretisch model

Lekenpraatje promotie Maaike Vervoort, 6-9-2013 Opbrengst 1 Opbrengst 2

Lekenpraatje promotie Maaike Vervoort, 6-9-2013 Aanbevelingen Geef praktijkkennis van mentoren een prominente plaats in het opleidingscurriculum Stem de rollen van mentoren en opleidingsdocenten beter op elkaar af, met name wat betreft hun specifieke kennisbijdrage aan het leren van studenten.

Rich media-cases in de lerarenopleiding Lekenpraatje promotie Maaike Vervoort, 6-9-2013 Contactgegevens Belangstelling voor het proefschrift? m.vervoort@saxion.nl Artikel Pedagogische Studiën (medio 2014) Kijk op de praktijk Rich media-cases in de lerarenopleiding