Case Corner Last Minute Ticket Shop 3 e dag van de cultuurcommunicatie 13 december 2005 door Roeland Dekkers en Menno Tummers Sponsors: Stichting Doen,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PIRATERIJ IS DE GROOTSTE BEDREIGING VAN ONZE BRANCHE
Advertisements

GOALS STRATEGIES MEASURES DASHBOARD ACTION PLAN (WHO, WHEN)
ZAPPcity Project ZAPPcity • alle evenementen onder één publicitaire paraplu • 28 augustus – 14 september • kunst, cultuur, sport, media • locaties.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Stichting Dijk van een Kust
Net(Anders)Werken in theaters Congres Cultuur in Beeld.
Actie Zorgenkind 22ste EDITIE 16 oktober 2005.
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
Reizen met het OV naar HET Instrument. OV als toegevoegde waarde De RAI is met het openbaar vervoer uitstekend bereikbaar en tracht daarom zoveel mogelijk.
Liliane de Voogd CO1K, fontys ACI Mei 2013 QDAY FESTIVAL 2013/KINGSDAY APRIL, AMSTERDAM.
Broodje Brussel Dag van de Cultuurcommunicatie 13 december 2005 Frank Ilsbroux.
Rotary Youth Leadership Award
Commercialisatie Fietsen
Voeg modeltitel in Voeg model-subtitel in Formulemanager Salland op Glasvezel.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Nico Mulder, manager consumer marketing
Maatschappelijke Sectoren & ICT
CFES Stimulering en Sturing van Innovatie Willem Pieterson, PhD May 26th, 2009.
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Collectieve Cultuur Marketing
PCS in beeld Diverse activiteiten; R’Uitmarkt ¼ aandeelhouder van R’Uitmagazine (tezamen met Rotterdam Marketing & Sport en Recreatie) CAR.
Korte historiek Doelstellingen è financiële drempel verlagen è kennismaking met Gent cultuurstad è participatie van studenten verhogen.
Themadag No Fake! Studenten Uitburo Brussel, 18 oktober 2004 Irma van Lierop Hoofd Publieksontwikkeling Rotterdam Festivals.
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
Het Nederlands Uitburo
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Toegevoegde Waarde Productie = inkomen.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 2 juni 2006 Den Haag.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken 2006 Derde jaargang variant Burgerzaken ‘G3’ Eerste kringbijeenkomst Rotterdam 7 juni 2006.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Bijeenkomst colleges 15 februari 2011
Joy Land:Nederland Regisseur:Mijke de Jonge Duur:76 minuten Jaar:2010 Start:20:00 uur Meer informatie? Pak het Filmhuis boekje!
Le Père De Mes Enfants Land:Frankrijk Regisseur:Mia Hansen-Løve Duur:110 minuten Jaar:2009 Start:20:00 uur Meer informatie? Pak het Filmhuis boekje!
Introductie Introspectie Margreet Dolman Interview wethouder Maria Zaal Informatie Hans Hulswit en Dirk Docter Interactie (forum) Programma.
Krachtige stem van de zorgconsument Innovatie in de zorg, techniek biedt oplossingen!
Landschap & ondernemen in Landelijk Noord CDR durgerdam, november 2008.
Harderwijk: waar ligt het?
Cultuur & Toerisme De kracht van verbinding Jos Vranken Algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.
DILIGENTIA |INTELLIGENTIA Project Diligentia – Will Goderie  Sebastian Schipper[c]  May Bui  Dineke Delst  Maarten Förster
DILIGENTIA |INTELLIGENTIA Project Diligentia – Will Goderie  Sebastian Schipper[c]  May Bui  Dineke Delst  Maarten Förster
SOTOS bouwt met U een school in Sindian in Senegal.
Oranje BV Furniture Care Klik met Uw muis om door te gaan.
Evenementenorganisatie
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
Evenementencommissie RCU Zwolle
Het Amsterdamse cultuurpubliek in beeld
2 DECEMBER 2014 COÖRDINEREND PLATFORM ECONOMIE EN ARBEIDSMARKT.
een nieuwe LEADER periode
Case Corner 2.9.: Last minute ticketing Your Logo Here.
NATIONAAL REGENBOOG EVENEMENT
 Onderzoek  Facts & Figures  Doelgroep  Concept  Inspiratie  Locatie.
Presentatie Leerplan ‘Pop- en cultuurpodium Het Kasteel’ November 2004.
Living Room Music Festival van Vlaanderen MuziekPublique Klara Robin – Vrije Universiteit Brussel Vakgroep Communicatiewetenschappen Promotor: Dr. Prof.
Direct een taxi nodig? U kunt telefonisch een taxi bestellen op het nummer: Bij Taxi van Raaij heeft u een duidelijk en vast kilometertarief.
LMSO Congres “Ba-Ma mobiliteit” BMSO Historie BMSO Ba-Ma mobiliteit Resultaten NVMO discussie Enquête master voorlichting.
Het Maastrichts Uitburo Een initiatief van het Theater aan het Vrijthof en de VVV Maastricht.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Kennisdelen over klanten, voor schouwburgen én gezelschappen
Hoe bereiken we Stadse Alleseters?. Kenmerken Stadse Alleseter jaar -Vrije tijd : uit eten, winkelen, terras, bioscoop -Zijn oververtegenwoordigd.
Communicatie & Programmering Stelling van Amsterdam Doelstellingen Vergroten naamsbekendheid van de forten van de Stelling van Amsterdam Bevorderen van.
Marketing Noorderzon Performing Arts Festival Groningen Mark Hospers Presentatie 25 maart Assen.
Claire van Emmerik. Hoe zet je een stad op de kaart door middel van citymarketing? Deel 1  Het gebruik van citymarketing Deel 2  Dordrecht: Het citymarketingbeleid.
De twee cabarettheaters van Den Haag steken hun nek uit
Rolf Winter 28 maart
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
‘Kansen voor alle kinderen’ Inzet extra middelen
Transcript van de presentatie:

Case Corner Last Minute Ticket Shop 3 e dag van de cultuurcommunicatie 13 december 2005 door Roeland Dekkers en Menno Tummers Sponsors: Stichting Doen, Gemeente Amsterdam (Hermez), Holland Casino, NL20, Het Parool

Start conceptontwikkeling LMTS Najaar 2001 Kunnen we het bestaande aanbod op een andere wijze verpakken en daarmee nieuwe doelgroepen interesseren voor het culturele aanbod van Amsterdam? Opening Last Minute Ticket Shop Maart 2005 Deelname van bijna alle Amsterdamse theaters, ongeveer euro aan fondsen en sponsorgeld binnen gehaald, aanbod vanaf de eerste week zeer aantrekkelijk en divers. Sponsors: Stichting Doen, Gemeente Amsterdam (Hermez), Holland Casino, NL20, Het Parool

Doelstellingen •Verkoop van restcapaciteit = kaarten die niet in de reguliere verkoop zijn verkocht in abonnementen, losse verkoop of actiematig •Nieuw publiek bereiken N.B.: het maken van winst is géén doelstelling! Sponsors: Stichting Doen, Gemeente Amsterdam (Hermez), Holland Casino, NL20, Het Parool

Doelgroepen Nieuw publiek: •geïnteresseerden die incidenteel of nooit naar het theater gaan •impulskopers (vgl. filmpubliek) •niet gefocust op één voorstelling c.q. avontuurlijk bezoekgedrag •financieel minder draagkrachtig Meer specifiek : Amsterdammers en toeristen Sponsors: Stichting Doen, Gemeente Amsterdam (Hermez), Holland Casino, NL20, Het Parool

Voorwaarde LMTS •geen kannibalisatie van kaartverkoop onder huidig theaterpubliek •aanbod moet onvoorspelbaar zijn •aanbod is alleen op de dag zelf bekend •positionering LMTS niet via reguliere theatercommunicatie Sponsors: Stichting Doen, Gemeente Amsterdam (Hermez), Holland Casino, NL20, Het Parool

Toegevoegde waarde (1) culturele instellingen •nieuw promotie- en verkoopkanaal •extra kaartverkoop •imagoverbetering cultureel uitgaan in Amsterdam •innovatie culturele sector •leerervaring voor samenwerking Amsterdamse theaters Sponsors: Stichting Doen, Gemeente Amsterdam (Hermez), Holland Casino, NL20, Het Parool

