I22N KICK-OFF i22n en informaticawetenschappen in het Vlaams onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Edushock leerfestival
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Welkom in klas VP Mentoren:
eDiViDe: een leerplatform op afstand voor digitaal ontwerp
Iedereen gelijke kansen op school
1 GRUNDTVIGPROJECT VORMINGSACTIVITEIT “GROOTOUDERS & KLEINKINDEREN AAN DE COMPUTER” Welkom!
Welkom Informatiemiddag studiekeuzecheck
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Mag ik u voorstellen ....
Leerlijn: Programmeertechnieken, Databanken, Algoritmen Gent, 7 januari 2013 met dank aan: Annemie Vorstermans, Joost Vennekens, Koen Pelsmaekers, Jeroen.
Studiedag crowdsourcing1 Crowdsourcing Laat het volk het werk doen!
Hoger onderwijs in cijfers Brussel, 03/02/2013. STUDENTEN INSCHRIJVINGEN HOGER ONDERWIJS
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
Structuur secundair onderwijs
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Welkom. Welkom Even voorstellen: De heer Drs. C.H.M. Bentlage Teamleider HAVO / VWO.
Leren programmeren door spelletjes te maken
CLARIN: een introductie Ineke Schuurman Coördinator CLARIN-Vlaanderen.
“Nederland is losing momentum zoals ook blijkt uit de European Innovation Scoreboard. De snelheid waarmee we actie moeten ondernemen wordt bepaald door.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Promo site ICT haagsehoge school Opleidingen: Informatica Technische informatica Communication & multimedia design Informatiedienstverlening en –management.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Evaluatie ECTS- en DS-label aanvragen Procedure/ beslissing nieuwe oproep labelaanvragen meegedeeld aan de Nationale Agentschappen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Ethiek van de informatica in het secundair onderwijs
Vermelding onderdeel organisatie 1 16 december 2004 Open source software Een hype met een toekomst? Najaarsvergadering NVvIR, Roei- en zeilvereniging “De.
GO!2020 Workshop Hervorming SO. Eerste graad Eerste niveau  Tweede niveau  Derde niveau  Vierde niveau –Viveau.
Welkom in klas VQ Mentoren:
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
van schooladvies tot inschrijving
Eurekas wedstrijd rond wetenschappen en technologie.
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
BSc Honours Programme Informatiebijeenkomst. 30 credits extra Samenwerken met studenten uit andere opleidingen Verdieping binnen je eigen opleiding Persoonlijke.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
English and IPC How to teach content through English.
Overgang basis naar secundair
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
1 De peiling PAV in internationaal perspectief: Veerle Breemeersch AKOV - curriculum -Onderzoek van Inge De Meyer (Faculteit Psychologie en Pedagogische.
Diversiteit & Discriminatie
KA 1 project: BE02-KA Het ontwikkelen van een e-safe e-learning leeromgeving.(platform) Groeien naar een tabletschool Gebruik van tablet.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Politiek van de wiskunde Wiskundeonderwijs - Etnowiskunde
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Smart schools Open oproep voor digitale innovatie in onderwijs
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

i22N KICK-OFF i22n en informaticawetenschappen in het Vlaams onderwijs

Oprichters 2 Frank Neven Universiteit Hasselt Bart Demoen KU Leuven Bern Martens KU Leuven Kris Coolsaet Universiteit Gent Johan Deprez Universiteit Antwerpen Tom Hofkens Universiteit Antwerpen, St-Jozefinstituut Kontich Wim Lamotte Universiteit Hasselt Ann Nowé Vrije Universiteit Brussel

Overzicht van sessie 1 • Welkom • i22n • Informaticawetenschappen • … in het Vlaams onderwijs • … en bij de buren • En verder

informaticawetenschappen: i22n • Wat voorafging … – februari: VVKSO trekt aanbeveling in … – 6 maart: open brief door 13 proffen CW KU Leuven – 30 april: Bart en Bern praten met VVKSO – mei: we vinden partners in de 5 Vlaamse uniefs – 29 mei: oprichting van i22n – juni: logo/website ( – i22n rolt de zomervakantie in... – doorstart vanaf eind augustus • Vandaag: “live” start met kick-off! 4

i22n: Wie is (nu al) lid? • Leden i22n half september: 230 – 96 uit hoger onderwijs • professoren, docenten, assistenten, … – 70 uit secundair (en basis)onderwijs • leerkrachten • ICT-coördinatoren • directieleden • medewerker(s) koepelorganisatie(s) onderwijs (nog zeer beperkt) – 42 uit bedrijfswereld – 22 studenten • Leden i22n 16 oktober: 307 • And counting… ?! 5

