Evalueren-Rapporteren-Communiceren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Muzische vorming Les 3 Vorige lessen Muzisch evalueren
Advertisements

Muzische vorming Les 5 Vorige lessen Muzisch evalueren Meerstemmigheid
Identiteitsverankering
Welkom in de AUTIKLAS.
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Muzische vorming Les 7 Nieuwe didactisch model Muzisch evalueren
Muzische vorming Les 2 Vorige les (dia’s 2-6)
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Eindwerk zesde jaar.
 Cultuur- en kunsteducatie Cursus D.H.O.S
Groep 1: Thematiseren “Fietswinkel”
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
BattleBots The school battle.
Muzische vorming Les 5 Vorige lessen Hoekenwerk reeks 2
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Trek een stukje van een ansichtkaart uit de hoge hoed.
Les 7: het voorbereiden van een les
MedMec01 les 5 Mail: Wiki: vakgroep: Media en creativiteit.
Wiki: Medmec04 les 5 (lesweek 7) Engagement The game called life
Comenius In De Boomgaard ©. Vanuit “De Boomgaard” De Boomgaard was telkens coördinerende school in 3 comenius- projecten. De projecten.
KUNST Er zijn heel veel soorten kunst,
Traject 2009 – 2012 SCHOOLNIVEAU
 Muzische vorming 1 Balo Les 7 2 e semester 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen.
Muzische vorming Les 5 Vorige lessen Muzisch evalueren Meerstemmigheid
Muzische vorming Les 4 Vorige lessen Muzisch evalueren
Muzische vorming Les 7 Vorige lessen Deze les
Muzische vorming 2 BaLO les 9
 Muzische vorming 1 Balo Les 6. 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen – prenten.
Muzische vorming Les 6 Vorige lessen Deze les
Door: Jessica Bacuna. De titel is Glamping omdat havo 5 een camping outfit moesten maken, maar het moest ook glamorous zijn.
Functionaliteit en decoratie Interactieve les 17 juni 2009 Gemeente Museum Den Haag Leo van Rutten – rk basisschool De Fontein.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Intersectoraal Klas 3.
Les 34 Spreken – Ik houd mijn spreekbeurt
Structurele projectwerking in de Wingerd
Geïntegreerd onderwijs
Communiceren met Marloes
Nederlands Les 17 Herhaling van het hele jaar Leuk he.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Techniek Torens Wis en Wierig: Hoe creëer je een onderzoekende en zelfstandige houding bij opdrachten uit de Techniek Torens?’
Workshop evalueren Dcp
3H1 WHTSNXT?. Groep 1
Onze doelen en visie in beeld
Lancering Traject
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Basisschool Op De Horst
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Assessmentweek SEMESTER 1 (26-30 JANUARI 2015). Welkom!  Wat houdt deze week in?  Individuele voorbereiding  Werken in groepjes  Heel belangrijk:
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
1 Welkom ouders! Oh là là ! – Wat is dat? Wat is taalinitiatie en wat zijn de specifieke doelen? Hoe gaan we concreet te werk om die doelen te bereiken?
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
1 Welkom ouders! Oh là là ! – Wat is dat? Wat is taalinitiatie en wat zijn de specifieke doelen? Hoe gaan we concreet te werk om die doelen te bereiken?
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Passend onderwijs.
Les 1 “Drie methodieken” thema 9.1. en 9.2.
Vrijdag 17 februari 2017.
Opdracht Opkikker Boek Methodisch Begeleiden Thema 1 Planmatig werken
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Cijferloos lesgeven bij talen
waar / niet waar EEN GOED VERKOOPPRAATJE IS HET HALVE WERK
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde Bijeenkomst 4 Het begeleiden en stimuleren van een creatief proces (allen) Welkom.
Transcript van de presentatie:

Evalueren-Rapporteren-Communiceren Evaluatiefase IN de les Muzische evaluatie VAN de les De kinderen evalueren Zelfevaluatie Rapporteren Doelenroosters Leerplannen Communiceren Muzenbox, muzenbum, website, blogs

Muzisch evalueren Muzisch evalueren kan gaan over: De evaluatiefase in de les Wat, hoe, werkvormen De muzische evaluatie van de les/activiteit: Uitdagingen, opdrachten, werkvormen i.f.v. Hoofddoelen muzische vorming Leereffecten De verhouding ‘Materiaal – Vormgeving – Betekenis’ De cultuureducatieve waarde van de les De kinderen (dit doen we in het derde jaar) De evolutie van de kinderen evalueren i.f.v. de leerplandoelen Rapporteren, communiceren met de ouders

