Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012
Programma 19:15 Welkom + Voorstelronde 19:25 Filmpje beursvloer 19:30 Start Workshop 'Hoe haal ik de mooiste deal binnen?‘ 20:15 Pauze 20:30 Vervolg Workshop, Hoe presenteer mij/onze vereniging of instelling? En hoe onze vraag? 21:30 Sluiting
90 minuten Vragers en aanbieders De juiste match vinden Verschillende hoeken Hoekmannen Spreekstalmeester Notaris Hoe werkt de Beursvloer?
EHBO vereniging zoekt een oefenruimte, bedrijf biedt maandelijks zijn kantine aan. Als tegenprestatie leidt de EHBO vereniging twee medewerkers op voor BHV. Scouting zoekt timmerhout, lokale aannemer zorgt voor drie porties gesorteerd afvalhout. Als dank krijgen de kinderen van de medewerkers van het bedrijf een survivaldag aangeboden. Voorbeelden van matches
Beursvloer IJmond in de pers
Beursvloer IJmond in de social media
Vraag op de Beursvloer 1.Zo concreet mogelijk 2.Vraag niet om geld! 3.Interessante tegenprestatie bieden 4.Randvoorwaarden voor samenwerking 5.Verkoop jezelf!
De eerste indruk Eén minuut! ( woorden) Klikt het? Het contact Ja: stem vraag en aanbod op elkaar af Nee: sluit het gesprek beleefd af
Korte presentatie voorbereiden voor een indrukwekkende eerste indruk: Wie ben ik? Voor wie sta ik hier? Wat is ons doel, onze missie? Hoe bereiken we dat? Wat zijn onze kernwaarden? Wat wil ik dat je weet van ons? Hoe herinner je je ons? Opdracht in drietallen
Coaching en training Communicatie en organisatie Computers en internet Financieel advies Juridische en notariële kwesties Materiaal en faciliteiten Vrijwilligers ('handjes') Mogelijke vraag-categorieën
Vertaal behoefte in Mensen, Middelen, Kennis en kunde Vraag zo concreet mogelijk: SMART Specifiek-Meetbaar-Acceptabel-Realistisch- Tijdgebonden Formuleer eventuele randvoorwaarden bijvoorbeeld: alleen in avonduren Denk (als vrager) na over een tegenprestatie Jouw vraag / aanbod
We zoeken: Voorbeeld vragen “een telefoontraining voor 30 vrijwilligers van de kindertelefoon” “bedrijven waar we een gratis oproep kunnen doen voor vrijwilligers in hun personeelsblad” “iemand die ons helpt een promotie- filmpje te maken van ons project” “een tekstschrijver die wervende uitnodigingsbrieven kan schrijven” “een vervoermiddel voor 10 zwarte pieten in de week voor 5 december” “een kunstwerk voor onze vergaderruimte”
Verplaats je in de aanbieder: Interessant project? Netwerken? Maatschappelijke betrokkenheid? Imago en publiciteit? Blikverruiming: innovatie? Nieuwe markten? Teambuilding? Fun & inspiratie? Wat heeft jouw organisatie te bieden? Tegenprestatie
Is de vraag / het aanbod helder, haalbaar en aantrekkelijk? Is de tegenprestatie interessant voor een bedrijf / aanbieder? Attentie !!!
Korte presentatie voorbereiden voor een indrukwekkende eerste indruk: Wie ben ik en wat heb ik te bieden? Waar ben ik naar op zoek? Wat is mijn tegenprestatie? Is de vraag helder, haalbaar en aantrekkelijk? Eventueel :Opdracht in subgroepjes
Betrek je achterban bij de activiteit Beursvloer Bekijk vraag & aanbod op de website Maak jezelf herkenbaar Geef visitekaartje of foldertje Toon je actief en enthousiast Houd de gesprekken kort Maak gebruik van de hoekmannen en spreekstalmeester Spreek goed af wie als eerste contact op neemt met wie Maak aantekeningen ! Laatste tips
Veel succes! op de beursvloer IJmond Noord 15 november 2012 Gemeentehuis Heemskerk Aanvang uur