Handshaking bij innovatiemanagement Brainstorming voor KVIV denknet Toekomst Vlaanderen: Hoe innovatie vermarkten? Luc Bongaerts, 25 april 2004.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

Nieuw Elan met een Inspirerend Toekomstbeeld
De zin en onzin van escrow
Hoe ontstond dit initiatief ?
10 tips voor een gouden start Groeitips
MKKJ IN IZEGEM. Izegem, jeugd en mkkj  inwoners  7291 personen worden als jeugd gerekend.  1537 jongeren zijn actief in een jeugdvereniging.
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
1 Starterslening gemeente Veenendaal. 2  Verkoop van grote projecten steeds lastiger  Perfecte woning en goede balans in aantallen  Van start tot 70%
Welkom. Verwachtingen Hoe groeien WELKOM ! VANDAAG >De beste distributeurs uit 50 landen zijn samen om een nieuw hoofdstuk in de Welding Industrial Distribution.
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
Facility Management & Ideamanagement A PERFECT MATCH René Blok
Voorstellen: Eric van Schagen Alumnus TU/e 1981 CEO Simac Techniek NV Veldhoven Voorzitter FHI, Incubator 3+, RvC Technostars Investeerder in technologie-bedrijven.
Workshop creatief brainstormen
Winkelmonitor… meet de polsslag van uw handelscentrum.
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
PH 09 E V Algemeen Wat is ACES? ACES is een adviescentrum dat een volledig onafhankelijk advies kan geven op het gebied van elektronische sluitsystemen.
Een startersgids voor innovatie
Oproep Ondernemerschap “Startersinitiatieven”. Achtergrond Invulling van uitdagingen in ViA en het actieplan ondernemerschap - ‘meer en betere starters’
Het innovatiemodel van IMEC
Overzicht van het SBO-programma. Paul Schreurs, IWT
DSP Valley Adviseerdienst voor herconfigureerbare ingebedde systemen
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW Waarom streekproducten op de kaart zetten? Jo Van Caenegem 22 oktober 2007 Sint-Genesius-Rode.
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
Joke Schauvliege Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Export Vlaamse milieutechnologie.
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
Ondernemerschap financieren Leuven, 20 november 2008.
Introductie 28/07/2014 Digitaal Archief Vlaanderen.
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Wetenschap & Technologie Rol van opleiding en onderzoek in de innovatieketen Karen Maex, vicerector.
De Marketingroute In vijf stappen naar succes. Thema marketing leeft bij veel ondernemers Project De ToekomstBedrijven: 1281 termen COMMERCIEEL bij 774.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
11 Algemene Ledenvergadering 5 april 2012 Jaarplan 2013 Commissie PAS Professional Auditors at Small Audit Shops 25 december 2012.
Afstudeerproject Yannick Stoffelen.
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
E-Facturatie, praktische oplossingen. Ferdinand Casier, Agoria.
Abel Malschaert. PARTICIPATIESAMENLEVING DECENTRALISATIES Meer taken komen bij gemeente te liggen op gebied van sociale zekerheid, werk en maatschappelijke.
Verantwoordelijke marktonderzoek.
“practical advice that works” Drs A.D. van Buuren Tel:
Kennismanagement & Sociale media
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Inhoud  Inleiding  Dus er is geen probleem bij jongeren?  De branche heeft toch nood aan een hoge omzet?  Waarom zijn jullie tegen een verbod op alcoholreclame?
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
IWT in de Europese Onderzoeks- en Innovatieruimte 9 januari 2012 Symposium Vlaams Europa Platform.
CASA CURA Zorgen voor de kotmadam In samenwerking met Nicky Eilers.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Groeiprojecten identificeren ‘stap 7’ Welke projecten hebben het potentieel om de groeiambities waar te maken? -> laatste stap van de oriëntatiefase.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Vlaamse Visveiling n.v..  Samenbrengen van vraag en aanbod  De aanvoerders (first point of sales) bieden vis aan op eenzelfde verkooppunt ( reëel of.
Entrepreneural Landscape of Suriname Een toelichting op het commercialiseren van Intellectuele Eigendom.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Kompas voor het diplomalandschap. Ik vind het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen de diploma’s van Wetenschap & Technologie Internationaal.
Innovatiecentrum West-Vlaanderen1 Innovatie in de sociale en beschutte werkplaatsen in de regio Westhoek-Oostende (project okt.
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling Nieuwe initiatieven op stapel Frank Depoortere 28 oktober 2009.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
Ketenmanager & Innovatiemakelaar
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Groei van ‘de onderneming’ …
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Handshaking bij innovatiemanagement Brainstorming voor KVIV denknet Toekomst Vlaanderen: Hoe innovatie vermarkten? Luc Bongaerts, 25 april 2004

