Low Cost Carriers vs. Touroperators

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H20:Voorraadwaardering
Advertisements

Ben Kriechel Lex Borghans
Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
H 29: Kostprijs bij heterogene producten
Transport en Infrastructuur
groei met TTW witlof uien aardappelen granen bloembollen chicory
Vandaag.
Vernieuwende partnerschappen
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
Travel Policy / Reisbeleid
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Conclusie (1) 1.Klanten zijn zeer positief over de dienstverlening van de WZSW 2.Uit analyse van de file ‘telefonische nabel actie’ blijkt dat personen.
Voorraadwaardering LIFO FIFO GEMIDDELDE INKOOPPRIJS
Rekenland vliegreis BERGMANS
ANVR 23 September De reisagent en KLM: naar een andere relatie.
Gerjan, Marijke, Boris, Sam en Mathein
Noord Italië Piemonte - Barolo. Piemonte telt het grootste aantal kwaliteitswijnen van Italië. Op een strook van nauwelijks 20 kilometer vind je meerdere.
Studiereis Hongkong Retail concepts & design 7 – 12 december 2008; kleine groep, max deelnemers Reissom: € 2.950,- De reissom is per persoon en.
Instructies Internationale CNSJ Verkooptool - Inleiding Ontwikkeld voor markten buiten Europa Content vertaald in het Engels Online verkoop van losse festival.
Omzet.
VASTSTELLING VERKOOPPRYZEN
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Transport en Infrastructuur
Business Marketing Management
Business Marketing Sabine Vermuyten
Voorlichtingsdag ExCie-reis 27 maart De ExCie-crew Martijn ScholtensDaniël Karavolos Mart van de SandenAnita Drenthen Lise Pijl.
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
Spraakmakende campagnes. Agenda  Introductie E-id  E-id wervingsbeleid  Case: Leaseauto’s voor afstudeerders  Case: Uitgerust aan de start  Vragen.
H8: Distributie.
Bedrijfseconomie Uitwerking opgave (pagina 396)
UPGRADE PROGRAMMA WINDOWS 7 OFFICE 2010 OFFICE 365.
Dag van de CultuurCommunicatie De marketingaanpak van het In Flanders Fields Museum in Ieper.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Achtergrond 380 kV HS-station Breukelen
constante kosten, variabele kosten en marginale kosten
Elasticiteiten.
Voorraadwaardering LIFO FIFO GEMIDDELDE INKOOPPRIJS of
Schitterende Organisaties®
Werkweek (incl. Disneyland Parijs) 3 vmbo van maandag 22 april tot en met vrijdag 26 april 2013 Parijs.
Is een initiatief van Virtuele kansen in de reisbranche: van ondernemen tot arbeidsmarkt Op weg naar excellente commerciële dienstverlening.
H2 Lineaire Verbanden.
De Internationale activiteiten van De Post Peter Somers 5 september 2007.
Sirius Flight Engine. Wat is Flight Engine ? n Neutrale database / Internet Bookings Engine n Beschikbaar 7 dagen op 7, 24 uur op 24 n Overzichtelijk.
Vooraf: van - naar.
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
Inhoud college Bespreken opdracht Lijnbalancering: TPM
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
Zaalhockey (12/11/2014). 5 jongste jeugd teams 40 junioren teams 5 senioren teams.
Brandaan - Nimfenstraat 1 - B-2800 Mechelen Tel: 0476/ / Fax: 015/ mail:
Alex.
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
Antwoorden herhalingsopgaven
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
Het passagierspotentieel van Luchthaven Twente: de conclusies  Provincie Overijssel:  Bandbreedte van 0.19 tot 5.2 miljoen passagiersbewegingen plausibel.
Coming home Brand & hospitality by KLM W.E. Kooijman EVP Human Resources Air France KLM CSU Hospitality congres 24 september 2015.
Elektronisch factureren: de volgende stap in online zaken doen Datum 14 september 2006.
A comprehensive introduction of the Lufthansa Group.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 6 Productie.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
Welkom havo 3..
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Transcript van de presentatie:

Low Cost Carriers vs. Touroperators

Het concept Kostenvoordelen Onderzoek prijsverschillen losse vluchten Aanbod low cost carriers Onderzoek prijsverschillen pakketreizen Doelgroep en toekomstige ontwikkeling

Het low cost carrier concept Low Cost Carrier vs. Full Service Carrier

10 verschillen LCC en FSC 1. LCC: eenvoudig aanbod: low fare. één klasse, dezelfde beenruimte, minimale service, geen vaste plaats in het vliegtuig FSC: verschillende serviceniveaus tegen verschillende prijzen: first/business/economy class LCC: boekingen via internet (Easyjet > 96%) ook callcentre of salesdesk op luchthaven FSC: boekingen voornamelijk via reisagenten