i22n: doelstellingen op lange termijn • Degelijk onderwijs in computer science – in alle richtingen en voor elke leeftijd – daartoe het beleid bijsturen – bewustmaking is belangrijk • maatschappelijk nut en noodzaak • haalbaarheid • ICT(-gebruik) ≠ informaticawetenschappen • Zelf visie ontwikkelen en uitdragen over beoogde competenties en leerlijnen in “K-12” 6

i22n: doelstellingen op kortere termijn • Optimale invulling informatica vanaf nu, door – mensen samen brengen – samenwerking en uitwisseling ondersteunen – opsporen en/of ontwikkelen en/of verspreiden van les- en projectmateriaal • Er bestaat al veel – in Vlaanderen, maar zeker ook daarbuiten – i22n wil het beter bekend maken en ook nieuwe dingen helpen ontwikkelen • ELK relevant initiatief kan gesteund worden 7

i22n: Oproep om mee te werken! • Er is veel (maar boeiend  ) werk! – denk niet “anderen zullen het wel doen” • i22n wordt gedragen door vrijwilligers • Betrokkenheid van leerkrachten, ouders, “professionals” … is heel belangrijk • i22n heeft ook jullie nodig: – wie werkt mee rond beleids(bijsturing)? – wie werkt mee rond onderwijsmaterialen en -methodes? – wie werkt mee aan de ondersteuning van i22n (bv website)? – wie wil lid worden van “het bestuur”? 8

Overzicht van sessie 1 • Welkom • i22n • Informaticawetenschappen • … in het Vlaams onderwijs • … en bij de buren • En verder

Informaticawetenschappen ‘‘Informaticawetenschappen is de studie van computers en algoritmische processen, inclusief hun principes, hardware- en software-ontwerp, toepassingen en hun impact op de gemeenschap.’’ (ACM/CSTA) • Informatica: wetenschap én technologie • Concreet – abstract • Informatica ≠ wiskunde 10

Informaticawetenschappen (2) • Gebruiken – begrijpen – ontwerpen – creëren • Inhouden én attitudes ‘‘Computationeel denken is een manier van probleem- oplossend denken die kan geautomatiseerd worden en overgedragen naar andere toepassingsdomeinen.’’ (CSTA) • Dit is niet allemaal nieuw… 11

Informaticawetenschappen (3) • Programmeren – Basiselementen uit een programmeertaal: variabele, functie, array, lus, selectie,... – Objectgericht programmeren: polymorfisme, overerving, programmeren zonder if – Functioneel programmeren (map/reduce) 12

Informaticawetenschappen (4) • Software-ontwikkeling – Schrijven van software vs. Programmeren – Zwarte doos (gebruiken én specificeren) – Testen: unit test, integratietest, test driven development 13

Informaticawetenschappen (5) • Algoritmen en datastructuren – Sorteren en zoeken – Boomstructuren – Recursie – Bestandsorganisatie – Hoe en waarom – Toepassingen: bio-informatica, geomatica, cryptografie,... 14

Informaticawetenschappen (6) – Netwerk- en internetprotocols – Databanken: SQL, ontwerp, normalisatie,... – XML, XSLT, schema's, … – Multimedia: beelden, geluid, video – Concurrency en parallellisme – Software-ergonomie – … 15

Overzicht van sessie 1 • Welkom • i22n • Informaticawetenschappen • … in het Vlaams onderwijs • … en bij de buren • En verder

Informaticawetenschappen in het Vlaams onderwijs nu (1) • ACM: CSTA CS Standards voor K-12 –

Informaticawetenschappen in het Vlaams onderwijs nu (2) • De Vlaamse regering – Vakoverschrijdende ICT-eindtermen voor het basisonderwijs en de eerste graad sec. onderwijs – Bv eerste graad A-stroom (link)link • gericht naar gebruik, weinig aandacht voor kennis, inzicht • geen aandacht voor creatie van i.p.v. enkel met ICT – Verder (in wezen) niets over informatica – PS Masterplan hervorming S.O. • vermeldt «techniek» 17x en «informatica» 0 x 18

Informaticawetenschappen in het Vlaams onderwijs nu (3) • Tweede graad S.O. – Onderwijskoepels programmeren zélf Informatica – 1u/week in de meeste studierichtingen gedurende twee schooljaren = 50 à 60 lesuren • ASO – KSO – TSO • soms 2u/week, soms/vaker 0u/week • bv leerplan VVKSO: • +/- 50%(?) valt onder «informaticawetenschappen» – Ook in sommige andere vakken (vooral in «industriële TSO- richtingen) noties van informaticawetenschappen • bv TSO: elektrische schakeltechnieken en elektronica ( ) 19

