Inhoud overlopen Mededeling VVKSO specifieke vragen bij de gip.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Inschrijven - stroomdiagram
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Memo overleg coördinatoren VZ
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
onderzoekscompetenties
Eindwerk zesde jaar.
Medezeggenschap en de Benchmark
Infosessie Ombudswerking 1.Wie zijn/ Wat doen ombudspersonen? 2.Aandachtspunten OER.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Mag ik u voorstellen ....
Landbouwbreed Klaaswaal
VTB Technasium Vakcollege
Structuur secundair onderwijs
P 1 Pip - Onderwijs. P Regelgeving BVR van 27 juni 1990 Omzendbrief van 26 september Individualisatie.
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Van, voor én door het onderwijs.
Kinderzorg 16 Januari 2014.
Directievergadering personenzorg
16 Januari 2014 Verslag in Groen
IO-verantwoordelijken
Agenda Servicedocument: verschillende kaders
Thuis- en bejaardenzorg/zk
GIP toelichting Begeleiders personenzorg 6 september 2013 dpb brugge 6 september 2013.
Vernieuwing verzorging
31 januari 2014 Verslag in groen
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De 10 wegen en moderne marktbenadering
AANVRAAGFORMULIEREN VAN A TOT Z Brugge, 12 november 2009.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Handelingsgericht werken
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
ATHENEUM Hof van Riemen
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Toewijzing extra ondersteuning SWV VO 30.06
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Optimale omgeving voor Projectmatig werken
Lerend netwerk – vrijdag 26/10/2012 Samenwerking MSKA Roeselare – VDAB
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Workshop evalueren Dcp
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar
Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.
Inschrijven - stroomdiagram
Leerplan Toegepaste informatica 3e graad Boekhouden-informatica tso
Ontmoetingsdag Coördinerend Directeurs SO 14 december 2018
Flexibele leertrajecten
Transcript van de presentatie:

inhoud overlopen Mededeling VVKSO specifieke vragen bij de gip

waar vind ik informatie over de gip? Mededeling van het VVKSO (M-VVKSO-2012-050) omzendbrief SO 64 (punt 8.1.1) besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2002 (art. 56)

wat staat er in de Mededeling? welke vakken horen bij de gip wie beoordeelt de gip invulling van de gip wie begeleidt de gip verschillende fases van de gip evaluatie & deliberatie veel gestelde vragen

wat is de geïntegreerde proef? procesgerichte evaluatievorm: of proces- èn productgericht evalueren! verplicht in bso, kso en tso band met studierichtingsprofiel vakoverschrijdend  je kan als school zelf veel invullen!

welke vakken horen bij de gip? hangt af van gip-opdracht ook vakken uit basisvorming en complementair gedeelte (nieuw!) kunnen kan van leerling tot leerling verschillen Gip-opdracht /gip-doelstellingen -> cf. antwoord Sint-Niklaas ‘Nieuw’ is relatief

wie beoordeelt de gip? leraren die betrokken vakken onderwijzen minstens één externe deskundige ook andere personeelsleden mogelijk (nieuw!) adviserend school bepaalt wie beoordeelt én mate van betrokkenheid ‘gip-jury’ is niet verplicht! Er hoeft geen eindgesprek met jury te zijn! Er is wel een eindproduct van de ll nodig. En er dient een gezamenlijk evaluatiemoment georganiseerd te worden met betrokken leraars en externe deskundige (n). ‘Nieuw’ is relatief Duidelijk communiceren aan leerlingen en ouders Betrokkenheid externe deskundigen -> haalbare rol Externen op de hoogte van evaluatiecriteria!

invulling van de gip vanuit studierichtingsprofiel + aangepast aan profiel leerling kan zowel gemeenschappelijk als individueel duidelijk en transparant vanaf begin schooljaar Externe deskundigen en lln. bij opgave betrekken Gemeenschappelijk: duidelijk afbakenen wat elke leerling doet Duidelijke communicatie over wat verwacht wordt, wanneer het verwacht wordt, bij wie de ll. met vragen terecht kan, hoe de gip geëvalueerd zal worden …

wie begeleidt de gip? geen reglementaire beperkingen gip-mentor (school) als aanspreekpunt en coach continuïteit van procesbegeleiding (volgens afspraak) Zie slide 8: voor ‘andere personeelsleden’ beslissing schoolbestuur/directie nodig Procesbegeleiding garanderen

verschillende fases van de gip voorbereidende fase planningsfase uitvoeringsfase afsluitende fase Afsluitende fase: bv, voorstelling eindresultaat (niet noodzakelijk verdediging!)

