Video-observatie in het kader van integrale zorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
EMDR bij autisme spectrum stoornissen (ASS) en bij verstandelijke beperking (VB) Zoek de verschillen.
Wat is het OCB? Het Orthopedagogisch Centrum Brabant is een instelling voor behandeling van jongeren met een licht verstandelijke beperking die gedragsproblemen.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Klas 1a.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Werken in de wijk 17 april 2013 Karin Landuyt
Leger des Heils ZWN Grijs Genoeg(en)
Jan Visscher Lid klankbordgroep Vroeg, Voortdurend, Integraal 23 september 2009.
Een Taskforce voor Integrale Vroeghulp Na 3 jaar succesvol experimenteren met IVH en Vroeg, Voortdurend, Integraal (VVI) Verankering Integrale Vroeghulp.
hoe autismevriendelijk ben ik
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Totale communicatie Juli Totale communicatie Juli 2009.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
School Video Interactie Begeleiding
Naschoolse Dagbehandeling:
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Landelijke voorlichting LGF in mbo Amersfoort, 24 april 2007 Cor van Waveren, ROC Friese Poort In deze presentatie wordt stil gestaan bij.
Uw gemeente & mensen met een beperking
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Ouder worden met een verstandelijke beperking, volgens mensen zelf en hun familie (Mieke Cardol en Tineke Meulenkamp) Ine Mestdach 1BaO b2.2.
Je herkent het pas als je het kent
Phelan-McDermid Oudercontactdag
DIGITALE COLLAGE ESTHER
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Communicatie met ouders
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Communicatietraining voor dove ouders met horende kinderen
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Welkom ik maak me sterk.
Jeugdgezondheidszorg Wat doet de JGZ als ruggengraat van het Centrum voor Jeugd en Gezin? , Gabrielle Geerdink.
Zorgvragers op 't Paradijs Ouderen met:  dementie  psychiatrische achtergrond  niet-aangeboren hersenletsel  licht verstandelijke beperking  lichamelijke.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Uitkomsten van de enquête van ouders Februari 2016.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
De wijkteams: de Rotterdamse aanpak
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Workshop VIB volwassenen (met moeilijk te begrijpen gedrag)
CKG de kleine parachute
levensloopfunctie en beveiligde intensieve zorg
Een gezond mens wil alles, een zieke wil maar één ding.
Informatie Inkoop Langdurige Zorg Volwassenen in Rotterdam
Presentatie voor teams Oktober 2018
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
[powerpoint openen, openen]
Overzicht modules CKG Glorieux
Ontwikkelingspsychologie
Ondervoeding op de kaart
Overzicht modules CKG Glorieux
Transcript van de presentatie:

Video-observatie in het kader van integrale zorg Annemiek de Jong

Feiten en weetjes over MEE en IVH Vanuit de vraag van de cliënt, uitgaand van de eigen kracht en mogelijkheden in het netwerk Onafhankelijk van zorgaanbieders en zonder indicatie Samen met andere organisaties IVH = Integrale Vroeghulp Samenwerkingsverband met Jeugdzorg, kinderartsen, thuiszorg, revalidatie, orthopedagoog enz. Team Opvoeding & Ontwikkeling van MEE levert trajectbegeleiders net als de andere participerende organisaties Staan naast de ouders

Lieke 6 jaar

Medische achtergrond in het kort: Lieke is geboren met 36 weken, erg klein VcF Syndroom (22q 11 deletie), moeilijkheden met de spraak vanwege problemen met het zachte gehemelte (velo), aangeboren hartafwijkingen (cardio) en een herkenbaar uiterlijk (faciaal). Hartafwijking -> Operatie Lieke verlaat het ziekenhuis in februari 2007 na 4 maanden Een verstandelijke beperking (TIQ 55) Met 2 jaar constatering Jeugdreuma, waarvoor wekelijks 2 prikken Medische achtergrond in het kort:

Algemene kenmerken CvF syndroom Ontwikkeling en gedrag Licht vertraagde motorische ontwikkeling Vertraagde spraak/taalontwikkeling, opvallend nasale (door de neus klinkende) spraak en articulatieproblemen Leermoeilijkheden en soms een verstandelijke handicap Vaak een combinatie van teruggetrokken, beweeglijk gedrag en beperkte concentratie Het contact met leeftijdgenoten is zwak, het contact met volwassenen verloopt goed Soms persoonlijkheidsproblemen, vooral angsten en stemmingsstoornissen Soms ADHD en/of PDD-NOS

De hulpvraag van de ouders aan IVH 1e contact ouders - IV in oktober 2012 Lieke is bijna 6 jaar met een ontwikkelingsleeftijd van een 3 jarige en ouders maken zich zorgen om haar sociaal emotionele ontwikkeling. Lieke overkomt veel, wat ze lang niet altijd begrijpt. Prikjes, pijn, maar ook angst, verwarring. Kan ze dit allemaal verwerken, heeft ze hierbij hulp bij nodig? Lieke laat gedragsproblemen zien, wat gaat er in haar om? Wij willen dat er diagnostisch wordt meegekeken. Graag handvatten hoe met haar om te gaan. Inmiddels is haar ontwikkelingsleeftijd gestegen naar zo’n 4 – 4 1/2 jaar.