Informaticawetenschappen in het Vlaams onderwijs nu (4) • Derde graad S.O. – Enkele gespecialiseerde studierichtingen in TSO • industriële ICT (is zeldzaam: 13 scholen volgens Min. v. Ond. • informaticabeheer (IB) (76 scholen) (leerplan GO!)leerplan GO! • boekhouden-informatica (BI) (127 scholen) (leerplan VVKSO )leerplan VVKSO • Terzijde: IB en BI door Vlaamse regering geklasseerd als niet-STEM!! – Informatica als vak in enkele andere richtingen van TSO • bv leerplan GO! EE-EM-IWleerplan GO! EE-EM-IW – Informatica als optioneel vak in ASO (en TSO) (leerplan GO!), of in de vrije ruimteleerplan GO! • (te) weinig aangeboden... • kwaliteit in hoge mate bepaald door individuele expertise van de leraar 20

Informaticawetenschappen in het Vlaams onderwijs nu (5) • Lerarenopleidingen informatica – (Te) weinig studenten aan uniefs en CVO´s... – «informatica of burotica»(???) is een onderwijsvak in de professionele bachelor S.O. • in bv KHLeuven – 37 SPn «vakinhoud» waaronder  +/- 12 SPn programmeren  +/- 9 SPn computersystemen (hardware, besturingssystemen en netwerken)  4 SPn «ICT, ethiek, samenleving en onderwijs» 21

Overzicht van sessie 1 • Welkom • i22n • Informaticawetenschappen • … in het Vlaams onderwijs • … en bij de buren • En verder

"In almost every country in the world the realisation has dawned that our education in computing is failing our children." Computing at school in the UK: from guerrilla to gorilla. S. P. Jones, B. Mitchell, S. Humphreys

Bij de buren • Groot-Brittannië – rapport: shut down or restart? – Computing at School – nieuw informaticacurriculum • Duitsland • Nederland, Frankrijk, Europa 24

Groot-Brittannië

• Informatica-onderwijs in veel Britse scholen is ontoereikend • nationaal ICT-curriculum is kan zeer breed geïnterpreteerd worden • tekort aan leerkrachten die meer dan digitale geletterdheid kunnen aanbrengen • weining bijscholing voor ICT-leerkrachten • beperkte ICT-infrastructuur

Groot-Brittannië • Informatica is een wetenschappelijke discipline. Dit moet erkend worden door scholen en beleidsmakers.

Groot-Brittannië • Elk kind moet de kans krijgen om informatica te leren op school • Buitenschoolse ondersteunende activiteiten zijn nodig

Computing at School (CAS) • Opgericht in 2008 (4 personen) • Doel: “ establish computer science as a proper, rigorous, high status school subject discipline —the “ fourth science ” — and to build a network that supports teachers as they engage with computer science in their classrooms ” • April 2013: 3700 leden (2/3de leerkrachten) • weinig vooruitgang tot 2012

CAS: historiek “ I was flabbergasted to learn that today computer science isn't even taught as standard in UK schools. Your IT curriculum focuses on teaching how to use software, but gives no insight into how it's made. ” (Eric Schmidt, 08/2011)

CAS: historiek “ We ’ re encouraging rigorous Computer Science courses.... Although individual technologies change day by day, they are underpinned by foundational concepts and principles that have endured for decades. Long after today ’ s pupils leave school and enter the workplace – long after the technologies they used at school are obsolete – the principles learnt in Computer Science will still hold true. ” (Michael Gove, Secretary of State for education, 01/2012)

CAS: verwezenlijkingen • Nationaal curriculum – lagere school – middelbaar • o.a. logica, algoritmen, data representatie, netwerken, programmeren, informatie technologie

CAS: Network of Excellence in Teaching CS “ The challenge is to scale up from a bunch of volunteers running on adrenaline and enthusiasm, to an organisation capable of coordinating the training of the nation ’ s computer science school teachers. ”

Duitsland • Rijnland-Palts (Mainz, 4 miljoen) • Saarland (Saarbruecken, 1 miljoen)

Akademie der Wetenschappen • Nederland: Digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs (29/01/2013) • Frankrijk: L ’ enseignement de l ’ informatique en France: Il est urgent de ne plus attendre (05/2013) • Informatics Europe: Informatics education: Europe cannot afford to miss the boat (04/2013)

Overzicht van sessie 1 • Welkom • i22n • Informaticawetenschappen • … in het Vlaams onderwijs • … en bij de buren • En verder

En verder • Vragen en bemerkingen? • Sessie 2: enkele Vlaamse initiatieven – Dwengo – Coderdojo – Open gedachtenwisseling • Sessie 3: informele contacten – Infostands – Broodjes en drank – i22n-tafel: wie wil meehelpen aan de verdere ontplooiing van i22n? 37