BIG DATA Jeroen Wolfs
Agenda •Big data •Check-out & big data •Toepassingen van big data in eCommerce
WAT ZIJN BIG DATA?
“Big Data is alle data die niet meer fysiek of logisch in één locatie of in één systeem kan worden opgeslagen.”
>1 mln transacties Verbanden tussen producten Inschatten & detecteren: - Geslacht - Inkomen - Sociale klasse - Gezinssituatie - Levensgebeurtenissen Database
DATABASE: Uniform Gearchiveerd DATABASE: Uniform Gearchiveerd Geen Big Data
Uniform Gearchiveerd Uniform Gearchiveerd Aanbieding op maat bij bezoek website Klik- en aankoopgedrag WEL BIG DATA: Divers Pluriform Direct beschikbaar én gebruikt met het doel om waarde te creërente creëren
Voorspellen
Dit kan allemaal, omdat de hoeveelheid beschikbare data toeneemt
•Elk uur meer dan 10 miljoen nieuwe foto’s •Dagelijks 3 miljard een comment of ‘vind ik leuk’ •800 miljoen gebruikers uploaden maandelijks >1 uur videomateriaal •Aantal berichten groeit jaarlijks >200%, in 2012 al >400 miljoen tweets per dag
De hoeveelheid opgeslagen informatie groeit 4 x zo snel als de wereldeconomie, de rekenkracht van computers 9 x zo snel.
Toekomst In de toekomst zullen menselijke oordelen steeds meer aangevuld of vervangen worden door computersystemen.
Wat kun je hier nu mee als webwinkelier? 1.Koester je klantdata 2.Voeg relevante data toe 3.Structureer en analyseer de gegevens 4.Benut de informatie
Stap 1: Sorteer data
Stap 2: Analyseer, leer en maak een plan Eerdere aankopen Type klant Dataverrijking KvK, D&B, Graydon Voorspellen nieuwe aankopen Financiële status Branche, regio, # medewerkers Branche, regio, # medewerkers Bestedings- bedrag Indeling interessegebied Historie Klantbeeld Potentie Marketingactie? Concurrenten Zijn die ook klant? Potentie markt
De praktijk Navigatie Productinformatie Registratie & Checkout Betaalwijzen Logistiek Verzending & Logistiek Verwerking Transacties Customer Support Boekhouding Algemene Informatie Bezoek NavigatieAfter Servie
Optimaliseren van check-out •Zorg dat je zoveel mogelijk over je klanten te weten komt tijdens het bestelproces •Maak data compleet door integratie met lifestyle, KvK, Graydon of D&B •Houd data up to date •Regel betaalmethoden in obv risico- analyses
BtoB segment
KvK check: geïntegreerd in bestelprocedure
Bedrijfsgegevens automatisch ingeladen Velden die niet ingevuld hoeven te worden
En wat ziet Central Point? Betalings- gedrag Bestuurder Bedrijfsgrootte PD Rating Branche Historie Klant Krediet- waardigheid Datum oprichting # mw’ers Centraal Klantbeeld