GOMARUS COLLEGE ASSEN. 2 DE DEELNAME  We wilden vanuit de oude situatie als school een nieuwe start maken t.a.v. ons kantine aanbod en beleid. We hebben.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Gezonde leefstijl DOiT programma DOiT op school Ouders en DOiT Inhoud presentatie.
Advertisements

Lessenserie gericht op gezonde leefstijl
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Gezonde voeding.
Hoe zet ik een goede praktijksituatie op voor een PvB?
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
Gemaakt door: Idiophine, Ashwin, Acelya & Lynn M3a
PUBLICATIEPRIJS 4 Onderneem!. DOEL VAN HET PROJECT Het doel van het project is: Dat kinderen van dichtbij meemaken met wat voor zaken ondernemers te maken.
Project Sponsoring Kenia
Logical Framework Approach
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Stichting Amstelveens Sportbedrijf Groep 6 on the move
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Datum Naam school Naam presentator
Malawi Edukans project Loop met door de presentatie.
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
UNIE NOORD NOORDRAND COLLEGE ROTTERDAM. 2 DE DEELNAME  Wij zijn een school die al langer bezig is met een gezondere leefstijl. Wij zijn begonnen met.
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Scroll naar beneden voor de vragen en antwoorden
Stage: Basisschool de Klingerberg
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Voedingsbeleid [naam school]
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
SCHOOLTIJDEN ST.-WILLIBRORDUSSCHOOL 11 NOVEMBER 2015.
Informatieavond continurooster “Andere tijden” 16 november 2015
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Wie zijn wij? Graag willen wij ons eerst aan u voorstellen. Wij zijn Brando en Lianne met Samuel, Ruth, Salomé, Yaela en Jaimie van Oosten, Arjan, Marissa.
 Welkom  Aanleiding  Proces  Huidig model  Nieuw model  Gevolgen voor ouders  Gevolgen voor personeel  Vragen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Welkom bij Fitnesscentre Fysiek. Het beste fitnesscentrum van Leiden en omstreken.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
DE RANK CHRISTELIJKE BASISSCHOOL Open dag Woensdag 17 februari van 9.00 u. tot u. U bent van harte welkom met uw kind!
Kinderen en Gezondheid bij Albert Heijn september 2009.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
TALENTONTWIKKELING Gerla Sandink LO docente Gomarus College ASSEN.
De verpakking is mooi, maar wij als leerkrachten hebben het voorrecht om het cadeautje stukje bij beetje uit te pakken, zodat het mooiste wat binnenin.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Jaarverslag Inleiding 2.OR en communicatie 3.Onderwerpen 4.Advies en instemmingsverzoeken 5.Kennis en scholing OR 6.OR en samenwerking met andere.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Introductieworkshop Rinelle van den Top. Een opwarmer!
Educatiecentrum in een krottenwijk in Bangladesh
Doelen realiseren met media
Lesverslagen Rik Santegoets groep 3
Informatieavond onderzoek nieuwe schooltijden
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Waarom doet onze club mee aan Team:Fit
Voedingsbeleid [naam school]
Evaluatie 11 scholingsessies: 358 deelnemers (scholen, GGD’en, cateraar samen met school) Evaluatie Brigade: intervisiedag Evaluatie deelnemers: enquête.
Hoofdstuk 9 M&O + in groepjes Havo3 iPad.
Waarom doet onze club mee aan Team:Fit
Voedingsbeleid [naam school]
Het fietsende schoolkind
JUIST GYM.
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Medezeggenschap? Ook voor u!
JUIST GYM.
Medezeggenschap? Ook voor u!
Doubleren.
Voedingsbeleid [naam school]
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

GOMARUS COLLEGE ASSEN

2 DE DEELNAME  We wilden vanuit de oude situatie als school een nieuwe start maken t.a.v. ons kantine aanbod en beleid. We hebben vanuit de nieuwbouw mogelijkheden gezien en ook daadwerkelijk gerealiseerd.  We wisten dat er veel van je gevraagd wordt en dat het een goed doordacht geheel moet zijn met veel voorbereidingstijd en uitwerkingstijd. Uiteraard zijn we begonnen met het samenstellen van een werkgroep, met docenten, GGD, ouders & leerlingen.  In de loop van het proces zijn er steeds nieuwe projecten, acties en activiteiten bij gekomen waardoor we ook na het project nog bezig waren met de uitvoering en ook al verdere plannen voor de toekomst aan het maken waren.

