CBZ congres Aanbestedingsinnovatie of vraaginnovatie? Stichting Roges Stan Vermeulen, directeur 25 september 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Onze kernwaarden.
Menno Karres Lead Auditor
Verder met de persoonlijke aanpak
| 29 juni 2014 || 1 | Aanpak Voortijdig schoolverlaten Gemeente ‘s-Hertogenbosch Henny Wibbelink Teammanager afdeling Jeugd & Onderwijs
Opsomming Gebruik de knoppen op het Start-lint in de sectie ‘Alinea’. REGISSEREND OPDRACHTGEVERSCHAP OnderhoudNL congres 25 november Marc Calon Voorzitter.
Bouwlokalen Haal het beste uit de bouw
Een nieuwe visie op vastgoed
Rijksgebouwendienst schrijft BIM voor
VIA - VerDuS Arbeidsmigranten, werkgevers en steden Bijdrage aan inzicht en samenwerking.
Realisatie kindcentrum
VAP-THEMADAG 22 november 2011 Gigi Schutte. Europese aanbesteding • EA: Moeten of kans pakken • Aanbesteden :Doel of middel • Uitgangspunt :Markt of uw.
Stichting Roges Stan Vermeulen, directeur 6 maart 2008
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Onroerend Goed investeren en beheren
Risico’s en gevaren van techniek
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Welkom 8 februari Agenda  Bedrijfsprofiel  Producten en diensten  Veiligheid en verantwoordelijkheden  Het project  Het proces  Stelling.
Vraagsturing en marktwerking
Beeldkwaliteitsbestekken de oplossing?
Elektrische bussen voor Schiermonnikoog
Nationaal Innovatie Event
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Net4kids Aid Foundation 100% FOR CHILDREN Februari 2005.
Zorgorganisaties & vastgoed
Maatschappelijk Aanbesteden
Valbonne Commercial Agency Denken in versnellingen Commercial agent – Sales en klantcreatie Dirigent - Creatie regie Strategist - Advisering en coaching.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Facility management en inkoop
OCMW’s en activering Een discussie binnenshuis… VVSG-studiedag
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Organisatiestructuur en
ICT in een dynamische context
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Door M.J.Roos Hogeschool Rotterdam Cluster Ribacs
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Organisatie(s) van betekenis
Evenwicht Het is van belang dat er een evenwicht bestaat tussen alle bronnen Grotere kans op positieve ervaringen 1.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
Individueel roosteren
Presentatie ’De zorgverzekeraar en de regierol’ Aad de Groot 11 september
Slide 1 Visie op GLB Luc Rogge 24 maart slide 2 Eerste reactie evenwichtige tekst compleet  nood aan 5-tal krachtlijnen om draagvlak te creëren.
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Toekomst Financiële Functie
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
Archipel – Eindhoven Dagbesteding nieuwe stijl “Ik blijf gewoon mijn ding doen” De cliënt in regie Janneke Vissers Teamleiding Dagbesteding, projectleider.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Daarvoor moet je opvallen! MEER OMZET?.  Waarom heb ik een reclame bureau nodig / schoenmaker blijf bij je leest  Wie zijn Reclamebureau Lansingerland.
VGN 30 mei, 5 en 7 juni 2007 ZORG AFGEREKEND? Transparantie door Benchmarks Gebruikt u het of gebruikt het u? Dr. Matthijs Almekinders 1 Dynamiek, complexiteit.
Bijeenkomst advies- & cliëntenraden Inkoop 2018 – Jeugdhulp & Wmo (inclusief Beschermd Wonen) Welkom!
De buitenruimte als centrum voor ontmoeting.
Wegen van waarden en randvoorwaarden
De Rechtspersoon voor Doordecentralisatie
Public Procurement Research Centre (PPRC) –
Welkom VWO 5..
V.
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
De scope van het project
Transcript van de presentatie:

CBZ congres Aanbestedingsinnovatie of vraaginnovatie? Stichting Roges Stan Vermeulen, directeur 25 september 2007

Inhoud •Stichting Roges •Traditioneel bouwproces: rol vrager, kenmerken, effecten, gevolgen •Het kan ook anders •Strategie aan vraagzijde •Marketing aan aanbodzijde •Aanbestedingsinnovatie of vraaginnovatie