evaluatie gip school bepaalt evaluatiecriteria procesevaluatie t.o. productevaluatie eindverslag of eindcijfer? duidelijke communicatie, evaluatiecriteria en rapportering naar alle betrokkenen vanaf het begin van het schooljaar Eindverslag of –cijfer: aangeven welke elementen leiden tot globaal oordeel (op basis gip-doelstellingen) Verantwoording in functie van latere deliberatie Duidelijke rapportering: dus liever niet verrekenen met vakresultaten op rapport

gip en deliberatie zeer belangrijk element deliberatiedossier richtinggevend MAAR geen automatische gevolgen  kijken naar globale dossier motiveren in notulen delibererende klassenraad

Specifieke vragen bij de gip

tijdig indienen is deel van opdracht Wat kan een school doen als een leerling deeltaken of het eindproduct van de gip niet of te laat indient? tijdig indienen is deel van opdracht manifest weigeren  nulquotering (onderdeel)  geen quotering beoordelen op basis van beschikbare informatie Beschikbare informatie: altijd aspect procesevaluatie Te laat indienen meenemen bij (eind)beoordeling Geen quotering: duidelijk communiceren dat dit verrekend wordt (afspraken best van bij begin schooljaar bekend gemaakt)

nieuwe datum of meteen eindbeoordeling gip? evaluatoren beslissen Wat gebeurt er als een leerling niet komt opdagen voor de voorstelling van het eindproduct? nieuwe datum of meteen eindbeoordeling gip? evaluatoren beslissen DKR neemt eindbeslissing over studiebewijs Geen nieuwe datum: voor dat onderdeel geen of nulquotering

Is een bijkomende proef voor de gip mogelijk? belang procesevaluatie bij gip bijkomende proeven enkel bij lacunes normaal geen bijkomende proeven nodig

Kan een leerling die bist een vrijstelling krijgen voor de gip? principe: geen vrijstelling mogelijk wél mogelijk: aanpassen gip-opdracht - deelaspect uitwerken - integratie niet-verworven onderdelen Geen vrijstelling: gip is geen vak

Mogen in de gip nieuwe (leerplan)doelstellingen aan bod komen? school bepaalt gip-doelstellingen extra doelstellingen kunnen (wel letten op verhouding bij evaluatie) en dus basisdoelstellingen zijn doorslaggevend … Geen basisdoelstellingen enkel in gip (toch zeker bij individuele opgave)

eigen aan gip is vakoverstijgend karakter Hoe rapporteer je over de gip (bv. als leerlingen tijdens de praktijkvakken ook aan de gip werken)? Dus aparte evaluatie gip en ‘praktijk’vak? BV Seminarie / stage … kan niet samenvallen met gip! Dubbel tellen kan ook niet! eigen aan gip is vakoverstijgend karakter gip apart onderdeel deliberatiedossier transparantie evaluatie  beter apart rapporteren Wijze van rapporteren op zich vrij, maar moet wel duidelijk en transparant In vb. inhoud praktijklessen zowel bij praktijkevaluatie als onderdeel gip

niet wettelijk bepaald hoe (zie slide 8) zo nauw mogelijk Hoe nauw moeten externe deskundigen betrokken worden bij de (proces)evaluatie? niet wettelijk bepaald hoe (zie slide 8) zo nauw mogelijk minstens kennis van evaluatiecriteria betrokken bij proces (ev. vanop afstand) aanwezigheid op deliberatie: is een mogelijkheid. (zo nauw als haalbaar is?) Minstens op hoogte van evaluatiecriteria

tso: aard van de studierichting Hoe vertaal je de verschillende leerlingen-profielen (bso, kso, tso) in de gip-opdracht? tso: aard van de studierichting doorstroming: sterk theoretisch onderbouwd kwalificatie: praktisch karakter, voldoende theoretisch onderbouwd (sterke onderlinge integratie) bso: klemtoon op realisatie, beperkt theoretisch onderbouwd Voorbeelden? Zeker ingaan op plaats theoretische bundel in bso Bso: ook visuele aspect (portfolio) Verwijzing pedagogische begeleiding

Kunnen stages deel uit maken van de GIP? Jazeker, er is inhoudelijk grote overlapping mogelijk dus bv bepaalde vakoverschrijdende opdrachten (met integratie van kennis, vaardigheden en attitudes) op stage kunnen deel uitmaken van gip! Formeel blijft er een verschil dat duidelijk moet aangeven worden- GIP= evaluatievorm Ook inzake evaluatie is er een juridisch verschil Dus in tegenstelling tot vroeger advies van verbond!

nog vragen? Mededeling van 18 december 2012 over “De geïntegreerde proef in het voltijds secundair onderwijs” (M-VVKSO-2012-050) carl.snoecx@vsko.be janwillem.ravyst@vsko.be Inloggen via website vvkso