Advies vanuit IVH team Leden IVH team: kinderarts, kinderpsychiater, psycholoog, orthopedagoog, revalidatiearts, coördinator IVH Het team erkend de vraag van ouders. Complimenteren ouders met de wijze waarop zij Lieke ondersteunen en helpen haar ervaringen te verwerken. Zij zien nu geen directe aanleiding voor EMDR of speltherapie, maar wel: Video observatie door MEE, om Lieke “in beeld” te krijgen thuis, op school en in het ziekenhuis. Uitkomsten en advies Video observatie afwachten en evt. terug laten komen in IV team. Mogelijk in toekomst nog ondersteuning middels speltherapie.

Plan van aanpak Video observatie Opname thuis (communicatie en afstemming) Opname op school (ZML Daniël de Brouwerschool in Wilp) Opname in het ziekenhuis (voor, tijdens en na prikmoment) Bespreken beelden met orthopedagoog van MEE Afstemming en overleg aan de hand van de beelden met ouders, de trajectbegeleider IVH en de Pedagogisch medewerker van het Gelre ziekenhuis. Advies Van het hele traject beelden, behalve van overleg leerkrachten en orthopedagoog. Mijn doel bij de presentatie: Jullie meenemen in het traject vanuit video observatie naar integrale aanpak en afstemming op wat Lieke nodig heeft voor ontwikkeling. Veel beelden! Graag een actieve rol van jullie!

Observatie thuis Fragment thuis: vader/moeder/Lieke en broer op achtergrond Afstemmen groep, eerst hele fragment dan korte analyse momenten. Keuze dit fragment: Kijken vanuit de vraag? Hoe gaat Lieke om met verwerken informatie? Welke communicatie vaardigheden zet zij in? Elementen – patronen Vaardigheden ouders Waar liggen de aandachtspunten?

Observatie school Fragment school, twee leerkrachten: Doel instructieles: vergroten concentratie vaardigheden Doel gymles: versterken zelfvertrouwen Ik mocht geen andere kinderen op beeld. Hoe gaat Lieke om met instructie? Hoe gaat zij om met emoties? communicatie vaardigheden afstemming leerkrachten? waar liggen evt verbeterpunten?

Observatie ziekenhuis Fragment Prikken: Vragen vooraf van ouders: Hoe gaat Lieke om met het prikmoment Stemmen wij ons voldoende op haar af? hoe gaat zij om met emoties? waar liggen verbeterpunten?

Reflectie en ontdekkingen in beeld Review thuis: Ouders, trajectbegeleider IV en ik Ouders actief + samen genieten van beelden Keuze fragment: Vanuit ontdekkingen op beeld “dat Lieke snel over emoties lijkt heen te stappen” verwerken van informatie en omzetten naar handvatten om hier beter op af te stemmen. Initiatieven over en weer, ontvangstbevestiging Review ziekenhuis: samen ontdekken wat gedrag van Lieke kan betekenen wat zou dan helpend zijn? Overleg: aanreiken, uitwisselen, uitdiepen, en overeenkomen koppeling hulpvraag: kan Lieke het allemaal verwerken? Regie voor Lieke

Advies en vervolg traject Afstemmen in tempo en niveau Taal ondersteunen met gebaren Oogcontact stimuleren, helpen focussen Ontvangen van het gevoel, door benoemen en ruimte voor verwerking. Door voorbeeld gedrag Lieke leren stil staan bij wat zij voelt in het hier en nu en dat zij dat ook leert te benoemen Geef Lieke meer eigen regie via Picto’s, planning, planbord Kortdurend ondersteuningstraject vanuit MEE

Vervolgopname ziekenhuis Vervolg traject: Informatie overdracht ouders- school Ouders thuis aan de slag met Picto’s en afstemmen tempo en stilstaan bij emoties van het moment. In ziekenhuis samenwerking moeder en PM tot stand komen picto boekje, afstemming verpleging, collega PM Slechts 1 Vervolg opname ziekenhuis: keuze fragment: Inzet structuur met doel meer regie bij moeder en Lieke Afstemmen tempo effect keuzes op Lieke? of verdient de aanpak nog aanscherpen

2e review ziekenhuis Stil staan bij Groei en aanscherpen aanpak

Terugblik op het traject en de samenwerking Heeft het traject voldaan aan de verwachtingen? Een terugblik.

Met dank aan: Lieke , haar ouders en broer Het team van het Gelre ziekenhuis in Apeldoorn Leerkrachten van de Daniël de Brouwerschool in Wilp De trajectbegeleider van Integrale Vroeghulp

Vragen ?

Bedankt voor jullie aandacht!