Evalueren: de evaluatiefase in een les > WAT? Inzet, identificatie, attituden (muzische grondhouding) Dit kan je vragen aan de kinderen, of als lkr observeren, later in kaart brengen en rapporteren aan de ouders, … Vormgeving Hebben de kinderen het goed gedaan? Wat het origineel, met overtuiging.. Cfr leerinhouden oude huizen in dia 9 De leereffecten Zie bovenstaande dia’s Vaardigheden Hebben de kinderen bijgeleerd in die vaardigheden? ----- Notulen (6/11/11 15:05) -----

Evalueren: de evaluatiefase in een les > HOE? Het hele proces nog eens overlopen: vragen over De opdrachten, werkvormen, onderdelen van het werkproces Toonmoment met vragen voor de uitvoerders en voor de toeschouwers Voor de makers: is de voorstelling verlopen zoals jullie dat voorzien hadden, wat was er anders, hadden jullie eerst andere plannen, hoe verliep de samenwerking, vonden jullie het zelf geslaagd,….? Voor de toeschouwers: vonden jullie het duidelijk, was het met overtuiging, wat vonden jullie echt goed aan deze voorstelling? Foto, audio, video > onmiddellijke feedback of klaswebsite Niet altijd mondeling: met kleurkaarten, smiley’s, bewegingen en gebaren, applausje met de handen of de voeten Beoordelingsschaal > zie volgende dia Zichtbaar maken > je kan vaak niet alles omhoog hangen of op een website zetten. Dan maar de leukste dingen, maar zorgen dat alle kinderen aan bod komen. ----- Notulen (6/11/11 15:05) -----

Evalueren: de evaluatiefase in een les > WANNEER? Bij het geven van de opdracht Kinderen moeten weten wat je kriteria zijn. Wanneer is het goed gedaan? Tussenevaluatie Bij complexe opdrachten kan je deze in twee of meerdere stappen opdelen en … Halfweg al eens een paar ‘goede’ groepjes een tussenresultaat laten tonen. Op ‘t einde van de les Later, bij een volgende les. Soms heb je als leerkracht nog wat selectie- of montagewerk achteraf. Een mooi resultaat werkt motiverend voor de volgende keer. De resultaten gebruiken als nieuwe ‘starter’. Ook de kinderen leren omgaan met zaken die ‘onaf’ zijn. ----- Notulen (6/11/11 15:05) -----

Beoordelingsschalen: beschrijving muziek

Beoordelingsschalen: waardeoordeel

Beoordelingsschalen: waardeoordeel ‘oude huizen’

Evalueren: Muzische evaluatie VAN de les Wisselwerking beschouwen en creëren Identiteit van het kind Leereffecten Zelfzekerheid Zelfstandigheid Creativiteit Expressievaardigheden Evaluatie Wat? Hoe? Verhouding Materiaal-Vorm-Betekenis Goede starter, materiaal Thema Originele werkvorm

Kinderen evalueren: Mikado > muzisch logboek

Kinderen evalueren: Mikado > Open doekjes

Evalueren: Mikado > Zelfevaluatie: ik kan …

Rapporteren Doelenroosters: > website OWP, OD, ET, LP, LOET In kaart brengen ----- Notulen (3/12/11 19:19) ----- Algemeen veel irritatie hierover? Sommige scholen verdelen de doelen van de deelleerplannen over de graden en zelfs de leerjaren. Op die manier zijn ze zeker dat alle doelen een keertje aan bod komen. Letterlijk werd gezegd: "de kans dat de mensen van het zesde leerjaar dan met de overschot zitten, is heel groot". De leerlijn van de koepel vvkBao is heel complex. Leerkrachten zetten kruisjes in doelenroosters en geven die dan door aan juf of meester van de volgende klas. Natuurlijk geef je dan alleen maar kruisjes door. In document optimuz… staat ook dat je kan afspreken wat betreft werkvormen, materiaal, … De zoerg om alles eens gedaan te hebben is blijkbaar heel groot.

Communiceren Hoe doelmatig communiceren over de muzische ontwikkeling van kinderen? Communicatie tussen Lln, Lkn, ouders, klassen, begeleiding, doorlichting, … Doelmatig communiceren houdt in: Opslaan, bijhouden Beoordelen, coachen Rapporteren

Communiceren: Bijhouden, opslaan, onthouden, laten zien Wandfries + wederzijdse feedback Muzenbox (allerlei soorten materiaal, één doos per kind)

Dummie Soort muzisch kladschrift, poëzie, logboek, … Een boek per kind. Het blijft in de klas, mag af en toe mee naar huis, en kan tijdens oudercontact ter inzage liggen en besproken worden. Geen remmen: taalfouten, schuin schrijven, .. worden niet gecorrigeerd. Er komt enkel feedback in functie van muzische doelen. Een dummie bevat: Inkleefpapiertjes gemaakt door de leerkracht om gericht te kunnen evalueren Foto’s van de leerprocessen, activiteiten, producten,.. Ontwerpjes van tekeningen, schilderijen, constructies, muziekstukken, stukjes partituur,