Toegevoegde waarde (2) voor het publiek •laagdrempelige en impulsieve vorm van cultureel uitgaan •alternatief voor café- en bioscoopbezoek •lage toegangsprijzen •cultureel experimenteren mogelijk Sponsors: Stichting Doen, Gemeente Amsterdam (Hermez), Holland Casino, NL20, Het Parool

Hoe werkt de LMTS? •Wat : 50% korting op theater-, concert- en filmtickets •Hoe : dagelijks wisselend aanbod van 5 tot 12 voorstellingen •Wanneer : verkoop dagelijks van tot uur (aanbod bekend om uur, o.a. via Parool ) •Waar : verkoop in LMTS Leidseplein, informatie via internet en telefoon •Wie : vrijwel alle Amsterdamse theaters en concertzalen, plus festivals en incidentele locaties (26 deelnemers). Amsterdams Uit Buro faciliteert hardware, logistiek en kassapersoneel Sponsors: Stichting Doen, Gemeente Amsterdam (Hermez), Holland Casino, NL20, Het Parool

Wie zijn de deelnemers?  Meervaart  Muziekgebouw aan ‘t IJ  Muziektheater*  Paradiso  RAI Amsterdam  Stadsschouwburg  Theaterfabriek  Tropentheater  Filmmuseum  Bellevue / Nieuwe De La Mar  Bimhuis  Brakke Grond  Koninklijk Theater Carré  Compagnietheater  Comedy Café Amsterdam  Het Concertgebouw  Frascati  Kleine Komedie  Leidsepleintheater * De Nederlandse Opera, Nationale Ballet, Gastprogrammering Sponsors: Stichting Doen, Gemeente Amsterdam (Hermez), Holland Casino, NL20, Het Parool

Achilleshiel •Dé succesfactor voor de LMTS is een dagelijks wisselend en kwalitatief hoog aanbod. Daarin is de LMTS volledig afhankelijk van de deelnemende theaters •Aanbod tot nu toe uitstekend. Vooroordeel over winkeldochters in praktijk niet bewezen Sponsors: Stichting Doen, Gemeente Amsterdam (Hermez), Holland Casino, NL20, Het Parool

Promotie (1) •februari - augustus 2005: promotie gericht op Amsterdammers (m.n. jongeren en studenten) •na augustus 2005: promotie verbreed naar (buitenlandse) toeristen •vrije publiciteit op televisie, radio en in pers door creëren nieuwsitems (opening, ste bezoeker) •barters met NL20 (wekelijkse column) en Het Parool (dagelijks via van Parool lunchnieuws) Sponsors: Stichting Doen, Gemeente Amsterdam (Hermez), Holland Casino, NL20, Het Parool

Promotie (2) •dagelijkse aankondiging aanbod op Radio Noord-Holland •printcampagne in Het Parool en diverse jongeren-, studenten- en toeristenmedia (o.a. via ATCB en I AMsterdam) •TV commercials bij AT5, trams en bioscoop •webpromotie via amsterdam.nl en diverse toeristische internetsites •affiche- en flyercampagnes (o.a. via café’s, universiteiten, hogescholen en via hotels) Sponsors: Stichting Doen, Gemeente Amsterdam (Hermez), Holland Casino, NL20, Het Parool

Is de LMTS geslaagd? •Doelstelling jaar 1 (maart febr 2006) > bezoekers •Begin december 2005 reeds de ste bezoeker verwelkomd! •Gemiddelde verkoop ongeveer 500 tickets per week Sponsors: Stichting Doen, Gemeente Amsterdam (Hermez), Holland Casino, NL20, Het Parool

Kannibaliseert de LMTS op reguliere bezoeken? Resultaten klantonderzoek juni 2005: •tweederde afkomstig uit Amsterdam, eenderde afkomstig uit buitenland of overige Nederland •70% van de bezoekers gaat nooit of incidenteel naar het theater Najaar 2005: •Uitgebreid klantenonderzoek, waarbij de doelgroepen in kaart worden gebracht en de effectiviteit van de communicatie wordt gemeten

Hoe nu verder? •deelname van meer culturele instellingen (musea, buurttheaters, festivals etc.) •uitbreiding van het aanbod •deelname van omliggende steden (Haarlem, Purmerend, Zaandam…) •opening LMTS in andere steden (Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Groningen) Sponsors: Stichting Doen, Gemeente Amsterdam (Hermez), Holland Casino, NL20, Het Parool

Zijn er nog vragen?