Exitheffingen bij ondernemingen: de visie van de Europese Commissie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerking tussen overheden
Advertisements

Commerciële versus fiscale winstbepaling
van verdragsbepalingen
FFEGBE Jaarverslaggeving -- Hoofdstuk 19
Vrij verkeer van werknemers
H 22: Kosten van een duurzaam produktiemiddel (dpm)
De onderneming als boekhoudkundige entiteit
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Cartesio en exitheffing
Grensoverschrijdende herstructureringen
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
Internationale mobiliteit
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
25 februari Financiën & Begroting - cel BORG 1 Car Taxation Belasting van personenwagens COM(2005)261.
De Belastingdienst Leuker kunnen we het niet maken... Ook in Wognum
Informatie besluit bijstandverlening zelfstandigen (BBZ)
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
FFEGBE Jaarverslaggeving -- Hoofdstuk 8
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Europese dienstenrichtlijn: implementatie Karolien Naert, Bart Devisch en Eva Poelemans 1.
Rondetafelbijeenkomst “Ontwikkelingen EU-recht” Exitheffingen & National Grid Indus BV (C-371/10) Prof. mr. F.P.G. Pötgens 4 November 2011.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 12 Vrij dienstenverkeer.
Vrijheid van vestiging
Pensioenverzekeren over de grens
Het ondernemingsbegrip
Reorganisaties Prof. dr. J.N. Bouwman.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Jurisprudentie HvJ EG inzake grensoverschrijdende verliesverrekening
EG-rechtelijke aspecten van hybride entiteiten in outbound situaties Mr. S.R. Pancham EFS seminar 26 mei 2009 PwC.
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Het bepalen van een significant risico en een significante toename van het risico Katrien Van Eerdenbrugh Antwerpen – ISC workshop.
ACIS/UvA/Ou Jac Rinkes 19 maart 2010
“Omgekeerde discriminatie”
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard TMC Asser Instituut, Den Haag, 28 mei 2010.
Jeroen Starreveld 28 augustus 2008
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Hoofdstuk 10 Vrij dienstenverkeer. (2/17) De vrijheid van diensten wordt gewaarborgd door artikel 49, lid 1, van het Verdrag: In het kader van de volgende.
Vrij verkeer van werknemers
OVERHEID EN BTW Drs. P.C.J. Oerlemans.
Exitheffingen en emigraties
Risicoanalyse van de elektrische installatie
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Duid het juiste land aan
De verschillen in Europa
Rollenspel EU besluitvorming
Vrij verkeer Mohamed Ait-Baali Miki Zivkovic Min Lan Zhuo 2 juni 2010.
Seminarie Uitbreiding Europese arbeidsmarkt : bedreiging of uitdaging? Tewerkstelling van buitenlandse werknemers in België
Vennootschapsbelasting voor overheden A. Tolsma MSc Adviseur financiën GRD.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Overeenkomst niet goed opgezegd Schadevergoeding.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Mark Nieuweboer 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap 2016.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Discussiebijdrage Koen Verburg 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap.
GRENSWERKERS IN EUROPA Prof. dr. Peter Kavelaars 28 juni 2017
Alternatief voorstel erfpacht conversieregeling
Grenswerkers in Europa Een onderzoek naar fiscale,
Administratie van afschrijving
Hoorzitting 6000 euro bijverdienen
WONEN EN WERKEN IN DUITSLAND
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Jacq. Linssen 11 februari 2019, Utrecht
Transcript van de presentatie:

Exitheffingen bij ondernemingen: de visie van de Europese Commissie Bert ZUIJDENDORP DG Belastingen en douane unie Europese Commissie 16 juni 2010 EFS-seminar exitheffingen

EFS-seminar exitheffingen Waarom exitheffingen? Er zijn verschillende redenen: Tegengaan van (tijdelijke) fiscaal geïndiceerde emigratie Veiligstellen/effectueren van belastingclaim over (latente) inkomsten/winsten die zijn gegenereerd in de vertrekstaat LS staan kostenaftrek toe in de verwachting later de corresponderende inkomsten te kunnen belasten In binnenlandse situaties vindt belastingheffing plaats op moment van realisatie van de inkomsten (bijv. bij verkoop) Maar belastingplichtigen kunnen gebruik maken van de verdragsvrijheden en verhuizen naar een andere LS voor het moment van realisatie Vaak wijzen belastingverdragen het exclusieve heffingsrecht bij verkoop toe aan de nieuwe woonstaat. Vertrekstaat kan belastingclaim over (latente) inkomsten/winsten niet effectueren 16 juni 2010 EFS-seminar exitheffingen

Waarom exitheffingen? (2) LS trachtten dit probleem te ondervangen door de verschuldigde belasting vast te stellen én te innen op het moment (onmiddellijk voorafgaand aan) emigratie Standpunt van sommige LS: aangezien het belastbare feit ‘plaatsvindt’ voor de emigratie, valt dit buiten de reikwijdte van het belastingverdrag Maar in De Lasteyrie heeft het HvJ t.a.v. natuurlijke personen bepaald dat de vertrekstaat latente vermogenswinsten niet mag belasten bij emigratie, als deze niet worden belast in vergelijkbare binnenlandse situaties Conclusie: Volgens het EG recht kan de LS zijn heffingsrecht niet effectueren bij emigratie en volgens de meeste belastingverdragen heeft de vertrekstaat niet langer het heffingsrecht bij de latere vervreemding van activa 16 juni 2010 EFS-seminar exitheffingen