Stichting Roges Doelstellingen: •Vraaginnovatie in de bouw •Aanbodinnovatie in de bouw •Ervaringskennis vastleggen en delen Resultaten: •Betere huisvestingsprestaties •Betere kwaliteitsbeleving •Geen ‘verrassingen’ achteraf Markten: •Zorg, Onderwijs, Wonen Positionering: •Onafhankelijk van aanbod (geen belang in project) •Focus op klantvraag (perfecte “match”)

Het Bouwproces

TB:Rol vrager •Vrager organiseert alle benodigde expertise •Vrager definieert alle technische oplossingen •Vrager bepaalt proces •Vrager zoekt naar een “stapelaar” en ziet lijdzaam een prijs op zich afkomen: o te hoog: bezuinigen (kaasschaaf) o te laag: weggeven aan “leuke aanvullingen”

TB:Kenmerken •Gelegenheidsfabriek (gelegenheidsteam/-locatie en – product) met: o scheiding programma – ontwerp – uitvoering - beheer en onderhoud o scheiding in vakdisciplines o scheiding van taken – bevoegdheden - verantwoordelijkheden o scheiding tussen pakketopbouw en prijs •Veel onzekerheden/risico’s en derhalve: het opentrekken van een “blik beheersing en controle”

TB:Effecten •Geen echte samenwerking: o ruimte voor ontwerpvisies (eigen wijsheden) o kostendenken aan aanbiederszijde o “benutting” van ontwerpfouten o geen ruimte voor vernieuwing o geen optimaal product/proces

TB:Gevolgen •Veel onzekerheden/risico’s en derhalve: het opentrekken van een “blik beheersing en controle”: o zware aanbestedingsprocedures (incl. BIBOB) o dikke vraagpakketten en contracten o controleurs van overheidswege en vraagzijde •partijen zijn gevangene van een slecht proces en komen daardoor nooit tot optimale prestaties

Want: Door mensen te vangen (met goede ideëen en visies) in plaats van gevangen te houden (in slechte processen) ontstaat committment. Mensen met committment nemen ook verantwoordelijkheid! Vertrouwen is goed, controle is beter en verantwoordelijkheid is het beste

De toekomst van het traditionele vervoermiddel Het traditionele vervoermiddel

Het kan ook anders: het aanbodspectrum Seriegrootte 1 (maatwerk)Seriegrootte “x” Focus: marktsegment Focus: individuele klant hoog laag Trend: meer zekerheid en gunstiger prijs/kwaliteit Trend: meer maatwerk De mate van keuzevrijheid, van onzekerheid, eigen inzet en prijs voor de klant

check do plan act • Plan : Huisvestingsbeleid en- strategie: aanvullende focus • Do : Ontwerp en uitvoering: huidige focus • Check : Beheer en onderhoud: aanvullende focus • Act : Aanzet nieuwe “loop”: aanvullende focus Het kan ook anders: De huisvestingscyclus

Strategie aan vraagzijde •Visie middellange termijn (eigen primaire proces en passende gebruikswaarde gebouw) •Focus op TCO i.p.v. uitsluitend investerings - €’s •Functioneel weten wat er nodig is met ruimte voor voortschrijdend inzicht (flexibiliteit) •Waar(de) voor geld en vergelijkenderwijs vaststellen ervan •Aansturen op een ander (eerder) contractmoment met: o Bewustzijn inzake eigen verantwoordelijkheden (i.c. risico’s) o Positie kennen bij “ingrijpen” (geen black-box benadering)

Strategie aan aanbodzijde •Vraagstrategie en overwegingen kennen •Inleven in gebruikswaarde •Aanbod erop afstemmen: goed huisvesten is bijdragen aan het succes van het primaire proces van de klant •Klantgerichte flexibiliteit: de klant de keus •Bewijs leveren voor kwaliteit/prijs verhouding (marktwerking) •Ander (eerder) contractmoment faciliteren: o Transparantie (keuzeproces) o Resultaatverantwoordelijkheid door integratie

Over welke innovatie gaat het? •Aanbestedingsinnovatie wordt voorafgegaan door vraaginnovatie •Want aanbesteden volgt op de vraag •Wie “anders” wil, moet “anders” vragen Want: •Op een vraag die niet gesteld wordt komt ook geen antwoord

Los laten (oplossingsruimte geven), dan heb je twee handen vrij (om te “plukken”)