Bijeenkomst Fairtrade Gemeenten Het benaderen van bedrijven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe blijf ik gemotiveerd
Advertisements

Workshop 3 deel 1: Marketing
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
Hoofdstuk 5 Verkooptraject
Business mapping Business model canvas.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Veilig Internet Volgende
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Rond de (keuken)tafel, over het versterken van zelfregie
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk.
Zakelijk telefoneren Niveau 2 Kerntaak 2.
ROEIDAG 2012 Sponsoring uit eigen identiteit 1.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Florecom en Internet bestel systeem
Het genereren van LEADS!
Kennis is macht … kennissen is meer! Wouter Verduyn Nieuwegein, 10 juni 2004.
Schoolpartnerschappen in Europa
Werkgroep De Redakse een samenwerkingsverband tussen Leerpunt Meetjesland en Wijkcentrum De Kring Hoe drempels en knelpunten overbrugd worden…
Gedrag Gedrag wordt bepaald door drie elementen: Verstand Gevoel Wil.
Basiscursus Levensboeken
Inkopen en aanbesteden
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Maandag 14 juli 2014 Training Omgaan met service Les 2.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Een startersgids voor innovatie
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
HERBALIFE = NETWERKMARKETINGBEDRIJF
In samenwerking met de wereldwinkel informeert de werkgroep DUURZAAMHEID van pkn de weide u over fairtrade handel.
Acquisitie.
Voorbereiding aanvraag pilot ronde 4b Projectleider: hbo instelling en twee mbo instellingen Proces: project management - Fase 1: werkgroep strategie &
1 Welkom Conferentie ‘De persoonlijke aanpak werkt!’
Vrijwilligersbeleid. Waarom ben jij vrijwilliger? Wat motiveert jou? Wat heb jij nodig?
Waarom ben jij vrijwilliger? Wat motiveert jou? Wat heb jij nodig?
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Bibliotheek Helmond-Peel Uit& Thuis in Bibliotheek Helmond-Peel Maria Vermeer.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Ken je kracht…Deel je kracht…
WORKSHOP MARKETING VOOR STARTERS. Agenda: 1………………………………………. 2………………………………………. 3………………………………………. 4………………………………………. 1. WIE IS FREEK? 2. DE BASIS VAN JE.
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
CRM H3 De klantgerichte organisatie Commercieel medewerker.
Projectwijzer 7 H2 De klantgerichte organisatie Middenkader Engineering.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Klantgericht Telefoneren
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
De kunst om een klant of prospect een dienst van SNS Bank te laten kopen SNS Programma voor Ondernemende Helden Sales training Verkoop adviseur Docent:
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
EEN VAN DE GENOMINEERDEN IN EINDSTRIJD…. GELUK VOOR IEDEREEN.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Molenwater SG Middelburg
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Verkoop Hoofdstuk 2 Klanten ontvangen en benaderen.
Centraal meldpunt onverzekerdenzorg Sylvia Commandeur 16 februari 2017
Cursus vrijwilligers werven
Verkoopt en handelt verkoop af
Huurders betrekken bij het beleid van Vecht en Omstreken
Customer service & Relatiemanagement
Minimaal €221,- per maand minder
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst Fairtrade Gemeenten Het benaderen van bedrijven

Programma Introductie Hoe inspireer en overtuig ik bedrijven fairtrade te gebruiken? Achtergrond informatie 7 Stappenplan De praktijk Zelf aan de slag Het aanvalsplan Middelen Leren van elkaar/ tips

Fairtrade in de zakelijke markt What’s in it for me? The benifits; company wise. MVO beleid. USP’s producten; puur, echt, smaak, design, ambacht, duurzaamheid en exclusiviteit. Fairtrade is voor veel organisaties geen koopmotief. Overtuiging! Kerstpakketten en relatiegeschenken zijn een goed middel om fairtrade binnen een organisatie te krijgen.