FSC: complexe ticketstructuur 3. LCC: geen tickets, bevestigingsnummer via e-mail FSC: complexe ticketstructuur 4. LCC: gebruik secundaire luchthavens (Easyjet: Luton, Stansted, Gatwick; Ryanair: Frankfurt/ Hahn) FSC: focus op primaire vliegvelden voor de LCC-consument zijn er dus (vaak onbekende) extra kosten verbonden aan vervoer naar plaats van bestemming

FSC: intensief gebruik hub-and-spoke systeem 5. LCC: alleen point-to-point systeem: geen directe verbinding dan 2 verschillende vluchten boeken FSC: intensief gebruik hub-and-spoke systeem

FSC: veel service producten 6. LCC: “core service standards”: veiligheid en betrouwbaarheid. Geen gratis maaltijden/drankjes wel eenvoudig aanbod tegen betaling. Frequent flyer programmes/lounges in het geheel niet aanwezig FSC: veel service producten 7. LCC: geen vluchten langer dan 3 uur, meer eisen aan beenruimte, service etc. Ook minder snelle turnaround time FSC: zowel korte als lange afstanden vliegen

FSC: verkoop van zowel enkele reis als retourvlucht 8. LCC: één type vliegtuig: Boeing 737 FSC: gemengde vloot 9. LCC: alleen verkoop enkele reis m.u.v. Basiq Air FSC: verkoop van zowel enkele reis als retourvlucht 10. LCC: zelfstandig opereren FSC: samenwerkingsverbanden in de vorm van allianties

Kostenvoordelen Twee belangrijkste kostenbesparingen: 1. Grotere dichtheid van stoelen per vliegtuig load factor Groter aantal vlieguren aircraft utilisation

Load factor: Easyjet 149 stoelen per boeing 737 British Midland 124 stoelen per boeing 737 25 extra stoelen geven Easyjet een kostenbesparing van 16% t.o.v. British Midland Aircraft utilisation: Relatief veel vluchturen dankzij een snellere turnaround time Deze valt uiteen in 5 componenten 

uitstappen passagiers in- en uitladen bagage bijtanken van het toestel schoonmaken van het toestel instappen nieuwe passagiers Turnaround time LCC 25 min. - FSC 50 min. secundaire vliegvelden (rustiger) “no frills” concept (weinig tijd nodig schoonmaken toestel)

Resultaat voor LCC 11 vlieguren per dag t.o.v. 7 vlieguren voor de FSC Kosten per stoel: 40 à 50 % van FSC Gecombineerd met hogere load factor en lagere distributiekosten: Kosten per passagier LCC 1/3 van FSC

Kostenreducties LCC’s Gebruik secundaire vliegvelden Gestandaardiseerde vloot Point-to-point service Geen frequent flyer acties Geen deelname allianties Minimaliseren personeelskosten  Geen gratis maaltijden en kranten Boeken via internet/callcentre zonder tickets Outsourcen kapitaalintensieve activiteiten

Gemiddelde lonen: LCC FSC piloot Eur. 64.000 Eur. 84.000 captain

Onderzoek prijsverschillen 3 bestemmingen: Londen, Nice, Barcelona Retourtarieven economy class vs. heen/terugvlucht LCC 3 variabelen van invloed op de prijs: aantal dagen voor vertrek bij boeking de reisduur het aantal reizigers

Verschillende metingen n.a.v. variabelen Week/maand/kwartaal/half jaar voor vertrek Reisduur 3/8/15 dagen Een/twee/vier personen Kosten van kinderen en baby’s

Conclusies KLM aanzienlijk duurder dan LCC’s Retourticket incl. overnachting zaterdag op zondag, niet vliegen op maandag of vrijdag: Londen: 6 keer zo duur Nice: 2 keer zo duur Barcelona: 3 keer zo duur (Transavia 2 keer) Wanneer er geen overnachting plaats vind van zaterdag op zondag  prijsverschillen nog groter

Aanbod low cost carriers Easyjet Ryanair Basiq Air Vertrek: Amsterdam Londen Gatwick Londen Luton Belfast Barcelona Edinburgh Genève Glasgow Liverpool Nice Vertrek: Eindhoven Londen Stansted   Vertrek: Maastricht Vertrek: Groningen Vertrek: Oostende Vertrek: Brussel Pisa Shannon (Ierland) Carcasonne (Frankrijk) Milaan Venetië (Treviso) Dublin Rome (Clampino) Barcelona-Girona Allicante Bordeaux Faro (Portugal) Madrid Malaga Marseille Napels Palma de Mallorca Sevilla Vertrek Rotterdam:

RYANAIR Laatste 12 maanden t/m maart 2003 passagiers 15.736.936 bezettingsgraad 85% EASYJET Laatste 12 maanden t/m april 2003 passagiers 19.079.141 bezettingsgraad 83,8%

Verschillen Ryanair en Easyjet Easyjet maakt meer kosten door nadruk op service Easyjet kiest vaak voor drukke, centrale vliegvelden Easyjet probeert zo zakenreizigers aan te trekken Easyjet hanteert hogere winstmarges  combinatie met intensief gebruik van yield management resulteert in hogere prijzen en grotere prijsverschillen

Netwerkstrategie Easyjet: Toevoegen nieuwe routes (“connecting the dots”) Verhogen frequentie bestaande routes Toevoegen een of twee nieuwe bestemmingen per jaar Ryanair richt zich veel meer op toevoegen nieuwe bestemmingen!

Basiq Air: Richt zich uitsluitend op de Nederlandse markt Geen relevante speler Europese markt Overigen: BMIbaby Jet2 MyTravelLite Virgin Express

Onderzoek prijsverschillen pakketreizen Retourvlucht met accommodatie Londen/Nice/Barcelona Dezelfde hotels vergeleken Variabelen: Het aantal dagen voor vertrek bij boeking De reisduur Het aantal reizigers Het aantal sterren van het hotel (3 of 4 sterren) Soort kamer (2 of 3 personen)

Touroperator bestemming Londen Nice Barcelona Holland International Oad Panta Hotel Plan Kort Weg Sunweb Inverness Court Central Park Byron Thistle Lancaster Gate Vanderbilt Victoria Park Plaza Montcalm New York Vendome Gounod Sofitel Aston Acropole Atenas Senator Calabria Rafael Diagonal Port Catalunya Plaza Inglaterra Mitre Alexandra Maritim

Conclusies Londen: 102 waarnemingen Nice: 90 waarnemingen Barcelona: 108 waarnemingen Conclusies Prijsverschillen en reisduur: Korte reizen  LCC goedkoper Lange reizen  touroperators goedkoper Hotels LCC’s relatief duur

Prijsverschillen en boekingsdatum: Wederom geldt bij LCC’s: ver van te voren=goedkoper Sterke afhankelijkheid van seizoenen m.u.v losse hotels steden aangeboden op website LCC Prijsverschillen en aantal reizigers: Geen directe invloed Vliegticketprijs LCC wel vaak hoger wanneer er voor meerdere personen tegelijk wordt geboekt

Doelgroep Low Cost Carriers In het bezit van creditcard (internet/telefoon) Zakelijk 30% /vrije tijd 70% Vakantie (20%) Stedentrip/weekendje weg/vrienden en familie (25%) Bezoek tweede huis (25%) Grote nieuwe groep die anders geen gebruik had gemaakt van het vliegtuig (nieuwe vraag)

Toekomstige ontwikkeling Low Cost Carriers “Kunnen ze hun kosten (en daarmee prijzen) in de toekomst laag houden?” “Waar halen ze hun nieuwe klanten die nodig zijn voor nieuwe groei vandaan?”

Opkomst LCC’s heeft een verschuiving in het marktaandeel teweeg gebracht Marktomvang 1998: 365 miljoen Marktomvang 2001: 435 miljoen Geel: traditionele maatschappijen Blauw: chartermaatschappijen Rood: low cost carriers

Grootste deel van de klanten van LCC’s bestaat uit nieuwe vraag (ander vervoer of helemaal niet reizen) Bovendien danken LCC’s hun klanten aan nieuwe bestemmingen  secundaire vliegvelden Onderlinge concurrentie: Eind 2002 concurreerden LCC’s op 17 verschillende routes Concurrentie zal in de toekomst alleen maar heviger worden met overnames tot gevolg

Wheel of retailing 4. LCC’s reageren met upgrading en meer service wat weer leidt tot slechtere marges 3. LCC’s krijgen meer concurrentie en omzet en rendement stagneren 5. De verschillen nemen af en de markt wordt gelijkmatiger verdeeld 6. Er onstaat een gat aan de onderkant met mogelijkheden voor nieuwe disributie 2. FSC’s reageren met lage prijzen, speciale acties e.d. 1. LCC’s beginnen met lage prijzen en weinig toegevoegde waarde

Recente ontwikkelingen Reisagenten Internet als distributiekanaal Fysieke veranderingen: Mytravel TUI Tendens van vliegtuigmaatschappijen om de reisagent uit te schakelen

Reisbureau financieel Omzet Eur. 745.000 Commissie Eur. 74.500 Huur Eur. 40.000 Salaris Eur. 65.000 Diversen Eur. 15.500 -/- Verlies Eur. 46.000

EINDE