2 Overzicht  Handshaking: Wat is dat?  Probleemstelling  Waarom handshaking?  Hoe handshaking  Bij starters  Bij KMO’s  Bij grotere bedrijven  Praktische aanbevelingen  Besluit

3 Handshaking: wat is dat?  Handshaking:  Complementaire spelers actief samenbrengen om nieuwe economische activiteiten te organizeren:  complementaire spelers:  innovatoren (technische vernieuwers)  business developers  Venture capitalists  …  nieuwe economische activiteiten  Bestaande ontwikkelingen in pre-competitieve faze vermarkten  Nieuwe opportuniteiten uitwerken  Actief:  Vanuit de overheid, universiteit, investeringsinstellingen, KVIV (waarom niet?), … actief gaan zoeken naar opportuniteiten.

4 Probleemstelling  Er zijn veel nieuwe ideeën in Vlaanderen  Vlamingen zijn harde werkers, creatief en goed opgeleid en leveren een hoge kwaliteit af in wat we doen.  De basis van heel wat fundamenteel nieuwe zaken ligt nu reeds beschikbaar bij onze onderzoeksinstellingen.  Maar ze worden te weinig naar de markt gebracht:  Vlamingen kunnen niet verkopen  Niet alle onderzoekers hebben de business skills/tijd/zin/… om hun resultaten naar de markt te brengen.  Dikwijls gaat het buitenland de onderzoeksresultaten van Vlaams onderzoek exploiteren.  KMO’s zijn dikwijls conservatief, huiverachtig om te veranderen  Onze volkscultuur: we willen het zelf doen.

5 Probleemstelling  Innovatie houdt twee factoren in:  1/ nieuwe ideeën  2/ die omgezet worden in een marktgericht product.  Dat laatste punt is en blijft een probleem.  Hoeveel producten kun je echte een lokaal label opkleven?  Waar zijn de Vlaamse Nokia's ?  Wij zijn componentenleveranciers veeleer dan productontwikkelaars.

6 Waarom handshaking?  Handshaking is een van de manieren om innovaties te vermarkten:  Creeren van opportuniteiten die anders onontgonnen blijven.  Samenbrengen van de technische innovatoren met de mensen die ze kunnen verkopen.  Samenbrenger van onderzoekers met mensen die de business skills, tijd en zin hebben om die onderzoeksresultaten naar de markt te brengen.  Exploitatie van onderzoeksresultaten in eigen land.  Samenbrengen van KMO’s met de groei- en innovatie-experten  In plaats van alles zelf te doen, mensen samenbrengen die elk kunnen doen waar ze best in zijn.  technische innovatoren laten doen waar ze goed in zijn.  Pro-actief handshaking  Identificeren van commerciele activiteiten terwijl het onderzoek nog aan de gang is.  Vooruitplannen  Pipeline uitbouwen

7 Hoe handshaking?  Via  Bestaande overheidsinstellingen (IWT, …)  Universiteiten (LRD, …)  Ondernemingsverenigingen (Unizo, VBO, VEV, WTCM, …)  Business development cells oprichten  een netwerk van Business developers die actief scouten  voltijds beschikbare personen, met een brede kijk op onderzoek en de bedrijfswereld hebben  Bvb. kaderleden van ondernemingen met brugpensioen.  Met uitgebreide achtergrondkennis en sociale netwerk  identificeren van de juiste formule (o.a. financiële voorwaarden voor bijverdienen)  Doel is om mensen bij elkaar te brengen (eerder dan eigen projecten te promoten)  synergiemogelijkheden detecteren  als "matchmaker" optreden.  Win-win scenario’s opzetten  no-cure-no-pay approach