De markt voor relatiegeschenken/ kerstpakketten Jaarlijkse verkoop van zo’n 5 á 6 miljoen pakketten/ relatiegeschenken Gemiddelde prijs € 35,- á € 45,- Omzetpotentie: € 231 - 250 miljoen 64-70% Nederlandse huishoudens krijgt een relatiegeschenk of kerstpakket binnen onderwijs 40%-50%; binnen de gezondheidszorg en dienstverlening zo’n 60%

Populair zijn relatiegeschenken en kerstpakketten rond een thema: Trends en verwachtingen Populair zijn relatiegeschenken en kerstpakketten rond een thema: Wellness Duurzaamheid en fairtrade Themapakketten als “chocolade”, “koffie”, “koken met een thema” Eigen keuze pakketten

Redenen branche: Redenen klanten: Waarom fairtrade in de zakelijke markt Redenen branche: Aanzienlijk deel van het totale handelsvolume Kans op nieuwe klanten voor nu en de toekomst Bredere bekendheid fairtrade en producten Imago Extra afzet producenten Redenen klanten: Maatschappelijk verantwoord (MVO beleid) Maatwerk, goede service Lokale betrokkenheid/ Maatschappelijke betrokkenheid Windowdressing 95% van de winkels maakt eigen pakketten

Opereren op de zakelijke markt vraagt een goede voorbereiding! 7-Stappenplan Opereren op de zakelijke markt vraagt een goede voorbereiding!

Stap 1: Stap 2: 7-Stappenplan Ken het aan te bieden / verkrijgbare assortiment Zorg voor voorbeelden / monsters  Fairtrade Gemeente toolkits Zorg voor informatie vanuit toeleveranciers Stap 2: Te benaderen klanten selecteren (maak een lijst met potentiële klanten) Welke groep klanten of welke marktsegmenten Maak gebruik van bestaande contacten, ook van collega’s / vrienden / kennissen / familie! Bestaande en vaste zakelijke klanten Bestaande fairtrade afnemers van vorig jaar of langer geleden

Stap 3: Stap 4: 7-Stappenplan Een ‘aanvals- / verkoopplan’ opstellen Ken je klant (door voor onderzoek internet, telefoonnummers, namen/ functies, aantal personeelsleden etc.) Stap 4: Het werven van klanten Persoonlijke post, brochures opsturen (altijd telefonisch vragen of er iets opgestuurd mag worden) Eventueel persoonlijk afgeven

7-Stappenplan Stap 5: Na het versturen of afgeven contact opnemen met de contactpersoon om een persoonlijke afspraak te maken Het telefoon gesprek mag maar kort duren (2 min.) Als er geen afspraak gemaakt kan worden altijd vragen of je nog iets op mag sturen Positieve houding achterlaten Het sturen van een bevestigingsbrief of email m.b.t. de afspraak

7-Stappenplan Stap 6: De mogelijke klant bezoeken (eventueel samen met een leverancier of winkelier na goedkeuring prospect) Hoe voeren we gesprekken met mogelijke klanten? Dit gaat altijd op basis van gelijkwaardigheid. De mogelijke klant vindt het leuk om te praten met iemand met verstand van zaken die naar hem of haar luistert. De klant is minstens 80% van de tijd aan het woord.

7-Stappenplan Stap 7: Een voorstel doen (dit kan via een leverancier / winkel of landelijke organisatie) Hoe zorgen we dat we een voorstel hebben dat klinkt als een klok? Maatwerk dus de klant moet zich erin herkennen Geef duidelijk aan wat er geleverd kan worden en wat de toegevoegde waarde is Sluit af met het vragen om bevestiging over leveren / service / kwaliteit of hoe de vervolgstap er uitziet Blijf zoveel mogelijk in contact na dit gesprek via e-mail / telefoon etc.

Zorg voor een klik in het gesprek! Het belang van een goed gesprek Zorg voor een klik in het gesprek!

Het belang van een goed gesprek Hoe zorg ik daarvoor?

Nazorg is belangrijk! After Sales Informeer of de contacten met de leverancier goed zijn verlopen. Bel bij een kerstpakketten klant direct na levering en na de feestdagen om te vragen of alles naar wens was. Handel eventuele klachten af en noteer verbeterpunten. Informeer of u het jaar erop weer een folder mag (laten) sturen.

Teuni van der Meer Wereldwinkel De Bilt De Praktijk Teuni van der Meer Wereldwinkel De Bilt

Het aanvalsplan of verkoopplan Zelf aan de slag Het aanvalsplan of verkoopplan Wie Samenwerking Wat Wanneer Acquisitie Telefoongesprek voorbereiden Verkoopgesprek

