(Concept) Edurep Jaarplan 2014 Manon Haartsen, productmanager Edurep (Kennisnet)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Variëren en arrangeren met leermateriaal
Advertisements

Noodzaak van slimmer onderzoek Alfons ten Brummelhuis Den Haag, 4 juni 2014.
Digitale leermiddelen
Update on EduStandard: public-private platform in Dutch education Henk Nijstad, Kennisnet / november 2013.
Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Wikiwijs van idee naar realiteit Robert Schuwer, projectleider Wikiwijs Nationale Rekendagen, Noordwijkerhout
Hogere denkvaardigheden
Toegang en identiteitsmanagement
Digitale leermaterialen op internet leermiddelendatabase, open methodes en wikiwijs Darco Jansen Programmamanager.
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
Het OnderwijsBegrippenKader (OBK) in 2013
Privacy & Social media – Job Vos 13 februari 2013
E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student Conferentie 21 november 2013 Conferentie 21 november 2013.
Wat komt er zoal bij kijken?
Het Onderwijs Begrippenkader (OBK) - een introductie
Digitale leermiddelen in het mbo
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Architectuurprincipes en EduStandaard Over de rol van de Architectuurraad en hoe we de principes kunnen laten werken voor het onderwijs.
Implementatie ECK: Distributie en Toegang VO ECK Klantdag, 14 mei 2013 Willem-Jan van Elk, Tony Heemskerk.
Wikiwijs Jan-Bart de Vreede Productmanager Wikiwijs / Manager Diensten.
MBO passend onderwijs
Bétapartnersconferentie
De lerarenopleiding als kritische succesfactor bij betekenisvolle inzet van ict in het onderwijs Mirjam Brand.
Oplossingsrichtingen bij teruglopende leerlingaantallen met ICT
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
ECK 2 Mixen en matchen van leermateriaal
Onderwijsvraagstuk Kennisnet
VO-content en ECK 12 april Ontwikke- len 2. Beschikbaar stellen 3. Vinden 4. Arrangeren 5. Gebruiken.
Klantendag Voorzieningen 12 april Klantendag 12 april 2012 Triple A status van het Nederlands onderwijs.
Pitch ECK-klantdag [12 april 2012]
[passende afbeelding]
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
De belofte van Learning Analytics…… Olaf de Groot.
Digitaal aanmelden, in- en uitschrijven. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo.
Directe Toegang tot Digitale Leermiddelen gebruikersdag 21 juni 2012 Tony Heemskerk.
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
ECK 2.0 Referentie architectuur v 035
KNAG-onderwijsdag 6 november 2009 Gebruik buiteNLand nu ook in uw eigen Elektronische Leeromgeving.
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
moderniseren van het curriculum.
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
`Programma Netwerk Informatiemanagers 9 oktober 2014
Docentendag
Programma uurOntvangst met verjaardagstaart uurOfficiële opening en presentatie van de resultaten van 1 jaar kwartier maken uurCarrousel.
Alfons ten Brummelhuis
@albertschot ICT in het onderwijs. Trends Digital Native.
Werken met de Stercollecties
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
OSO op Edukoppeling Uitgangspunten proefopstelling, ervaringen OSO’15.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Registratie ECK standaard Distributie & toegang 2.0 Architectuurraad 14 april 2016.
5 april 2007Topos Symposium Een onderwijs keuken Hoe we proberen smakelijke en gezonde onderwijsgerechten te bereiden en op.
PLD REKENEN PO OBK-werkgroep overleg Lalibel Mohaupt Kees Hoogland.
Ervaringen Edukoppeling Lessons learned uit BPV Optimalisatie en implementatie nummervoorziening.
Bevindingen Proefopstelling OSO op EK Overstap Service Onderwijs op Edukoppeling One small step for (a) man…
Implementatie ECK Jorrit Janszen
BRIDGE, de brug van school naar werk. Presentatie t. b. v
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Open bouwblokken voor de adaptieve engine
Wikiwijs Maken materiaal in ELO’s
Transcript van de presentatie:

(Concept) Edurep Jaarplan 2014 Manon Haartsen, productmanager Edurep (Kennisnet)

Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Wat vraagt het onderwijs van de ECK? Leidende thema’s VO:  opbrengstgericht werken  uitgaan van leerbehoefte  beheersbare kosten Leidende thema’s PO:  opbrengstgericht werken  passend onderwijs  21st century skills  beheersbare kosten Bron: Visiedocumenten & PvE Leermaterialenketen PO, VO, MBO Leidende thema’s MBO:  opbrengstgericht werken  Gedifferentieerd & gepersonaliseerd  Kwalificatiestructuur  beheersbare kosten Leidende thema’s HO:  OER ondersteunen

Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Wat vraagt het onderwijs van de ECK? Prioriteiten: •Aansluiten bij leerbehoeften van leerling •21st century skills ondersteunen •(Massa)maatwerk (voorwaarde = standaardisatie) •Leeropbrengsten •Digitalisering •Learning analytics •Innovatie •Professionalisering (randvoorwaarde) •Definitie onderwijstijd

Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Wat vraagt het onderwijs van de ECK? EISEN  Leermaterialen ondersteunen massamaatwerk.  Docenten ‘beheersen’ de specificatie van de leerstof en doorgronden de daarop gebaseerde leerlijnen.  Systemen in de school ondersteunen maatwerk.  Connectie met open content is aanwezig en wordt ondersteund.

Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. En wat is daarop ons antwoord? Verbindende schakel Publiek-private samenwerking Pre-competitief Aanbieders van leermateriaal Zowel open als ‘gesloten’ Vindplaatsen van leermateriaal Zoals ELO’s, portals, adaptieve leersystemen Gebruikers van leermateriaal Leerlingen, docenten, experts Edurep

Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Het fundament: de driehoek Nauwe relatie tussen aanbieders, vindplaatsen, gebruikers & Edurep -Klantbijeenkomsten -Klantgesprekken -Nieuwsbrieven -Klantcases zichtbaar -Wederzijdse communicatie nieuwe aansluitingen -Service levels

Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Terugblik 2013: het fundament •Documentatie en begeleiding voor aansluiting verbeterd •Website herzien •4x klantbijeenkomsten waaronder ECK-klantendag •Contact met alle bestaande klanten •Migratie naar toekomstbestendig platform  Performance ruim boven service levels

Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Meer vindplaatsen Aansluiten bij leerbehoeften 21st century skills Connectie met open content Dus vooral: aanvullend materiaal, juist daar waar de methode niet voldoende is (extra inoefenen, specifieke leermoeilijkheden, etc) en 21st century skills. Gezamenlijk open en gesloten materiaal. Meer collecties Systemen ondersteunen maatwerk Connectie met open content Beheersbare kosten Denk dan aan: ELO’s, LAS’sen, uitgevers, distributeurs, adaptieve systemen, partijen die zich op ouders richten

Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Terugblik 2013: meer aansluitingen  5 nieuwe collecties: Geologie van NL, Kennislink, Bibliotheek.nl, Codename Future, EduApp.  6 nieuwe afnemers: Educator, We school, Pomanagement.nl, Leerlab, Nationale Onderwijsgids, Webskoel •Edurep widget gelanceerd •Pilot met Product List Service uitgevoerd

Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Meer vindplaatsen… •Als een zoekmachine met name via de nieuwe Edurep-widgetEdurep-widget

Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat.

Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Meer vindplaatsen… •Als een zoekmachine met name via de nieuwe Edurep-widgetEdurep-widget •Of als een automatische lijst bijvoorbeeld op een methodewebsitemethodewebsite

Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat.

Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Meer vindplaatsen… •Als een zoekmachine met name via de nieuwe Edurep-widgetEdurep-widget •Of als een automatische lijst bijvoorbeeld op een methodewebsitemethodewebsite •Of als een overzichtskaart van een vak zoals itslearning in de proeftuin

Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt.

Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Meer vindplaatsen… •Als een zoekmachine met name via de nieuwe Edurep-widgetEdurep-widget •Of als een automatische lijst bijvoorbeeld op een methodewebsitemethodewebsite •Of als een overzichtskaart van een vak zoals itslearning in de proeftuin •Of als een distributielijst zoals in Limbo

Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. 17

Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. 18

Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Meer metadata Beheersbare kosten Voorwaarde: standaardisatie tbv massamaatwerk Docenten ‘beheersen’ de specificatie van de leerstof en doorgronden de daarop gebaseerde leerlijnen. 19 •Eerste implementatie ‘Metadateerrobot’ (inclusief crawler) •Uitlevering van data (combineren van metadata) verbeteren •Anderen oproepen meer metadata aan te leveren: • Communities van docenten • Studenten aan lerarenopleidingen • Expertisecentra en kenniscentra

Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Terugblik 2013: Metadata (1) Onderwijsbegrippenkader geïntegreerd in Edurep: •Mappings van oude vocabulaires naar nieuwe begrippen •Edurep widget gebouwd op basis van nieuwe begrippen •Mogelijkheid tot aanvullen begrippen bij Uuid’s ontwikkeld  Ondersteuning Pilot Linked Data 3.0  Edurep widget voor meer directe toepassingen

Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Terugblik 2013: Metadata (2) •Onderzoek ism TU Enschede naar automatisch afleiden van metadata ogv leerniveau •Experimenten met crawlen van collecties •Experimenten met matchen van Onderwijsbegrippenkader-termen met andere Indexen  O.a. nieuwe collectie Flipping the Classroom  Matchingtool voor indexen versus OBK-termen i.c. Biblion

Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Doorontwikkeling techniek Meer variatie mogelijk maken t.b.v. (massa)maatwerk Digitalisering Innovatie Beheersbare kosten •Splitsing tussen zoeken naar plaatjes en zoeken naar lesmateriaal •Sociale metadata (m.n. ratings) makkelijker implementeerbaar voor vindplaatsen •Doorontwikkeling Edurep widget o.b.v. feedback •Kwaliteitsgegevens en relevantiescore meegeven in de metadata

Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Werken aan inzicht “Learning Analytics” Beheersbare kosten •Rapportage.edurep.nl herbouwen en uitbreiden •Gebruiksgegevens verzamelen van aangesloten portalen

Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Terugblik 2013: Inzicht •Aparte logging voor de widget •Betere logging-mogelijkheden overall •Intensievere controle op collecties  verbeteringen aan metadata via klant-aanpassingen en XSLT’s

Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Uitdaging volgens de sectorraden Van een aanbodgestuurde naar een vraaggestuurde leermiddelenmarkt #durftevragen #durftevragen #durftevragen

Bedankt voor uw aandacht! Manon Haartsen – Productmanager Kennisnet.nl