Marketing introductie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Workshop 3 deel 1: Marketing
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
Hoofdlijnen Basisnet Spoor
Winst- & verliesrekening (of resultatenrekening of baten- & lastenrekening) Het Eigen Vermogen verandert als gevolg van de bedrijfsactiviteiten gedurende.
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Vertaalslag Marketingmix naar Siva
De zin en onzin van social media SNF JAARDAG 7 NOVEMBER 2011.
Geld verdienen met trends
Marketing introductie
Portfolio’s voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april 2011 Bea Edlinger & Willibrord Huisman IOWO Tekeningen Eva Huisman De dia’s in deze PPT zijn.
Ketenzorg Zorggroep Ketenzorg KIS Medicatie Discussie ROHA 2011.
Management & Organisatie
Breechpocket-productdossier
4 P´s en 3 R-en MK01.
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Een startersgids voor innovatie
Inleiding in de Marketing
13 december ZijActief Koningslust Kerstuitstapje Streekmuseum de Locht Foto’s en powerpoint R. Verstraten.
Werkkader Marketing Management Hoofdstuk 2. Leervragen Hoe kan marketing klantenwaarde beïnvloeden? Hoe wordt strategische planning op de diverse organisatieniveaus.
Marketing Werkgroep 6.
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
H1 – Welkom in de marketingwereld WAARDE CREËREN EN LEVEREN
Inleiding tot marktonderzoek
Wat is de rol van ICT bij organisatieontwikkeling van scholen?
31 mei Lectoraat Transportveiligheid Kennistafel Transport 31 mei 2011 Nils Rosmuller.
3 februari Lectoraat Transportveiligheid Kennis Netwerk Bijeenkomst 3 februari 2011 Nils Rosmuller.
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Marketing vandaag en morgen
Business model puzzle Leer de mechaniek, ken je flexibiliteit.
TELEFONEREN MET SKYPE 11/01/2011
Voorbeeld toetsvragen
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Excursie BOLCHRYSANT ZijActief Koningslust Foto’s en Powerpoint Riet Verstaten.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Zelfstandige revalidatie met behulp van RGBd-videoanalyse Michiel Van den Berghe - 23 december
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Business Marketing Management
Ondernemerschap in Perspectief
Uitslag Enquete 2011 Noord Deurningen. Enquete 2001 De vorige enquête is gehouden in juli Het doel was om een actueel beeld te krijgen hoe de inwoners.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Hoofdstuk 2.
Het nut van Business Planning
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Rabobank …… en AOC-plaatsnaam
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Marketing H2 Marketingmix Junior Accountmanager.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
MARKETINGMIX.
Commercieel beleid en recht
Marketing H2 Marketing Commercieel medewerker. Alle activiteiten van een bedrijf die tot doel hebben de (huidige en verwachtbare) wensen en behoeften.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
De economische kringloop
Opening Crossfit Marketingtoepassingen Vincent Jasper Thomas.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Opening Crossfit Vincent Jasper Thomas. Inhoud Wat is crossfit Debriefing Missie Visie Doelgroep Concurrentie analyse ( omgeving) SMART 4p’s Promotie.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Vernieuwing in het VMBO
Een product of dienst verkopen
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Hoofdstuk 8 De juiste marketingmix
Transcript van de presentatie:

Marketing introductie Referentieboek: Marketing Management, de Essentie – Kotler & Armstrong

Cursusdoelen U helpen begrijpen wat marketing precies is U helpen bij het uitvoeren van elementair marktonderzoek U helpen begrijpen hoe u uw marktomgeving kan analyseren en uw doelmarkt kan bepalen U helpen bij het positioneren van uw product U inzicht geven in de 4 P’s en hoe u dit werkmodel in de praktijk kan gebruiken U de basis van marketingplanning tonen 1/09/2011 Rita Vos

Cursusoverzicht Wat is Marketing? Marktonderzoek Analyseren van bedrijfsomgeving Kiezen van doelmarkten Ontwikkelen van producten en diensten Prijzen van producten en diensten Distributie van producten en diensten Promoten van producten en diensten Marketing plan maken 1/09/2011 Rita Vos

Belangrijkste termen en concepten Wat is marketing? 1/09/2011 Rita Vos

Marketing Marketing De verwarring Marketing IS NIET zelfde als “verkopen en promotie maken” “verkopen en promotie maken” = ONDERDEEL van marketing Marketing = Het identificeren van klanten en hun noden = Het ontwikkelen van productaanbiedingen die zo naadloos mogelijk op de noden van die klanten passen = Het prijzen, verdelen en presenteren van dat aanbod zodat die de klant en het product zo gemakkelijk en comfortabel mogelijk “in mekaar passen” ….. zodat “de verkoop” de ruil gemakkelijk kan afronden en blijven afronden Wat is het eigen belang v/d klanten 1/09/2011 Rita Vos