Middelen Zelf aan de slag Folders Producten Websites Informatie leveranciers e.d.  factsheet bedrijven Samenwerking met lokale fairtrade initiatieven Netwerkevenementen Fairtrade Gemeente koffietoolkit Fairtrade@Work Wat nog meer? Nieuwe regeling: Vanaf 2010 wordt er een nieuw begrip geintroduceerd in de Loonbelasting: de werkkostenregeling. Dit wil nog niet zeggen dat deze regeling verplicht wordt vanaf 2010, daarin heeft u een keuze. Inhoud werkkostenregeling De werkkostenregeling houdt in hoofdregel het volgende in: Al hetgeen u aan uw personeel betaalt in de vorm van een (kosten)vergoeding of verstrekking is onbelast, mits dit totaalbedrag lager is dan 1,4% van de totale fiscale loonsom van uw voltallige personeel. Het meerdere is bij u als werkgever met 80% eindheffing. Voorbeeld: Uw fiscale loonsom bedraagt                                                            € 1.000.000,- De ruimte voor onbelaste vergoedingen/verstrekkingen is 1,4%             € 14.000,- U betaalt in 2011 aan uw personeel wegens vergoedingen                    € 20.000,- Het surplus bedraagt                                                                         € 6.000,- Hierover betaalt u als werkgever een eindheffing ad 80%                       € 4.800,- De Nederlandse wet wordt veelal gekenmerkt door uitzonderingsgevallen en uitzonderingsregels, zo ook nu. Naast de hoofdregel heeft de wetgever een aantal uitzonderingscategorieen benoed, die aanvullend op de 1,4% vergoed mogen worden. Dit betreft vergoedingen/verstrekkingen die kwalificeren als: - intermediare kosten (kosten door werknemer namens het bedrijf gemaakt); - gerichte vrijstellingen (bijvoorbeeld reiskosten tot € 0,19 per kilometer); - nihilwaarderingen (bijvoorbeeld arbovoorzieningen) Wanneer? U heeft de keuze om per 1 januari 2011 de overstap te maken naar deze nieuwe regeling. U kunt er ook voor kiezen om voorlopig het huidige systeem voort te zetten. Jaarlijks heeft u een nieuw keuzemoment, welke keuze u vooraf dient te maken. Vanaf 1 januari 2014 bent u echter verplicht gebruik te maken van de werkkostenregeling. Zoals eerder opgemerkt heeft u in het huidige algemene kostenvergoedingensysteem ook enkele plichten, waaronder het periodiek onderbouwen van vergoedingen.

Leren van elkaar Een gesprek m.b.t. fairtrade bij een organisatie. Wat ging er goed? Wat kon beter? Zijn er tips die je wilt delen? Nieuwe regeling: Vanaf 2010 wordt er een nieuw begrip geintroduceerd in de Loonbelasting: de werkkostenregeling. Dit wil nog niet zeggen dat deze regeling verplicht wordt vanaf 2010, daarin heeft u een keuze. Inhoud werkkostenregeling De werkkostenregeling houdt in hoofdregel het volgende in: Al hetgeen u aan uw personeel betaalt in de vorm van een (kosten)vergoeding of verstrekking is onbelast, mits dit totaalbedrag lager is dan 1,4% van de totale fiscale loonsom van uw voltallige personeel. Het meerdere is bij u als werkgever met 80% eindheffing. Voorbeeld: Uw fiscale loonsom bedraagt                                                            € 1.000.000,- De ruimte voor onbelaste vergoedingen/verstrekkingen is 1,4%             € 14.000,- U betaalt in 2011 aan uw personeel wegens vergoedingen                    € 20.000,- Het surplus bedraagt                                                                         € 6.000,- Hierover betaalt u als werkgever een eindheffing ad 80%                       € 4.800,- De Nederlandse wet wordt veelal gekenmerkt door uitzonderingsgevallen en uitzonderingsregels, zo ook nu. Naast de hoofdregel heeft de wetgever een aantal uitzonderingscategorieen benoed, die aanvullend op de 1,4% vergoed mogen worden. Dit betreft vergoedingen/verstrekkingen die kwalificeren als: - intermediare kosten (kosten door werknemer namens het bedrijf gemaakt); - gerichte vrijstellingen (bijvoorbeeld reiskosten tot € 0,19 per kilometer); - nihilwaarderingen (bijvoorbeeld arbovoorzieningen) Wanneer? U heeft de keuze om per 1 januari 2011 de overstap te maken naar deze nieuwe regeling. U kunt er ook voor kiezen om voorlopig het huidige systeem voort te zetten. Jaarlijks heeft u een nieuw keuzemoment, welke keuze u vooraf dient te maken. Vanaf 1 januari 2014 bent u echter verplicht gebruik te maken van de werkkostenregeling. Zoals eerder opgemerkt heeft u in het huidige algemene kostenvergoedingensysteem ook enkele plichten, waaronder het periodiek onderbouwen van vergoedingen.