8 Hoe handshaking?  Soorten activiteiten  Bestaande ontwikkelingen in pre-competitieve faze vermarkten  Bvb doctoraat commercialiseren  Uitgaande van een marktvraag, bestaande spelers samenbrengen  Bvb, KMO en universiteit  Exportmogelijkheden bij bestaande KMO  Nieuwe businesslijn bij bestaande KMO  Focuseer op doelgroep:  Bij starters  Bij KMO’s  Bij grotere bedrijven

9 Handshaking bij starters  Universitaire / Industriele spin-offs  Naast de huidige “begeleiding” bij starten (LRD):  On Demand  Actief brokerage:  opzetten, promoten, omkaderen van activiteiten  Market pull  Actief Business Development  Industriele dienstverlening  Lagere drempel voor de industrie  Lagere drempel voor onderzoekers  Academische erkenning:  Onder het motto dat men krijgt wat men meet, dient er dus vanuit de overheid dringend bijgestuurd naar een maatstaf voor academische efficiëntie die OOK het vermarkten beloont.

10 Handshaking bij KMO’s  hoe KMO's doen groeien?  Gazelle-model: maak van een kleine KMO een grote KMO.  Ondersteuning van goed-draaiende “Business As Usual” KMO’s  Om verder te groeien.  Concept van “enten”, “verkoop in licentie”?  Breng export-specialisten samen met de KMO’s  Opdracht:  Zoek goede oplossing voor het probleem van vele KMO’s:  angst om de macht kwijt te raken?  Nu in licentie verkopen is een hypotheek voor latere groei.

11 Handshaking bij grotere bedrijven  Werk met de innovatoren, intrapreneurs, ingenieurs  Dienstverlening in de vorm van cursussen, opleidingschecks:  niet alleen voor “Spaans en Informatica”  Maar ook  voor commercial skills, innovatiemanagement  Voor business coaching, …  Actieve negotiatie  Breng de groten samen vanuit de overheid  …

12 Bestaande voorbeelden  LRD: Leuven Research & Development LRD  Begeleiding universitaire spin-offs  HSA: Hungarian Software Alliance HSA  Conglomeraat van onafhankelijke Hongaarse softwarebedrijven, opgezet door de Hongaarse overheid. Die bedrijven blijven onafhankelijk, maar bespelen samen de internationale markt (marketing, verkoop, …)  IWT: Instituut voor de aanmoediging van Innovatie door Wetenschap en Technologie in Vlaanderen. IWT  …

13 Praktische aanbevelingen  Voorzie budget voor business development in onderzoeksinstellingen en bedrijfsorganizaties.  Leer 2016 Vlaamse ingenieurs “verkopen”  Permanente vorming  In de ingenieursopleiding  Economisch onderzoek:  Werk concepten als “brokering” en “hefboombanen” verder uit  Verlaag de drempel voor IP-bescherming  geef hun een faire en betaalbare juridische bescherming bij brokerage;  Voorzie een juridisch kader /standaard-contract voor technische innovatoren  Voorzie betere appreciatie voor technische innovatoren:  Momenteel wordt het valoriseren van resultaten te veel overgelaten aan de persoonlijke ambities van de betrokken onderzoekers om commercieel te gaan  Beloon ook onderzoekers die betrokken zijn bij industriele dienstverlening, vermarkten, maar die zelf geen bedrijf opstarten  Beloon intrapreneurs in universiteiten (financieel, academisch)

14 Besluit  Er zijn genoeg mensen met ideeen,  Er zijn genoeg mensen met enterpreneur/intrapreneurscapaciteiten,  maar geef ze een duwtje in de rug