EFS-seminar exitheffingen C-09/02 De Lasteyrie ‘Een belastingplichtige die zijn woonplaats (..) naar het buitenland wenst te verplaatsen (..) wordt immers minder gunstig behandeld dan een persoon die zijn woonplaats in Frankrijk behoudt’ ‘Op de enkele grond van een dergelijke verplaatsing ontstaat voor de belastingplichtige een belastingschuld op inkomsten die nog niet zijn gerealiseerd en waarover hij bijgevolg niet beschikt, zulks terwijl, indien hij in Frankrijk zou blijven, de waardevermeerderingen enkel belastbaar zouden zijn wanneer en voorzover zij daadwerkelijk zouden worden gerealiseerd.’ ‘Dit verschil in behandeling (…) kan een belastingplichtige afschrikken om die stap te zetten.’ Hoewel het mogelijk is uitstel van betaling te genieten, is dit uitstel niet automatisch en is het verbonden aan strikte voorwaarden (...) waaronder het verstrekken van een waarborg. Deze waarborg heeft uit zichzelf een belemmerende werking, daar hij de belastingplichtige het genot van het als waarborg verstrekte vermogen onthoudt.’ 16 juni 2010 EFS-seminar exitheffingen

EFS-seminar exitheffingen C-09/02 De Lasteyrie HvJ – Voorkomen van belastingontwijking als mogelijke rechtvaardingsgrond: ‘de maatregel heeft niet specifiek tot doel louter kunstmatige constructies die bedoeld zijn om de Franse belastingwetgeving te omzeilen, van een belastingvoordeel uit te sluiten, maar heeft in het algemeen betrekking op elke situatie waarin een belastingplichtige die een aanzienlijke participatie in een aan de vennootschapsbelasting onderworpen vennootschap aanhoudt om gelijk welke reden zijn fiscale woonplaats van Frankrijk naar het buitenland verplaatst’ ‘Een algemeen vermoeden van belastingfraude of -ontwijking kan niet worden gebaseerd op het feit dat de woonplaats van een natuurlijke persoon naar een andere lidstaat is verplaatst’ ‘Bovendien kan het beoogde doel (…) worden bereikt worden bereikt met maatregelen die de vrijheid van vestiging minder belemmeren of beperken, en specifiek betrekking hebben op het risico van een dergelijke tijdelijke verplaatsing (…)’ 16 juni 2010 EFS-seminar exitheffingen

EFS-seminar exitheffingen Mededeling COM(2006)825 – 19.12.2006 Exitheffingen op natuurlijke personen en rechtspersonen Doel: schetsen van een algemeen kader voor een gecoördineerde aanpak die LS in staat stelt om : hun exitheffingen in overeenstemming te brengen met de beginselen van het EG recht en de jurisprudentie van het HvJ, Verdeling van heffingsrechten veilig te stellen, en bestaande dispariteiten tussen verschillende nationale bepalingen die kunnen leiden tot dubbele belasting of vrijstelling op te lossen Commissie betwist niet het heffingsrecht van LS maar mogelijke discriminatoire uitoefening daarvan 16 juni 2010 EFS-seminar exitheffingen

Geen onmiddellijke heffing Het belasten van binnenlandse belastingplichtigen op het moment van realisatie en van vertrekkende belastingplichtigen over nog niet gerealiseerde waardevermeerderingen is een verschil in behandeling dat een belemmering vormt voor het vrije verkeer Belastingplichtigen die zich verplaatsen naar een andere LS mogen door vertrekstaat niet eerder of zwaarder worden belast dan belastingplichtigen binnen dezelfde LS Onmiddellijke inning van belasting over nog niet gerealiseerde waardevermeerderingen op het moment van verplaatsing is uitgesloten (tenzij als optie) 16 juni 2010 EFS-seminar exitheffingen

Mogelijke oplossing: uitstel LS stellen het bedrag van de latente vermogenswinsten vast op het moment van emigratie Maar de belasting wordt pas geïnd op het moment van daadwerkelijke realisatie (bijv. bij vervreemding) Uitstel van betaling moet automatisch zijn en mag niet afhankelijk zijn van restrictieve voorwaarden (bankgaranties, fiscaal vertegenwoordiger etc.) LS moeten rekening houden met een eventuele vermindering in waarde tussen het moment van emigratie en het moment van daadwerkelijke vervreemding (zie ‘N’) Administratieve samenwerking van belang om te verzekeren dat de vertrekstaat de belasting kan innen op het moment van realisatie 16 juni 2010 EFS-seminar exitheffingen