Marketing De bedrijfsactiviteit die zich specialiseert in het bevredigen van de noden en wensen van geselecteerde klanten door middel van ruil “productaanbod tegen geld”. De bedrijfsactiviteit wordt ingezet om het bedrijf langetermijn leefbaar te maken en te houden Voldoende product verkopen Voldoende geld binnenkrijgen Daar waar marketing zelf niet voldoende is, wordt het aangevuld/afgewerkt met “verkoop” Marketing wetenschappers streven vrij algemeen naar minimale tot totaal afwezige inzet van “verkoop” (tegenwoordig i/e veel verkoop zonder verkopers) Marketeer is evenzeer een werknemer als een kuisvrouw -> na het werk (o/h einde v/h jaar) komt de afrekening (bij en poetsvrouw zie je dit direct). 1/09/2011 Rita Vos

Noden, wensen en vragen Nood: “ik heb honger” Noden zijn basis mensgebonden = universeel Denkmodel: Maslow Wens: “ik wou dat ik mosselen kon eten” Zijn cultuurgestuurde (belg:frietjes, chinees: rijst), persoonlijke “vertalingen” van noden Vraag: “voor mij een broodje kaas” Zijn wensen gefilterd door de realiteit van de klant (beschikbaarheid, betaalbaarheid, passendheid, ..) -Niet door mekaar halen Nood: zwemband, anders verdrinken -> wens is in dit geval van geel belang ( mensen die iets echt nodig hebben; kan je geen verhaal over een ander product wijs maken) Vraag: rekening houden m/d situatie op dat moment Denk a/h voorbeeld m/h water: product op maat v/d klant maken. 1/09/2011 Rita Vos

Goederen Marketing vertrekt van “het resultaat van bedrijfsactiviteit” (Fysiek) Product = iets wat men kan aanraken Dienst = ontastbaar voordeel voor klant Idee = concept, beeld, manier van kijken, inzicht, .. ……… In de cursus noemen we dit alles “product” Is zelfde in meeste handboeken Vb:speculaaspasta; vrouw heeft recept verkocht aan lotus Men verkoopt trademarks aan andere bedrijven, Men kan zelfs een politiek gedachtengoed verkopen 1/09/2011 Rita Vos

Iets van waarde voor klant Iets van waarde voor verkoper Ruil Marketing is er op gericht “ruil” tussen een specifieke verkoper en een specifieke klant te “faciliteren” Iets van waarde voor klant Goed, dienst, idee, .. Koper Verkoper http://nl.wikipedia.org/wiki/Ruilhandel Marketeer zorgt dat de verkoop in mekaar schuift, wij zorgen voor de contacten en de praktische regeling. Iets van waarde voor verkoper Geld, krediet, werkkracht, … 1/09/2011 Rita Vos

Marktomgeving Verkoper Koper leveranciers Klimaat, infrastructuur,…. concurrentie leveranciers Klimaat, infrastructuur,…. Iets van waarde voor klant Goed, dienst, idee, .. Verkoper Koper wetgeving Iets van waarde voor verkoper Geld, krediet, werkkracht, … Wetgeving:Je moet de wet beter kennen dan je concurrent Klimaat: ijs verkopen i/d winter (ijsboerke)-> omzetdaling ,maurice chocolade (niet verkopen van mei tot september) Economische & sociale condities:afstemmen op het inkomen v/d mensen. Mode, trends, cultuur: het is noodzakelijk om hier me mee te gaan Mode, trends, cultuur Economische & sociale condities 1/09/2011 Rita Vos

Ruil maken  4P-activiteiten Marketing Mix = ALLE activiteiten die een bedrijf kan controleren en sturen om bij de doelklant de “neiging tot ruil” te verhogen 4 P’s = de marketing mix geordend in 4 groepen Alles wat te maken heeft met product Alles wat te maken heeft met prijs Alles wat te maken heeft met distributie Alles wat extra gedaan om effect 3 anderen te vergroten 4P’s : Product Prijs Promotie Plaats(distributie) 1/09/2011 Rita Vos

De P’s van marketing Oervorm: 4 Herschikkingen periode 1980-2000 Product, Prijs, Plaats, Promotie Herschikkingen periode 1980-2000 5e P geïsoleerd door verschillende auteurs Positionering  PR  people Complete herschikking: 6,7,8 … P’s 7 R’s …. 1/09/2011 Rita Vos