3 UITGANGSPUNTEN  In principe neemt de leerling een lunch van thuis mee.  De school informeert ouders en leerlingen over het belang van goede voeding en geeft tips voor het samenstellen van de lunch.  De school biedt in de kantine een gezonde aanvulling op deze lunch.  Leerlingen mogen tijdens schooltijden het schoolterrein niet verlaten (en mogen dus ook niet naar de supermarkt).  Er hoeft geen winst te worden gemaakt, we bieden producten aan tegen een lage prijs.  Medewerkers van de kantine moeten de hygiëneregels kennen en toepassen.  De gezonde schoolkantine wordt geïntegreerd in de lesprogramma’s.

4 HULP  Voor het samenstellen van het nieuwe assortiment, hebben wij eerst het bestaande aanbod geanalyseerd met behulp van de Assortimentsmeter en de Checklist Gezonde en Gezellige Schoolkantine.  Naast de assortimentmeter en de checklist hebben wij ook een enquête afgenomen onder leerlingen, ouders en personeel.  Op basis van de uitgangspunten hebben wij een aantal verbeterpunten voor de kantine opgesteld. Hierbij hebben wij ondersteuning gekregen van de GGD, een diëtiste van de Diëtheek en een medewerker van Sport Drenthe.

5 ACTIES & VERBETERPUNTEN  Opzeggen contracten snoep- en frisdrankautomaten.  Geen verkoop van snacks.  Nieuw assortiment als aanvulling biedt op de lunch van thuis.  Integratie in het lesprogramma: ‘Weet WatJeEet’ voor klas 1 en 2.  Betrokkenheid leerlingen: ontwerpwedstrijd etiket waterflesje.  Hygiënecursus voor medewerkers keuken.  Bij acties en actiedagen rekening houden met de uitgangspunten gezonde kantine.  Regelmatig persberichten om aandacht te krijgen voor gezond eten en bewegen.  Inrichten van een nieuwe, gezellige kantine met goede apparatuur.  De ‘gezondheidsdag’ i.s.m. de GGD, Sport Drenthe en de Diëtheek. O.a. workshops zoals ‘VetCoolGezond’ lessen en voor ouders een workshop Gezonde lunch samenstellen en bereiden.

6 VERANDERINGEN  Voor: de verhouding basis-extra producten was 26% - 74%. De scheve verhouding in het aanbod werd met name veroorzaakt door het aanbod extra producten. Wij hadden snoep- en frisdrankautomaten in de school staan. Daarnaast werden er tijdens de pauzes vaak broodjes hamburger, kroket, frikadel verkocht.  Na: De verhouding was na de veranderingen: 82%- 18%. Er is dus al grote vooruitgang geboekt! Maar er zijn natuurlijk nog steeds zaken die nog beter kunnen. Daar willen we de komende jaren aan werken.

7 REACTIES  Reacties van leerlingen, docenten en ouders op veranderde aanbod & effect op koopgedrag:  Leerlingen reageren heel positief, mede doordat ze betrokken worden bij de verkoop.  Ditzelfde geldt voor ouders. Ouders worden betrokken via het oudernetwerk en daadwerkelijk bij de verkoop bij het aanbod in de kantine.  Wat voor de docenten en het personeel een grote winst is, is dat de leerlingen bijna allemaal hun eigen lunch meenemen en dat het aanbod van de kantine als aanvulling hierop gebruikt wordt. Dit heeft tot positief gevolg dat Energy dranken, grote zakken chips eigenlijk tot het verleden behoren. Dit levert veel minder rotzooi en over het algemeen rustigere kinderen op.

8

9