EFS-seminar exitheffingen Uitdagingen Wellicht noodzaak tot aanpassing van belastingverdragen om heffingsrecht vertrekstaat op moment van realisatie in ontvangststaat te verzekeren Voorkoming van dubbele belasting/dubbele vrijstelling (credit, step-up) Mismatches door verschil in waarderingsmethodes (marktwaarde vs. boekwaarde) LS I MW LS II BW : dubbele belasting LS I BW LS II MW: dubbele vrijstelling Administratieve samenwerking van belang om te zorgen dat vertrekstaat belastingclaim daadwerkelijk kan innen op moment van realisatie 16 juni 2010 EFS-seminar exitheffingen

Mogelijke gecoördineerde oplossingen (1) Overdracht tegen marktwaarde Vertrekstaat stelt belastingclaim vast op moment van overdracht, maar stelt inning uit tot moment van realisatie Ontvangststaat neemt door vertrekstaat vastgestelde marktwaarde over als beginwaarde (verleent step-up) Ontvangststaat informeert vertrekstaat over vervreemding van activa en verleent indien nodig bijstand bij invordering 16 juni 2010 EFS-seminar exitheffingen

Overdracht tegen marktwaarde LS I 250 M€ Belastingclaim van €250 mln - geïnd in termijnen van €50 mln in LS I gedurende 5 jr 4 5 1 2 3 J Reële waardedaling Afloop patent 250 M€ Boekwaarde €250 mln - jaarlijkse afschrijving van €50 mln in LS II gedurende 5 jr LS II 16 juni 2010 EFS-seminar exitheffingen

Mogelijke gecoördineerde oplossingen (2) Overdracht tegen boekwaarde Vertrekstaat stemt in met overdracht van activa naar ontvangsstaat tegen boekwaarde Ontvangststaat neemt boekwaarde over en belast bij vervreemding verschil tussen verkoopprijs en boekwaarde Vertrekstaat en ontvangststaat kunnen eventueel overeenkomen om heffingsrecht te delen ‘pro rata temporis’ 16 juni 2010 EFS-seminar exitheffingen

Raadsresolutie van 2 december 2008 Politiek engagement, implementatie aan LS overgelaten Ziet uitsluitend op vpb-plichtigen en natuurlijke personen die een bedrijf voeren Doelstelling: voorkomen van dubble belasting bij ‘overbrenging van economische activiteiten’ die onder twee of meer belastingjurisdicties vallen ‘overbrenging van economische activiteiten’: Overbrenging fiscale woonplaats van vertrekstaat naar ontvangststaat Overbrenging van combinatie van activa en passiva van hoofdkantoor/v.i. in vertrekstaat naar v.i./hoofdkantoor in ontvangststaat 16 juni 2010 EFS-seminar exitheffingen

EFS-seminar exitheffingen Raadsresolutie Wanneer vertrekstaat zich het recht voorbehoudt reserves te belasten en voorzieningen terug te nemen, kan ontvangststaat vergelijkbare reserves/voorzieningen vormen ten laste van belastbaar resultaat in jaar waarin zij zijn gevormd Wanneer vertrekstaat zich het recht voorbehoudt ongerealiseerde waardevermeerderingen te belasten die overeenkomen met activa van belastingplichtige, hanteert ontvangststaat bij latere vervreemding verkoopwaarde op datum van overbrenging(step-up) 16 juni 2010 EFS-seminar exitheffingen

EFS-seminar exitheffingen Raadsresolutie Resolutie erkent belang van informatieuitwisseling Ontvangststaat kan eisen dat belastingplichtige bewijs levert dat vertrekstaat zijn heffingsrecht heeft uitgeoefend of zal uitoefenen en van de door vertrekstaat gehanteerde marktwaarde Communautaire bepalingen inzake wederzijdse bijstand vormen kader voor bijstand van ontvangststaat aan vertrekstaat, met name bij het vaststellen van de vervreemdingsdatum 16 juni 2010 EFS-seminar exitheffingen

EFS-seminar exitheffingen Vervolg Commissie verwelkomt Raadsresolutie Maar resolutie zwijgt over de timing van de belasting inning door de exit staat (onderwerp van inbreukprocedures) Mededeling: niet eerder dan in binnenlandse situaties Commissie heeft lidstaten aangeschreven over interactie tussen coördinatie en inbreukprocedures Verdere inspanningen nodig, met name om informatie-uitwisseling te verbeteren 16 juni 2010 EFS-seminar exitheffingen

EFS-seminar exitheffingen Inbreukprocedures In totaal ± 20 inbreukprocedures (natuurlijke personen + rechtspersonen) Gesloten na aanpassing wetgeving: Duitsland (natuurlijke personen) Oostenrijk (natuurlijke personen) Estland (rechtspersonen) Nederland (natuurlijke personen) Zweden (rechtspersonen) Finland (rechtspersonen + natuurlijke personen), 7 procedures: met redenen omkleed advies: Spanje (rechtspersonen) Portugal (rechtspersonen + natuurlijke personen) Denemarken (rechtspersonen) België (rechtspersonen) Nederland (rechtspersonen) 3 procedures verwezen naar HvJ: Spanje (natuurlijke personen) [Spanje (rechtspersonen)] Portugal (rechtspersonen) 16 juni 2010 EFS-seminar exitheffingen